Opettelen käyttämään vanhaa huolettua 2-tahti-Mariner-peräprutkua. Se on osoittautunut oikukkaaksi, mutta alkaa vähitellen totella.
Teillä on varmaan paljon kokemusta 2-tahtimoottoreista. Mitä hankaluuksia olette havainneet? Miten saisin moottorin pysymään kunnossa ja toimimaan parhaiten? Onko jotain mitä pitäisi varoa?
Olen muutenkin tumpelo venemoottorien kanssa. Tämä on ensimmäinen oma peräprutkuni, ensimmäisessä omassa veneessä.
2-tahti-Mariner, vinkkejä?
15
2740
Vastaukset
- Tommi Tumpelo
Paljonko mahtaa kuluttaa menovettä?
- Kaikki se syö
Mitä tankkiin laitat, eikä se riipu yhtään moottorin koosta, sillä aina meinaa olla tankki tyhjillään, olipa 2heppanen, tai 200 heppanen.
- menovedet
On vaikea ennustaa kun kokoa ei tiedä.Parikymppinen vanha voi läppä auki syödä kympin vähän toista h,viiskymppinen hotii jo 20-25 h.Pienemmät syövät niin vähän, että siihen ostaa aineet jo toimeentuellakin.
- Tommi Tumpelo
menovedet kirjoitti:
On vaikea ennustaa kun kokoa ei tiedä.Parikymppinen vanha voi läppä auki syödä kympin vähän toista h,viiskymppinen hotii jo 20-25 h.Pienemmät syövät niin vähän, että siihen ostaa aineet jo toimeentuellakin.
Englanninkielisiltä sivuilta löysin tiedon, jonka perusteella laskeskelin että vanha 8-heppainen voisi kuluttaa tunnissa 5 litraa. Tuntuuko realistiselta?
Purjeveneen moottori ei välttämättä paljon kuluta, mutta jos aikoo useamman päivän olla vesillä, joutuu kuitenkin kaiken varalta laskeskelemaan kulutusta. Voi joutua yllättäen ajamaan pitkiä matkoja moottorilla, jos on tyyntä eikä muuten pääse kotiin ja maanantaiksi töihin tms. - arvioisin
Tommi Tumpelo kirjoitti:
Englanninkielisiltä sivuilta löysin tiedon, jonka perusteella laskeskelin että vanha 8-heppainen voisi kuluttaa tunnissa 5 litraa. Tuntuuko realistiselta?
Purjeveneen moottori ei välttämättä paljon kuluta, mutta jos aikoo useamman päivän olla vesillä, joutuu kuitenkin kaiken varalta laskeskelemaan kulutusta. Voi joutua yllättäen ajamaan pitkiä matkoja moottorilla, jos on tyyntä eikä muuten pääse kotiin ja maanantaiksi töihin tms.Kyllä se realistiselta kuulostaa,riippuu veneen koosta ja kuormasta,potkurin koosta,kierroksista joilla joudutaan ajamaan.Kyllä 20l tankiilla jo aika kaukaa ehtii satamaan,jos ajaa 2/3 osakaasulla,lähempää saa jo hinausapua helpommin.
- Tärkein
Varomisen syy :älä aja kiveen ainakaan kaukana kotirannasta.
