Bipo ja vanhemmuus

uskallankoäidiksi

Itselläni diagnosoitiin bipo jo verrattaen nuorena ja tällä hetkellä saan pidettyä sen hyvässä kurissa ilman lääkkeitä ja terapiaa. Välillä kuitenkin iskee epätoivon hetkiä ja tuntuu alkavaa masennuskautta.

Isälläni ja siskollani on vakava bipo (isä diagnosoitu, lääkkeet ja sisko diagnosoimatta, tunnistaa oireista). Myös veljelläni on jonkinlaisia psyykkisiä ongelmia. Kummallakin sisaruksistani on pieniä lapsia, joskin he ovat eronneet, eivätkä osaa oikein huolehtia lapsistaan (veljeni ei edes pidä yhteyttä omiinsa)

Nyt alkaa itselläni biologinen kello tikittää ja pikkuhiljaa lapset olisivat ajankohtainen asia. Olemme avomieheni kanssa kihloissa, vakaassa parisuhteessa. Hän on hyvin tasapainoinen ja varmasti upea isä tulevaisuudessa. Itseäni kuitenkin pelottaa pystyisinkö huolehtimaan lapsistani, tarjoamaan heille turvallisen elämän. Isäni puolelta minulle on periytynyt psyykkinen sairaus, joka tuntuu olevan hyvin agressiivisesti periytyvä, enkä haluaisi levittää tautia eteenpäin..

Onko täällä muita vastaavan asian kanssa tappelevia, tai kenties vanhempia, jotka selviävät sairautensa kanssa?

Olen siis 25v nainen, bipo-diagnoosi 17-vuotiaasta.

14

1970

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastuullisuus

Haluaisin kertoa, että toivoa on. Mutta silti miettisin kaksi kertaa.
      Mulla diagnisoitiin bibo elämänkriisin yhteydessä tai se kai laukaisi sen.
      Mutta aikaisempi elämä ei ole kyllä antanut merkkejä siitä. Ihan vakaata ja tasaista ollut mutta tuotteliasta hypomaniaa kyllä löytynyt.

Mutta siis lapset olin kerennyt saada ennen tuota diagnoosia. Nykytilanne on se, että käyn töissä/opiskelen, hoidan lapset ja kodin vuoroviikoin. Elän mukavaa ja normaalia elämää, näen ystäviä, harrastan liikuntaa siis ihan peruselämää ilman ongelmia.

Mutta silti murehdin miten tulevaisuudessa. Mitä jos olo heikkenee tai vointi huononee. Ja kun tää kuulemma tuppaa pahentumaan mitä vanhemmaksi tulee, jos nyt kaikkea on uskominen. Ja löytyyhän tätä lievempänä ja voimaakkampana. Mutta murehdin myös, jos mulla on tää oikeasti ja mitä jos lapsetkin tai osa saa kans esim. voikkaampana. Mutta jos olisin tiennyt en olisi ehkä hankkinut, tai olisin ainakin miettinyt asioita todella moneen kertaan.

Mutta nyt kun ne ovat olemassa en vaihtaisi niitä mihinkään ja rakastan niitä yli kaiken. Pyrin takaamaan niille mahdollisimman turvallisen ja vakaan lapsuuden, pienempi riski sairastua, jos ei ole mitään psyykkisesti kuormittavaa laastia.

Omaa jaksamista kannattaa myös miettiä, koska vanhemmuus kuormittaa ja rasittaa. Lapset ovat ihania ja suloisia, mutta myös haastavia ja niihin sisältyy paljon työtä ja vastuuta. Se voi joskus yllättää. Ja jos niille tulee joku psyykkinen sairaus se lisää kyllä työtä. Mutta se on sitten sen ajan murhe ja kyllähän tämän kanssa oppii elämään, kun noudattaa terveellisiä elämäntapoja.

