akalasia

s.s.

Onkohan täällä muita, joilla olisi todettu akalasia? Itse sain tuon diagnoosin ja olisi kiva kuulla jonkun kokeneemman tarinaa.

15

6539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anni

      Kerrotko hieman enemmän sairaudestasi?

    • vaimo-akalasia

      Miehelläni on sama sairaus todettu jo useita vuosia sitten.
      hänelle on tehty jo kolme kertaa pallolaajennus kurkunpäähän ja kaikkki kerrat ovat auttaneet jonkiaaikaa nielmisen parantumisena..eli ruoka menee alas paremmin.
      Joskaan siitä vaivasta ei pääse kokonaan eroon vaan se uusii aina vain.
      Eräällä tuttavallamme on leikkauksella korjattu nielu ja se on toiminut todella hyvin, vain se että leikkaus on aina viimenen keino hoitaa..ja se on suuri ja vaikea leikkus sinällään.
      Jollakinlailla ruokalajien valikoimisella voi helpotaa syönti tilanteita, elikkä kaittoruuat ovat suosikkejamme..pois kaikki rasvainen makkara ja lihakin ovat minimissä.
      Sillon jopa närästys joka vaivaa on paremmin kurissa.
      Alkoholi on myös pahentava tekijä..nooo joskus kyllä sitäkin voi..ja kärsii sitten kaikki haitat.
      Tämän vaivan kanssa on vain opittava elämään...sanoo mieheni...pahempiakin kohtaloita on...

      • s.s.

        Kiitos vastauksestasi. Sinänsä mukava kuulla, että on joku toinekin, jolla on sama vaiva. Kyllähän sen kanssa on vaan elettävä eikä se onneksi tuota ylipääsemättömiä hankaluuksia, kun olen muutenkin tottunut tähän sairasteluun koko pienen ikäni. Erilaisia autoimmuunidiagnooseja ja muitakin tulee tasaiseen tahtiin lisää ja jopa lääkärikin totesi viime käynnillä että "kyllä nyt jo riittäisi yhdelle ihmisille".

        Niin, tuo akalasia aiheuttaa ainakin minulle nielemisvaikeutta eikä ruoka tahdo aina menä alas. Vaalean leivän yms. sypöminen on hankalinta, mutta vaiva tulee monen muunkin ruoan kanssa. Joskus myös lääkkeitten nieleminentuottaa vaikeuksia.

        Ainakaan minä en ole saanut minkäänlaista selvyyttä mikä aiheuttaa akalasiaa. Olisiko jollain muulla tietoa?


    • s.s.

      Minua kiinnostaisi tietää onko miehesi suvussa muilla akalasiaa ja mikä sen on mahdollisesti saanut aikaan? Entä onko miehelläsi muita sairauksia? Entä minkälaisia oireita tuli ennen pallolaajennusta tai leikkausta ja kuinka pahoja ne olivat?

      Onkohan tälle vaivalle omia keskustelusivuja netissä?

      Kiitos jälleen, jos jaksaisitte vastailla.

      • Kaasutin

        onko tämä akalasia nielemisvaikeuksia? Voiskohan mulla olla se kun joskus jää sapuska ruokatorveen jumiin, eikä mee alas ja tuntuu et halkeaa...Ylöspäin kyl tulee takasin. Mistä johtuvaa?


      • s.s.
        Kaasutin kirjoitti:

        onko tämä akalasia nielemisvaikeuksia? Voiskohan mulla olla se kun joskus jää sapuska ruokatorveen jumiin, eikä mee alas ja tuntuu et halkeaa...Ylöspäin kyl tulee takasin. Mistä johtuvaa?

        minulla oli juuri samanatapaisia oireita ja siitä lähti tutkimukset ja löytyi akalasia, mutta voihan niitä nielemisvaikeuksia olla muustakin syystä. Itse joudun oksentamaan ruoat pois kun eivät mene alas.


