Tuli tänään Lidlissä käydessäni huomattua, "mistä kana ...".
Lidlista saa monia elintarvikkeita alle euron. Prismasta ei enää edes halvinta margariinipurkkia saa alle eurolla. Leipien hinnat Prismassa huitelevat jo kahdessa eurossa. Ja kassalla sen kuitista huomaa. Lidl hallitsee kaupankäynnin.
Lidlin myymälät ovat peruspalikoita, joissa on vain oleellinen ja kaikki turha ja ylimääräinen loistaa poissaolollaan. Siis esimerkiksi turhat neliöt puuttuvat niin sisällä kuin ulkona. On keskitytty tehokkaasti vain olennaiseen, eli siihen, että asiakas saa tarvitsemansa nopeasti ja kätevästi ilman tunnin vaellusta hehtaarikäytävillä. Ja kassalta pääsee nopeasti liikkeestä ulos, eikä tarvitse katsella pälyileviä ja sormiaan pyöritteleviä kampaamon tätejä... :D
Halikon Prismassa kaikki on suurta ja valtavaa. Turhaa ja ylimääräistä SSO on tehnyt oikein urakalla. Liike on rakennettu liioitellun korkeaksi, pitkäksi ja leveäksi. Onko siis ihme, että ruoka Prismassa maksaa (on kallistunut!)?
LIDL hallitsee
52
1758
Vastaukset
- vituntyytyväinenkulu
Kassajonoja EI pitäisi pienentää nykyisessä Lidlissä.
Eikös se voisi siirtyä nykyisen eduromarketin paikalle? - minä vaihdoin
Itse käyn Lidlissä vain kahdesta syystä:
- Halikon Prisman remontin aikana kulku Prismaan oli järjestetty niin tolkuttoman pitkää reittiä rakennuksen toisesta päästä, että kyllästyin ravaamaan päivittäin hallia läpi muutaman ruokakassin takia. Silloin löysin Lidlin.
- Nuo ruokakassit tulikin Lidlissä niin olennaisesti halvemmaksi etten enää palannut Prismaan. Suurimmat säästöt syntyy grillilihoissa (sisäfileistä alkaen), juomapuolessa sekä tuoreissa leivissä. Suora rahallinen säästö on niin merkittävä että bonusten saamatta jääminen on yhdentekevää.- Hc jäpä
Löysin myös tänä kesänä Lidlin. Prismalle hyvästi. Ostosten tekeminen voi olla myös helppoa ja mukavaa. Ja mikä tärkeintä, edullista.
Tätä menoa Valurin myymälä voi käydä Lidlille vielä pieneksi.
- 8+3=11
Muistaakseni lehdessä oli johtajan kommentti että Halikon Prisma on vain keskikokoinen. En tiedä missä on suurin, mutta ainakin Raisiossa kauppakeskus Myllyssä oleva on huomattavasti isompi. Lidlistä en tiedä mitään kun en tue Saksalaista ketjua vaikka olisi miten halpa. En ole koskaan käynyt enkä tule käymään.
- Anonyymi
En ole laahustanut ostoshallien käytävissä, kyllä henkilökunta palvelee ja noutaa mitä tarvitsee, kun tavarat on vaihtaneet paikkansa hallin toisesta kulmasta johonkin aivan muualle kulmiin.
Hyllyväliseiniä en hyväksy.
Voihan sen maidon ostaa pikkukaupasta.
Kun ei halua lähteä ostoskeskus lenkillé,
Kun elintarvikkeet on kaikista kauimpana
- puhdistuksenpaikka
Mua oikein säälittää/hirvittää maaseudlla asuavat vanhukset jotka viimevoimillaan raahautuvat rollaattoreillaan siihen kylän ainoaan kauppaan, joka on oauuskaupan Sale.
Siellähän kiskotaan viimeisetkin eurot mumojen eläkkeistä ja jos ruuan tuo kotiavustaja - sekin ostaa ruuan sieltä.
Niin, muuten ALKO muutti taas uusiin Osuuskaupan tiloihin Perniössä?
Miksi Alko ei muuttanut K- Marketin tiloihin?
Valtakunnallisestihan on jo jopa eduskunnassa sovittu ettei aina kun ALKO muuttaa - ei aina ole se mahdollinen liikekumppani ossuuskauppa.- Bisneskuviot
Heippa. Itse kävin tänään Porissa. Joka ainut tienristeys ja kadunkulma miehitetty S-ryhmän liikkeillä. Ruokailuun ei yksinkertaisesti ollut tarjolla muita vaihtoehtoja kuin S-paikat ja maahanmuuttajien kebabit. Niinpä haettiin K-marketista kaslerit ja grillattiin ne itse Yyterissä.
Onkohan kukaan suomalainen yrittäjä kokeillut hakea normaalin kotiruokapaikan rakennuslupaa vilkkaaseen tienristeykseen. Olisi mukava kuulla järjestyykö luvat ja kaavat kuten S-ryhmälle, kuin manulle illallinen.
Salossa Piihovin pysäköintikenttä alkaa olla yötä päivää niin täynnä, että vastapäätä olisi otollinen paikka uudelle yksityiselle bensikselle / kotiruokaravintolalle / leipomolle / lihakaupalle / huoltohallille.
Maanomistajien tasapuolisen kohtelun perusteella luvat pitää irrota siinä missä S-ryhmällekin.
- Laatu ratkaisee
Kyllä ne Lidl:n asiakkaat näkee jo kaukaa katukuvasta. Sen näkee ulkomuodosta, kun syö niitä Lidl:n ylisuolattuja ja rasvalla kyllästettyjä eineksiä ja keitoksia... Kukaan muu kuin salolainen ei osta niitä halvalla maailmalta ostettuja ylijäämäeriä (kreikkalainen viikko, italiainen viikko, ameriikan erikoisuuksia...). Niitä viikottain vaihtuvia sekundatuotteita saa halvemvalla siitä naapurista (HongKong ja MotoMarket ja vähän kauempaa Tarjoustalosta).
- Tyhmää maksaa liikaa
Prisman kohonneet hinnat Halikossa taitavat liittyä pöhöttyneeseen myymälärakennukseen aika vahvasti.
Keskiverto tampio tietysti hykertelee merkittäviä bonuksia, joita näistä yläkanttiin nostetuista tuotteiden hinnoista kertyy. Unohtamatta kaikkien ABC-ketjujen mittarien hintoja. - kaffeemummu
Tyhmää maksaa liikaa kirjoitti:
Prisman kohonneet hinnat Halikossa taitavat liittyä pöhöttyneeseen myymälärakennukseen aika vahvasti.