Bibous ei ole mikään este hyvälle vanhemmuudelle, jos on asiat kunnossa. Mutta miettiä kannattaa aina. Se ei ole koskaan pahaksi. (Ehkä mäkin olisin tyytynyt esim.yhteen lapseen jos olisin tiennyt. )

• Vaikea päätös

Samma här, lapset ensin ja sairaus alkoi nuoremman ollessa 1 v. Olin kyllä tiennyt, jotta oma äitini oli välillä hyvin väsynyt ja välillä kaikkea muuta, mutta koskaan ei mistään sairaudesta oltu puhuttu.

Ja kas, kun sain bipodiagnoosin, rupesi totuus selviämään. Minun äidilläni, hänen suvussaan yleisesti ja kaikilla sisaruksillani olikin siis bipo. Hienoa, kun ajatellaan, että suojellaan toista salaamalla totuus.

Lapseni ovat ihan normaaleja nuoria miehiä, mutta pelko kaihertaa aina mieltä, jos ovat pitkään allapäin tai eivät nuku yökausiin. Olen rehellisesti kertonut, että tämmöistä sairautta suvussa on, että minä en ainakaan sorru valehtelemaan. Mutta jos olisin tiennyt sairaudesta etukäteen..No, jos sairaus tasapainossa, ehkä olisin sittenkin nuo lapset hankkinut. Kai.

• vauvasta haaveilija

Täälläkin yksi lapsiasiaa pohtiva bipo, 28-vuotias nainen. Kiva, että olet aloittaja saanut jo asiallisia vastauksia!

Itse olen voinut lääkityksen ansiosta todella tasaisesti jo kolmen-neljän vuoden ajan, olen täysillä mukana työelämässä (suhteellisen vaativa ammatti) jne. Teratologisessa tietopalvelussa sanoivat, että bipoon syömääni lääkettä (Ketipinor) voi syödä raskauden aikana. Silti tuntuisi hurjalta syödä raskausaikana vahvaa lääkettä. Toisaalta raskausaika lääkkeittäkin kuulostaisi hurjalta, koinhan ennen lääkityksen aloittamista kaksi rajua, psykoottiseksikin yltyvää maniaa, joista toinen johti jopa sairaalahoitoon, ja kaksi niiden jälkeistä masennusta. Enkä edes saa unta ilman (pientä) Ketipinor-annosta.

Olen toki pohtinut sitäkin, pitäisikö vain koettaa olla saamatta lasta... Mutta vauvakuume on kova, ja puolisoni(kin) olisi taatusti mitä vastuullisin isä. Tuntuu, että teen niin tai näin, niin täydellisen hyvää vaihtoehtoa ei ole olemassa...

• uskallankoäidiksi

Itsellänikin taudin laukaisi kotona tapahtuneet rajut muutokset (isän 30v mania muuttui yhtäkkiä masennukseksi ja kaikki alkoi yhtäkkiä hajoilla ympäriltä). Nykyisinkin pienetkin muutokset arjessa tuntuvat hajottavan, ja isommat tuntuvat välillä ylitsepääsemättömiltä. Olen kuitenkin toista vuotta ilman vakavampaa mania/masennuskautta, edellinen kauteni oli mania, jonka seurauksena harrastin sairaalloisesti liikuntaa, biletin baareissa ja harrastin irtosuhteita (ennen nykyistä miestäni)

En tiedä kuitenkaan pärjäisinkö, jos yhtäkkiä joutuisin esimerkiksi töiden takia pitkäksi aikaa eroon hänestä, puolitoista kuukautta eri paikkakunnilla tuntuu jo toivottomalta ja kärsin jokailtaisista paniikkikohtauksista.

Mitä tilanne olisi sitten, kun olisin esimerkiksi yksin kotona lasten/lapsen kanssa äitiyslomalla?

• psykiatri

Bipot ei saisi hankkia lapsia.

• argum., please

Millä perustelet väitteesi? Taas argumentti unohtui, joten sinulta puuttuu LK:n proseminaari ja siten muutkin lääketieteen opinnot. Näin ollen et ole edes arvauskeskuslääkäri.

