Loma oli kompastus kiveni...

minä

Alkanut vuosi meni raittiina, sittenn alkoi kesäloma. Viikko etelässä, otin pari ja sitä se lumipallo lähti... Kohta 4vk dokaillut, onneksi loppuu loma. Alkaa taas kaipaamaan sitä raitista elämää. Alkaa mieli oleen taas niin maassa, mulle se tekee sen kun tarpeeksi ottaa. Paha on tää tauti, ei auttas yhtään lähtee kokeileen jäätä kepillä...

119

6159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eva 1970

      tsemppiä ja voimia sulle.raskasta lähteä duuniin rääkätyn kropan kanssa.voithan käydä A-klinikalla hakemassa kotihoito-ohjeita.mä otin aikoinani avokatkon.lähti pahimmat viekkarit suht rauhallisesti.sun tietoja ei anneta sieltä eteenpäin.ihan asiallista kohtelua aina sain.

    • jokainen päivä

      Hei, saat vielä raittiuden hännänpäästä kiinni. Hoida putki poikki ja sitten itsesi kuntoon. Kuulut niihin harvinaisiin jotka tietävät kuinka hyvältä tuntuu olla viikko, pari ja enemmänkin ilman alkoholia joten ei muuta kun homma uusiksi.
      Suosittelen kokemuksesta hakemaan vertaista seuraa, yhdessä me onnistutaan potkimaan munille tuota katalaa sairautta. älä ainakaan ole itsellesi vihainen vaan nokka pystyyn ja raitistelemaan...

      • Exalkkismuija

        Kun aikoinaan join holistisesti, itselleni viikkojen ryyppyputkesta selviäminen oli yhtä helvettiä. Niinpä putkista tuli aina vain pidempiä....kunnes 10 vuotta sitten lopetin viinanjuonnin kuin seinään....enkä oo sen jälkeen ottanu...Menet lääkäriin ja sieltä saat rauhoittavat ja unilääkkeet pariksi viikoksi ja sitten pyydä Antabukset jos ei niitä tarjota.Siitä se lähtee....ai ai, ihan jäin kauhulla muistelemaan noita aikoja...karmee darra päällä, tuntui kuin kuolema tulis just...hui helvetti, onneksi niistä pääsin ja elän nyt onnellista , raitista elämää.


    • Juopolallinouseojast

      Vähän sama tilanne täälläkin. Ennen (n. 5 vuotta sitten) tuli juotua aika paljon. Oikeastaan riistäytyi aika pahasti hallinnasta. Nyt olen ollut tähän kesään asti juomatta vallan, kunnes sitten pariviikko takaperin ajattelin että eipä tuo yksi olunen nyt mitään haittaa. No otin yhden ja toisen ja kolmannen ja niin edespäin. Tässä sitä taas ollaan mukavassa kierteessä. Maanantaina piti loman loppua ja töiden alkaa, mutta kas kummaa kaiken hyvän lisäksi töistä soitettiin eilen että työt on toistaiseksi loppu, että soittaan jos vielä joskus tarvitaan... Saa nähdä kuinka käy. Ei töitä, eli ei muuta kuin vapaa-aikaa ja aikaa ryypätä vain entistä enemmän. Olisin erittäin onnellinen jos koko viinan pirun saisi hävitettyä maailmasta. Niin paljon pahaa se aiheuttaa. Puhuttakoon näin kokemuksen syvällä rintaäänellä.

      • feikin feikkikö..

        mun rakas poikani sanoi eilen sen odotetun totuuden..jos en olisi ryhdistäytynyt niin hänet olisi jätetty elämässä yksin eikä hän itkisi mun haudalla.perhanan totta joka sana!vanhemmuuttani en ikinä kaljaan vaihda.ilman poikaani en olisi kokonainen.mun puolesta mun otsaan saisi tatskata ikuisen alkon käyttökiellon!pelkkää pjaskaa vain aiheuttanut.


      • feikin feikkikö.. kirjoitti:

        mun rakas poikani sanoi eilen sen odotetun totuuden..jos en olisi ryhdistäytynyt niin hänet olisi jätetty elämässä yksin eikä hän itkisi mun haudalla.perhanan totta joka sana!vanhemmuuttani en ikinä kaljaan vaihda.ilman poikaani en olisi kokonainen.mun puolesta mun otsaan saisi tatskata ikuisen alkon käyttökiellon!pelkkää pjaskaa vain aiheuttanut.

        tullu verettyä taas kolme neljä kertaa viikossa töihin paluu ankeeta


      • pekkakalevi50

        Myös raittiina 6vuotta,no mökki vkl edessä nyt keäsllä ja innostuin lonkeroa ottaa sit kossuu ja seuraavana päivänä muutaman oluen,jäi onneks siihen,eikä tullut kankkusta,eikä edes huonoa omaatuntoa juomisesta!nyt eli kesäkuussa,sen jälkeen ei taas mieli ole tehnyt!


      • Ole ylpeä...
        feikin feikkikö.. kirjoitti:

        mun rakas poikani sanoi eilen sen odotetun totuuden..jos en olisi ryhdistäytynyt niin hänet olisi jätetty elämässä yksin eikä hän itkisi mun haudalla.perhanan totta joka sana!vanhemmuuttani en ikinä kaljaan vaihda.ilman poikaani en olisi kokonainen.mun puolesta mun otsaan saisi tatskata ikuisen alkon käyttökiellon!pelkkää pjaskaa vain aiheuttanut.

        Aikoinaan elit pojallessi. Ja kasvatit hänestä ihmisen, joka pystyy puuttumaan kun näkee siulla olevan ongelmia. Ole ylpeä!


      • pekkor72
        pekkakalevi50 kirjoitti:

        Myös raittiina 6vuotta,no mökki vkl edessä nyt keäsllä ja innostuin lonkeroa ottaa sit kossuu ja seuraavana päivänä muutaman oluen,jäi onneks siihen,eikä tullut kankkusta,eikä edes huonoa omaatuntoa juomisesta!nyt eli kesäkuussa,sen jälkeen ei taas mieli ole tehnyt!

        Kävit aika vaaravyöhykkeellä, paska homma kun sen 2-3 kaljan jälkeen iskee viinanhimo ja taas maistuu. Pari iltaa, ei tunnu missään. Pitää olla vaimo tai kaveri joka pitää huolen, että tehdään muutakin, ettei sitten käy niin että viimeisenä sunnuntaiaamuna päivä lähtisi paremmin käyntiin "parilla" jne, kunnes ekana työpäivänä jälleen huomaa, että normikrapulan jälkeen tulikin taas ne 7pv vieroitusoireet. Eli taas lekurille hakemaan bentsoa ...


    • teille korkki kiinni

      Te ootte tosiaan helvetin alkoholisteja. Itse otin pari viikkoa joka päivä ja sen jälkeen lopetin sen kuin seinään mennessäni töihin eikä siin tehnyt heikkoakaan. En tosin ryypännytkään joka päivä niin, että koko ajan olin kännissä. Siitä se varmaan on kanssa kiinni.

      • yksi kysymys

        Tuota tais olla päihderiippuvaisten palsta tämäkin, tarkemmin alkoholiriippuvaisten. Joten mitäs luulet, olisko täällä alkiksia ? Tietenkin jos olet kakara vielä, niin et voi tajutakkaan alkoholistin elämästä mitään. Itse en ole alkoholisti, mutta tunnen heitä liian monta.


    • dokailija

      Kertokaapa joku kokenu konkari, miten ylipäänsä ihminen kykenee juomaan päivätolkulla? Joskus vuosia sitten nuorena uteliaisuuttani päätin kokeilla ottaa illan jatkoksi seuraavankin päivän, aloittaen jo krapularyypyistä (joita en siis erityisemmin olisi edes tarvinnut, mutta otinpa silti). Toisen illan jäljiltä oli seuraavana päivänä niin ahdistava paniikkikohtaus tms. kokemus että siihen loppui ne kokeilut...mitenhän sekaisin sitä menisi jos joisi viikon saatikka enemmän putkeen?Täh, en tajua miten kukaan siihen pystyy.

      • unfortunately

        Suomalaisesta aikuisväestöstä varmaan n.joka kolmas on jonkinasteinen alkoholisti. Ei tarvi ottaa kuin joka vkonloppu kännit niin lukeutuu jo alkoholistiksi ja sellaisia on todella paljon joka ikäluokassa plus sitten he ketkä ottavat päivät perätysten useita kertoja viikossa. Se on surullista ja kummallista kun täällä, yhdestä parhaimmista hyvinvointivaltioista, ei pystytä viettämään mukavaa aikaa selvinpäin.