Kaikkein parhaiten se pysyy kunnossa, kun ajat mahdollisimman vähän. Ja pyörität sitä öljyn kanssa kerran kuukaudessa, vaikka porakoneella vauhtipyörän mutterista. - vm 41
"Hyviä neuvoja" tulee näköjään tulvimalla ihan ruuhkaksi asti.Tuskin ehdit vesille kun kaikkia neuvoja noudatat,joten ehdotan että,öljyn tarkistus tai kokonaan vaihto alapäähän,astia alle,alaruuvi auki ensin niin öljy ei,purskahda nopeasti ulos,sitten yläruuvi.Peräöljy ei kallista ole puolikkaan pulloissa esim.Biltema,Motonet,Honkog,Tokman,tai joku muu paikka,kunhan vain on peräöljyä eikä mitään muuta.Täyttöpumppu maksaa esim.Biltemassa 5£.Öljypullo johon pumpun kierteet sopivat,kannattaa ostaakun samasta paikasta,sitä voi sitten täytellä aina myöhemmin.Nyt normaalista poiketen asetamme putken alareikään tiiviisti, ja alamme jyystää,kunnes yläreijästä tulee ainetta,yläruuvi kiinni,putki pois,alareikä umpeen, ja kas näin on alapää hoidettu.Kun kone käy sopivan mukavasti,ja "pissii" kopan sivusta suihkuna (näet ajaessa aina että jäähdytys toimii tai ei) niin älä tee muuta kuin vaihde päälle, ja painat lämän tiskiin,tai siis ruuvaa kaasukahvasta kaikki mitä saa,tai jollain muulla tavalla läppä auki,tietenkin vasta sitte kun reitti veneesi edessä on vapaana ja peräköysi irti poijjusta.Ainoat hankaluudet olen havainnut
2T koneessani,että pensa pakkaa silloin tällöin loppumaan, ja matka tyssää jossain nolossa paikassa.Moottorihan pysyy kunnossa kun huollat sen niinkuin itsesikin,kengissä(potkurissa)pitoa,eikä paloja pois.Kyytivettä(öljyä)pensan sekaan 2-3% eli 2-3 dl 10 l pensaa (4-6 dl 20 l ),ei enempää,muuten alkaa tekemään huonoa ja sammaltaen sammuu.Uudet tulpat keväisin ja vaikka heti jos et ole asiasta varmuutta.2T ei ihmeitä muita huoltoja vaadi,pidä kone puhtaana ja juhdot ja letkut ehjinä, ja niputettuin,eivät tärinästä rikkoudu eikä irtoile.Jos on vanha kärkikone (ota huollosta selvää koneen numerolla jos et vielä tiedä)niin kärkiä saa kyllä niihin koneisiin,vanhoihinkin.- Tommi Tumpelo
Suurkiitos neuvoista. Saanko kysyä vielä tarkemmin Bilteman peräöljystä ja täyttöpumpusta, kun asia on ihan vieras. Bilteman sivuilta öljy varmaan löytyy tästä, mutta mikähän se näistä on:
http://www.biltema.fi/fi/Etsi/?query=öljy
Mistä löytynee täyttöpumppu? Onko se täyttöpumpun nimellä (täyttöpumpulla ei tullut yhtään osumaa) vai millä nimellä?
Entä kärjet, tarkoitako kärjillä potkurin lapoja vai mitä?
Moottorista olen kyllä löytänyt kaikki tekniset tiedot sarjanumeron perusteella ja hankkinut USA:sta huolto-oppaan ja yrittänyt tiirailla kopan alaista maailmaankin, mutta käytännössä kaikki on vielä hyvin hakusessa. Kuten huomaat, en esim. ymmärrä, mitä ovat "kärjet".
Moottori on vesijäähdytteinen, ja vettä tulee kyllä sivusta. Mooottori on hankala mm. siinä että vaihde menee omia aikojaan kesken kaiken vapaalle, ja sitä joutuu tarkkailemaan. Perätuuppari on purjeveneen perässä, joten tarkoitus on käyttää sitä lähinnä satamassa, jolloin vauhti on luonnostaan hiljainen, ja silloin ei aina heti huomaa, vetääkö moottori vai ei. Minusta näyttää että kun vaihde on vapaalla, vaikka kierroksia on paljon, moottori savuttaa kovasti. Mistä savuttaminen johtuu ja kertooko se, että jotain on vialla ja että on särkymis- tai kulumisvaara?
Savuttaako vanha 2-tahtimoottori (v. 1976) normaalistikin? Joillakin sivuilla näin sellaisen väitteen. - vm 41
Tommi Tumpelo kirjoitti:
Suurkiitos neuvoista. Saanko kysyä vielä tarkemmin Bilteman peräöljystä ja täyttöpumpusta, kun asia on ihan vieras. Bilteman sivuilta öljy varmaan löytyy tästä, mutta mikähän se näistä on:
http://www.biltema.fi/fi/Etsi/?query=öljy
Mistä löytynee täyttöpumppu? Onko se täyttöpumpun nimellä (täyttöpumpulla ei tullut yhtään osumaa) vai millä nimellä?
Entä kärjet, tarkoitako kärjillä potkurin lapoja vai mitä?
Moottorista olen kyllä löytänyt kaikki tekniset tiedot sarjanumeron perusteella ja hankkinut USA:sta huolto-oppaan ja yrittänyt tiirailla kopan alaista maailmaankin, mutta käytännössä kaikki on vielä hyvin hakusessa. Kuten huomaat, en esim. ymmärrä, mitä ovat "kärjet".
Moottori on vesijäähdytteinen, ja vettä tulee kyllä sivusta. Mooottori on hankala mm. siinä että vaihde menee omia aikojaan kesken kaiken vapaalle, ja sitä joutuu tarkkailemaan. Perätuuppari on purjeveneen perässä, joten tarkoitus on käyttää sitä lähinnä satamassa, jolloin vauhti on luonnostaan hiljainen, ja silloin ei aina heti huomaa, vetääkö moottori vai ei. Minusta näyttää että kun vaihde on vapaalla, vaikka kierroksia on paljon, moottori savuttaa kovasti. Mistä savuttaminen johtuu ja kertooko se, että jotain on vialla ja että on särkymis- tai kulumisvaara?
Savuttaako vanha 2-tahtimoottori (v. 1976) normaalistikin? Joillakin sivuilla näin sellaisen väitteen.Kyllä oljykatekoriassa on selkeät ohjeet käyttökohteista,selvitä vain asia itsellesi mistä on kysymys.Näytti siellä olevan vähän savuttavaa 2T öljyä,siitä voisi tulla helpotusta asiaan.Et kai noin tumpelo voi olla, että et luettua osaa tulkita ymmärrettävästi.tekstihän on suomeksi.Älä mene polkupyörä sivustoille,sieltä löytyy vain ilmapumppu,vaan venetarvike sivuille,jopa nuo vieraskieliset ovat osanneet ohjeet meille, jotka lukea osaa,selkeästi kirjaimilla ilmaista. 2T lykkää pakokaasua normaalisti,mitä enemmän öljyä raskitset käyttää,sitä komeampi sauhu,sehän on perus aforismi,samoin kuin "mitä isommat käret, sen joutuusampi rukoolla".Vaihde pysyy päällä kun säädät/säädätät hallintavaijerit/vivusto kunnolla,jos ei auta,on alapäässä vikaa,ja kone joutaa jo hautausmaalle,tai vaihtoon uudempaan.
- Hänhän myönsi
vm 41 kirjoitti:
Kyllä oljykatekoriassa on selkeät ohjeet käyttökohteista,selvitä vain asia itsellesi mistä on kysymys.Näytti siellä olevan vähän savuttavaa 2T öljyä,siitä voisi tulla helpotusta asiaan.Et kai noin tumpelo voi olla, että et luettua osaa tulkita ymmärrettävästi.tekstihän on suomeksi.Älä mene polkupyörä sivustoille,sieltä löytyy vain ilmapumppu,vaan venetarvike sivuille,jopa nuo vieraskieliset ovat osanneet ohjeet meille, jotka lukea osaa,selkeästi kirjaimilla ilmaista. 2T lykkää pakokaasua normaalisti,mitä enemmän öljyä raskitset käyttää,sitä komeampi sauhu,sehän on perus aforismi,samoin kuin "mitä isommat käret, sen joutuusampi rukoolla".Vaihde pysyy päällä kun säädät/säädätät hallintavaijerit/vivusto kunnolla,jos ei auta,on alapäässä vikaa,ja kone joutaa jo hautausmaalle,tai vaihtoon uudempaan.
Ettei ymmärrä perämoottoreista paljonkaan, aattele-luultavasti hän on suloinen nainen, joka harrastaa purjehdusta, ja laittoi ensimmäisen apumoottorin.
Mutta kysyjälle, -että kärjet on 70 luvun moottoreissa vauhtipyörän alla sellaiset napsuttimet, joita epäkesko aukoo ja sulkee kampiakselin pyörimisen tahtiin. Ja sillä lailla ajoittaa sytytystulpille kipinän antamisen ajoituksen.
-80 luvun moottoreissa on sellainen induktiivinen sytytysjärjestelmä, joissa ei enää ole ns.kärkiä.
Potkurilla ei oo hölökäsenpöläyksen merkitystä siihen asiaan. Potkurilla säädetään korkeintaan huippukierroksia. - hoi hoi hoi !
