Merellä saareen tai muuhun kiinteään kohteeseen etäisyyden mittaaminen. Onko tällaiseen paikantamiseen laitteita, mittareita? Monesti tilanne että haluais mitata etäisyyden heti just ,ilman kelloja ja solmuja ja karttaa. Ei ole gpssää. Metsästäjille on jotain etäisyysmittareita, toimiiko merellä, ja entä kun matkaa kohteeseen on hieman enemmän.
Etäisyyden mittaus
14
2514
Vastaukset
Pieniä laserilla toimivia etäisyysmittareita on, hinnat kai joitain satasia. Meillä on seurassa sellainen, käytetään ainakin toisinaan kilpailuratojen teossa. En tiedä tarkkaa hntaa enkä kantomatkaa.
Minulla on sellainen kiikari, jossa on korkeus- ja etäisyysasteikko. Mutta silloin pitää tietää tai uskaltautua arvioimaan toinen noista suureista, eli jos tietää kohteen korkeuden, voi asteikon avulla mitata sen etäisyyden ja päinvastoin. En tosin ikinä muista niitä laskukaavoja, vaikkei ne mutkikkaita ole, kun ei ikinä ole ollut tarvetta tai kiinnostusta käytännössä kokeilla.- Tätä päivää
Lataa Navionic kartat. Siinä on nuppineulat. Toisen kiinnität sijaintiin ja toisen kohteeseen. Antaa etäisyyden ja suuntiman. Nuppineula pysyy kiinni sijainnissa liikuttaessa ja etäisyys ja suuntima päivittyy realiajassa. 19,90€ ja on todella hyvä.
- 8+19
Metsästäjille ja golffaajille tarkoitettu laser-etäisyysmittari toimii kyllä merellä seuraavin rajoituksin:
Kantama on parhaimmillaankin vain muutamia satoja metrejä
Pienehkön kohteen sihtaus keikkuvasta veneestä ei ole aina helppoa.
PS. Tutka on hyvä etäisyyksien mittausväline, jos sellainen sattuu olemaan. - gepsitön
Onkohan näitä samantyyppisiä lasereita tehty merikäyttöön?
Mihin minä muuten lataisin nuo navionic kartat, kun ei ollut niitä elektroninäyttöjä ja gepsejä, muuten varmaan hyvä. - ladataankartta
Pistä linkki mistä saa ladata 19.90 eurolla navionic kartat?
- Tätä päivää.
Itse latasin App storesta. Androidiin Google playstä.
Ketjun aloittajalle se vielä, että päivitä kännykkä ennemmin kuin hankit mitään laseretäisyysmittareita. Android puhelimia taitaa saada jo alle satasella. - 8+10
Tätä päivää. kirjoitti:
Itse latasin App storesta. Androidiin Google playstä.
Ketjun aloittajalle se vielä, että päivitä kännykkä ennemmin kuin hankit mitään laseretäisyysmittareita. Android puhelimia taitaa saada jo alle satasella.Heh. Puhelin puhelimena ja tietokoneet tietokoneina.
- Tätä päivää.
8+10 kirjoitti:
Heh. Puhelin puhelimena ja tietokoneet tietokoneina.
Ei mitään syytä hehhettelyyn. Toimii erinomaisesti. Kartan voi ladata etukäteen jolloin datayhteyttä ei tarvita. GPS tarkkuus näyttä oleva yhtä hyvä kuin veneen plotterin. Navionicissa on ilmakuvat useimmista satamista ja saatavilla runsaasti muuta informatiota koska loikkaa tarvittaessa nettiin.
Mulla on iPhonessa Griffin suojakuori jonka avulla puhelin pysyy paikoillaan eikä kolhiinnu. Ensikesäksi pitää plotteri päivittää Raymarinen E sarjaan (on vaan kölköinen ja hidas käyttöliittymä verrattuna tähän iPhoneen).
- Mace66
Jos rahaa on niin tästä kiikarit mitä käyttää myös USA:n armeijan tarkka-ampujat : http://www.vectronix.ch/html/en/products/handheld_equipment/rangefinders/vector_rangefinder_binoculars
Toimii 25km asti. - gepsitön
Tuohan olis hyvä. Paljonko nuo maksaa kun en löytänyt hintoja?
- Mace66
Halvempi malli Vector 21 joka mittaa 12km asti näyttäisi maksavan 21500 USD...
Nuo on jo sotilastekniikkaa. Metsästäjille ym. on paljon malleja joissa sekä etäisyys että hinta putoaa kymmenesosaan. Jenkeissä on metsästäjiä jotka tykkää ampua yli kilometrin päähän.
- kartalta
Minusta vanha ja hyvä keino on myös mitata matka kartalta. Tiedäthän missä olet, siitä suuntima harpilla haluttuun kohteeseen ja sitten harppi kartan pystyreunalle - matka on siinä suoraan maileina.
- seadog
Ihan tarkkaan tämä keino vaatii käsivartesi ja silmiesi välin mittaamisen mutta yleensä kertoimeksi tulee 10x
Käsi suorana peukalo ylöspäin katso kohdetta toisella silmällä siten että peukalon pää osuu kohteeseen. Nyt kun vaihdat toiselle silmälle peukalo siirtyy kohteessa sivuun. Mittaa peukalon osoittamien kohteiden etäisyys kartasta. Sinun etäisyys kohteesta on kymmenen kertaa kartalta mitattujen kohteiden etäisyys toisistaan. - ja tämä on tosi
eikös mrad käyteä tarkkaammunnassa ja siinä tiedetään aina kohteen korkesu tai leveys ja ja viivotin laitetaan silmien eteen käsi suoranan ja katsotaan montako milliä kohde on ja jollain x/y jutskalla saadaan etäisyys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803