Keskiverto tampio tietysti hykertelee merkittäviä bonuksia, joita näistä yläkanttiin nostetuista tuotteiden hinnoista kertyy. Unohtamatta kaikkien ABC-ketjujen mittarien hintoja.Kui se maitu on liriss niin halppa, ni miks?
- S-valtio
Keskiverto tampio tietysti hykertelee merkittäviä bonuksia, joita näistä yläkanttiin nostetuista tuotteiden hinnoista kertyy. Unohtamatta kaikkien ABC-ketjujen mittarien hintoja.Tuntuu että hinnat olisi noussut Koskellakin samalla kun uusi Sale valmistui. Bonususkovaiselle kansalle ruoan hinta lienee yhdentekevää kunhan saa bonuksia!
- 7+19=26
Keskiverto tampio tietysti hykertelee merkittäviä bonuksia, joita näistä yläkanttiin nostetuista tuotteiden hinnoista kertyy. Unohtamatta kaikkien ABC-ketjujen mittarien hintoja.Tämä tampio ostaa perheen polttoaineet aina ABC:ltä kun se on minulle halvin. Täysiin bonuksiin vaadittava summa tulee kuukausittain perheessämme pelkästä polttoaineesta. Maksutapaetu päälle niin se on tolppahinta -5,5%. Mopoautokuskit voivat ostaa kuukausittaisen 20l mistä haluavat. (Polttoaineita lukuun ottamatta emme S-ryhmää käytä. Jaa, hotelliyöt sentään yleensä sieltä).
- dyyb
Tänään sunnuntaina oli prismassa halikossa kolme kassaa auki ja kymmenen metrin jonot jokaisessa. Enpä enää ihmettele miksi tuotteissa alkaa olla punaisia alnnus lappuja niin paljon. Eihän sinne viitsi mennä jonottamaan. Tuotteet pilaantuu hyllyihin. Olisikohan kassatoiminnassa tutkimista. Vaikka ei niiden järki siihen riitä. Ihmettelevät vain miksi tavarat ei mene kaupaksi.
- Jätettä syntyy
Hävikin on oltava Prismassa mieletöntä. Ei sille tavaran määrälle voi olla tarpeeksi ostajia Salon talousalueella. Parasta ennen päivät täyttyvät parin päivän päästä, hyllyt täynnä ja parkkipaikkaa silminkantamattomiin täynnä tyhjiä ruutuja.
Työntekijöiden on ilmeisesti käsketty jättää autonsa bensa-aseman lähelle, jotta vaikutelma ei olisi aivan niin autio. - jonotin minäkin siel
Kyllä niitä kassoja oli varmaan 5 auki, mutta silti kauheat jonot!
- kaupassakävijä
Liiteri
Halpiskauppa, jossa tarkkaan valikoimalla ja tuotteen kyljessä olevan pienen tekstin lukemalla voi saada myös laatua. Leipää ja muuta mössöä sieltä totta tosiaan saa halvalla. Kokeilin Liiterin turkkilaista jugurttia ja totesin sen vetisemmäksi kuin muista kaupoista ostamani (ikävä kyllä) ruotsalaisen merkin.
Prisma
Hehtaarihalli, jossa ehtii tulla jäätävän kylmä ennen kuin pääsee kassalle jonottamaan. Jonoa on AINA, joten kassahenkilöstössä yritetään säästää. Käyn siellä vain poikkeustapauksissa.
Cittari
Minun kauppani. Laaja tuotevalikoima, johon olen tyytyväinen. Kassoilla ei ole kovin pahoja jonoja. Ruuan hinta ei ole minulle pääasia, vaan laatu. Ehkä saan sen sitten terveydenhoitokuluissa takaisin.- bcnngnmfncmc
Lienee sitten teillä suomen ainoa prisma, jossa on jonoja. Forssan prismassa kassoja avataan ja suljetaan asiakasmäärien mukaan niin että koskaan ei joudu kauaa jonottamaan. Ja näin olen muissakin prismoissa havainnut tehtävän
- Lidil on ykkönen
Lidl on ainut ja oikea sekä uusi Salmart Helsingintie 5, joka myy tuote-eriä poskettoman halvalla.. Itse en käy enään sittarissa enkä ikinä osuuskaupassa. Niin yli 20v kaupanalalla olleena hinnat on tiedossa ja kaikki kanttisjutut.. Unohtakaa Prismat ja sittarit ja suunaksi LIDL ..Sielä kaikki jo käy ja toista Lidl myymälää odotellaan ja sitten markkinat on kohdilaan!
- Omavalinta
Salossa asuu niin fiksuja ja hinta-ja terveystietoisia ihmisiä, että annetaan jokaisen tehdä omat päätöksensä, missä kaupassa asioi.
Minulle on ainakin aivan yks'lysti missä kukakin käy. Eikä mikään kauppa maksa minulle mitää, että voisin mainostaa jotain erikseen.
- EI Ole.
Lidliin ovat löytäneet tiensä jo suuripalkkaisetkin. Se on huono asia.
Kuulin et eräässä litissä käy kelan johtaja.Tääl mun käyttämässä käy osuuspankin johtaja.
Hinnat alkaa nousta jos nämä rahassa kylpevät alkaa käydä Lidi,ssä.valikoimaan tulee enempi gurmeeta.Tänään huomasin härän endregotre pihvit.n.6 ekeä pihvi. ja kun ne ei mene kaupaksi tulee hävikkiä ja hinnat nousee.- Woi Hywä Tawaton
Olen pahoillani kun sinua noin ahistaa, endregotre sentään.
- rahastako vain kiinn
Jos ja kun raha on se tärkein kriteeri ruokaostoksille, niin sitten käyt Liddlissä.
Vielä halvemmaksi tulisi muuten alkaa dyykkaamaan ruokansa roskiksista. Miksi ette kokeilisi sitä? Eikä maksaisi mitään....- Entinen bonusapina
Prismat ja ABC:t pyrkivät tunkemaan joka hel...tin rakoon, ettei kenellekään enää tulisi mieleen ajatella mitään muuta. Siinä on sitten kätevää nostella hiljalleen hintoja, kun tahdottomat kuluttajat eivät ymmärrä vilkuillaa "vieraisiin pöytiin".
- omavara
Entinen bonusapina kirjoitti:
Prismat ja ABC:t pyrkivät tunkemaan joka hel...tin rakoon, ettei kenellekään enää tulisi mieleen ajatella mitään muuta. Siinä on sitten kätevää nostella hiljalleen hintoja, kun tahdottomat kuluttajat eivät ymmärrä vilkuillaa "vieraisiin pöytiin".
