Kynsivallin tulehdus

Lootuska

Vauvallamme kohta 6kk ilmeni isovarpaan kynnen sisäsyrjässä kynsivallin tulehdus. En tiennyt että on isommallakin vauvalla tosi vaarallinen, tulehdus voi kuulemma levitä tosi pahaksi.Varvas tuli parissa päivässä punaiseksi ja turposi ja kynnen viereen tuli pieni mätäpaise, soitin terveysneuvontaan josta käskettiin heti lääkäriin. Kuulemma heti pitää mennä jos sormi/varvas alkaa punoittaa. Kummaa, ettei neuvolassa varoiteta tällaisesta potentiaalisesti aika vaarallisesta tilanteesta. 10 päivän antibioottikuuri aloitettiin heti lääkärissä käynnin jälkeen.

Minusta näyttää siltä, ja lääkäri oli vähän samaa mieltä, että syynä on se, että kynnen kulma kasvaa ihon sisään. Jos näin on, on todennäköistä, että tulehdus uusi. Voidaan kuulemma suorittaa joku leikkaus, jolla kynsi saadaan kasvamaan ihon ohi normaalisti. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta? Myös jalkahoitaja osaa lääkärin mukaan ehkä jotenkin taivuttaa kynttä, jotta reuna pääsee kasvamaan normaalisti. En kyllä tiedä miten kukaan jalkahoitaja voisi käsitellä noin pienen jalkaa ilman että lapsi venkoilee hulluna. Mutta jonkun keinon haluaisin keksiä, ettei tule jatkuvia antibioottikuureja!

Neuvoja?

6

13470

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan samanlainen..

tulehdushan voi tulla myös aikuiselle, kai sen itsekin tiedät, ettei kynsiä saa leikata reunoista lyhyiksi niin että kynsi pääsee kasvamaan varpaaseen päin. Itselläni on joskus kouluikäisenä meinannut kynsivalli tulehtua ja kynnen alle on laitettu paperituppo irroittamaan kynsi varpaan ihosta.

• Lootuska

Joo, mutta kun en olen ikinä leikannut vauvani varpaankynsiä! Jostain kumman syystä varpaankynnet eivät ole näkyvästi kasvaneet laisinkaan, siis ei laisinkaan, sormien kynsiä saa sen sijaan leikata koko ajan. Varpaiden kynsissä ei esim. olen ollenkaan valkoista reunaa, mutta jostain syystä kulma kasvaa ihon sisään. Paperituppo ei kyllä onnistu kun kynnen kulmaa ei edes näy...

• Onpa..

hassua ettei ole ollenkaan kynnet kasvanut. No sitten et ainakaan olisi mitään voinut tehdä toisin, harmillisia tuollaiset. Tuon paperituppojutun kirjoitin lähinnä myöhempää ajatellen, tai vaikka itsellekin, jos joskus huomaa että varpaan reuna alkaa punoittaa niin koettaa nostaa sen kynnen reunan irti sieltä varpaasta niin voi olla ettei muuta tarvita.

• ...

Itselläni on ohuet varpaankynnet ja tästä syystä ukkovarpaan kynsivalli joskus talvella tulehtuu. Pidä vauvaa paljasvarpain aina kun säät sallii ja tarkista, ettei hänellä ole liian tiukat sukat, jotka puristavat varpaita kasaan.
      Minulle ei ole koskaan määrätty tähän vaivaan antibiootteja, vaan haudon varvasta lämpimässä vedessä ja tuon jälkeen mätä tulee itsestään pois (vähän avittamalla), sitten desinfiointi ja varvas paranee. Pikkulapsella ei kotikonsteja toki voi yhtä vapaasti käyttää, mutta kun lapsi kasvaa, ota ohjeeni käyttöön. Antibiootit tuhoavat lapsesi suolistosta myös hyviä mikrobeja.

• Lootuska

Heippa

Kiitos vastauksista. Senpä takia juuri vinkkejä kyselinkin, kun en halua lapseni joutuvan antibioottikierteeseen. Olen hyvin tietoinen antibioottien ikävistä vaikutuksista, ts. huonojen JA hyvien bakteerien tuhoutumisesta. Kysyin lääkäriltäkin, että onko kuuri välttämätön ja kuulemma on. Sanoi että on. Kuitenkin kun googlaa vauva ja kynsivallin tulehdus tulee aika paljon tarinoita, joissa on määrätty vaan basibactia tms. ihan pienellekin vauvalle. Tämä kuuri käydään tietty loppuun, mutta toivon todella että jos tulehdus uusii, selvitään jollain muulla kuin toisella 10 päivän antibioottikuurilla...

• ...

Piti vielä lisäämäni, että jalkahoitajalle en itse enää mene. Kynsien kasvu muuttui aivan "villiksi" hoidon jälkeen, jonka piti estää kynsivallien tulehtumisen. :P

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sofia B - ansiotulot ovatkin 0 euroa ja millä rahoilla hän siis elää?

Oho olipa paljastus nyt tästä luksus elämää viettävästä naisesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      2282
    2. Mitä tunteita tunnet

Häntä kohtaan?
      Ikävä
      98
      1374
    3. Martina tienasi taas enemmän kuin Sofia

Tuskinpa tuo ketään yllättää.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      170
      1197
    4. Milloin viimeksi tavattiin?

Onko siitä, päivä, viikko, vuosi, monta vuotta Minä vuonna?
      Ikävä
      53
      1165
    5. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      68
      1111
    6. Mikä naisessa on

On söpöä?
      Ikävä
      43
      997
    7. Hienoa SDP 24,8%

Kyllä eilisessä hallituksen kyselytunnilla näkyi miten tyhjää puhetta pääministerin sijaisella Purralla oli. Hän ei vast
      Maailman menoa
      163
      913
    8. Olen rakastunut

työkaveriin, Pakko ilmaista jonnekin.
      Ikävä
      49
      849
    9. Mua ei kiinnosta ikäiseni

Mutta hyvää loppuiltaa ja hyvää yötä. 😊✨❤️🥱💤
      Ikävä
      115