Hänhän myönsi kirjoitti:
Ettei ymmärrä perämoottoreista paljonkaan, aattele-luultavasti hän on suloinen nainen, joka harrastaa purjehdusta, ja laittoi ensimmäisen apumoottorin.
Mutta kysyjälle, -että kärjet on 70 luvun moottoreissa vauhtipyörän alla sellaiset napsuttimet, joita epäkesko aukoo ja sulkee kampiakselin pyörimisen tahtiin. Ja sillä lailla ajoittaa sytytystulpille kipinän antamisen ajoituksen.
-80 luvun moottoreissa on sellainen induktiivinen sytytysjärjestelmä, joissa ei enää ole ns.kärkiä.
Potkurilla ei oo hölökäsenpöläyksen merkitystä siihen asiaan. Potkurilla säädetään korkeintaan huippukierroksia.Osaan kyllä lukea,en vain ole koskaan tavannut Tommi nimistä sulotarta.Nyt ei kummikaan ole muusta kyse, kuin ymmärryksestä,jos ihminen ymmärtää kirjoittaa,täytyy hänen kyllä ymmärtää luettu kirjoitus.Johdonmukaista ajattelua olisi hyvä treenata,esim.jos nyppään täydestä kylpyammeesta pohjatulpan irti,niin mitä tapahtuu,vai tapahtuuko mitään.
- Tommi Tumpelo
Hänhän myönsi kirjoitti:
Ettei ymmärrä perämoottoreista paljonkaan, aattele-luultavasti hän on suloinen nainen, joka harrastaa purjehdusta, ja laittoi ensimmäisen apumoottorin.
Mutta kysyjälle, -että kärjet on 70 luvun moottoreissa vauhtipyörän alla sellaiset napsuttimet, joita epäkesko aukoo ja sulkee kampiakselin pyörimisen tahtiin. Ja sillä lailla ajoittaa sytytystulpille kipinän antamisen ajoituksen.
-80 luvun moottoreissa on sellainen induktiivinen sytytysjärjestelmä, joissa ei enää ole ns.kärkiä.
Potkurilla ei oo hölökäsenpöläyksen merkitystä siihen asiaan. Potkurilla säädetään korkeintaan huippukierroksia.Kiitos tiedosta. Osaisitko vielä sanoa, mikä noiden kärkien virallinen nimi on, jotta saisin selville, onko minun moottorissani (Mariner, vm. 1978, ei 1976, kuten aluksi vahingossa sanoin) noita kärkiä vai ei.
Kärkien selvittäminen ei todellakaan ole helppoa. Guuglaamalla tuli muutama osuma "kärkikoneille" (esim. jotkut Tohatsu-mallit) ja siinä yhteydessä "kärjille", mutta kärkien tarkoitus ei kyllä selvinnyt. Luultavasti niistä käytetään moottorioppaissa jotakin muuta nimitystä kuin "kärjet". Liittyvätkö ne jotenkin sylintereihin? Missä nämä kärjet tarkkaan ottaen ovat kiinni?
Turha suhtautua pilkallisesti kysymyksiin. Tuollaisia kärkiä ei ilmeisesti ole ollut moottoreissa yli 30 vuoteen, joten todennäköisesti ne ovat suurelle osalle perämoottorin käyttäjistä ja tämänkin palstan lukijoista vieras asia.
- hoi hoi hoi !
Tommi niminen sulotar?Johan myrkyn lykkäsit.Jos osaa etsiä netistä teknisiä tietoja,pitäisi osata ymmärtää luettu,jos ei jotain sanaa ymmärrä,voihan sillä sanalla hakea lisätietoa netistä.
- ant2
Täältä löydät tietoa:
-Mitä sarjanumero kertoo:
http://www.marinshopen.se/Motorer/OmMotorer/Mariner/Fastställmotornummer/tabid/338/Default.aspx
-Mariner 2-8 hv:
http://www.marinshopen.se/Motorer/OmMotorer/Mariner/Fastställårsmodell/Produktionsårslista/Mariner28hp/tabid/458/Default.aspx
-Mariner, räjäytyskuvat ja osaluettelo:
http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mariner/parts.html- Tommi Tumpelo
Suurkiitos, ant2. Näitä sivuja löysin jo kerran, mutta pääsin hävittämään tiedot enkä enää löytänyt uudestaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17611165
- 545318
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html472545- 372236
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131761Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421654Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311310Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351246Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61046Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo100986