Onneksi minulla on vapaus käydä missä kaupassa vain enkä ole mihinkään sitoutunut.Lidlissä kyllä tuoksuu vähän venäläisiltä.
- Senytvaanon
Oletko tosiaan niin tietämätön ettet ymmärrä monien Lidl:n tuotteideb takaa löytyvän ne samat suuret suomalaiset valmistajat.
Esim. ennen milbona maito oli sitä samaa valion herajoen meijerin maitoa, nykyisin jos oikein muistan maito tulee hämeenlinnasta.
Tuotteiden ey koodinumerosta pystyy selvittämään valmistajan joka monissa kartanon eineksissä on saarioinen.
Siellä ne ovat lidl:n hyllyssä myös monet tutut suomalaiset tuotepakkaukset, vähän edullisempana. Eikös olisi typerää mennä toisen ketjun liikkeeseen ja ostaa se sama paketti kalliimmalla.
Kyllä se raha ruokaostoksissa on tärkein kriteeri siinä tapauksessa kun on kyse samasta tuotteesta. Muutenhan joutuisin samalle roskikselle kanssasi.
Oletteko muuten koskaan ajatelleet että saksalainen porsaan ulkofilee on 80miljoonalle saksalaiselle kotimaista lihaa. Taikka turun sinappi sehän on yli 40miljoonalle puolalaiselle kotimaista sinappia. - wertot
omavara kirjoitti:
Onneksi minulla on vapaus käydä missä kaupassa vain enkä ole mihinkään sitoutunut.Lidlissä kyllä tuoksuu vähän venäläisiltä.
Samoin Prismassa, mutta se on tätä päivää, eikä se saa haitata.
- Huolestunut äiskä.
Senytvaanon kirjoitti:
Oletko tosiaan niin tietämätön ettet ymmärrä monien Lidl:n tuotteideb takaa löytyvän ne samat suuret suomalaiset valmistajat.
Esim. ennen milbona maito oli sitä samaa valion herajoen meijerin maitoa, nykyisin jos oikein muistan maito tulee hämeenlinnasta.
Tuotteiden ey koodinumerosta pystyy selvittämään valmistajan joka monissa kartanon eineksissä on saarioinen.
Siellä ne ovat lidl:n hyllyssä myös monet tutut suomalaiset tuotepakkaukset, vähän edullisempana. Eikös olisi typerää mennä toisen ketjun liikkeeseen ja ostaa se sama paketti kalliimmalla.
Kyllä se raha ruokaostoksissa on tärkein kriteeri siinä tapauksessa kun on kyse samasta tuotteesta. Muutenhan joutuisin samalle roskikselle kanssasi.
Oletteko muuten koskaan ajatelleet että saksalainen porsaan ulkofilee on 80miljoonalle saksalaiselle kotimaista lihaa. Taikka turun sinappi sehän on yli 40miljoonalle puolalaiselle kotimaista sinappia.Minä en kyllä ymmärrä ollenkaan kuinka kukaan pystyy ostamaan ruokatarvikkeita tämän seudun saastaisemmasta kaupasta, city-marketista.En ole mitään niin kuvottavaa nähnyt missään muualla.Eikö kukaan tosiaan ota siihen mitään kantaa.Siivotaanko siellä ollenkaan.Surullista tosiaan.Terveystarkastaja heti paikalle.
- KK Um111
Huolestunut äiskä. kirjoitti:
Minä en kyllä ymmärrä ollenkaan kuinka kukaan pystyy ostamaan ruokatarvikkeita tämän seudun saastaisemmasta kaupasta, city-marketista.En ole mitään niin kuvottavaa nähnyt missään muualla.Eikö kukaan tosiaan ota siihen mitään kantaa.Siivotaanko siellä ollenkaan.Surullista tosiaan.Terveystarkastaja heti paikalle.
Totta, yleensäkin on niin että saman ketjun Salossa oleva liike on likaisempi ja sekaisempi kuin muut. En ymmärrä mistä tämä johtuu mutta vertaikaa vaikka salon honkkaria ketjun muihin taikka salon lidliä Forssan tai someron vastaavaan. Sama toistuu tarjoustaloissa jne.
- katso ovesta
KK Um111 kirjoitti:
Totta, yleensäkin on niin että saman ketjun Salossa oleva liike on likaisempi ja sekaisempi kuin muut. En ymmärrä mistä tämä johtuu mutta vertaikaa vaikka salon honkkaria ketjun muihin taikka salon lidliä Forssan tai someron vastaavaan. Sama toistuu tarjoustaloissa jne.
Ovesta näkee tarroitettuna mikä firma siivoaa tai vartioi...
- kato ite
katso ovesta kirjoitti:
Ovesta näkee tarroitettuna mikä firma siivoaa tai vartioi...
Mutta ovesta ei näy kuka valvoo siivoustyön laatua.
- jjfkfkfkjkllfmggkff
Senytvaanon kirjoitti:
Oletteko muuten koskaan ajatelleet että saksalainen porsaan ulkofilee on 80miljoonalle saksalaiselle kotimaista lihaa. Taikka turun sinappi sehän on yli 40miljoonalle puolalaiselle kotimaista sinappia.Paremmat ruut suurimmalta osin on saksalaisia. Ja uht-maito myöskin.
Samoin ne salaattilajitelmat. Aika halpa lounas, kun 1,39 euroa ja tuolla saa vatsan täyteen!
Sillä koodilla tosiaan on kätevä googlettaa liha- ja maitotuotteiden valmistajat. Jos tuolla tiedolla mitään merkitystä oikeasti on..
- hirveen rikas?
"Oletteko muuten koskaan ajatelleet että saksalainen porsaan ulkofilee on 80miljoonalle saksalaiselle kotimaista lihaa."
Saksassa porsaiden saparot leikataan irti sen takia, että luonnottoman ahtaissa oloissa asuvat eläimet pureskelevat toistensa hännät tyngiksi.
Suomessa häntien irtileikkaaminen on kiellettyä. Suomessakin porsaita pidetään luonnottoman ahtaissa oloissa, mutta ilmeisesti virikkeitä on enemmän, koksa häntien pureskelu ei ole niin suuri ongelma.
Saksassa porsaille saa syöttää ennaltaehkäisevästi antibiootteja. Suomessa antibiootteja saa antaa vain sairauden hoitoon.
Ostakaa te vain sitä saksalais-kotimaista lihaa. Kymmenien vuosien päästä sitten nähdään laajassa mittakaavassa, mitä sellainen ruokavalio ihmisella saa aikaan.
Itse syön vain kotimaista lihaa, eettisistä ja terveydellisistä syistä. Jos se maksaa minulle esim. puoli euroa päivässä enemmän, niin minulla on siihen varaa.- 501+
Öö, tuota ettäkö Prismasta kotimaista lihaa vain vai?
