Syön rautatabletteja, en tosin joka päivä, vaan joka toinen. Tänään kun sellaisen otin ja parin tunnin päästä kun söin ruoan niin maha alkoi ilkeästi nipistelemään ja kuplimaan ja on tehnyt sitä ruoasta asti,siis n. klo 17:sta Meni siis maha ihan sekaisin.. Onko muilla rautaa syövillä käynyt näin vai johtuisiko jostain muusta kuin raudasta ? On myös pikkaisen sellainen kuvottava olo. Viikkoja on 28.. Mikä auttaa vatsaa rauhottumaan ? Onko ylipäänsä normaalia että raudasta menee vatsa sekaisin ?
rautatableteista
20
22783
Vastaukset
- :-)
voi johtua raudasta,ja jep joillain menee maha sekaisin mutta merkinvaihto voi auttaa.
- odottaja
hei!!
mulla on ollu tänään kauheen kipee ylä maha ja maha ihan löysällä kun aloitin taas muutaman päivän tauon jälkeen syömään niitä. ihmettelin että mistä ihmeestä mun maha on näin kipee kunnes muistin että onhan mulla ennenkin just rautalääkkeiden aikan ollu maha kipee. tympeä sivu oire. olen jo kerran vaihtanu merkkiä...olen yrittäny juoda iltaisin piimää siihen kipuun...ehkä vähän auttaa... toivottavasti löydät paremman lääkkeen! - Adolfiina
odottaja kirjoitti:
hei!!
mulla on ollu tänään kauheen kipee ylä maha ja maha ihan löysällä kun aloitin taas muutaman päivän tauon jälkeen syömään niitä. ihmettelin että mistä ihmeestä mun maha on näin kipee kunnes muistin että onhan mulla ennenkin just rautalääkkeiden aikan ollu maha kipee. tympeä sivu oire. olen jo kerran vaihtanu merkkiä...olen yrittäny juoda iltaisin piimää siihen kipuun...ehkä vähän auttaa... toivottavasti löydät paremman lääkkeen!Itse yritin ottaa Obsidania ensimmäisen raskauden aikana. Alkuajan pahoinvointi oli jo onnellisesti ohi ja terveydenhoitajan ohjeen mukaan otin sen tyhjäänvatsaan appelsiini mehun kera. Meni noin 10-20minuuttia, kun oksensin joka kerta raudanmakuista vatsanestettä :(. Terveydenhoitajan mukaan Obsidan ei voinut aiheuttaa tätä, kun se hajoaa vasta ohut suolessa???? Spartocine on toiminut mulla hyvin. Vatsa menee vähän kovalle, mutta olen voinut elää sen kanssa syömällä mustikoita ja luumuja. Rauta-arvot on nousseet tosi nopeasti, vaikka syön raudan aina ruuan jälkeen ja unohtelen tabletteja useasti...
Tuskin on yhtä, mikä sopii kaikille, mutta kehottaisin rohkeasti vaihtamaan merkkiä ja etsimään itselle sitä parhaiten sopivaa.
- rv 29+5
on vissiin aika normaalia, että rautalääkityksen takia vatsa menee sekaisin. Itse joudun myös syömään lisärautaa ja mulle ainakin toimii ilman mitään sivuvaikutuksia luontaistuotekaupasta ostettu nestemäinen valmiste, jonka nimeä en nyt muista. Pullon etiketissä komeilee Tuuli Matinsalo vatsansa kanssa. Kannattaa kokeilla!
- On vaihtoehto!!!
Vaihda nuo tabletit heti Kräuterblutsaft-nimiseen ravintolisäjuomaan. Se on ainoa luonnontuote, joka on HYVÄKSYTTY raskausaikana. Voit turvallisesti juoda sitä, se vastaa rautatabletteja mutta imeytyy eri tavalla kuin ne.
Itse söin ensin r-tabletteja, ja mahani meni aivan sekaisin. Yhden yön valvoin (ja miehenikin valvoi) lähes läpi yön kauheiden vatsakramppien vuoksi, koska r-tabletit aiheuttivat hirvittävän ummetuksen. Neuvolassa sanottiin tästä ilmoitettuani, että kannattaa ehdottomasti heti vaihtaa Kräuterblutsaftiin. Eikä ole tullut enää mitään vaivaa!!- rv 13+0
Hei!
Minullakin kokemusta obsidanista, joka aiheutti ummetusripulia ja kovia vatsakramppeja. Lisäksi sen ottaminen tehokkaimman imeytymisen kannalta oli hankalaa.(Itse ottanut yöllä appelsiinimehun kanssa.)Tänään neuvolasta lääkäri ja terkkari suosittelivat vaihtamaan Kräuterbluesaftiin,(käytin myös ekassa raskaudessani). Terkkarin mukaan tätä tuotetta saa käyttää vain 12 raskausviikosta eteenpäin, koska on yrttijuoma? Meni multa vähän ohi ja olisikin kiva tietää tarkemmin että miksi näin? Lisäksi on kuulemma ihan ok ja hyväkin vaikka vaihdella että otat kuukauden tätä yrttijuomaa ja sit taas vaikka varsinaista rautavalmistetta multitabs special 2 . Onko mielipiteitä?
- Nina
Itselläni ei krauterblutsaft auta, hemoglobiini laskee vaikka juon sitä. Retafer rautatableteista tulee maha törkeän kipeeksi, obsidan-rautakapseleista tulee pahaa närästystä ja rintalastan pistelyä ja polttelua.
Itse löysin avun spartocine rautatableteista, joita saa myös apteekista. - Maha kovalla
Joillakin menee rautatableteista maha sekaisin ja toisilla taas kovalle.
Minä tässä mietin, että mitähän rautaa ostaisin, kun olen kokeillut retaferin (ei auttanut ja maha meni kovalle) ja Opsidanin (maha kovalle). Tuota luontaistuotekaupan litkua en ole kokeillut, mutta muistaakseni siinä on jotain, mille olen allerginen. - minä
Kiitos kaikille neuvoista ja ajatuksista. Apu löytyi omasta pakastimesta. Eli mustikoita hieman sulatettuna ja sokeria pikkasen päälle, niin johan helpotti.
Katsotaan mitä huominen tuo tullessaan kun on taas tabletin ottamispäivä..- Hetkinen
Mustikoiden ongelma on se, että niissä on täysin vaihteleva määrä rautaa.
- titti
Hetkinen kirjoitti:
Edellinen sai vatsavaivoihin apua mustikoista. Raudan hän syö edelleen purkista.
- Heikki
titti kirjoitti:
Edellinen sai vatsavaivoihin apua mustikoista. Raudan hän syö edelleen purkista.
Ilmeisesti et. Yritä kestää - itsesi kanssa.
- alkup.
Hetkinen kirjoitti:
En siis todellakaan syö mustikoita raudanpuutostilaani, vaan edelleen ihan rautatabletteja. Niinkuin kirjoitin, niin niistä maha rauhottui.
- RV 17+
Spartocine on itselleni toimiva rautamerkki, myös luontaistuotekaupasta saatava Kelasin-rauta(siinä on tosin aika vähän rautaa, 17 mg, joten tarvitset useamman päivässä). Mullakin menee obsidanista maha sekaisin, tosin terkkari sanoi, ettei siitä ole mitään hyötyä, jos tabletti ei ole ehtinyt ohutsuoleen asti kun aterioi, eli pakkauksessa suositeltava kahden tunnin tauko syönnissä voi mahdollisesti olla liian pieni...
Raudan imeytymistä auttavat ainakin c-vitamiini, b-ryhmän vitamiinit, kupari ja fruktoosi. Imeytymistä heikentävät kahvi, tee, suklaa ja maitotuotteet.
Itse olen ottanut Obsidan-tabletin aamulla tuoreiden hedelmien tai marjojen kanssa, appelsiinin sanotaan olevan erityisen hyvä raudan imeytymisen kannalta. Lisäksi olen ottanut puolikkaan kelasin-kuparitabletin (en tiedä kuparinsaantisuosituksista, joten en ole uskaltanut ottaa enempää). Joskus otan vielä b-vitamiinia lisäksi. Tämän aamusatsin jälkeen pidän reilun tunnin tauon ja vasta sitten syön aamupalan... Saatan ottaa toisen rautatabletin illalla tai päivällä, jos syön liha tai kala-aterian (lihan kanssa rauta imeytyy hyvin, varsinkin jos mukana on jotain c-vitamiinipitoista, voi juoda vaikka vettä sitruunasta puristetun mehun kanssa). Maito kannattaa juoda eri aterialla, ei lihan kanssa.
Jos napostelee koko päivän, vatsa ei pääse tyhjenemään kunnolla, ja rauta jää mahaan pyörimään. Kun aloittaa aterian, olisi siis hyvä ettei vatsassa olisi kauheasti vielä sulamatonta ruokaa, näin ollen rautakin pääsee nopeammin jakeluun vatsalaukusta.
TÄMÄ KAIKILLE: Ravinnosta vielä: kalanmaksaöljy(kapselit ei maistu miltään) ja maitohappobakteerit (kapseleina apteekista) ovat mainioita raskausajan ravintolisiä. Niiden hyöty sikiölle ja äidille on osoitettu monissa tutkimuksissa!
Toivottavasti näistä neuvoista on sulle apua.- ..sama
Spartocinea saa siis apteekista, se on siis mun mielestä aika kiltti rauta. Ja jos ostaa kalanmaksaöljyä, kannattaa tietty varmistaa ettei siihen ole lisätty A-vitamiinia.
- ..sama
Sori, mä oon ihan sekaisin, siis en todellakaan ole ottanut obsidania aamulla vaan sitä spartocinea, joka on mun kokemuksieni mukaan ehdottomasti PARAS...kreuterblutsaft vai mikä lie ei sovi mulle yhtään...Kaikista kauhein lienee Ferrosan, vai mitä mimmit?
- imuri
Kräuterblutsaft on hyvä ja sallittu eikä aiheuta vatsaongelmia!
- tuleva äiti86
itselläni ei ainakaan ole aiheuttanut vatsaongelmia, ja myös auttoi nostamaan hBn, vieläpä nopeasti. Kuurin jälkeen arvot pysyneet hyvinä, tosin nyt raskauden aikana sitten taas laskevat mutta obsidania alan syömään vastakin kunhan saa th:lta luvan..
- Anonyymi
Rauta tabletit voi aiheuttaa joskus tosi pahoja sivuvaikutuksia, kannattaa tsekata mayoclinic oral iron side effects. Siellä mainittu sivuvaikutuksina mm. Hengitysvaikeudet, rintakipu, huimaus ja pyörtyminen. Itselle tuli ihan kaikki sivarit kuten rintakipua, hengitysvaikeuksia, huimausta ja vielä outoja unia/hallusinaatioita. Kun lopetin rauta tabletit niin kuukausi myöhemmin olin oireeton. Toki anemiakin voi aiheuttaa näitä ja moni muu kuten piilevä sepelvaltimotauti mutta myös rautalääkkeistä voi tulla vaarallisiin vaikutuksia eli joissakin tapauksissa ehkä pienempi annos tai sitten ihan ruuasta voi yrittää saada.. Olen kuullut myös että jos henkilö tarvii rautaa mutta ei siedä niin voidaan antaa poikkeuksena infuusio kortisonin kera eli kortisoni pyrkii estämään yliherkkyys reaktiota.
- Anonyymi
Rauta tabletit ja infuusio laskevat myös fosfaattia eli jos fosfaatti menee liian alas niin siitäkin voi tulla vaikka mitä oireita
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387705Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381925Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4859Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33793