      • tja-1909728173

        Kykenee kun on harjoitellut ja se on myös geeneissä. Vedin tänä keväänä 3kk melkein joka ikinen päivä ja on hetkiä ettei ole koko 4 päivältä mitään muistikuvia. Edelleen kuitenkin kämppä alla ja töihin ens viikolla. Kokeilepa vetää edes 2 viikkoa putkeen, aamusta alkaen. Jo silloin tietää mitä on krapula kun kädet tärisee ja tasapainoaistin kanssa ongelmia enemmän ja vähemmän. Ja se loputon jano. Tsemppiä kaikille holisteille!


      • Lasihaukka
        tja-1909728173 kirjoitti:

        Kykenee kun on harjoitellut ja se on myös geeneissä. Vedin tänä keväänä 3kk melkein joka ikinen päivä ja on hetkiä ettei ole koko 4 päivältä mitään muistikuvia. Edelleen kuitenkin kämppä alla ja töihin ens viikolla. Kokeilepa vetää edes 2 viikkoa putkeen, aamusta alkaen. Jo silloin tietää mitä on krapula kun kädet tärisee ja tasapainoaistin kanssa ongelmia enemmän ja vähemmän. Ja se loputon jano. Tsemppiä kaikille holisteille!

        Niih vaikka pää on jo täynnä niin vatsassa on viellä tilaa yhdelle.Hik.


      • unfortunately kirjoitti:

        Suomalaisesta aikuisväestöstä varmaan n.joka kolmas on jonkinasteinen alkoholisti. Ei tarvi ottaa kuin joka vkonloppu kännit niin lukeutuu jo alkoholistiksi ja sellaisia on todella paljon joka ikäluokassa plus sitten he ketkä ottavat päivät perätysten useita kertoja viikossa. Se on surullista ja kummallista kun täällä, yhdestä parhaimmista hyvinvointivaltioista, ei pystytä viettämään mukavaa aikaa selvinpäin.

        Hyvä mies, taidat pahasti sekoita puurot ja vellingit, suurkuluttajia ei välttämättä ole alkoholisti, muuten jos ottaa vain viikonloppuisin niin (minä)en katso että on edes suurkuluttajia, alkoholistin taas ON pakko juoda, on puhuttu geeniperimästä, ja rottakokeila verifioitu tämmösiä otaksumia, sen altistavan geenin (ejä ) nimiä en nyt muista, tsekkaa googlesta ps:älköön saatana ketään ala saarnaamaan ,on tässä olemista ilman kaiken maailman beserwissereitäkin . skål


      • unfortunately kirjoitti:

        Suomalaisesta aikuisväestöstä varmaan n.joka kolmas on jonkinasteinen alkoholisti. Ei tarvi ottaa kuin joka vkonloppu kännit niin lukeutuu jo alkoholistiksi ja sellaisia on todella paljon joka ikäluokassa plus sitten he ketkä ottavat päivät perätysten useita kertoja viikossa. Se on surullista ja kummallista kun täällä, yhdestä parhaimmista hyvinvointivaltioista, ei pystytä viettämään mukavaa aikaa selvinpäin.

        Hyvä mies, taidat pahasti sekoita puurot ja vellingit, suurkuluttajia ei välttämättä ole alkoholisti, muuten jos ottaa vain viikonloppuisin niin (minä)en katso että on edes suurkuluttajia, alkoholistin taas ON pakko juoda, on puhuttu geeniperimästä, ja rottakokeila verifioitu tämmösiä otaksumia, sen altistavan geenin (ejä ) nimiä en nyt muista, tsekkaa googlesta ps:älköön saatana ketään ala saarnaamaan ,on tässä olemista ilman kaiken maailman beserwissereitäkin . skål


      • en djävla alkis igen
        unfortunately kirjoitti:

        Suomalaisesta aikuisväestöstä varmaan n.joka kolmas on jonkinasteinen alkoholisti. Ei tarvi ottaa kuin joka vkonloppu kännit niin lukeutuu jo alkoholistiksi ja sellaisia on todella paljon joka ikäluokassa plus sitten he ketkä ottavat päivät perätysten useita kertoja viikossa. Se on surullista ja kummallista kun täällä, yhdestä parhaimmista hyvinvointivaltioista, ei pystytä viettämään mukavaa aikaa selvinpäin.

        Hyvä mies, taidat pahasti sekoita puurot ja vellingit, suurkuluttajia ei välttämättä ole alkoholisti, muuten jos ottaa vain viikonloppuisin niin (minä)en katso että on edes suurkuluttajia, alkoholistin taas ON pakko juoda, on puhuttu geeniperimästä, ja rottakokeila verifioitu tämmösiä otaksumia, sen altistavan geenin (ejä ) nimiä en nyt muista, tsekkaa googlesta ps:älköön saatana ketään ala saarnaamaan ,on tässä olemista ilman kaiken maailman beserwissereitäkin . skål


      • en djävla alkis igen
        unfortunately kirjoitti:

        Suomalaisesta aikuisväestöstä varmaan n.joka kolmas on jonkinasteinen alkoholisti. Ei tarvi ottaa kuin joka vkonloppu kännit niin lukeutuu jo alkoholistiksi ja sellaisia on todella paljon joka ikäluokassa plus sitten he ketkä ottavat päivät perätysten useita kertoja viikossa. Se on surullista ja kummallista kun täällä, yhdestä parhaimmista hyvinvointivaltioista, ei pystytä viettämään mukavaa aikaa selvinpäin.

        Hyvä mies, taidat pahasti sekoita puurot ja vellingit, suurkuluttajia ei välttämättä ole alkoholisti, muuten jos ottaa vain viikonloppuisin niin (minä)en katso että on edes suurkuluttajia, alkoholistin taas ON pakko juoda, on puhuttu geeniperimästä, ja rottakokeila verifioitu tämmösiä otaksumia, sen altistavan geenin (ejä ) nimiä en nyt muista, tsekkaa googlesta ps:älköön saatana ketään ala saarnaamaan ,on tässä olemista ilman kaiken maailman beserwissereitäkin . skål


      • unfortunately kirjoitti:

        Suomalaisesta aikuisväestöstä varmaan n.joka kolmas on jonkinasteinen alkoholisti. Ei tarvi ottaa kuin joka vkonloppu kännit niin lukeutuu jo alkoholistiksi ja sellaisia on todella paljon joka ikäluokassa plus sitten he ketkä ottavat päivät perätysten useita kertoja viikossa. Se on surullista ja kummallista kun täällä, yhdestä parhaimmista hyvinvointivaltioista, ei pystytä viettämään mukavaa aikaa selvinpäin.

        Hyvä mies, taidat pahasti sekoita puurot ja vellingit, suurkuluttajia ei välttämättä ole alkoholisti, muuten jos ottaa vain viikonloppuisin niin (minä)en katso että on edes suurkuluttajia, alkoholistin taas ON pakko juoda, on puhuttu geeniperimästä, ja rottakokeila verifioitu tämmösiä otaksumia, sen altistavan geenin (ejä ) nimiä en nyt muista, tsekkaa googlesta ps:älköön saatana ketään ala saarnaamaan ,on tässä olemista ilman kaiken maailman beserwissereitäkin . skål


      • hieronymus5252 kirjoitti:

        Hyvä mies, taidat pahasti sekoita puurot ja vellingit, suurkuluttajia ei välttämättä ole alkoholisti, muuten jos ottaa vain viikonloppuisin niin (minä)en katso että on edes suurkuluttajia, alkoholistin taas ON pakko juoda, on puhuttu geeniperimästä, ja rottakokeila verifioitu tämmösiä otaksumia, sen altistavan geenin (ejä ) nimiä en nyt muista, tsekkaa googlesta ps:älköön saatana ketään ala saarnaamaan ,on tässä olemista ilman kaiken maailman beserwissereitäkin . skål

        Olen pahoillani että viesti tuli qutrona, kuin painoin lähetä niin ei tullut responsia, joten sillei, Muuten olen vesiselvä ettei kukaan, pietilän toi arvata. God ewening


    • villejunttila

      Olen alkoholisti.. Edellinen ränni kesti n. kuukauden, ennen ko sain järkättyä katkopaikan.. 3.5 näytti mittari ja edellisenä iltana meni vielä "loivareita" 20-04 välillä koko laatikollinen.. 0.5litran kirkas pullo kestää alle tunnin..
      Ei se ole enään hauskaa toisen päivän jälkeen, mutta pakko vaan jua.. Se on alkoholistin "toimintaperiaate". Ihmisestä tulee robotti, joka ei muuta mieti, ko viinaa..

      Delirium on ollu ainaki 4 kertaa..

      Nyt on kohta 4 kk täysin raittiina (ei oo tehny edes mieli). Elämä on paljon hauskempaa, ja jaksaa touhutaki asioitten parissa..

      Tiedostan itse tilanteen, ettei kestä saunakaljaa ottaa (edes sitä hörppyä), tauti puhkeaa saman tien ja taas mennään useampi viikko ilman muistíkuvia..

