raskauspahoinvointi

nasuliini13

Olen nyt rv 6 ja todella huono olo ja pahoinvointi pahenee kun syö. En ole oksentanut mutta useasti päivässä kyökkinyt. Olen ensikertaa raskaana. Onko kokemuksia millä voisin helpottaa kuvotuksen tunnetta/pahoinvointia?

9

4884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimics

      Yleensä syöminen auttaa ja on aika yksilöllisiä mielitekoja joten koita miettiä sellaisia ruokia ja välipaloja mikä vaan menee alas.
      Omalla kohdalla piti laittaa ruokatottumukset ihan uusiksi kun en yleensä syönyt kuin vain kerran päivässä klo 23.

      Itselläni erilaiset mehut ja hedelmät on auttanut pahaan oloon mut kannattaa syödä ihan parin tunnin välein niin pysyy pahin olo poissa, se auttaa. Piimästä on tullut suuri pelastukseni, sekä kurkku ja sitruunavesi.
      Suurimmat pahat olot varmaan helpottanee kun viikkoja 10-13?
      Hampaita en vieläkään vko 23 pysty pesemään ilman kovaäänisiä yökkäyksiä ;)
      Tsemppiä!

    • mimics

      Kirjoitin tuohon, että yleensä syöminen auttaa, mutta kirjotit että se pahenee syömisen jälkeen. Näin varmasti on ja muistan että itsellenikin tuli paha olo syömisen jälkeen mutta kyllä se siitä tasaantuu kun syö pientä välipalaa usein.
      Sehän on raskaushormoni joka tekee pahanolon.
      Syömättömyydestä tulee vielä pahempi olo. Kun aamupahoinvointi loppui, alkoi tulla paha olo nukkumaan mennessä. Neuvolassa sanottiin että kannattaakin vähän tankata yötä vasten niin aamukaan ei ole niin paha.

      Jos tosiaan ei sitten pysty syömään monipuolisesti, kannattaa todellakin ottaa monivitamiinivalmistetta ja vaikka raskaus-omegaa.
      Foolihappo on alkuraskaudessa todella tärkeää sikiön selkärangan ja hermostoputken takia.
      Itselleni tuli todella paha anemia kun en tajunnut ottaa jotain rautavalmistetta, hemglobiiniarvot tippuivat alle 90! Ei ihme että niin
      väsytti ja hengästytti!
      Itse suosin nestemäisiä valmisteita mm. Ferronol on tosi hyvä. Makuun piti vähän totutella. Luontaistuotekaupoista tms lifesta saa nämä yleensä halvemmalla kuin apteekista.

      Helpotus on valtava kun pahat olot loppuu ja alkaa hyvä seesteinen aika.
      Jos alat oksentelemaan kamalasti, ota yhteys neuvolaan.

    • fisutt

      Itselläni myös rv 6 ja kohta viikon verran ollut tosi paha olo. Eikä ole mitään aamupahoinvointia ollut itselläni koskaan vaan aina on kestänyt aamusta iltaan (odotan kolmatta). Syöminen itselläni auttaa aina jonkin verran, mutta ei vie kuitenkaan pahaa oloa pois. Sen verran kuitenkin on ok olo, että pystyn lasten kanssa olemaan ihan hyvin ja huolehtimaan päivittäisistä rutiineista, kunhan vain muistan syödä tarpeeksi usein. Jos tästä pahenee niin joutuu jo miettiä, miten työpäivistä selviää vai selviääkö. Aiemmissa raskauksissa pahoinvointi on kestänyt rv14 loppuun, eli pari kuukautta olisi selvittävä.

    • Lolie

      Mulla auttoi mehujäät! :) Ympärivuorokautinen paha olo kesti viikolle 16 asti. Sen ajan söinkin sitten niitä mehujäitä ja viiliksiä. Ne oli ainoat mitkä meni alas ja pysyi myös sisällä. Kaikki muu tulikin sitten tunnin sisällä ulos :S
      Oon myös kuullu että Berocca auttaa joillakin pahaan oloon ja myös jo edellä mainitut mainitsemat hedelmät.
      Toisilla auttaa suolainen ruoka ja toisilla raikkaat.
      Omenamehu aamuisin oli myös hyvä!
      Itse jouduin olemaan töistä pois koko tuon alkuajan kun en sängystä välillä voinut nousta kun koko ajan vaan etoi niin paljon :S

      • nasuliini13

        Mehu onkin lähes ainoa mikä menee kurkusta alas tällä hetkellä. Töissä on tukalat oltavat (leipomo) sillä kuumuus ei todellakaan helpota pahoinvointia.. viikon olin jo pois sillä en saanut kertakaikkiaan mitään alas. Olo ei ole kauheasti helpottabut.


    • huh vaan..

      Itse säästyin pahoinvoinnilta mutta tuttava ei pystynyt syömään kuin jäätelöä pahoinvoinnin takia.

      • Rannekkeet

        Niistä pahoinvointirannekkeista olen kuullut hyvää. Kannattaa varmaan kokeilla :)


      • fisutt
        Rannekkeet kirjoitti:

        Niistä pahoinvointirannekkeista olen kuullut hyvää. Kannattaa varmaan kokeilla :)

        Kokeiltu on, ei mitään vaikutusta.


    • sabora111111

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      234
      16720
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      23
      2118
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      110
      1940
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      190
      1712
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      119
      1453
    6. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1092
    7. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      216
      962
    8. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      119
      857
    9. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      61
      738
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      212
      731
    Aihe