Olen aloitteleva nuori kirjailija, jolla on oma, täysin uudenlainen kirjasarja joka on jo miltein tehtynä. Henkilöt on suunniteltu jo kohdusta hautaan asti ja juonen käänteetkin on suunniteltu melkohuolella (Olen huom. vasta 16, joten jutuissa on varmasti jotain aikuisten havaitsemia aukkoja).
Ennen lähettämistä kustantajalle tahtoisin kuitenkin kysyä kohderyhmältäni, eli lukijoilta, millainen on hyvä kirja. Pitääkö juonen edetä nopeasti vain pitkäveteisesti kuten yleensä? Onko novellissa hyvä olla vähintään yksi väkivaltakohtaus, rakastuminen vai kuolema taikka kaikki yhdessä? Pitäisikö kirjassa olla useamman henkilön tarinaa yhtäaikaa ja välikohtauksia, jossa nämä kaikki tarinat koostuvat yhdeksi tarinaksi? Kertokaa mielipiteenne.
Millainen on hyvä kirja?
1
1666
Vastaukset
- setämiestär
Hienoa, että kirjoitat, vaikka nuori oletkin. Kannattaa lukea paljon ja monenlaista sen lisäksi, että kirjoitat.
"Pitääkö juonen edetä nopeasti vain pitkäveteisesti kuten yleensä?"
Juonen on hyvä kulkea ns. omalla painollaan. Ei turhaan kiirehtiä, muttei myöskään viivytellä. Kirjoita se mikä on tärkeää kokonaisuuden kannalta.
"Onko novellissa hyvä olla vähintään yksi väkivaltakohtaus, rakastuminen vai kuolema taikka kaikki yhdessä?"
Ei ole välttämätöntä mikään noista. Jokaiseen novelliin tule sisältö aiheensa mukaan. Ei kannata väkisin laittaa väkivaltaa tai seksiä, jos sellaista ei tarvitse tai se ei sovi tarinaan muuten.
Hyvä neuvo minusta on, että jos jonkun osan voi jättää pois ilman, että kokonaisuus kärsii, niin silloin tuo osa kannattaa jättää pois, koska se on tarpeeton.
"Pitäisikö kirjassa olla useamman henkilön tarinaa yhtäaikaa ja välikohtauksia, jossa nämä kaikki tarinat koostuvat yhdeksi tarinaksi?"
Ei tämäkään ole välttämätöntä. Voi olla yhden henkilön tarina tai useamman. Ihan miten vain. Helpointa on tietysti kirjoittaa vain yhdestä näkökulmasta, mutta voi olla useampiakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä831601Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2691531Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2661252Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1691252- 56857
- 65834
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em64827Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40811- 40797
Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44771