      • Vain itse voi

        Voimia sinulle se on piru tuo alkoholi se riipaisee mukaan ja niin mentiin kunnes terveys sanoo stop. Muista kerran alkoholisti aina alkoholisti. Olen menettänyt keväällä poikani alkoholin takia. Luuli että otan yhtenä iltana mutta meni 7 viikkoa. Sitten tuli kuolema kun maksa lakkasi toimimasta. Olen niin surullinen kun kävi niin. Koko kesä on ollut suurta surua. Poikani oli 47 v. Elämä on sellaista että ei paljon toinen voi muuttaa alkoholistia vain itse voi auttaa itseään. Semppiä!


      • Hullun hommaa

        Hei villejunttila!

        Osasitpa hyvin tiivistää alkoholistin ja normaalikäytön eron parilla virkkeellä!

        "Ei se ole enään hauskaa toisen päivän jälkeen, mutta pakko vaan jua.. Se on alkoholistin "toimintaperiaate". Ihmisestä tulee robotti, joka ei muuta mieti, ko viinaa..".

        Itse en ole alkoholisti, vaan hyvinkin kohtuukäyttäjä. Exäni oli alkoholisti, enkä ikinä tajunnut, miksi perjantai-illan ottaminen ei voinut jäädä siihen, vaan kun itse keittelin aamukahveja pikkudarrassa, niin exä joi jo kolmatta kaljaansa. Aina ne viikonloput venähti hänellä usean päivän pituisiksi aamusta iltaan kännissä olemisiksi.

        Jos "piti" olla ilman alkoholia, niin masentui, eikä edes sängystä ylös päässyt. Mitään ei huvittanut tehdä kun ei ollut kaljaa kaapissa, ei halunnut kuin maata sängyssä puoliunessa tai oikeassa unessa pieniä pätkiä kerrallaan.

        Jos taas oli ottopäällä, niin aivan maanisesti veti sitä olutta kitusiinsa, hamstrasi korikaupalla ja oli aivan paniikissa ajatuksestakin että tulee taas se päivä kun kalja ja rahat on loppu. Ketään ei varmaan ihmetytä että on exä ja ollut jo monta vuotta...

        EI. VOI.TAJUTA. Itse juon max 4-5 siideriä tai pullollisen punaviiniä ja se on siinä. Ei mua kutittele ajatus juomatta jääneistä juomista baari- tai jääkaapissa. Pullot saattavat vanhentua siellä kuukausikaupalla. Itse saatan olla selvinpäin pitkiäkin aikoja, mutta joskus saattaa tehdä mieli ottaa kunnon känni. Ja riittää tosiaan se pullo viiniä tai muutama siideri... Seuraavana päivänä ei ikinä tee enää mieli.

        Mitäs niistä juopoista sanotaankaan... Korkillinen saattaa olla liikaa ja sen jälkeen ei enää rekkalastillinen riitä.


      • maalaistyttö
        Hullun hommaa kirjoitti:

        Hei villejunttila!

        Osasitpa hyvin tiivistää alkoholistin ja normaalikäytön eron parilla virkkeellä!

        "Ei se ole enään hauskaa toisen päivän jälkeen, mutta pakko vaan jua.. Se on alkoholistin "toimintaperiaate". Ihmisestä tulee robotti, joka ei muuta mieti, ko viinaa..".

        Itse en ole alkoholisti, vaan hyvinkin kohtuukäyttäjä. Exäni oli alkoholisti, enkä ikinä tajunnut, miksi perjantai-illan ottaminen ei voinut jäädä siihen, vaan kun itse keittelin aamukahveja pikkudarrassa, niin exä joi jo kolmatta kaljaansa. Aina ne viikonloput venähti hänellä usean päivän pituisiksi aamusta iltaan kännissä olemisiksi.

        Jos "piti" olla ilman alkoholia, niin masentui, eikä edes sängystä ylös päässyt. Mitään ei huvittanut tehdä kun ei ollut kaljaa kaapissa, ei halunnut kuin maata sängyssä puoliunessa tai oikeassa unessa pieniä pätkiä kerrallaan.

        Jos taas oli ottopäällä, niin aivan maanisesti veti sitä olutta kitusiinsa, hamstrasi korikaupalla ja oli aivan paniikissa ajatuksestakin että tulee taas se päivä kun kalja ja rahat on loppu. Ketään ei varmaan ihmetytä että on exä ja ollut jo monta vuotta...

        EI. VOI.TAJUTA. Itse juon max 4-5 siideriä tai pullollisen punaviiniä ja se on siinä. Ei mua kutittele ajatus juomatta jääneistä juomista baari- tai jääkaapissa. Pullot saattavat vanhentua siellä kuukausikaupalla. Itse saatan olla selvinpäin pitkiäkin aikoja, mutta joskus saattaa tehdä mieli ottaa kunnon känni. Ja riittää tosiaan se pullo viiniä tai muutama siideri... Seuraavana päivänä ei ikinä tee enää mieli.

        Mitäs niistä juopoista sanotaankaan... Korkillinen saattaa olla liikaa ja sen jälkeen ei enää rekkalastillinen riitä.

        Tänmä on liian raskasta luettavaa.. Itse rakastuin juoppoon.. Hän petkutti minua, ajoi humalassa, joi päivittäin. Pahinta kaikessa en tajunnut sitä, niin hyvä oli jätkä valehtelemaan..Vasta viinakrampit pysäytti minut ja tajusin totuuden. Olisin hyväksynyt hänet, mutta hän jätti mut kun pyysin täysraittiutta. Jälkeenpäin hän on soitellut linnatuomion ja pakkoraittiuden jälkeen mulla jä pyytänyt tapaamista. en olen pystynyt siihen. Kuinka luottaisin enää valehtelijaan... Hän vannoi lasten hengen kautta, että mitään en ole ottanut! ja hän velehteli.. Paskaa olen pessyt patjoista, mutta en pese enää..,


      • Kalle Valdemar
        Vain itse voi kirjoitti:

        Voimia sinulle se on piru tuo alkoholi se riipaisee mukaan ja niin mentiin kunnes terveys sanoo stop. Muista kerran alkoholisti aina alkoholisti. Olen menettänyt keväällä poikani alkoholin takia. Luuli että otan yhtenä iltana mutta meni 7 viikkoa. Sitten tuli kuolema kun maksa lakkasi toimimasta. Olen niin surullinen kun kävi niin. Koko kesä on ollut suurta surua. Poikani oli 47 v. Elämä on sellaista että ei paljon toinen voi muuttaa alkoholistia vain itse voi auttaa itseään. Semppiä!

        Alkoholismi on sairaus, josta voi parantua. Aivan turha väittää muuta. Asia on persoonasta kiinni, mutta hoito on erittäin tärkeää. Mikä tahansa hoitamaton sairaus voi olla kohtalokas. Alkoholiongelmaisella alunperin taustalla ihan varmasti muita syitä, kuin pelkkä viinanhimo. Toki kaikki kai aloittavat hupikäyttäjinä, se mitä elämässä sitten tapahtuu, se voi vaikuttaa asioihin hyvin paljon.

        Se on totta, että itsellä pitää olla aikomus parantua, mutta prosessi voi olla pitkä ja kivikkoinen. Viinasta pääsee fyysisesti eroon nopeasti, muuta asiat, etenkin polttimon selvittäminen voi viedä aikaa kauankin.

        Faijalla loppui maksa, sai maksasyövän. En tiedä, kuinka se loppujenlopuksi edes dokasi, ei se nyt ainakaan asiaa auttanut. Ite dokaan aivan liikaa. Käynyt parit pikakatkot. Itellä silleen, että juon vitutukseen. Kun jokin asia aiheuttaa pahan stressin tai tulee muita vastoinkäymisiä, pidän sitten itseni pienessä pökkyrässä aikani. Aina se on saatu poikki, ei siinä mitään. Että alkoholismia monenlaista.

        Mutta tuo tappiomielialan levittäminen "Muista kerran alkoholisti aina alkoholisti.", tuo kamalintsa mitä voi tehdä. Pitää nyt muistaa, ei kaikki ihmiset ole kiinnostuneita löylykauhakerhosta, osa ei halua toipua loppuikäänsä, suurin osa haluaa parantua.


    • valmera

      Alkoholistin työnantaja on velvollinen ohjaamaan työntekijänsä hoitoon, jos on alkoholi-ongelma ja silloinhan se on kun se näkyy työelämässä. Miksi sitä ei tehdä kun siitä lakikin on olemassa.

      • Jaffa wishy

        Se on viimeinen varoitus ennen potkuja. Työpaikalla kun ei kännissä yleensä voi heilua, annetaan ensin varoitus, ehkä toinen, hiillostetaan ulos tai laitetaan katkolle. Se edellytyksenä työsuhteen jatkamismahdollisuudelle. Tai purkamiselle.

        Muu pakkohoito aivan eri asia. Jos työt sujuu hyvin, mitäpä siinä jos juo vapaa-ajallaan, se kenellekään mitään kuulu.


