Kumpikohan lienee vaarallisempi aivoille ja maksalle, lähes jokapäiväinen tissuttelu vai kertakänni? Itse otan kertakännin n.kerran viikossa tai kahdessa ja seuraavana päivänä olen huonovointinen ja kadun ottamisiani. Kuitenkin haluaisinn n.kerran viikossa relata, en voisikaan ottaa esim. viiniä päivittäin vaikka vaan sen lasillisen.
Olen 60v. nainen ja otan kerralla n.6 annosta alkoholia.
Oletteko miten palautuneet juhlinnasta, vitamiineilla, ruualla vai miten?
Toivoisin asiallisia vastauksia.....
Tissuttelu vai kertakänni
15
457
Vastaukset
- siiselikkö ;)
Riippuu paljonko ottaa päivässä.... Toi sun 6 annosta nyt ei ole paljon mitään joka tapauksessa
- Ei pasca luotsi
6 annosta alkoholia ei ole paljon. Juo ne kirkkaina ja plissaa johonkin, niin ei ole huono olo seuraavana päivänä.
Älä juo konjakkia tai jotakin pascaviinejä, niin säilyt freshinä seuraavanakin päivänä. - Vanamo Linnea
Kumpikaan ei ole kovin terveellistä, isot kerta-annokset tai päivittäinen tissuttelu.
Kuusi annosta kerralla ei kuitenkaan kuulosta kovin paljolta. Juotko ne sitten kovin nopeasti, kun jo tuosta määrästä tulee huono olo? Tai oletko laskenut oikein - alkoholiin tottuneen huonovointisuus kuuden annoksen jälkeen ei oikein kuulosta uskottavalta?
Huonon olon vältät, kun juot hitaammin ja syöt välillä. Krapulaan ei oikein auta kuin aika. Ensin juo vettä tai vaikka sokerilimonaadia, josta saa myös verensokeria vähän koholle siinä vaiheessa, kun ei vielä pysty syömään. Sitten kun pystyy, syö kunnolla. Muuten lepäilee ja välttää fyysistä rasitusta.
Minulla itse asiassa lievin krapulan muoto oli (silloin kun sellaisia vielä oli) se, että söin koko päivän kuin hevonen. - matkailija muija
No eeii tuo 6 annosta vielä kovin paljoa ole. Kuustoista olis. Se seuraavan päivän olo riippuu siitä mitä oot juonut. Itse en pysty ajattelmaankaan kaljaa, ei hyi yäk . Jotkut siiderit (light) aiheuttaa lisäainekrapulan. Kirkkaat ei niinkään jos ne lantraa vissyllä tai tuoremehulla. Ja iän myötä se toleranssi kyllä alenee ihan luonnostaan. Mulla pieni kossupullo riittää monelle päivälle vaikka tykkään ottaa yömyssyn. Saa paremmin unta ja herää terveenä. Mutta jos on ollut vaikka juhlat, joissa on viinejä ja snapseja niin taattu huono olo seuraavana päivänä ja voi olla vielä sitäkin seuraavana. Oon 46. Krapulassa kun en pysty edes nukkumaan vaan on pakko tehdä jotain pientä koko ajan, olo on ärsyttävän levoton.Aika ei tunnu kuluvan millään ja varsinkin seuraavan viikon työt painaa jo takaraivossa.
Ei rentoutumisessa mun mielestä ole pahaa, mieti nyt vaikka että monessa maassa otetaan päivittäin viiniä esim ruoan kanssa, poiketaan töistä pubiin. Aika paljo matkustaneena- tää on ihan normaali käytäntö . Suomessa siitä vaan sais aika pian potkut !!
No mut- mun krapulalääke on paljon soda streamer vettä marjamehua, jotain ruispaloja, kasvisruokaa ja pientä tekemistä ja kevyttä liikuntaa aineenvaihdunnalle.
Jos tuntuu ettei millään helpota niin ennen nukkumaan menoa yksi kirkas . Eihän tätä tietty sais suositella, mutta kun elimistö kapinoi ja vaatii jotain niin se yleensä rauhottuu sillä.
Kahvia ei !! Muutenkin kun on paniikkihäiriö (esim lentämisestä) niin kahvi ei auta vaan pahentaa. Korkeintaan kupillinen tosi laimeana ihan tuoksun takia ja savukkeen kanssa.
Illalla pitkä virkistävä suihku ja oottelemaan nukkumattia... - ↗↘↷↱↯↺↪↗⤵↓↙
Yleisesti ottaen vertailussa "jatkuva tissuttelu - raju kertakänni harvoin" ensinmainittu on vaarallisempaa, sillä elimistö ei saa palautumisaikaa ollenkaan.
Maksallakin on ominaisuus korjata itsensä, ellei ole jatkuvassa viinakuormituksessa ja saa riittävästi aikaa tervehtymiseen ilman viinantippaa.
6 paukkua kerralla ei ole paljon, ja ei tule kummoistakaan krapulaa kun juo kirkasta viinaa ja samalla ehdottomasti syö jotain ravitsevaa suolaista välipalaa, voileipää tms.