      • Kaasutin
        s.s. kirjoitti:

        minulla oli juuri samanatapaisia oireita ja siitä lähti tutkimukset ja löytyi akalasia, mutta voihan niitä nielemisvaikeuksia olla muustakin syystä. Itse joudun oksentamaan ruoat pois kun eivät mene alas.

        kyl välil tosi hankala niellä...Ja mun ei tarvi oksentaa, se ruoka palaa silleen pulauttamalla takasin, eli vatsalaukkun asti se ei mene. Hm, saattashan se tietty olla ruokatorven tulehduskin, pitänee mennä tohtorille jos jatkuu kovin pitkään.


      • s.s.
        Kaasutin kirjoitti:

        kyl välil tosi hankala niellä...Ja mun ei tarvi oksentaa, se ruoka palaa silleen pulauttamalla takasin, eli vatsalaukkun asti se ei mene. Hm, saattashan se tietty olla ruokatorven tulehduskin, pitänee mennä tohtorille jos jatkuu kovin pitkään.

        Eli tarkemmin sanottuna mulla on sama juttu tuon "oksentamisen" kanssa eli ruoka ei tule vatsasta ylös vaan sulamattomana nielusta. Lääkäriin kannattaa mennä ja pyytää ruokatorven tähystys ja jos se ei selvitä asiaa, myös ruokatorven paineenmittaus.

        Olisi kiva kulla myöhemmin, mitä lääkärisi ssnoi.


      • Kaasutin
        s.s. kirjoitti:

        Eli tarkemmin sanottuna mulla on sama juttu tuon "oksentamisen" kanssa eli ruoka ei tule vatsasta ylös vaan sulamattomana nielusta. Lääkäriin kannattaa mennä ja pyytää ruokatorven tähystys ja jos se ei selvitä asiaa, myös ruokatorven paineenmittaus.

        Olisi kiva kulla myöhemmin, mitä lääkärisi ssnoi.

        kertoilen kyllä kun joskus pääsen lääkärille. On meinaan aika kortilla tääläpäin vastaanottoajat. Jos ei kovin akuutti tilanne, voi joutua oottaan 4 kuukauttaki pahimmas tapaukses.


      • s.s.
        Kaasutin kirjoitti:

        kertoilen kyllä kun joskus pääsen lääkärille. On meinaan aika kortilla tääläpäin vastaanottoajat. Jos ei kovin akuutti tilanne, voi joutua oottaan 4 kuukauttaki pahimmas tapaukses.

        Kesti minullakin kuukausia ennen kuin pääsin tutkimuksiin, mutta kun vaiva selvisi lääkäri sanoi, että ota heti yhteyttä heihin tai päivystykseen, jos vaiva pahenee. Voi kuulema joskus pahentua aika nopeassakin tahdissa. Tsemppiä sinulle!


    • Suhtkohtterve:)?

      Satuin lukemaan tätä keskustelupalstaa ja huomasin, että joku/jotkut kärsivät akalasiasta.
      Itse olen kärsinyt jo puolet elämästäni eli n. 15 v.
      En kuitenkaan enään niin paljon..kiitos nykypäivän lääketieteen kehityksestä ja avovaimon painostuksesta!
      Minulle tehtiin tähystysleikkaus 01/2003.
      Sitä ennen 4 kertaa pallolaajennus -90-luvun alussa, ne helpottivat elämääni reilun viikon ja taas palattiin ns. normaaliin ruoan tökkimiseen ruokatorvessa.
      Olin n. 10 v. tekemättä asialle mitään. Vaikenin vaivastani muille ja itselleni, ajattelin hoitaa vaivan, sitten kun ja kun...
      Ennen leikkausta vaivani oli jo sitä luokkaa, ettei elämästä oikein suoraan sanottua tullut mitään.

      Mutta nyt voin "paksusti", nukun kuin murmeli ja "paino rinnastani" on hävinnyt!

