Oulun Steiner-koulussa luokanopettaja pysyy samana ensimmäisestä luokasta kahdeksanteen luokkaan, näin koulun nettisivustoilla luvataan. Opettajakunta on Oulussa naisvaltainen ja varmasti suurin osa heistä on lapsellisia ja äitiyslomansa viettäneitä.
Minua kiinnostaisi tietää kuinka entiset oppilaat ovat kokeneet kahdeksan vuotisen taipaleensa saman opettajan opettamana ja niiden, joilla opettajat vaihtuivat ?
Peruskoulun- ja steiner- koulun opettajilla lienee kuitenkin sama opettaja-koulutus ?
kokemuksia Oulun
5
1932
Vastaukset
- Tuiran oppilas
Milloin on Tuirassa läksiäispäivä ja Hietasaaressa uuden koulun avoimien ovien- päivä? Paljon on huhuttu ja näyttää ettäs kukaan tiedä mistään mitään tai sitten ne pidetään lokerossa, jossa vain jossa taitanee olla jotain tai ei mitään, jonne oletetaan tulevaksi joskus myöhemmin hiukan tuonnempana vielä, ne uuden koulun avaimet.
- tärykalvot
Keväällä sattui raju yhteenotto henkilökunnassa, jonka ääni kantautui kauas alatyylin kirosanoilla sun muilla, tavaroiden nakkelulla ja oven paiskomisella. Kaiken keskellä olivat oppilaat. Asioista vaikeneminen ja asian unohtaminen eivät kulje käsikädessä.
- miettiväinen
Kaikissa Steinerkoulussa ei ilmeisesti ole rehtoria, Oulussa on. Rehtori ei kuitenkaan valitse uusia opettajia vaan opettajakunta. Eroavatko peruskoulun rehtorin ja steinerkoulun rehtorin toimen kuva ja vastuualueet millään tavalla toisistaan ?
- tempera mentti
Seitsenikävuosikaudenjaksoissa ihmisillä on tempperamenttikausi -vaihtelut jokaisella meistä, ne kaikki neljä, on oppi. Opitaan jo alaluokilta saakka kouluaamuna jokaisena kohtaaminen, joka tapahtuu oppilaan tullessa ja opettajan vastaaottaessa oppilaan käsikädessä, jokaisen, josta kouluaamu alkaa, luonnollisesti.
Oppilas kuitenkin hämmentyy, kuinka opettaja ei kättele hänen vanhempiaan vanhempaenvartin yhteydessä, vanhempiaan tervehtienkään ennen keskustelutuokion alkamista, Ei kaikki! Osalta Syy moiseen? Liian tuttavallisia vai täysin vieraita?
Oppilaan vanhemmat vai opettajan kuuluu tervehtiä ensin? Hyvien tapojen menettely kuiten kättely, on aina lähtökohta missä vain kokousten. Olettaisin, että lähestyvänä aloitteentekijänä on opettaja, mutta asia on hoitunut yhtälailla myös toisinkin päin, vaikkei katseet kohtaisivatkaan, mutta toista kunnioittaen myös katseiden tulisi kohdata.
On tempperamenttikasvatus opettajan työvälineinä, miten hän niitä käyttää ja osaa käyttää, mikäli hänellä ei ole pätevyyttä kelpoisuutta työhönsä?
Opettaja, joka ei katso silmiin, on palaverissa yleensä hiljaa ja antaa muiden ottaa kantaa enemmän kuin itse, vaikka asian kuuluisi olla toisin, ei hymyä . Opettajan temperamentti ? se siitä neljästä on vahvana jokin hänen omassa kaudessaan Ja tietää oppilaan temperamenttikasvatuteensa tarvittavan apuvälineen. Konteksti? Lähtökohta? Temperamenttikasvatuksen tietotaito ja käytäntö sekä opettajan oma kasvukausi?
Oli taannoin tärkeä kysymys opettajalle, johon hän ei vastaa, jolloin syntyi sulku lapsen kodin antamaan asianmukaiseen ja oikeudenmukaiseen malliin ja kanssakäymiseen aikuisten kesken, kuinka asiat täytyisi hoitaa myöskin aikuisten kesken oppilaan koulumaailmassa . Eräs luokan tyttö tai poika sai jostain tietovuodon levittäen tietoa asianomaiselle ja oppilastovereilleen,vaikka tiedottajana olisi kuulunut olla ei-oppilas eli opettaja.Vastuun siirtyminen= vastatakseen aivan toinen opettaja otti vastuun harteilleen. Hän kun tuntee asian, mutta kuinka asia näin kääntyi, saattaa vanhempien ja oppilaiden mieliä hämmästyttää. Herää kysymys, opettajan vastuusta: tehtäviä voi jakaa mutta vastuuta ei. Oppilaan tehtävät on oppia ja tiedottaminen vanhemmille on opettajan tehtävä. Oppilaalta oppilaalle tärkeän ja merkittävän tiedon välittäminen ei kuulu asiaan. Sellainen ajattelemattomuus on aikuisen ihmisen tempperamentin ulkoavaruuteen jäävä heikkolenkitys, ajattelemattomuus ja harkitsemattomuus. - vapaus ja vastuu
Jälki-istuntoon määrääminen on kurinpitomenetemä, joka kasvattaa oppilasta ja muistuttaa yleisistä järjestyssäännöistä.
Oppitunnin häiritsemistä on vierustovereiden kanssa keskustelu, josta opetus ja oppiminen häiriintyy. Keinot, joita opettaja valitsee tilanteen hallitsemiseen juontaa hänen opettajapersoonastaan ja ammattitaidostaan.
Kun oppitunnin häiritseminen on toistuvaa ja kielto ei tehoa, huomaa toisetkin penaalistaan kaivaa värikkäitä kyniä tornin rakentamiseen ja yksi pyörittelee paperisyttyröitä aikansa kuluksi.
On alkutilanteeseen helpompi puuttua kuin odottaa, että opetustilanne menee levottomaksi, ettei opettajan karjuminenkaan enää tehoa.
Miksi toiset opettajat määräävät perustelluista syistä jälki-istuntoa ja toiset eivät ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135263
- 675064
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603218- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521924- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371638