- takana tapahtuu.....
501+ kirjoitti:
Öö, tuota ettäkö Prismasta kotimaista lihaa vain vai?
Hirveen rikas, lopeta kokonaan syöminen, niin päästään taas yhdestä kusipäästä eroon!
- Olen ollut pakkaamassa osuuskaupassa takahuoneessa lihoja asiakaspakkauksiin, siinä on aikas helppoa hävittää lihan alkuperäismaa ja taas mummot ovat tyytyväsissii. - vuonna 85?
takana tapahtuu..... kirjoitti:
Hirveen rikas, lopeta kokonaan syöminen, niin päästään taas yhdestä kusipäästä eroon!
- Olen ollut pakkaamassa osuuskaupassa takahuoneessa lihoja asiakaspakkauksiin, siinä on aikas helppoa hävittää lihan alkuperäismaa ja taas mummot ovat tyytyväsissii.Nykyään se on kaikki Atrian, Snelmannin tai muun lihafirman pakkaamaa
- Senytvaanon
Esim. Hk omistaa sokolowin tuotantolaitoksen Puolassa, mihin luulet kaiken sen lihan sieltä päätyvän.
Suomalaiset ravintolat ja ruokalat kayttävät ulkolaista lihaa koska se on halvempaa ja parempilaatuista.
Katsoppa seuraavan kerran kaupassa mistä ne Hk:n amerikan pekonit tulevat.
Lähes kaikki tanskalaista joulukinkkua kokeilleet ovat todenneet sen paremmaksi.
Luuletko että kotimaiset Hk, Saarioinen, Atria ym. käyttävät ainoastaan kotimaista lihaa joka on paljon kalliimpaa, eivät ne käytä.
Luuletko että suomalainen on ainoa joka maailmassa pystyy tuottamaan hyvälaatuisen ja puhtaan elintarvikkeen, jos näin olisi ruokamme menisi vientiin.
Niin surullista kuin se onkin suomalainen ruoka on hyvin usein jotain aivan muuta kuin kotimaista tuotantoa ja kaiken lisäksi kotimainen liha (varsinkin sianliha) on laadultaan huononpaa kuin ulkomainen.
Menepä jonnekin ison maailman torille huutamaan että kyllä suomalainen pihviliha brasilialaisen ja argentiinalaisen päihittää, niin kyllä ne taitavat nauraa sinulle.
- hirveen rikas?
"Itse syön vain kotimaista lihaa, eettisistä ja terveydellisistä syistä. Jos se maksaa minulle esim. puoli euroa päivässä enemmän, niin minulla on siihen varaa. "
En pakota ketään ajattelemaan eettisesti lihaostoksistaan. Mutta kai saan silti sanoa, miten minä toimin ja mistä syystä?
Kertomani antibioottien automaattisesta käytöstä ja saparoiden leikkaamisesta on täyttä totta.
Suomalaista lihaa saa ostamalla suomalaista lihaa. Olen lukutaitoinen, joten luen pakkauksen kyljestä lihan alkuperämaan. Luen sen joka kerta, ja aina löytyy kotimaista lihaa, kun sitä tarvitsen. Niin kokolihassa kuin leikkeleissäkin. Eineksiä en käytä.
En juuri koskaan syö ulkona, koska kotona tehty ruoka on niin paljon parempaa - ja siinä sivussa pystyy tekemään ne eettiset valintansakin helpommin.
Ostan muuten myös kotimaista luomumaitoa ja -juustoa. Luomulehmät saavat parempilaatuista ruokaa, ne ulkoilevat enemmän, ne eivät ole sidottuja parveensa, niiden vasikat saavat viettää ainakin hetken emänsä kanssa jne.
Kylläpäs olenkin kauhea kusipää!- luomu=turhahömpötys
Niinhän sitä luulisi, että liha on suomalaista.
Paketeissahan voi lukea aivan mitä tahansa, minkä nykypäivän uutisotsikot jo todistavat.
Luomu on aivan sama asia kuin ennen, eli ei käytetä mitään lannoiteita.
Eli täysin nykypäivän hömpötystä, kun ei enää mitään muuta keksitä,
niin ollaan niin luomua että.
Siis ei mitään erikoista.
Tervemenoa vaan sinne navettaan katsomaan, kun lehmät vasikoineen kirmaavat vapaina, jos kirmaavat. - Senytvaanon
Ei, et sinä ole kauhea kusipää. Olet hyväuskoinen helposti huijattavissa oleva hölmö.
Sinulle on uskoteltu että ainoastaan suomalainen liha on oikein tuotettua ja turvallista. Et kuitenkaan pysähdy miettimään miten ne muutama miljardia muuta ihmispoloa pysyy hengissö lihaa syötyään. Esim. muslimien halalliha on hyvinkin puhdasta vaikka meille uskotellaankin että tällainen liha aina teurastettaisiin vertä roiskien kerrostalon kylpyhuoneessa, ei se kuule ihan näin ole. Entäs kosherliha, eikö siinäkin puhtaus määräykset ja teuraseläimen kunnioittaminen ole korkealla tasolla.
Pelkäät antibioottien käyttöä. Luuletko että kun sinulle suomalainen tuottaja tai sen edustaja asiasta kertoo se haukkuisi omaa pesäänsä, luuletko että Suomesa ei koskaan lhantuotannossa käytetä vilunkia ja että ulkomaisessa tuotannossa sitä käytetään aina ja kaikkialla. Jos näin on olet todella naiivi.
Uskot että suomalaista lihaa saa ostamalla suomalaistalihaa. Mihin luulet että se kaikki tuontiliha sitten menee. Sitä käyttävät lähes kaikki ravintolat ruokalat jne. koska hinta/laatu suhde on parempi. Kokeile verrata vaikka kotimaista porsaan ulkofilettä vaikka saksalaiseen tai espanjalaiseen.
Vaikka kuinka luet tuoteselosteita niin lihan alkuperämaa on helposti häviteetävissä. Hyvin pienellä jatkojalostuksella ulkomaisesta saadaan kotimainen. Tästä en minäkään pidä mutta niin se vain on että kun ulkolaiseen lihanpalaan lisätään Suomessa paistovahti ja helvetin paha teollisella maistuva marinadi niin saadaan kotimainen picknickpaisti.