      • toisinkin

        Alkoholiongelma voi olla, vaikka se ei näkyisikään työelämässä. Siinä vaiheessa kun alkoholiongelma näkyy töissä, on henkilö yleensä jo rappioalkoholisti ja ollut sitä jo useiden vuosien ajan. Nimittäin ihminen voi juoda itsensä vaikka joka päivä känniin ja silti siitä ei ole suurempaa haittaa töissä ja useimmat ihmiset työpaikalla ei alkoholiongelmaa edes huomaa. Esimerkiksi 8-päckin voi juoda säännöllisesti joka päivä vuosien ajan, eikä sitä näy ollenkaan töissä. Silti jo tuollainen juominen tarkoittaa pahaa alkoholiongelmaa. Ongelmana siis on, että töissä alkoholiongelma huomataan aina liian myöhään, kotona ongelmat ovat näkyneet lähes aina jo vuosia ennen työpaikkaa.

        Hoitoon ohjaamisen työnantaja voi toki ongelman huomatessaan tehdä, mutta useimmiten sillä ei ole mitään merkitystä. Jos ihminen ei tosissaan halua raitistua, ei hän myöskään raitistu ja pakkohoidot ovat poikkeuksetta täysin hyödyttömiä. Toki pakkohoidostakin löytyy muutamia raitistuneita, mutta jokainen heistä on päättänyt itse raitistua. Pakottamalla ei kukaan raitistu.


    • 18+10

      Toiset jää koukkuun, toiset ei. Jos joitakin tutkimuksia uskominen, niin kyse myös geenitason eroavaisuuksista. Toiset jää helpommin koukkuun holiin, kamaan, röökiin, ruokaan, milloin mihinkin. Toiset kykenee lopettamaan kuin seinään, ja toiset taas ei sitten millään.

      Paras ratkaisu kai on se, että jos tosiaan ite tietää yhdestäkin tuopista tms. putken alkavan, niin on sitten ennemmin juomatta kokonaan. Jos kuitenkin ratkeaa, niin koittaa sitten taas aloittaa alusta. Jos on 4 viikkoa dokannu putkeen, niin harva siitä kertaheittämällä eroon pääsee. Yrittää siinä sitten vaikka viikkoa ennen töidenalkua pikkhuljaa vähentää ne määrät, ja päivää kahta ennen olla juomatta kokonaan. Eli vierotushoito. Jos ei pysty ei kykene, niin käy sitten vaikka lekurin puheilla ja pyytää vaikka pamit tms.

    • timbelipompeli,,

      Mun tarinani lyhesti:Alkoholisoitunut, putkijuoppo l. kuuri kesti 1-2viikkoa, muutoma selvä päivä ja taas sama.N. 14v aloitin ja Jumalan voimasta ja armosta loppui 26v. Ja nyt se voiman lähde, elämäni luovuttaminen kirkon alttarilla Jeesukselle sellaisena kun hänet silloin käsitin.En vaihtais tätä elämää entiseen.Raittius tuli ( myös nikotiini riippuvuudesta) ja myös Taivas paikka, näin uskon.Koska mitkään muut toimen piteet ei auttanut.Nöyrtymisestä oli minun kohdalla kysymys.Herra jos olet olemassa tässä olen ja Hän otti.KIITOS.

      • Pietari portilta

        Kannattaisi nyt vanhempana käydä se peruskoulu loppuun niin oppisit kirjoittamaan, tänne pääsy kun voi tyssätä siihenkin.


      • Holoppa Heikki
        Pietari portilta kirjoitti:

        Kannattaisi nyt vanhempana käydä se peruskoulu loppuun niin oppisit kirjoittamaan, tänne pääsy kun voi tyssätä siihenkin.

        Hai olipa sitä sitten Taivaanportilla taikka maanpäällä niin aina tulee joku joka haukkuu miehen pystyyn.


      • jojkokoj

        Eli vaihdoit riippuvuudesta toiseen tuo mielikuvitusolentoihin uskomisen voi rinnastaa riippuvuuteen. Tosin on se sinällään parempi, kuin alkoriippuvuus, mutta ei siinä järkeä silti ole.


      • 6+9
        jojkokoj kirjoitti:

        Eli vaihdoit riippuvuudesta toiseen tuo mielikuvitusolentoihin uskomisen voi rinnastaa riippuvuuteen. Tosin on se sinällään parempi, kuin alkoriippuvuus, mutta ei siinä järkeä silti ole.

        Samapa tuo, jos vain selvänä pysyy.
        Hieno homma! Tsemppiä vaan!


      • Sorbus Antabus
        6+9 kirjoitti:

        Samapa tuo, jos vain selvänä pysyy.
        Hieno homma! Tsemppiä vaan!

        Jaa, että parempi asia alkaa uskomaan taruolentoihin, kuin nähdä pikku-ukkoja. Omituista logiikkaa. Sama asiahan se on.


      • kumpi ja kampi
        Sorbus Antabus kirjoitti:

        Jaa, että parempi asia alkaa uskomaan taruolentoihin, kuin nähdä pikku-ukkoja. Omituista logiikkaa. Sama asiahan se on.

        No taruolentoihin ne lapsetkin uskoo. Ja pikku-ukkoja näkemällä pääsee joutusammin hautaan, jos sinne on kiire, samoin rikkoo välit esim.omiin lapsiinsa jne. Työmaa juopottelullakin saa potkut, mutta kukaan tuskin saa potkuja jos rukoilee.


      • Sorbus Antabus kirjoitti:

        Jaa, että parempi asia alkaa uskomaan taruolentoihin, kuin nähdä pikku-ukkoja. Omituista logiikkaa. Sama asiahan se on.

        Saatko hyvät vibrat kuin lyöty lyötyä ,ja saivartelemaan toisen uskosta, anna jokaisen uskoa, jos saa siitä jotain, itse olen ateisti, sinä taas mätämuna.


    • Hauskoja humalahetki

      No mitäs olet hävinnyt tuolla ryyppäämisellä. Kaipaat jo selviä aikoja ja olit lomalla, en näe tuossa mitään vikaa tai ongelmaa. Totta kai sinulla on oikeus ottaa irtiottoja sillontällön vaikka kuinka olisit alkoholisti kunhan et sotke töitä ja juomista keskenään. Toki lomasta voisi saada selvinpäin enemmän irti, mutta ne hetket kännissä ovat upeita ja ei se haittaa vaikkei niin muistoja olekaan, ihmisen tulee elää hetkessä, pääasia että sillon on kivaa kun se hetki on käsillä.

      Vain paatuneimman juopon kannattaa ruveta täysin absolutistiksi. Juomisen lopettaminen/vähentäminenkin on paljon helpompaa kun tietää, että ei sitä nyt kokonaan pidä lopettaa, tämä on psykologinen fakta joka ehkä tänäpäivänä on tajuttu alkoholistien hoidoissakin.

      jos on 11 kuukautta raittiina niin en näe siinä mitään väärää, että on kuukauden tillintallin kunhan ei aiheuta suurempia haittoja muille.

      • Perversor

        Että ihan kuukausi tillin tallin olisi OK mielestäsi? Entäs haitat juopolle itselleen?
        Hukkuminen kenties? Rattijuoppous? Delirium?
        Haluaisitko keksiä itse lisää.

        Kuten huomaat, niin vinkkisi on todellinen "psykologinen fakta" ja suurta neroutta suoraan itseltään kaitselmukselta.
        Way to go.


      • Pappi (mies)
        Perversor kirjoitti:

        Että ihan kuukausi tillin tallin olisi OK mielestäsi? Entäs haitat juopolle itselleen?
        Hukkuminen kenties? Rattijuoppous? Delirium?
        Haluaisitko keksiä itse lisää.

        Kuten huomaat, niin vinkkisi on todellinen "psykologinen fakta" ja suurta neroutta suoraan itseltään kaitselmukselta.
        Way to go.

        Purista sinä vaan sitä Raamattua kovemmin.


    • hirvimies4

      Varmin tapa raitistua on, ettei pistä kättä koukkuun.

      • ....

        Testasin, mutta kyllä se pillillä suju ihan hyvin. Vittumaista vaan kuljettaa mäyräkoira siwasta hampailla kotiin.


    • Onko ollut antelias loma kun on pitänyt alkoholin kanssa läträtä koko loma.mene peilin eteen ja katso sinne näät siinä lomalaisen täytyisi mennä töihin miltä näyttää kärsi ruumis kyllä olet nauttinutkin ei muuta kuin töihin työ on ilommme.

    • nääääin

      Niiin, kyllä juttu on niin että jos ihmisellä jää putki päälle, pitää se ssada ensinnäkin katki ja toisekseen, ihmisen pitää itse miettiä MIKSI juo ensinnäkin kauheet kännit eikä osaa katkaista sitä.Kyse on nimittäin aina jostain syvemmästä tunteesta joka ahista,jota sitten paetaan viinan kätköihin.Mukavastihan se turruttaa.