• Vaikea päätös

Nimim. "psykiatri" heittää tuollaista läppää kaikkialla ja aina samalla nimimerkillä, älkää noteeratko mitenkään. Hän ei koskaan perustele väittämiään, ne on vaan hetkellisiä harhaisia mielleyhtymiä, jotka hän haluaa tuoda julki. Toivotaan että hänen olonsa helpottuu noiden kommenttien avulla.

• vähän jarrua

Pikkasen nyt peräänkuulutan sen toisen,toivottavasti terveen,puoliskon vastuuta tässä lapsiasiassa.
      Pitääkö olla niin itsekäs,että ehdoin tahdoin sairaan kanssa tekee niitä lapsia kun se perinnöllisyys näyttää olevan kuitenkin aika voimakasta?Tai jos ei mennä vielä niin pitkälle,niin haluaako terve kumppani oikeasti ottaa niin ison vastuun siitä,että sairas vanhempi kuitenkin uupuu eikä ole lasten kasvatuksessa kartalla?Näitä on niin nähty,että lapset ovat aivan ihmeissään,surullisia ja sekaisin ja oirehtivat kun toinen vanhempi joutuu koko ajan selittelemään heille,että äiti/isä nyt ei vaan jaksa teitä,antakaa hänen olla rauhassa ja nukkua/itkeä/istua nurkassa tai mitä tahansa muuta lasten mielestä outoa tai jopa pelottavaa.
      Ja sekin on niin nähty,että ollaan muutama vuosi lääkityksellä joten kuten tolkuissaan ja sitten raskaus ja synnytys tai lapsen kasvatus laukaiseen sairauden uudelleen esiin.Siinäpä onkin sitten ihmettelemistä.Moni liitto on näyttänyt päättyvän tällaisessa vaiheessa ja kuinka sitten käy lasten?Tapaamiset sairaan vanhemmat kanssa ovat vähän niin ja näin eivätkä ne edes toteudu välttämättä niinkuin pitäisi.Kun sairas ei jaksa.
      Ajatellaanko siis ollenkaan näin pitkälle asioita?Ja faktat tietäen otetaanko silti ehdoin tahdoin riski?
      Kunhan kysyn.

• ei tekosyitä

Mun mielestä sellasten bipojen ei kannata hankkia lapsia jotka kärsii pahasta maniasta tai ei pysty masennuksessa toimimaan. Mua ottaa niin paljon päähän sellaset bipot tai masentuneet jotka jättää laskuja maksamatta ja kaikki asiat hoitamatta, mut kuitenki jaksetaan istuu facessa ruikuttamassa päivästä toiseen. Jos perkele tietokoneen jaksaa avata ja valittaa ni samassa ajassa pystyy ne laskut maksamaan. Sit mennään itkee sossuun tai diakoniatoimistoon et tarttis taas vähän rahaa ku omat rahat on menny turhiin ostoksiin. Tollaset ihmiset ei pysty tarjoomaan mitään normaalia kasvuympäristöä lapsilleen. Onko tollasissa tapauksissa kyseessä surkee luonne vai mikä mahtaa olla vikana? Edelleen toistan et jos jaksaa valittaa netissä päivästä toiseen ni jaksaa ne laskut ja muut hoitaa. En sano olevani mikään yli-ihminen ja muita parempi, mut pahoissakin masennuksissa oon aina hoitanu laskuni ja muut asiani.

• Just saying

Bipon lapsena allekirjoitan tämän täysin, diagnoosi tosin tehtiin vasta sen jälkeen kun lapset oli jo hankittu. Käytännössä vanhempani ei ollut läsnä moneen vuoteen ollessaan joko maniassa poissa kotoa tai masentuneena osastolla. Vastuuta lapsen kasvatuksesta tai taloudellisesta hyvinvoinnista hän ei kyennyt ottamaan, onneksi toinen vanhempi jaksoi huolehtia niistä ja puolisostaan.

Jos olisin bipo, pyytäisin lähipiiriltäni rehellisiä arvioita tilanteestani. Joskus bipon voi olla vaikea nähdä oma tilanteensa toisen silmin ja muiden (rehelliset) arviot voivat auttaa asian pohdinnassa.