Kerroit että et syö ulkona. En minäkään, siinä olemme samaa mieltä hyvin valmistettua kotiruokaa ei mikään voita. Eri mieltä olen sitten niistä eettisistä valinnoista. Kunnioitan kyllä pyrkimyksiäsi mutta en kyllä ymmärrä sitä että kotimaisuus syrjäyttää paremman laadun ja maun, niin ja edullisemman hinnan. Tottakai jätämme hyllyyn sen huonolaatuisen ulkolaisen bulkkituotteen jota meille yritetään myydä kotimaisuutta korostavilla kaupan omamerkkinimillä. Ne pirkat ja rainbowt ovat minusta juuri niitä kaikkein huonoinpia.
Luomumaidosta minulla ei ole kokemusta. Juustoista pyrin valitsemaan aina käyttötarkoitukseen sopivan ja anteeksi vain suomalainen juusto on muutavaa poikkeusta lukuunottamatta helvetin huonoa. Ajattele että maailman joka kolkassa on saatavilla muutamia tunnettujajuustoja (madrigal, gorgonzola, st. agur, rochefort, appenzeller, cheddar) mutta ne meidän suomalaiset eivät muille tunnu kelpaavan. - Bwah-hah
Jos lapussa lukee Suomi, niin sitten liha on Suomesta, koska siinä niin lukee. Täytyy olla....eikö?
- Erkki Eerikäinen
Bwah-hah kirjoitti:
Jos lapussa lukee Suomi, niin sitten liha on Suomesta, koska siinä niin lukee. Täytyy olla....eikö?
Minä ja varmasti moni muukin odottaa innolla keskiviikkoisin Lirin mainostarjouslehtistä postilaatikkoon/luukusta.
Se on ainakin meirän perheessä ainoa mainos jota jopa vessakin/paskahyyssissäkin luetaan, jos oltais maalla 60:n luvulla, pyyhkisin ulkohyyssissä perseeni osuuskaupan mainoksiin.
- Kauhiaa aatella kuinka Lidlin mainokset menevät maaseudulla mummojen ja paappojen kotiin ja kuitenkin joutuvat pakosta tyytymään SALEN 50% kallimpaan ruokaan. - kauheen rikas?
luomu=turhahömpötys kirjoitti:
Niinhän sitä luulisi, että liha on suomalaista.
Paketeissahan voi lukea aivan mitä tahansa, minkä nykypäivän uutisotsikot jo todistavat.
Luomu on aivan sama asia kuin ennen, eli ei käytetä mitään lannoiteita.
niin ollaan niin luomua että.
Siis ei mitään erikoista.
Tervemenoa vaan sinne navettaan katsomaan, kun lehmät vasikoineen kirmaavat vapaina, jos kirmaavat."Luomu on aivan sama asia kuin ennen, eli ei käytetä mitään lannoiteita.
niin ollaan niin luomua että."
Luomu ei ole sama asia kuin esim. 1940-luvun maatalous, vaikka näin varsinkin alunperin jostakin pientilalta kaupunkiin muuttaneet yrittävät uskotella. Kun et oikeasti tiedä, niin ole hyvä, äläkä väitä.
Luomuun löytyy ihan tarkat säännöt, joita myös valvotaan. Sivistä itseäsi vaikka Luomuliiton sivuilta.
Itseni kohdalla ei ole kyse illuusioista, vaan ihan tiedosta ja kokemuksesta. Jos et usko, niin ole uskomatta.
Alun perin tässä ketjussa oli kyse siitä, miksi LIddl on halpa. No se on halpa, koska sieltä voi ostaa lähinnä ulkomailla tuotettuja bulkkituotteita. Siellä kaupassa asioivat pääsääntöisesti ne ihmiset, joille määrä on tärkeämpää kuin laatu.
Itse halusin nostaa esille sen, että vain aniharvalla suomalaisella on oikeasti niin huono taloudellinen tilanne, että olisi ihan pakko ostaa huonolaatuista ruokaa. Tietämättömyys taitaa olla se pahin uhka terveydellemme. Kun ei itse polta eikä paljon juokaan, ja osaa tehdä itse, niin on varaa ostaa hyvälaatuista ja eettisesti tuotettua ruokaa. - kauheen rikas?
Senytvaanon kirjoitti:
Ei, et sinä ole kauhea kusipää. Olet hyväuskoinen helposti huijattavissa oleva hölmö.
Sinulle on uskoteltu että ainoastaan suomalainen liha on oikein tuotettua ja turvallista. Et kuitenkaan pysähdy miettimään miten ne muutama miljardia muuta ihmispoloa pysyy hengissö lihaa syötyään. Esim. muslimien halalliha on hyvinkin puhdasta vaikka meille uskotellaankin että tällainen liha aina teurastettaisiin vertä roiskien kerrostalon kylpyhuoneessa, ei se kuule ihan näin ole. Entäs kosherliha, eikö siinäkin puhtaus määräykset ja teuraseläimen kunnioittaminen ole korkealla tasolla.
Pelkäät antibioottien käyttöä. Luuletko että kun sinulle suomalainen tuottaja tai sen edustaja asiasta kertoo se haukkuisi omaa pesäänsä, luuletko että Suomesa ei koskaan lhantuotannossa käytetä vilunkia ja että ulkomaisessa tuotannossa sitä käytetään aina ja kaikkialla. Jos näin on olet todella naiivi.
Uskot että suomalaista lihaa saa ostamalla suomalaistalihaa. Mihin luulet että se kaikki tuontiliha sitten menee. Sitä käyttävät lähes kaikki ravintolat ruokalat jne. koska hinta/laatu suhde on parempi. Kokeile verrata vaikka kotimaista porsaan ulkofilettä vaikka saksalaiseen tai espanjalaiseen.
Vaikka kuinka luet tuoteselosteita niin lihan alkuperämaa on helposti häviteetävissä. Hyvin pienellä jatkojalostuksella ulkomaisesta saadaan kotimainen. Tästä en minäkään pidä mutta niin se vain on että kun ulkolaiseen lihanpalaan lisätään Suomessa paistovahti ja helvetin paha teollisella maistuva marinadi niin saadaan kotimainen picknickpaisti.
Kerroit että et syö ulkona. En minäkään, siinä olemme samaa mieltä hyvin valmistettua kotiruokaa ei mikään voita. Eri mieltä olen sitten niistä eettisistä valinnoista. Kunnioitan kyllä pyrkimyksiäsi mutta en kyllä ymmärrä sitä että kotimaisuus syrjäyttää paremman laadun ja maun, niin ja edullisemman hinnan. Tottakai jätämme hyllyyn sen huonolaatuisen ulkolaisen bulkkituotteen jota meille yritetään myydä kotimaisuutta korostavilla kaupan omamerkkinimillä. Ne pirkat ja rainbowt ovat minusta juuri niitä kaikkein huonoinpia.
Luomumaidosta minulla ei ole kokemusta. Juustoista pyrin valitsemaan aina käyttötarkoitukseen sopivan ja anteeksi vain suomalainen juusto on muutavaa poikkeusta lukuunottamatta helvetin huonoa. Ajattele että maailman joka kolkassa on saatavilla muutamia tunnettujajuustoja (madrigal, gorgonzola, st. agur, rochefort, appenzeller, cheddar) mutta ne meidän suomalaiset eivät muille tunnu kelpaavan.Hyväuskoiseksi hölmöksi minua ei todellakaan voi kutsua - vaikka en ajattelekaan kuin sinä.
"Sinulle on uskoteltu että ainoastaan suomalainen liha on oikein tuotettua ja turvallista."
Ei. Minä ajattelen ihan itse omilla aivoillani. Annoin esimerkin lihantuotannon säädöksien eroista Keski-Euroopan ja Suomen (ja Ruotsin) säädöksien välillä Se oli faktaa, eikä uskoa. Itse syön mieluummin sellaista lihaa, joka sisältää mahdollisimman vähän ylimääräisiä aineita, kuten esim. antibiootteja. Minusta porsaiden kuuluu saada pitää saparonsa sen pienen ikänsä, minkä saavat elää. Ehkä sinä haluat valita toisin?
"Et kuitenkaan pysähdy miettimään miten ne muutama miljardia muuta ihmispoloa pysyy hengissö lihaa syötyään. Esim. muslimien halalliha on hyvinkin puhdasta vaikka meille uskotellaankin että tällainen liha aina teurastettaisiin vertä roiskien kerrostalon kylpyhuoneessa, ei se kuule ihan näin ole. Entäs kosherliha, eikö siinäkin puhtaus määräykset ja teuraseläimen kunnioittaminen ole korkealla tasolla."
Minulla on onneksi jokseenkin vapaan länsimaan asukkina vapaus valita, millä tavalla tuotettua ruokaa itse syön. Minä en halua syödä ulkomaalaista lihaa.
-En syö vaaleaa ulkomaista vasikanlihaa, koska nämä vasikat ovat kasvatettuja minimaalisissa karsinoissa pimeydessä ja naudalle epätyypillisen pitkään maitoravinnolla pidettynä. Vasikat kärsivät raudanpuutteesta, ja liha senkun vaalenee.
-En syö hanhenmaksaa, koska hanhia pakkosyötetään tunkemalla niiden kurkkuun putki, jonne ahdetaan ruokaa, joka sitten painetaan hanhen kurkusta alas männän avulla.
-Väitit muslimien ja juutalaisten kunnioittavan teuraseläimiään. Olisipa väitteesi vain totta. Faktat puhuvat tässäkin vastaan. Muistan erityisen hyvin näkemäni uutisvideon, jossa egyptiläisessä satamassa lastattiin eläviä nautoja yhdestä jalasta roikottaen laivasta maihin. Rampaantuneet eläimet pudotettiin kasaan toistensa päälle. Siinä oltiin valmistelemassa sitä halal-lihaa. Satun myös tietämään, missä oloissa Uudesta-Seelannista ja Australiasta viedään laivalasteittain lampaita Arabimaihin, halal-lihaksi nekin.
"Pelkäät antibioottien käyttöä. "
En pelkää. Väität minun pelkäävän, vaikka missään en niin antanut edes ymmärtää. Haluan vain välttää turhaa antibioottien saantia, esim. lihassa.
----
Muutenkin kirjoituksesi vilisee tyypillisiä yleistyksiä, kuten "aina, ei koskaan, ikinä" yms. Muihin väitteisiisi en jaksa edes vastata. Faktat puhukoot puolestani.
Hyvää, laadukasta ja eettisesti kestävällä tavalla tuotettua ruokaa kaikille! - kauheen rikas?
kauheen rikas? kirjoitti:
Hyväuskoiseksi hölmöksi minua ei todellakaan voi kutsua - vaikka en ajattelekaan kuin sinä.
"Sinulle on uskoteltu että ainoastaan suomalainen liha on oikein tuotettua ja turvallista."
Ei. Minä ajattelen ihan itse omilla aivoillani. Annoin esimerkin lihantuotannon säädöksien eroista Keski-Euroopan ja Suomen (ja Ruotsin) säädöksien välillä Se oli faktaa, eikä uskoa. Itse syön mieluummin sellaista lihaa, joka sisältää mahdollisimman vähän ylimääräisiä aineita, kuten esim. antibiootteja. Minusta porsaiden kuuluu saada pitää saparonsa sen pienen ikänsä, minkä saavat elää. Ehkä sinä haluat valita toisin?
"Et kuitenkaan pysähdy miettimään miten ne muutama miljardia muuta ihmispoloa pysyy hengissö lihaa syötyään. Esim. muslimien halalliha on hyvinkin puhdasta vaikka meille uskotellaankin että tällainen liha aina teurastettaisiin vertä roiskien kerrostalon kylpyhuoneessa, ei se kuule ihan näin ole. Entäs kosherliha, eikö siinäkin puhtaus määräykset ja teuraseläimen kunnioittaminen ole korkealla tasolla."
Minulla on onneksi jokseenkin vapaan länsimaan asukkina vapaus valita, millä tavalla tuotettua ruokaa itse syön. Minä en halua syödä ulkomaalaista lihaa.
-En syö vaaleaa ulkomaista vasikanlihaa, koska nämä vasikat ovat kasvatettuja minimaalisissa karsinoissa pimeydessä ja naudalle epätyypillisen pitkään maitoravinnolla pidettynä. Vasikat kärsivät raudanpuutteesta, ja liha senkun vaalenee.
-En syö hanhenmaksaa, koska hanhia pakkosyötetään tunkemalla niiden kurkkuun putki, jonne ahdetaan ruokaa, joka sitten painetaan hanhen kurkusta alas männän avulla.
-Väitit muslimien ja juutalaisten kunnioittavan teuraseläimiään. Olisipa väitteesi vain totta. Faktat puhuvat tässäkin vastaan. Muistan erityisen hyvin näkemäni uutisvideon, jossa egyptiläisessä satamassa lastattiin eläviä nautoja yhdestä jalasta roikottaen laivasta maihin. Rampaantuneet eläimet pudotettiin kasaan toistensa päälle. Siinä oltiin valmistelemassa sitä halal-lihaa. Satun myös tietämään, missä oloissa Uudesta-Seelannista ja Australiasta viedään laivalasteittain lampaita Arabimaihin, halal-lihaksi nekin.
En pelkää. Väität minun pelkäävän, vaikka missään en niin antanut edes ymmärtää. Haluan vain välttää turhaa antibioottien saantia, esim. lihassa.
----
Muutenkin kirjoituksesi vilisee tyypillisiä yleistyksiä, kuten "aina, ei koskaan, ikinä" yms. Muihin väitteisiisi en jaksa edes vastata. Faktat puhukoot puolestani.
Hyvää, laadukasta ja eettisesti kestävällä tavalla tuotettua ruokaa kaikille!"En syö hanhenmaksaa, koska hanhia pakkosyötetään tunkemalla niiden kurkkuun putki, jonne ahdetaan ruokaa, joka sitten painetaan hanhen kurkusta alas männän avulla. "
Yllä olevaan piti vielä lisäämäni, että pakkoruokinnan jälkeen hanhen kaula sidotaan kiinni, jotta ruoka ei pääse sitä kautta enää ylös. Sitten hanhi jatkaa elämäänsä äärimmäisen pienessä häkissä, jossa se ei pääse liikkumaan - taas seuraavaan pakkoruokintaan asti. Kunnes sitten teurastus vapauttaa tästä elinikäisestä kidutuksesta. - Senytvaanon
Hyväuskoiseksi hölmöksi minua ei todellakaan voi kutsua - vaikka en ajattelekaan kuin sinä.
----
Hyvää, laadukasta ja eettisesti kestävällä tavalla tuotettua ruokaa kaikille!Anteeksi jos olen ymmärtänyt väärin mutta olen kokoajan luullut että tämä keskustelu on liikkunut sen ruoan ympärillä jota meille paikalliset marketit myyvät.
Jotenkin tuntuu kuitenkin siltä että se oletkin sinä joka olet tässä keskustelussa kuutanolla.
Olen vahvasti sitä mieltä että uskosi kotimaisen lihan paremmuuteen on sairallloisen lapsellista. Tätä paremmuutta yrität todistella esimerkeillä joilla ei ole mitään tekemistä meille myytävän lihan kanssa.
Tottakai Egyptissä voidaan tehdä näin eläimille, se ei vaan ole missään tekemisissä sen tuotantoketjun kanssa misssä käsitellään lihaa joka päätyy salolaiseen kauppaan. Väitit myös että uus-seelantilaisen ja australijalaisen lampaanlihan käsittelyssä olisi laiminlyöntejä mutta et kuitenkaan ymmärtänyt että lampaan lastattiin kristittyjen maiden satamissa ja kristittyjen toimesta.
Sitäpaitsi vastaavia laiminlyöntejä tapahtuu myös Suomessa, näistäkin on videoita.
Et sitten syö hanhenmaksaa, en minäkään ja samasta syystä mutta miten tämä erikoistuote liittyy keskusteluun, ei sitä salonseudulla myydä niinkuin ei vasikanlihaakaan. Uskoisin että muut lukijat ovat ymmärtäneet että olemme vaitelleet ruoasta jota paikalliset kauppiaamme meille myyvät. Lihan kohdalla se tarkoitta sitä aivan tavallista kotimaista ja ulkomaista lihaa.
Kyllähän sinä pelkäät että kaikki muut paitsi suomalaiset lihan tuottajat kyllästävät lihan antibiooteilla. Sinulla on todella lapsellinen usko siihen että suomalainen lihantuottaja ei huijaa, suomalainen lihan tuottaja ei yritä vilppiä. Tosi lapsellista - kauheen rikas?
Senytvaanon kirjoitti:
Anteeksi jos olen ymmärtänyt väärin mutta olen kokoajan luullut että tämä keskustelu on liikkunut sen ruoan ympärillä jota meille paikalliset marketit myyvät.
Jotenkin tuntuu kuitenkin siltä että se oletkin sinä joka olet tässä keskustelussa kuutanolla.
Olen vahvasti sitä mieltä että uskosi kotimaisen lihan paremmuuteen on sairallloisen lapsellista. Tätä paremmuutta yrität todistella esimerkeillä joilla ei ole mitään tekemistä meille myytävän lihan kanssa.
Tottakai Egyptissä voidaan tehdä näin eläimille, se ei vaan ole missään tekemisissä sen tuotantoketjun kanssa misssä käsitellään lihaa joka päätyy salolaiseen kauppaan. Väitit myös että uus-seelantilaisen ja australijalaisen lampaanlihan käsittelyssä olisi laiminlyöntejä mutta et kuitenkaan ymmärtänyt että lampaan lastattiin kristittyjen maiden satamissa ja kristittyjen toimesta.
Sitäpaitsi vastaavia laiminlyöntejä tapahtuu myös Suomessa, näistäkin on videoita.
Et sitten syö hanhenmaksaa, en minäkään ja samasta syystä mutta miten tämä erikoistuote liittyy keskusteluun, ei sitä salonseudulla myydä niinkuin ei vasikanlihaakaan. Uskoisin että muut lukijat ovat ymmärtäneet että olemme vaitelleet ruoasta jota paikalliset kauppiaamme meille myyvät. Lihan kohdalla se tarkoitta sitä aivan tavallista kotimaista ja ulkomaista lihaa.
Kyllähän sinä pelkäät että kaikki muut paitsi suomalaiset lihan tuottajat kyllästävät lihan antibiooteilla. Sinulla on todella lapsellinen usko siihen että suomalainen lihantuottaja ei huijaa, suomalainen lihan tuottaja ei yritä vilppiä. Tosi lapsellistaHohhoijjaa, nimimerkki Senytvaanon
Kukahan tässä ketjussa ensin kirjoitti halal- ja kosherlihasta, ellet nimenomaan sinä itse? Kun itse otat ensin sivuaskeleen ketjun alkuperäiseen aiheeseen, ja minä sitä kommentoin, sinä syytätkin minua seuraavaksi varsinaisesta aiheesta poikkeamiseen.
"et kuitenkaan ymmärtänyt että lampaan lastattiin kristittyjen maiden satamissa ja kristittyjen toimesta"
Mistä kohtaa kirjoituksessani muka kävi ilmi, että en tietäisi uuden-Seelanni nja Australian pääuskontoa?
Kuule, sinunlaisesi kanssa ei yksinkertaisesti voi keskustella, järjenjuoksusi ei ole sen arvoinen.
Kuten viimeksikin, toivotan edelleen hyvää, laadukasta ja eettisesti kestävällä tavalla tuotettua ruokaa kaikille! - Senytvaanon
Hohhoijjaa, nimimerkki Senytvaanon
Kukahan tässä ketjussa ensin kirjoitti halal- ja kosherlihasta, ellet nimenomaan sinä itse? Kun itse otat ensin sivuaskeleen ketjun alkuperäiseen aiheeseen, ja minä sitä kommentoin, sinä syytätkin minua seuraavaksi varsinaisesta aiheesta poikkeamiseen.