      Ja ei sillä että ymmärtäisin kuinka teette tuon..itse juon yhden illan niin a)nukkuminen menee pieleen b) laskuhumala/krapula,vihaan sitä oloa.Aina miettii että tässä tää oli muutamaksi kuukaudeksi,kuten sitten onkin.
      Viinassa ei vain ole yksikertaisesti mitään järkeä paljon juotuna.Aikuiselle miehelle riittää ihan hyvin 5-7 paukkua illassa.Siitä yli menevä on jo turhaa läträilyä josta tulee vain huono olo.

    • Kokemusta on

      AA-ryhmiä on jokapuolella. Käyt ryhmissä ahkerasti ja erityisesti kun tuntuu vaikealta. AA-ryhmässä ei välttämättä ole kivaa mutta kivaa on pysyä selvinpäin ja jostain kummansyystä AA:n ohjelma vain toimii.

      • Lähikauppiash

        Ja löylykauhakauppa käy hienosti keskarin lisäksi !


    • Asioista tietävä

      Lopettakaa nyt ensinnäkin alkoholismista puhuminen, sellaista tautia ei ole olemassakaan. Se on vaan taas yksi lääketieteen keksimä termi mielen heikkoudelle. Se, että ryyppää hitosti ei ole mikään tauti eikä täytä mitään taudin merkkejä. Kukaan ei tarvi viinaa elääkseen, kyse ei siis ole taudista vaan tahdonlujuudesta, tai tässä tapauksessa tahdonheikkoudesta. Sama asia kuin masennus, sellaista tautia ei ole olemassakaan, taas jälleen yksi typerä termi jolla saadaan ihmiset luulemaan, että heillä onkin jokin tauti ja saadaan pillereitä kaupaksi, lääketeollisuus vie kuin pässiä narussa näitä muka masentuneita. Jos ihminen on niin hyväuskonen, että uskoo auktoriteettiä kun tämä sanoo, että hänellä on masennus niin tämä alkaa itseään toteuttavan ennustuksen mekanismin kautta elämään varsin alakuloista elämää ja sitten tarjotaan kalliita pillereitä ja lääketeollisuus rikastuu, kun todellisuudessa tämäkin alakuloinen ihminen normalisoituisi kun alkaisi lenkkeilemään tai muuta liikuntaa harrastamaan ja lakkaisi uskomasta näitä kummallisia tauteja mitä ei ole olemassakaan.

      • asioistakotietäväköh

        Asioista tietävä ei tiedäkkään kaikkea.

        On olemassa geenivirhe,joka altistaa addiktioille,jollainen alkoholismikin on.

        Masennus aiheutuu virheestä aivojen kemiassa. Yksi syistä on melaniinin joko liian
        suuri,tai liian alhainen pitoisuus. Tämä sama aine myös ratkaisee unemme laadun.

        Liikunta auttaa masennuksessa tuottamalla endorfiineja,jotka antavat mielihyvää.
        Mutta usein masentunut ei jaksa liikkua tuottaakseen näitä aineita itse.
        Lääkärit tyrkyttävät liian helposti lääkkeitä masennusoireiden hoitoon sen sijaan
        että hoitaisivat itse sairautta.

        Molemmat sairaudet ovat olemassa,mutta niiden hoidosta voidaan olla montaa mieltä ja lääketehtaat tienaavat tämän vuoksi törkeästi ihmisten hädällä.


      • villejunttila

      • omalla päätöksellä
        villejunttila kirjoitti:

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00196

        Alkoholismi on sairaus siinä missä Bulimia tai Anoreksia..
        Sitte ko oot käyny samanlaisen helvetin läpi, niin tiät mitä tarkotan..

        Oliko se juominen aina yhtä helvettiä, vai alkoiko helvetin läpikäyminen vasta siinä vaiheessa kun piti alkaa lopettelemaan ryyppyputkea?


      • lukeminen kannattaa

        Alkoholismia aiheuttavat poikkeamat ovat geeneissä GABRA2 ja ADH4. Toinen aiheuttaa paremman alkoholin sietokyvyn ja toinen lisää alkoholin voimakkuutta aivoissa, jolloin koukkuun jääminen on helpompaa. Masennus on usein seurausta alkoholinkäytöstä eikä päinvastoin.


      • villejunttila
        omalla päätöksellä kirjoitti:

        Oliko se juominen aina yhtä helvettiä, vai alkoiko helvetin läpikäyminen vasta siinä vaiheessa kun piti alkaa lopettelemaan ryyppyputkea?

        Niinku sanoin.. Kaks ekaa päivää se oli hauskaa.. Sitte yhtä helvettiä.. Halusin lopettaa, mutta en pystyny.. Vierotusoireet oli niin pahat..
        Järki sanoo, että lopeta, mutta ei pysty.. Aivot vaatii lisää, mutta määrät on jo niin suuria, että muu elimistö ei kestä..


      • realistiiiii

        Aika pitkälle sai ketjua lukea,että tuli vastaan oikeaa tietoa.Kaikki tuurijuopot syyttää geenivirhettä ja tekosyitähän löytyy aina.Kysymys on vaan tahdonlujuudesta ja siitä miten aikansa haluaa käyttää.Alkoholismi ei ole sairaus!!!!!Alkoholismi on totuuden pakoilua.Ja uskoon tullut entinen alkoholisti pakoilee oikeaa elämää uskonnolla.


      • ei oo helppoo
        lukeminen kannattaa kirjoitti:

        Alkoholismia aiheuttavat poikkeamat ovat geeneissä GABRA2 ja ADH4. Toinen aiheuttaa paremman alkoholin sietokyvyn ja toinen lisää alkoholin voimakkuutta aivoissa, jolloin koukkuun jääminen on helpompaa. Masennus on usein seurausta alkoholinkäytöstä eikä päinvastoin.

        No toisaalta noinkin. Mutta sellainen joka ei ole koskaan juonutkaan ei voi olla alkoholisti, kyllä siihen pitää opetellakin, ei pelkkä geeni juoppoa tee. Sama on lihavuusgeenin kanssa, ei se geeni lihota.

        Mutta en väheksy mitenkään alkoholismia, vaikka on itse aiheutettu, niin kuin suurin osa sairauksista esim. sydän-ja verisuonisairaudet (ei kaikki mutta osa), verenpainetauti, aikuistyypin diabetes jne. Kukaan ei ole täydellinen, osa vaan hieman heikoimpia luonteeltaan ja tarttuvat pulloon helpommin, osa taas kituuttaa menemään hirveässä v*tutuksessa, osa painuu kirkkoon, osa jojoon jne. Itse pelkään krapulaa, joten otan hyvin vähän, koska tiedän että jos esim. väkeviä otan, niin menee yli ja aamulla on karmea olo. Poltan sitten tupakkaa sen edestä, joten keuhkosyöpää odottelen, tai keuhkoahtaumatautia, astma on jo.

        Ja kyllä tunnen alkoholisteja, ja aina pelkään, että milloin ratkeavat.


      • äläs luule

        Ja anoreksiaa ja bulimiaakaan ei ole olemassa?Kun se ihminen vaan päättää syödä ja olla ahmimatta,niin siinä se?Pelkkää tahdon lujuuden puutetta jos nääntyy kuoliaaksi?Kaikki ei kuule ole niin yksinkertaista.


      • Hmm... käsittääkseni noin puhuu ihminen joka ei ole ikinä LUKENUT ainuttakaan kirja neurofysiologiasta ja geenien erilaisista altistumisista, noh... lähteköön lenkkille ettei tule abstinensi vaikeuksia.


      • Hmm... käsittääkseni noin puhuu ihminen joka ei ole ikinä LUKENUT ainuttakaan kirja neurofysiologiasta ja geenien erilaisista altistumisista, noh... lähteköön lenkkille ettei tule abstinensi vaikeuksia.


      • realistiiiii kirjoitti:

        Aika pitkälle sai ketjua lukea,että tuli vastaan oikeaa tietoa.Kaikki tuurijuopot syyttää geenivirhettä ja tekosyitähän löytyy aina.Kysymys on vaan tahdonlujuudesta ja siitä miten aikansa haluaa käyttää.Alkoholismi ei ole sairaus!!!!!Alkoholismi on totuuden pakoilua.Ja uskoon tullut entinen alkoholisti pakoilee oikeaa elämää uskonnolla.

        Siis kaikki neurologit ja geenitutkijat ovat jonkin sortin alkoholisteja ,jotka ei tiedä mistä puhuu ja mitä tutkii. Sinä et edes raukka tiedosta ettet tiedä mitä suusta päästät, annat idiootin kuvan itsestäsi. LOL


      • realistiiiii kirjoitti:

        Aika pitkälle sai ketjua lukea,että tuli vastaan oikeaa tietoa.Kaikki tuurijuopot syyttää geenivirhettä ja tekosyitähän löytyy aina.Kysymys on vaan tahdonlujuudesta ja siitä miten aikansa haluaa käyttää.Alkoholismi ei ole sairaus!!!!!Alkoholismi on totuuden pakoilua.Ja uskoon tullut entinen alkoholisti pakoilee oikeaa elämää uskonnolla.