      Ei muuta kuin kertomaan omia kohtaloita tästä kiusallisesta vaivasta. Vastailen ja kommentoin aina kun ehdin:)

    • April

      Moi. Olen potenut akalasiaa nyt 15 vuotta. Ensimmäisten oireiden tultua odotin liian kauan hakeakseni apua; vaiva paheni. Laihduin 10 kiloa, syöminen oli hankalaa ja tuskaista, elämä siinä tietysti samalla kärsi. Mahalaukun sulkijalihas kuroutui lopulta kokonaan kiinni enkä enää saanut edes vettä menemään läpi. Päivystyksestä jäin suoraan pallolaajennukseen, olin jo aika kuivunut. Vaiva uusi aika nopeasti tunsin sulkijalihaksen taas kuroutuneen. Syöminen sujui vielä, mutta yhä huonommin, ja parin vuoden päästä olin leikkauksessa, jossa viilloilla lihas avattiin. Tuo leikkaus auttoi pidempään, vaikka tunsinkin ensimmäisiä vaikeuksia syömisessä jo parin vuoden kuluttua. Leikkauksesta on nyt 11 vuotta, ja jotenkuten olen pärjäillyt. Mutta välillä on huonoja kausia. Ahdistus rinnassa (lihaksen kramppi tai suonenveto voisivat kuvata kivuliasta tunnetilaa) saattaa herättää öisin. Tai tulla päivisin. Se voi kestää tunteja. Lihaksen aukisaaminen auttaa. Ruokatorvessa on krooninen tulehdus, joten siitäkin varmaan aiheutuu. Käyn 2v välein gastrossa. Monenlaisia käytännön vinkkejä olen selviytymiseen tässä n. 15 vuoden aikana kehitellyt, mutta kuulisin mielelläni lisää. Eli jos joltain löytyy ideoita niin kirjoitelkaa!

      • kellään

        sellaista akalasiaa, jossa tulee kovia kipukohtauksia viikottain tai useammin ja kivut lähtee vettä juomalla?


      • april104
        kellään kirjoitti:

        sellaista akalasiaa, jossa tulee kovia kipukohtauksia viikottain tai useammin ja kivut lähtee vettä juomalla?

        Moi! Onpa jännä kuulla, että samanlaisia outoja oireita - ja keinoja - ovat muutkin akalasiaa potevat löytäneet! Kuten aiemmasta keskustelusta voi lukea, minulle on aikoinaan tehty pallolaajennus, ja pari vuotta myöhemmin leikkaus. Ja molempia operaatioita edelsi kivulias pitkä vaihe, jossa kipukohtauksia tuli yhä tihenevään tahtiin, lopuksi päivittäin. Päätyen siihen, että ruokatorvi 'kramppasi' kokonaan kiinni eikä avauskikat enää toimineet. Mutta siihen asti selvisin nielemällä jotain, aluksi vesitilkka riitti. Sitten esim iso näkkileipäpala avasi sulkijalihaksen - joskus vasta oksennusrefleksin jälkeen. Tai omenanpala isona nieltynä. Aika noloa työpaikkaruokalassa porukan keskellä kakoa... Kaikkeen sitä ihminen joutuu. Syvään hengitys, liikkuminenkin (jos pystyy) joskus auttaa. Vaikka mieluusti ottaisin pitkän rassin ja avaisi torven itse, joskus siltä tuntuu! Fyysisen ahdistuksen tunne on kova kun kipu pääsee yltymään. Ja on kestänyt pahimmillaan yli 8 tuntia (olin silloin raskaana ja varmaankin vauva painoi vielä sulkijalihaksen tienoota), toki useimmiten lyhyempiä jaksoja, joskus jopa vain minuutteja.


    • Anonyymi

      Minulla on parin vuoden ajan silloin tällöin leivän syönnin jälkeen kun juon vettä. Vesi ei menekkään alas vaan tulee kakomalla takaisin eli ei mene mahaan asti.
      Yleensä leipä/juoma yhdistelmällä tulee tämä kohtaus.
      Ruokatorven supistumisia on ollu jo 30 vuoden ajan, mutta aika harvoin.
      En ole vielä käynyt lääkärissä kun ei ole työpaikalla tullut näitä kohtauksia. Kaikki jostain syystä kotona iltapäivällä. Elikkä ei ole niin häiritsevää.
      Netistä luin että tämä tulisi kuitenkin tutkia pahanlaatuisuuden poissulkemiseksi.
      Autoimmuunisaurauksia on muitakin kuten kilpirauhastulehdus jonka jälkeen kilpirauhasen liikatoiminta ja radiojodihoidon jälkeen vajaatoiminta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3727
    2. 208
      3029
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2584
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2034
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1465
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      174
      1374
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1347
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe