mustarousku

annukka

Vanha "kauppasieni" mutta mitä? olen jättänyt tänä vuonna kaikki metsään ja niitä on paljon...
miksei sitä geenijuttua tutkita ja kerrota se koko totuus?

11

6624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sienimies

      Itse lopetin mustarouskun keräämisen jo n. 15 v. sitten, kun tieto karsinogeeniepäilystä tuli. Vasta tänä syksynä kuulin ensi kerran, että ko. sieni tarkempien mittalaitteiden tulosten ansiosta olisikin ns. harmiton. No, minulla ainakin herää ihmetys, kuinka vanhemmilla laitteilla karsinogeenejä EHKÄ löytyy, mutta paremmilla ei. Paras ehkä vain odotella, josko "virallista" tietoa alkaisi tihkumaan. Toivottavasti ei mene 15 vuotta.

      • Johan nyt.....

        Mitä ihmettä noita miettimään. Jokaisesta mitä suuhunsa laittaa niin melkein kaikista jo tulee syöpä.
        Itse olen joka vuosi kerännyt kaikki mitä olen löytänyt ja sitten talven niitä syöty koko perheen voimin. On sienikastikkeet ja salaatit ja pannussa sipulin kanssa syöty kaikki mustarouskut. Missäköhän se sitten näkyis jos niissä jotain olis. En tiedä enkä jaksa välittää moisista hömpötyksista. Sitä olis kuollut jo jos niissä jotain olisi.
        Meidän suku ainakin on terveitä vaikka niillä herkuttelemmekin.
        Kertokaa missä ne on niin käyn keräämässä talteen.
        Eihän niitä pelkkänä olekaan tarkoitus syödä vaan toisten kanssa. Ryöppäämällä n.10 min ja vielä toisessakin vedessä jonkun aikaa kiehauttamalla olen ne laittanut. Nam nam!


      • Johan nyt

        Katsoin sivuilta mitä siellä kerrotaan. Tässä yksi sivu missä mainintaa moisesta herkusta. Siinäkin on että ei paljoa saa syödä. Eihän sitä nyt sellaisia määriä pelkkänä löydäkään.



        http://www.aanekoski.fi/parantala/mustarou.html


      • karsino

        Kaiketi niissä aikasemmissa mustarousku tutkimukseissa oli vähän samaa makua, kuin ruotsalaisten taannoin tekemässä perunalastututkimuksessa. Nekin ovat kuulemma karsinogeenisiä ja voivat aiheuttaa syöpää... Kyllä kyllä, silloin kun niitä syö 12 kiloa päivässä...

        Tuskinpa niissä mustarouskuissakaan mitään sen ihmeellisempiä on. Syö salattia päälle niin saat sopivasti flavonoideja...


    • Wagner

      Mustarouskun todettiin ruotsalaisissa tutkimuksissa mahdollisesti aiheuttavan eräille bakteereille perimän muutoksia eli sen olevan mahdollisesti mutageeninen.

      Minusta bakteerit ja virukset saavat vapaasti itse osaltaan päättää, haluavatko ottaa riskin muhinoidessaan mustarouskussa ja lukuisien havaintojeni mukaan ne eivät siinä sienessä viihdy, mikä tekee siitä mainion aseptisen lounaan.

      Kun en ole bakteeri enkä enää tee lapsia, en häkelly mahdollisesta perimäni muutoksista ja syön sekasieninä ja muutenkin näitä mainioita rouskuja, jotka yhdessä kultarouskun, sipulin ja voin kera pannulla paistaen sekä rosepippurilla maustaen muuttuvat mieleenpainuvaksi herkuksi.

    • Hurrur

      Turhaa ruotsalaisten lietsomaan hysteriaa. Loistava ruokaisa sieni.

    • Samaa mieltä, kyllä minunkin koriini mustarouskut ovat tiensä löytäneet ja sitä kautta ruokapöytään.

    • RAL-
    • RAL-
    • RAL-

      Johan on kumma! Suomi 24 muuttaa tuon erillaiseksi väkisin. Loppuosa on myrkkysienistä

      Tuleekohan nyt oikein?

    • RAL-

      EI toimi ?
      Laita Googleen haku "Luettelo Suomessa kasvavista myrkkysienistä" niin tulee Wikipedian sivu jossa
      sieni on "Hyvin myrkyllinen"

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      59
      3067
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      545
      2922
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2105
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1952
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1761
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1502
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1247
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1198
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1162
    Aihe