        Siis kaikki neurologit ja geenitutkijat ovat jonkin sortin alkoholisteja ,jotka ei tiedä mistä puhuu ja mitä tutkii. Sinä et edes raukka tiedosta ettet tiedä mitä suusta päästät, annat idiootin kuvan itsestäsi. LOL


      • hieronymus5252 kirjoitti:

        Siis kaikki neurologit ja geenitutkijat ovat jonkin sortin alkoholisteja ,jotka ei tiedä mistä puhuu ja mitä tutkii. Sinä et edes raukka tiedosta ettet tiedä mitä suusta päästät, annat idiootin kuvan itsestäsi. LOL

        Taas tuli dupletti, helvetin epäherkkä 'lähetä'' buttoni, Anteeksi huolmatom.


      • Asioista tietävä
        asioistakotietäväköh kirjoitti:

        Asioista tietävä ei tiedäkkään kaikkea.

        On olemassa geenivirhe,joka altistaa addiktioille,jollainen alkoholismikin on.

        Masennus aiheutuu virheestä aivojen kemiassa. Yksi syistä on melaniinin joko liian
        suuri,tai liian alhainen pitoisuus. Tämä sama aine myös ratkaisee unemme laadun.

        Liikunta auttaa masennuksessa tuottamalla endorfiineja,jotka antavat mielihyvää.
        Mutta usein masentunut ei jaksa liikkua tuottaakseen näitä aineita itse.
        Lääkärit tyrkyttävät liian helposti lääkkeitä masennusoireiden hoitoon sen sijaan
        että hoitaisivat itse sairautta.

        Molemmat sairaudet ovat olemassa,mutta niiden hoidosta voidaan olla montaa mieltä ja lääketehtaat tienaavat tämän vuoksi törkeästi ihmisten hädällä.

        Sinä ja moni muukin miinuksista päätellen ei tunnu olevan perillä asioista. Mitään geenivirhettä ei todellakaan ole löydetty joka altistaisi alkoholismille. Masennus voi toki johtua välittäjäaineista, mutta tätäkään ei ole millään tavoin todistettu. Liikunnan teho perustuu lisääntyneeseen neurogeneesiin, koska kutistunut hippokampus aiheuttaa mahdollisesti alakuloisuutta tai tätä teidän kutsumaa masennusta.

        Itselläni on neurotieteilijän koulutus ja perustan väitteeni siihen. Mihin sinä perustat väitteesi?


      • Asioista tietävä
        villejunttila kirjoitti:

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00196

        Alkoholismi on sairaus siinä missä Bulimia tai Anoreksia..
        Sitte ko oot käyny samanlaisen helvetin läpi, niin tiät mitä tarkotan..

        Niin kun sinä taas uskot näitä DSM-IV määritelmiä, kirja joka olisi pitänyt tuhota jo ajat sitten. jos nyt on pakko puhua sairaudesta alkoholismin kohdalla niin puhutaan sitten mielensairaudesta tai tahdonsairaudesta, fysiologinen sairaus se ei missään nimessä ole, vaikkakin aiheuttaa fysiologisia oireita. Hyvä Junttilanville jos olet selvinnyt.


    • Alkoholistille.

      On kaikki kompastuskiviä. Alkoholin juominen on helppoa lopettaa, koska kukaan muu kuin itse, ei sitä pulloa suuhun tunge.

    • bissemissesss

      Itse olen ollut joskus nuorempana aika kova ottamaan juomaa.
      Nykyään jo pelkkä ajatus jostakin Vinettosta tai Carillosta puistattaa....

      Kotioloissa juon nykyään viikonloppuisin olutta (niinkuin nytkin).
      Muu ei mene alas.

      Viikolla olen täysin selvä,ei edes yhtä olutta mene alas. Perjantaisin menee noin 13 tölkkiä.

      Lauantaina ei yhtään. En harrasta korjaussarjoja.
      Ilmeisesti en saa niin kovaa krapulaa,että olisi tarvetta.
      Voin lähteä huomenna kävelemään metsään ja jopa tehdä jotakin hiukan hiostavaakin duunia,kunhan en heti aamusta ala touhuta.

      Itse en katso tätä ongelmaksi,sillä töitäni tämä ei ole koskaan häirinnyt.
      Mutta varmaan löytyy taho,jonka mielestä tämä on epäterveellistä.

      Kesälomillani juon vain hiukan enemmän. Saatan ottaakkin vaikkapa pari kertaa viikossa.
      Jatkuvasti en ole humalassa,mutta aina kun otan,juon humaltuakseni.

      Koska mielestäni se ottaminen pitää nousta päähän,muutenhan se on turhaa.
      Silloin on sama juoda vettä jos oluesta ei saa tulla edes pieneen huppeliin.

      Mutta jos jollakulla on vaikeuksia katkaista putki loman jälkeen niin silloin on kyllä henkisen palaverin paikka.
      Miksi näin tapahtuu? Mitä siitä saa?
      Mitä jää tekemättä? Kärsiikö perhe ja ystävyyssuhteet?

      Miettimällä todella näitä asioita ja vastaamalla itselleen rehellisesti,voi löytää
      ratkaisuja ja asettaa sen jälkeen itselleen uudet tavoitteet.
      Mutta tämä todella vaatii kykyä olla itselleen täysin rehellinen.
      Vähättely ei auta,vaan raaka itsensä ruotiminen.
      Näitä miettiessä voi löytää avaimia muihinkin solmuihin.

      Tsemppiä aloittajalle asiassa,olen hengessä mukana!

    • raukkamainen

      asenne on juomisen syy. mikään ei kompastuta ketään jos ei itse niin toimi.

      ns. alkoholismi ei ole nyt eikä huomenna sairaus,vain tekosyy jostakin muusta.

      aa:sia ei missään nimessä saa paapoa,ei koskaan,eikä mistään selityksestä. he ovat
      uskomattomia selitysten mestareita,miksi juoda vielä ja juuri nyt.

      älköön koskaan,eikä kukaan uskoko heitä miljoonien selitysten takia. jos osaa juoda,osaa ja voi myös lopettaa milloin vain. näin on ja tulee olemaan.

    • kulaus1

      alkoholistille juominen on pakkomielle
      alkoholistille tule pakonomainen tarve alkoholiin
      vain täysraittius ei kohtuukäyttöä alkoholistille.

    • Tämä selvä

      Jotkut jäävät aina kiinni viinaan, pullaan, läskisoosiin tai vinkuvat jonkun kumppaninsa perään, sekä tulevat uskovaisiksi. Heillä on aina riippuvuus johonkin. Vanhat juopot vaihtavat viinariippuvuutensa jumalariippuvaisuuteen ja syyttävät naapuria tai puolisoa omasta vastuuttomuudestaan. Lisäksi he keksivät aina valheita, miksi juuri heillä on niin vaikeaa. Kyse on häikäilemättömistä narsisteista.

    • eitänään

      AA antanut minulle raittiuden monien juomavuosien jälkeen. Se toimii. Elämä ei muutu jokapäiväiseksi juhlaksi, mutta grande toivottomuus häviää, eikä alkoholia tee mieli.

      • p,lapio

        Alkoholismi on synnynnäinen ja parantumaton sairaus.

        Siihen auttaa usko korkeimpaan voimaan, jumalaan. Sekä käynti kerholla toipumassa, koko loppuikänsä, päivä kerrallaan.

        Mikä parasta, kerholta onkin sitten erikiva lähteä kokouksen jälkeen virkistävälle ohrapirtelölle, esson paariin, samanhenkisessä kerholais-seurassa!

        http://www.youtube.com/watch?v=V3paFdzsCg8


    • asiantuntija.

      Kokeilepa Biotien kehittämää alkoholilääkettä Selincroa, vähentää juomista 60%:lla pitkäaikaisessa käytössä tutkimusten mukaan, mutta sitä voi myös ottaa satunnaisesti ennen juomista.

    • heebo92

      Muihin alkoholisteihin nähden sinulla on suuri etu kun tiedostat ongelmasi

    • kesäjano

      Mitä ihmettä siellä tunnet morkkista, ajattele mieluummin niin, että olet taas omalta osaltasi auttanut tätäkin yhteiskuntaa veromarkkojen keräämisellä.Jo se, että podet huonoa omaatuntoa muutaman viikon ryyppäämisellä kertoo sen, että olet kunnon ihminen, olet inhimillinen, jos ihminen lomallaan ryypiskelee, on ok, millon sitten pitäs juhlia, jos ei lomalla, töissäkö?