• uskallankoäidiksi

Vaikka kuinka olisin ollut maniassa/masennuksessa, aina olen laskuni/vuokrani maksanut ja koulussa/töissä käynyt. Tasan kerran olen joutunut ottamaan koulusta sairaslomaa kuukaudeksi masennuksen takia.

Tällä hetkellä olen työttömänä ja päällä on lievähkö masennuskausi, mutta silti aktiivisesti haen töitä, käyn haastatteluissa ja laitan sähköpostia työpaikoille.

Koen siis pystyväni hallitsemaan "normielämän" tilanteet hyvin ja vaikka tämä vuosi on ollut täyttä p*kaa, olen silti saanut pidettyä itseni "pinnalla".

Kiitos paljon asiallisista vastauksista ja myös huolehdinnasta. Onneksi tuo lapsiasia ei kuitenkaan ole vielä tämän tai edes ensi vuoden asia, sillä tahdon saada talouden ensin vakaasti kuntoon, ennen kuin alamme lapsia tekemään. Pitänee jatkaa oman taudin tarkkailua ja lapsiasian mietintää.

• luota itseesi

Itselläni 4 lasta, kaksi vanhempaa jo maailmalla. Vanhin lapsi opiskelee ekonomiksi ja toiseksi vanhin tradenomiksi.

Nuoremmat siis kotona, koulussa saavat kiitettäviä numeroita, harrastavat ja voivat hyvin.

Perheessä myös lemmikkieläimiä, jotka hoidetaan hyvin.

Itse olen viikot toisella paikkakunnalla töissä ja vkonloput kotona. Tämä siksi, kun kotimme on pienellä paikkakunnalla jossa ei minun bipo dg saa töitä (ne ihmisten ennakkoluulot)

Olen pärjännyt kohta 20 vuotta ilman lääkkeitä, ei manioita, mutta masennuksia senkin edestä.

Aikoinaan psykiatri antoi evääksi elämään, etten tule elämässä selviämään ilman lääkkeitä.

Pärjännyt olen, eläkettä en huolinut vaikka sellaisen olisin saanut.

Järkeä ja itsekuria käyttämällä selviää pitkälle.

• ekonooomi
        luota itseesi kirjoitti:

Itselläni 4 lasta, kaksi vanhempaa jo maailmalla. Vanhin lapsi opiskelee ekonomiksi ja toiseksi vanhin tradenomiksi.

Nuoremmat siis kotona, koulussa saavat kiitettäviä numeroita, harrastavat ja voivat hyvin.

Itse olen viikot toisella paikkakunnalla töissä ja vkonloput kotona. Tämä siksi, kun kotimme on pienellä paikkakunnalla jossa ei minun bipo dg saa töitä (ne ihmisten ennakkoluulot)

Olen pärjännyt kohta 20 vuotta ilman lääkkeitä, ei manioita, mutta masennuksia senkin edestä.

Aikoinaan psykiatri antoi evääksi elämään, etten tule elämässä selviämään ilman lääkkeitä.

Sullapa harvinaisen hienosti on asiat kun olet saanut sellaisen puolison,joka hoitaa kaiken arjen lasten kanssa ja sinä pääset kotiin viikonlopuiksi olemaan.Sairauden kannalta ja ehkä lastenkin,on hyvä,että saat levättyä toisella paikkakunnalla viikot työn ohessa ja keskittyä vain itsesi hoivaamiseen ja kerätä taas voimia olla pari päivää kotona.

• 3+5
        luota itseesi kirjoitti:

"Aikoinaan psykiatri antoi evääksi elämään, etten tule elämässä selviämään ilman lääkkeitä."

Tämä on vain psykiatrian harjoittamaa propagandaa eikä sitä kannatakkaan ottaa tosissaan. Hienoa, että olet valinnut kokeilla elää ilman lääkkeitä ja opetella lääkkeen sijaan hallitsemaan itse elämääsi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7716
    2. Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata

Manneja, vaiko matuja?
      Mikkeli
      108
      5901
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5157
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4526
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3210
    6. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2957
    7. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2908
    8. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2434
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2427
    10. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2036
    Aihe