Suomessa on surkea tapa keskittyä pelkkään alkoholin juomiseen, jolloin hankitaan maksimaalinen krapula.
Asiassa olisi paljon opittavaa slaavilaisilta kansoilta, jotka eivät koskaan juo viinaksia ilman samanaikaista syömistä. - Anonyymi
Molemmat metodit voivat johtaa deliriumiin. Ensimmäinen hitaammin ja toinen salakavalan nopeasti. Ainoastaan tissuttelussa kun se tapahtuu, niin olet jo fyysisesti riippuvainen alkoholista ja siitä ei ole paluuta edes katkon kautta.
-Yksi teoria- Anonyymi
Väitätkö todellakin, että yksi ainoakin ryyppykerta voi aiheuttaa aidon deliriumin, joka saattaa pysäyttää jopa täysin terveen ihmisen sydämen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väitätkö todellakin, että yksi ainoakin ryyppykerta voi aiheuttaa aidon deliriumin, joka saattaa pysäyttää jopa täysin terveen ihmisen sydämen?
Kyllä.
Tässä yhteydessä viittaan kertakännillä vähintään viikon putkeen. Silloin myös ensikertalainen saa maistaa aitoa kauhua, jättiläishämähäkkejä, demonisia ääniä, pieniä vihreitä miehiä jne.. kaikki ovat yksilökohtaisesti räätälöityjä Viinapirun toimesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Delirium ei liity varsinaisesti sydämeen, vaan se on sekavuustila, joka voi tulla alkoholin käytön seurauksena.
Eli lähinnä pään asia.
Tokihan alkoholi voi saada sydämellekin jotain ikäviä juttuja aikaiseksi, mutta se ei ole sitten deliriumia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä.
Tässä yhteydessä viittaan kertakännillä vähintään viikon putkeen. Silloin myös ensikertalainen saa maistaa aitoa kauhua, jättiläishämähäkkejä, demonisia ääniä, pieniä vihreitä miehiä jne.. kaikki ovat yksilökohtaisesti räätälöityjä Viinapirun toimesta." Saa maistaa aitoa kauhua..."
Siis saattaa saada maistaa, kaikille ei tule harhat tms. edes viikon tai useamman juomisen seurauksena.
Ihmiset ovat myös yksilöitä, ja jokainen reagoi alkoholiin eri tavoin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Saa maistaa aitoa kauhua..."
Siis saattaa saada maistaa, kaikille ei tule harhat tms. edes viikon tai useamman juomisen seurauksena.
Ihmiset ovat myös yksilöitä, ja jokainen reagoi alkoholiin eri tavoin.Totta, mutta en lähtisi kokeilemaan. Itse olen tosi pitkäaikainen rappioalkoholisti, eikä ole kokemusta mistään järjettömistä putkista, vaan tosi rankasta tissuttelusta 12 vuotta. Deliriumin oireet olen kokenut lukuisia kertoja ja se on Maanpäällinen Helvetti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmiset ovat myös yksilöitä, ja jokainen reagoi alkoholiin eri tavoin.Tositapahtumiin perustuvassa elokuvassa Ed Wood näytettiin, kuinka potilas oli lepositeissä TÄYDEN deliriumin kourissa. Karmivaa huutoa kuollon kourissa. Toki mukana oli huumeet, mutta kyllä pelkällä alkoholillakin tuollaiseen tilaan pääsee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmiset ovat myös yksilöitä, ja jokainen reagoi alkoholiin eri tavoin.Kylmis sekosi ensimmäisestä KUNNON delirium-kokemuksestaan.
Viina-krampit, kauhu, jne:
https://www.youtube.com/watch?v=YWJJr_yjDUM#t=3m24s - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tähän on pakko vastata omasta kokemuksesta, että näin on tapahtunut itselle. Kerta känni ja määrää en muista, kun muisti lähti. Toisena yönä tuli käden kokoisia hämähäkkejä sänkyyn. Toisella kerralla viikatemies sängyn päätyyn. Kun lopetin kovat, yhden illan kertakännit tuolloin niin ei tullut näitä onneksi tuon kahden kerran jälkeen enää. Aikaa tuosta reilu 12v ja edelleen mielessä.
- Anonyymi
Kestokuormitus lienee vaarallisempaa?
Oma tapani on kuuritella muutaman kerran vuodessa kuukauden jaksoissa.
Kuurin aikana kulutukseni on noin 20 annosta / vrk.
Koko vuodelle jaettuna maksani kuormittuu noin 3 - 4:n annoksen verran / vrk.
Kuurien aikana syön normaalisti enkä ole örvellyskunnossa.
Aloitan aamuisin 9:n tienoissa ja viimeiset heitän kitaani ennen klo23:a.
Maksa on pysynyt erinomaisessa kunnossa.
Kuurin jälkeen lukemat ovat ylhäällä useamman viikon.
Ensi vuotena 80v täyttävällä, hauraalla vanhuksella on kuurista palautuminen alkanut hidastumaan
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3157329Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662136- 1751817
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151347- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91221Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541136Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901009