    • stresssr

      Enpäs tiedä muista, mutta mulla ainankin alkoi olla helpompi olla selvinpäin kun pääsin lomalle.. Muuten tulee dokailtua ihan tarpeeksi viikollakin.

      • Muuta tekemistä

        Käytät viinaa siis piristeenä töissä käydessäsi iltaisin jotta elämä olisi jotakin muutakin kuin työssä käymistä ja nukkumista. Minäkin tein joskus noin.. tosin vedin sitten lomalla ainakin saman verran. Koetapa vaihtaa se töiden jälkeen tissuttelu siihen että otat vaikka ensin puolen tunnin tirsat ja sitten käyt 30 min kävelyllä. Uni alkaa maistua ja jaksat tehdä duuninkin paremmin ja kunto kohenee.
        2-3 viikkoa tuota "rääkkiä" ja olet uusi mies.
        Aluksi tulee tappava väsymys kun et saa sitä piristettä mihin olet tottunut mutta sitten kroppa ei enää sitä halua.

        Koettu on!


    • viina vie, ei tuo

      Noita entisiä koulukiusaajia pyörii näilläkin palstoilla etsimässä heikkoja uhreja kenelle voi vithuilla päin nassukkaa. Alkoholismia ei ymmärrä kuin alkoholisti, entinen alkholisti ja jotkut lääkärit.
      Muiden on turha tulla edes keskustelemaan alkoholismista sillä ne kenellä on homma (vielä ainakin) hallussa niin niillä ei ole mitään pienintäkään käsitystä koko asiasta.

      Sitten kun et voi enää katsoa peiliin, sinulla ei ole enää kavereita paitsi juoppokavereita etkä uskalla vastata puhelimeen ja sinua hävettää käydä ulkona asunnostasi ja häpeät käydä kaupassa ja käyt eri alkoissa sen takia kun hävettää nähdä ne samat myyjät niin sitten tiedät jotakin alkoholismista noin niinkuin alkuun.

      • villejunttila

        " Alkoholismia ei ymmärrä kuin alkoholisti, entinen alkholisti ja jotkut lääkärit."

        Entisillä alkoholisteilla on 1,5m multaa päällä.. Raitistuneita voi olla, mutta tosiasia on, että alkoholisti on aina alkoholisti, vaikka raitistuis..


      • Hae apua

        Olet tyypillinen narsisti.


    • korkit kiinni

      Kyllä se siitä, älä ainaskaan ala ruoskimaan itseäsi tapahtuneesta.et ole varmaankaan ainut tän maan kamaralla.
      Minelle on sattunut monesti samalla lailla,jotenka en uskalla enää ottaa edes pientä lasillista koska siitä se lähtee.Voithan kokeilla noita eri raitistumis keinoja ja löydät varmaankin itsellesi sopivan kikan.

    • karviainen1

      Hei! ymmäärrän sua hyvin, sun pitää laittaa pää kylmänä vaan, päätät että nyt tää homma päätyy tääs- siitä se sitten lähtee niin on kaikki asiaat muuten! Tsemppiä vaan!

    • Kyllähän se mullekkin janojuoma lomalla maistu...juhannuspäivänä korkki kiinni...eli itteesä selkärangasta kiinni ja se on siinä

    • Jeesuksen oma

      Tunnusta juomingit synniksi Jumalalle ja tee parannus. Anna elämäsi Jeesukselle.

      • Jeesuksen oma

        www.youtube.com/watch?v=5bfzWScmZV8
        Tässä esimerkki että homma toimii jos epäusko vaivaa. Siunausta kaikille saman ongelman kansse painiville.


      • Valdemar Jaloviina
        Jeesuksen oma kirjoitti:

        www.youtube.com/watch?v=5bfzWScmZV8
        Tässä esimerkki että homma toimii jos epäusko vaivaa. Siunausta kaikille saman ongelman kansse painiville.

        Tässö sulle siunastas

        http://www.youtube.com/watch?v=J5_QV7u8GiM

        Muista käydä löylykauhaterapiassa.


    • niin pä

      joo se on iteelläkin joskus riistäytyny käsistä.känni päälle vaikka tietää että huomenna pitää töihin.viinan takia silti ei työt oo kärsiny,mutta ittee se joskus harmittaa.se on niin että se on itestä kiinni ryyppääminen.pitää ottaa itteensä niskasta kii.
      se on semmosta tämä yrittäjän elämä.

    • Dokaaja

      Anna mennä vaan alamäkeä....Muuten hyvä avaus noin trolliksi

    • mievaajuon

      kuinka vitussa voit tänne valittaa jos olet dokannu 4vkko?? aika heikkoo happee tulee jo 2 kunnon viikon ryyppäyksestä. taitaa vaan olla parinpvän morkkis kun olet puolisoa pettän ja vähä dokannu, oikeet deekut ei täällä itke idiotti

    • EL.a:IM

      minä

      Jos lomasi loppuu nyt, niin vaikeampi tilanne. Tinttaa itsesi yyber känniin. Kirkkailla. Se pahaolo muistuttaa seuraavina päivinä. Pyydä vaikka pekkasia. Oksennat sen yhden päivän, ja olet taas geimeissä. Eikä takuulla viina maistu. Eikä se limu enään ikinä, millä huuhdoit alas sen ginin. Vähintään triplaa se juotu keskimääräinen määrä, mikä oli lomalla. Mitä pahempaa blandista, sen parempi. Ota yksi päivä toipumiseen. Se riittäää.

    • sibibi

      tee cold turkey eli lopetat juomisen seinään. Sitten elelet horkassa muutamia päiviä tai viikkoja niin kuin narkit. Laita vaikka kuminauha ranteeseen ja näppää sillä itseäsi kun alkaa suu nappasemaan. Sano asiasta kavereille juhlissa tai jos et uskalla niin sano et vähennät ja niille se on varmasti ok mutta otat silti vaan alkoholittomia juomia.

      • sibibi

        Niin ja näppäät heti kuminauhaa kun ajatteletkaan juomista minä tahansa vuorokauden aikana.


    • Topi SSkossu

      Itekkin otan huikkaa ihan napakasti, mut aina olen ottamatta edellisenä päivänä ennekuin menen töihin.. Teen viikon töitä ja olen viikon vapaalla.
      Niistä 4-5 menee ihan reippaasti otoissa. Tosin aina selviän välillä eli putkeen en vedä vaan aamupalat itselle ja lapsille kaupat yms. koti muut jutut vasta illansuussa pullo viinaa huivii ja maate. Aamulla taas pirteenä klo. 7 ylös

      Mennyt näin pari vuosikemmentä et kahden viikon tauko alkoon on yhden käden sormissa laskettavissa.

      Työputken ajan olen aina tipattomalla toki.
      Moni meillä töissä ja kaverit juovat tosi paljon. Mutta kaikki ovat hyvin työnsä hoitaneet ja vain pari on tullut pienessä tuiskeessa pari kertaa erojen yhteydessä pitkäksi venähtäneen baari illan jälkeen pienissä jälkilöylyissä töihin.

    • hjdh

      kaljan juonti on paras ja mukavin harrastus.
      välillä on pakko tehdä palkkatöitä

    • raittius paras

      Juominen on mielen heikkoutta. Elämä on melko tyhjää jos se pyörii niissä merkeissä, lopettakaa ajoissa!

    • teemukoo21

      Kyllä se on asennevika se suurin vika. Suomalainen näkee muiden alkoholismin, ei omaansa. Suomalaisen kuva alkoholistista on se resuinen äijä tai leidi puistossa dokaamassa kymmenettä vuottaan putkeen, kaikki juominen siihen saakka lasketaan "kohtuukäytöksi"
      Jos on tarve juoda, vaikkapa joka viikonloppu ne kuusi siideriä niin on jo kyse pakonomaisesta juomisesta jota ei pitäisi laskea mitenkään tavanomaiseksi.
      Suomalaisen pitäisi tunnustaa alkoholisminsa jo rippikoulussa, siitä olisi sitten nopein tie raitistua.
      Menipä niin tai näin, ainoa tie raittiuteen käy oman ongelman tunnustamisen kautta olipa se ongelma sitten minkäasteinen tahansa. Sillä päättävyydellä kun on tartuttu pulloon kerta toisensa jälkeen, pystyy aivan varmasti tuloksiin myös raittiilla rintamalla. Ei raitis elämä helppoa ole, päätä joutuu käyttämään tajutakseen tien onneen mutta raitis elämä on nousujohteista ja se "nousu" alkaa jo muutamista raittiista päivistä kertautuen eksponentiaalisesti hyvän olon tunteena ajan suhteen. Mieti mitä oikeasti haluat elämältäsi nimim: kokemuksesta puhun ja silti nöyränä alkoholin edessä...

