Olen miettinyt jos hakisin Helsingin yliopistoon opiskelemaan jompaakumpaa tulevaisuudessa, sillä molemmat kiinnostavat suuresti. Kumpaan kannattaa tulevaisuuden kannalta hakea? Onko hammaslääkäreistä pulaa? Entä proviisoreista?
Entä jos ei pääse kumpaakaan, kannattaako myös harkita noiden ohella suuhygienistin tai farmaseutin ammattia? Onko näihin yleisesti vaikea päästä opiskelemaan?
Hammaslääkäri ja proviisori
6
1603
Vastaukset
- Hammaspeikko3
Kaikki mainitsemasi alat ovat hienoja ammatteja, joissa pääsee auttamaan ihmisiä ja tienaa ihan mukavasti. Proviisorina pääset hyvällä tuurilla perustamaan apteekin ja lähestulkoon painamaan rahaa. Hammaslääkärinä työttömyydestä ei ole todennäköisesti koskaan pelkoa.
Suuhygienistinä tai farmaseuttina pääset näkemään läheltä proviisoreita ja hammaslääkäreitä. - Farm.yo
Tiedoksesi, että kaikki proviisorit ovat ensiksi opiskelleet farmaseuteiksi eli farmaseutti on farmasian alan kanditutkinto nykyään. Itse olen sitä mieltä, että jos olet epävarma farmasian alasta, kannattaisi etsiä esim. kesätyötä apteekista vaikkapa teknisenä harjoittelijana. Apteekkityössä on nimittäin paljon helppoa rutiinia, johon saattaa luovempi persoona kyllästyä. Itse opiskelen farmaseutiksi ja tarkkuus työn rutiinit sopivat minulle, mutta tiesin jo etukäteen, mitä halusin.
- proviisori
Jos haikailet uraa proviisorina lääketeollisuudessa tai tutkimuksessa, niin harkitse kahdesti. Suomessa on tällä hetkellä vain muutama valmistava lääketehdas ja tulevaisuudessa tuskin niitäkään. Suomessa ei valtion varoilla enää kannata kouluttaa porukkaa teolliseen lääkevalmistukseen/lääketutkimukseen, sillä työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole. Tilanne on muuttunut radikaalisti noin 10 viime vuoden kuluttua. Lääkkeiden ja raaka-aineiden valmistus tulee keskittymään tulevaisuudessa entistä enemmän kiinaan ja intiaan. Toisaalta apteekit on ajettu mm. lääkevaihdon ja hintaputkijärjestelmän takia niin ahtaalle, että varsinkin pienten apteekkien talous on jo nyt melko heikoissa kantimissa. Henkilökuntakulut vedetään niin tiukalle kuin mahdollista.
Eli jos nyt itse miettisin hammaslääkärin ja proviisorin välillä, valitsisin hammaslääkärin koulutuksen. - lääkyo
en oikein osaa ottaa kantaa kun en kumpaakaan alaa opiskele, mutta miksi HAMMASlääkäri?
- tendleekkare
Miksi ei? Hammaslääkäreillä on enemmän vara valita työpaikkaansa, heti valmistuessa jo 'erikoisala' eikä tarvitse mennä työpaikalle harjoittelemaan.Koulusta suorastaan revitään töihin (muuallekkin kuin pikkupaikkakunnille). Myös kaikista lääketieteenaloista mukavin työ, paljon toimenpiteitä ja kunnon työajat :)
- 7787897
Onhan noita "rentoja" hommia normilääkärienkin erikoisaloilla, mutta enpä nyt tiedä onko rentous mikään oikea peruste. Mielenkiinnon täytyy olla kohdalla, muuten on turha hakea yhtään mihinkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3177424Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662146- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161362- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91231Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691210RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541146Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019