12 vuotiaiden oikeudet

oikeeastiiiii

Äiti kohtelee mua kuin jotain 3 vuotiasta jolla ei ole mitään oikeuksia. Mitäs oikeuksia lapsilla on laen mukaan?

Olisi kiva jos vastaisitte näihin kysymyksiin
-onko vanhemmilla lupa katsoa lapsen puhelimen viestiin tai stalkata netissä käyntä?
-saako vanhemmat lyödä lasta? jos ei niin mitäs siitä seuraava jos poliisi saa tietää asiasta että niin on käynyt

kertokaa myös muita 12 vuotiaan oikeuksia!

kiitos jo etu-käteen

4

79

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastaus ensinmäiseen

Vanhenmilla EI OLE oikeutta katsoa lasten viestejä puhelimesta ilman lapsen lupaa (Kirje/Viestintäsalaisuus) ELLEI itse viesti ole saatavilla ilman että vanhempi tekee mitään toimia (eli jos puhelimesi on auki ja vanhempi voi nähdä viestin ilman että hän koskee puhelimeen niin silloin se on ihan luvallista.)

Wikipediasta:

Kirjesalaisuus on useimmissa Euroopan maissa voimassa oleva perusoikeus. Se tarkoittaa, että vain ja ainoastaan kirjeen vastaanottaja saa avata kirjeen ja lukea sen sisältämän viestin.

Vastaava salaisuus koskee usein myös esimerkiksi erilaisia sähköisen viestinnän muotoja.

Kirjesalaisuuden rikkoja voidaan tuomita rikoslain perusteella viestintäsalaisuuden loukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

HUOMAA kuitenkin että:
      Holhouslaissa on kuitenkin säännös, jonka mukaan holhoojalla on ilman holhottavan suostumusta oikeus avata sellaisia holhottavalle saapuneita kirjeitä, joiden voidaan lähettäjän nimen tai muun erityisen seikan perusteella päätellä koskevan asiaa, josta holhoojan tulee tietää.

• --ä--

Ja pahoinpidellä ei saa ketään, ei lasta eikä aikuista. Poliisi ilmoittaa asiasta sosiaalihuoltoon ja he alkavat siltä puolelta hoitaa asiaa. Jos selviää, että kyseessä on rankempi tapaus, niin huostaanotto ja lapsen sijoitus pois kotoa on sitten ne "äärimmäiset" vaihtoehdot.

• Emotyttö_01

Molempiin ei todellakaan. Onneks mun vanhemmat ei oo viel kohdellu mua tolleen!
        Ihan törkeetä. Kytät eikä sossut tykkäis asiasta.

• "kuin jotain 3 vuotiasta jolla ei ole mitään oikeuksia"
      Ei kyllä 3-vuotiastakaan saa lyödä...
      Ja periaatteessa kirjesalaisuuskin pätee 3-vuotiaisiin, mutta sen asian noudattaminen ei välttämättä ole kovin mielekästä... XD

p.s. Ilmoita poliisille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3179
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3067
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2922
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2601
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2122
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      60
      1677
    7. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    8. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1637
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1635
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59