      • Et ole tainnut lukea tätä topicia alusta, luuletko että lääkärit ovat luokittannut alkoholismin sairaudeksi sen takia että ne SÄÄLII niitä niinkuin ne säälii kaikea muitakin 'itseaiheutetutja '(djävla svåra ord tamefan ) sairauksia, chilla för fan: skål


      • Et ole tainnut lukea tätä topicia alusta, luuletko että lääkärit ovat luokittannut alkoholismin sairaudeksi sen takia että ne SÄÄLII niitä niinkuin ne säälii kaikea muitakin 'itseaiheutetutja '(djävla svåra ord tamefan ) sairauksia, chilla för fan: skål


    • semmoistaelämäon

      Ala yrittäjäksi niin ei tarvitse pitää lomaa nimenomaan pienyrittäjäksi kun ei ole varaa edes asiakaslounaisiin ... vettä ja näkkileipää ... kuten posessa kyllä putket loppuu ainakin muutamaksi vuodeksi luoja tietänee sitten jatkosta .... pää pystyyn hienoa kun kuitenkin koko vuoden olet raittiina

      • KUK HUL OLIS

        noi tyhmä?paras oli tuol edel alkoholisti tietää ja lääkär,siis jakerii!turhan kallist tääl,mut lomat ne aina loppuu joko hautaan tai työhö!mut alkoholismi ei ole sairaus vaan itsekurist kiin!Syöpä on sairaus,sille ketään ei voi mitään eli ei voi lopettaa.


    • Rautalapio

      "Itse tuoppini jäljet mä tunnen". Välillä tulee otettua liikaakin mut kyllä aikane mies (nainenkin) ite ne kurkkuunsa kaataa. Aattelin taas lopettaa röökin muutamaks kuukaudeks ettei tarvi talvell yskiä. Minun mielipide on jyrkkä, mutta niin se on, että kukaan eii kaada sitä viinaa sun kurkkuus eikä tuo tupakkaa suuhuun. Luonnekysymys tai oikeestaan, jokainen joka tuohon jamaan "joutuu", voi ottaa itteensä niskasta kiinni.
      -Jätkä 35v.

    • feikki vihaaja

      Kun lopetat feikin niin se feikki loppuu samantien...

    • 7+4

      Pitikö lähteä etelään ja ottaa "se pari"? Olen 100% varma, että tiesit etukäteen mitä siitä tulee.

      Jos alkoholin kanssa on noin pahoja ongelmia niin kannattaisi myös elää sen mukaan.

    • osku 8

      Terve. Yritin 6 vuotta aa ryhmissä ensin. Tutustuin 12 askeleen ohjelmaan siellä. Näistä askeleista ja monista aa ryhmistä = vertaistuki ryhmä. Löysin tämän raittiuden. Joka on säilynyt päivä kerrallaan. Olen kiitollinen raitis alko holisti.
      Hoito on ilmaista, pääsyvaatimuksena on oma halu lopettaa alkoholin juominen.
      aa - ryhmiä on miltei kaikissa kaupunkeissa. aa Ryhmissä ollaan nimettömiä.
      aa Ryhmien osoitteita näet: aa.fi

      Terveisin osku.

      • osku 8

        Unohtui.

        Omat löylykauhat mukaan !


    • -satu-

      Itsellä oli paha juomisongelma nelisen vuotta sitten, join joka päivä muutaman oluen ja vkl:sin meni kori tai 2 kaljaa ja sit kirkkaita päälle. Tajusin tutkia itseäni ja miettiä elämääni, jouduin myöntämään itselleni: olen alkoholisti, koska en voi olla juomatta. Lopetin kaiken alkoholin juonnin, enkä ole sen jälkeen alkoholiin koskenut, koska tiedän että jo siitä yhdestä iskee JANO ja sit se on menoa taas. Joka päivä ajattelen, voi kun voisin juoda pullollisen kuoharii, tai muutaman oluen, mutta en ota. Se on tahdonlujuutta ja itselle annettu lupaus. Mieheni ei suostu myöntämään olevansa alkoholisti, koska hänen mielestään ne ovat juuri niitä työnsä menettäneitä puistossa kaljottelevia... ja hän tekee vielä työnsä, mutta perhe kärsii hänen juomisestaan, lapset pelkää ja vaimo on liian väsynyt edes puhumaan asiasta. Puolisolle kun esittää valinnan: pullo tai puoliso? Pullo voittaa aina!! Toivotan aloittajalle tsemppiä lopettamiseen, vaikeaa se on, mutta kannattava!!

    • joopajoo2

      Ota lopputili siitä paskafirmasta, mikä ei suvaitse krapulapäiviä tai pienesä hönössä toimimista. I did it.

    • tunnustaja8

      Raittius alkaa ongelman tunnistamisesta ja myöntämisestä. Sama pätee mielenterveys ja persoonaalisuushäiriöiden paranemisesta joita tässäkin ketjussa aistii.

    • Enoveneessä kuivilla

      Ei retkahtaja noin kirjoita. Retkahtaja kirjoittaa näin: mitä väliii...

    • Plazan Mustis

      Itseään kohtuukäyttäjinä pitävät ei-holistit unohtavat kyllä helposti miten nuo kriittiset viikkoannokset täyttyvät, määrä on aika vähäinen, joten harmiton tissuttelija kumoaa helpostikin sen verran. Toisen juomista ei kannata ehkä laskea ihan mittatikun kanssa, suurimmat kyylät ovat monesti itse koukussa, mutta voihan sitä huomauttaa ystävällisesti, että meneekö jo overiksi, hyvä on vilauttaa myös vaihtoehtoa minä tai viina. Kyllä juoppo aina juomiselleen syitä löytää.

      Mielenkiinnolla lueskelin tätä ketjua, jossa toisia pätkittiin jostakin syystä jo taivasosuudellakin päähän.. mitäs helvettiä se tähän kuuluu? Usko on aina juopottelua parempi vaihtoehto, JOS se pysyy kohtuudessa:) Tuskinpa siellä taivaanportilla lukutaitoa enää tarvitsee, mutta viinaton elämä on hieno tavoite, tsemppiä vain ketjun aloittajalle ja muillekin samaa yrittäville:)

    • alkolukko huuleen

      En enää uskalla lähteä ulkomaille kun ottaminen karkaa käsistä. Olen ihan romu ja läski kotiin tullessa. Mies haluaa ulkomaille, kun saa luvan kanssa juoda. Nyt laitettiin mökki ja dokaa siellä. Eristyy pullon taakse nuotiolle eikä kuule tai näe kuin pullon.

      • Viisas Mies

        TEILLÄ TAITAA OLLA SELLAINEN HAPPO-VAMMA.
        .


    • Viisas Mies

      PARAS TAPA LOPETTAA LOMAPUTKI ON MENNÄ TÖIHIN,

      PARAS TAPA LOPETTAA RYYPPYPUTKI ON LOPETTAA RYYPPÄÄMINEN, JA

      PARASTAPA LOPETTAA TUPAKOINTI ON LOPETTAA POLTTAMINEN.

      NÄIN YKSINKERTAISTA SE ON EI SIIHEN MITÄÄN NEUVOJA TARVITSE.
      .

      • VASTAUS VIISALLE MIEHELLE : PARAS TAPA LOPETTAA TIEDONKERÄÄMINEN ON LOPETTAA LUKEMINEN, NÄIN HELPPOA SE ON. SKDL


    • lähiö penska

      No oman pääs sisältä se pahin piru löytyy ei ne muut sinua ainakaan siun kaverit parin hurvittelu ´viikon takii hylkää ja jos niistä ei oo kaveriksi nii pidetäänpä toverina ite nii kai ne siitä leppyy. Ei tää elo ilman alkoholia ole ku elo ilman viinaa.

    • 8+10

      On kans jääny ryyppy päälle. Ihan perkeleestä kun on pakko juoda vaikkei siitä enää saa edes iloa.

    • rooveer

      Ihminen on outo nisäkäs? Viina,tupakka,huumeet ja joillekin myös ruoka,,on addiktioita.Kaikille vaan ei ole helppoo käyttää näitä kohtuudella! Silloin tuntuu että on jollain tavalla onneton,kun pysty sääteleen omia mielihaluja.Helppo on laittaa jonkun asian piikkin miksi niin käyttäytyy?

    • ihminen.....

      Elämäsi tärkein valinta.

      http://www.divinerevelations.info/index.html

      Raamatussa Totuuden Sana. Raamattu on Totuus.

    • Haista vittu

      Sitä loppua ei tule koska olet tyhmä ja miehes on parempi ku sää

    • Minä

      Tuttu tunne.Mikähän meitä suomalaisia vaivaa? Se kylmä kalja jääkaapissa vaan kiehtoo.Itse en sitä sinne tuo vaan mieheni joka tietää,että minulla on alkoholiongelma,toki ei hän sitä väkisinkään suuhun kaada

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      246
      2399
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      173
      1529
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1376
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1095
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1089
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      980
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      967
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      875
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      700
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      699
    Aihe