"et kuitenkaan ymmärtänyt että lampaan lastattiin kristittyjen maiden satamissa ja kristittyjen toimesta"
Mistä kohtaa kirjoituksessani muka kävi ilmi, että en tietäisi uuden-Seelanni nja Australian pääuskontoa?
Kuule, sinunlaisesi kanssa ei yksinkertaisesti voi keskustella, järjenjuoksusi ei ole sen arvoinen.
Kuten viimeksikin, toivotan edelleen hyvää, laadukasta ja eettisesti kestävällä tavalla tuotettua ruokaa kaikille!Hohhoijaa, umpimielinen nim. kauheen rikas
Eipä taidas rikkautesi suoda sinulle avarakatseisuutta. Kuvittelet sinnikkäästi että suomalainen ravinnontuottaja on jonkinlainen yli-ihminen joka ei huijaa, ei tee virheitä ja ainoana maailmassa osaa tuottaa puhdasta ja eettisesti oikein tuoteetua lihaa. Kuvittelet varmaan että käsitteet "luomu" ja eettinen ruoantuotanto" ovat suomalaisia innovaatioita, että voitkin olla lapsellinen.
Mainitsin halal lihan ja kosherin koska varsinkin muslimivähemmistöä on Suomessakin niin paljon että täälläkin on muutama pienteurastamo jotka käsittelevät lihan muslimien vaatimusten mukaan. Otin ne esille myös siksi että ne molemmat ovat hyvin vanhoja määräyksiä ja ohjeita liittyen lihan ja muiden elintarvikkeiden puhtauteen ja heidä mielestään oikeaan käsittelyyn. Siis paljon vanhempia kuin sinun luomu-uskontosi.
Jos kerran olet tietoinen Australian sekä Uuden Seelannin pääuskonnoista niin miksi sitten et ymmärtänyt sitä että heidän käsittelemällä tavalla ei liha voi päätyä halal lihaksi, etkö todellakaan näe muuta kuin omat päähänpinttymäsi.
Kuule, minä luulen että sinä et voi keskustella kenenkään erimieltä olevan kanssa. Järjenjuoksusi tai sen olemattomuus on tehnyt sinusta ahdasmielisen omaan päähänpinttymääsi uskovan psykopaatin.
Olet ilmeisesti kieltäytynyt ymmärtämästä että me olemme keskustelleet täällä siitä ruoasta jota paikalliset kauppiaat meille pitävät tarjolla. Siis suurimmaksi osaksi massoille tuotettua massaruokaa.
Tällaisen ruoan tuotannossa on paljon pielessä mutta ymmärrä nyt hyvä lapsi että emme me suomalaiset olen tässä sarjassa yhtään sen puhtoisenpia.
Suomalaisuus ei ole mikään automaattinen laadun tae. On tietenkin paljon hyviä suomalaisia tuotteita joita ei muualla maailmassa valmisteta. Mutta entäs sitten ne muun maailman erikoisuudet, taidamme jäädä tässäkin vähän oppipojan asemaan.
Epäilet että jarjenjuoksussani on vikaa kun väitän että pienen pohjoisen kansan tuottama liha ei olekaan maailman parasta eikä edes puhtainta
Ehkä sinun olisi joskus hyvä käydä vähän suomusjärveä kauempana tutustumassa eri maiden lihatiskeihin, lihan käsittelyyn marketeissa ja maistelemaan liharuokia ravintoloissa ja halvoissa ruokaloissa.
Minä olen tätä tehnyt lähes kaikissa euroopan maissa ja lihan kohdalla on pakko todeta että suomalinen liha ei pärjää vertailussa.
Olet itse aikaisemmin todennut että tässä ketjussa alunperin oli kyse siitä että onko Lidl halpa. Siksi olenkin koko ajan pyrkinyt vertaamaan sitä massoille tuotettua ruokaa ja siinä ei suomalaisuus ole mikään oikotie paremmuuteen.
Oletko niin yksinkertainen että kuvittelet koko elinterviketuotannon olevan ulkomailla pelkkää tehotuotantoa ja ainoastaan Suomessa tiedetään mitä on luomu.
Jos alkaisimme verrata muiden maiden erikoisuuksia ja luomutuotteita suomalaisiin tilanne olisi aivan sama, ruoho olisi taas paljon vihrempää aidan toisella puolella. Onneksi ole rakentanut ympärillesi niin korkean muurin että olet autuaan tietämätön tästä, nöin sinulle ei tule paha mieli ja lapsen uskosi säilyy.
Monissa maissa olemme ostelleet näitä puhtaasti tuotettuja luomu ym ekologisesti tuotetttuja tuotteita ja voin kertoa että sitäkin lajia riittää.
Kehottaisinkin sinua käymään vaikka jollain romanialaisella torilla, siellä se on suurinpiirtein kaikki luomua ja saisit myös tietää miltä niiden vihannesten ja hedelmien kuuluu maistua. Etpä taida uskaltaa voi usko suomalaiseen ylihinnoiteltuun luomuporkkanaan lakastua.
Kuten aiemminkin olen vieläkin sitä mieltä että hyvää, laadukasta ja eettisesti kestävällä tavalla tuotettua ruokaa tuotetaan muuallakin kuin Suomessa ja monasti se on paljon paremman makuista.
- kiikalan äjä
Olen aina kakarast asti vihannut noita jotka luulevat pelastavansa maailman omalla käytöksellään syömällä pelkkää kaalia.
Mutta nyt maistuu kaalikin, kun saa maistaa muutakin kun osuuskaupan 60:luvun tiskin hapankaalia.- kauheen rikas?
Hyvä Kiikalan äijä!
Otan osaa elämäsi rankkuuteen. Onhan se hirveää, kun jo toisten ihmisten yritys toimia omien eettisten arvojensa puolesta nostaa sinussa vihaa - ja vielä lapsesta asti.
Mutta hyvä, että kaali maistuu sinulle, se kun on niin kovin terveellistä!
- laskelmoiva mies
Vihasta puhui, aivan oikeassa oli - miksi mummo maksaaa SALESSA maaseudulla hirveitä hintoja.
Mulkku osuuskauppa imee ja pystyy nykyisin saleillaan siihen.
Mummoilta imetään eläkkeet - Giljotiini 5
Mummoilta viedään eläkke Saleissa ympäri makuntaa ja OSUUSKAUPPA SIJOITTAA NE VENÄJÄLLE, BALTTIAAN - meille jää vain korkeat hinnat, hinnat jotka maksavat joka saatanan mummot ympäri suomea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244606- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521