Hammaslääkäri ja proviisori

pate22

Olen miettinyt jos hakisin Helsingin yliopistoon opiskelemaan jompaakumpaa tulevaisuudessa, sillä molemmat kiinnostavat suuresti. Kumpaan kannattaa tulevaisuuden kannalta hakea? Onko hammaslääkäreistä pulaa? Entä proviisoreista?

Entä jos ei pääse kumpaakaan, kannattaako myös harkita noiden ohella suuhygienistin tai farmaseutin ammattia? Onko näihin yleisesti vaikea päästä opiskelemaan?

6

1440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hammaspeikko3

      Kaikki mainitsemasi alat ovat hienoja ammatteja, joissa pääsee auttamaan ihmisiä ja tienaa ihan mukavasti. Proviisorina pääset hyvällä tuurilla perustamaan apteekin ja lähestulkoon painamaan rahaa. Hammaslääkärinä työttömyydestä ei ole todennäköisesti koskaan pelkoa.
      Suuhygienistinä tai farmaseuttina pääset näkemään läheltä proviisoreita ja hammaslääkäreitä.

    • Farm.yo

      Tiedoksesi, että kaikki proviisorit ovat ensiksi opiskelleet farmaseuteiksi eli farmaseutti on farmasian alan kanditutkinto nykyään. Itse olen sitä mieltä, että jos olet epävarma farmasian alasta, kannattaisi etsiä esim. kesätyötä apteekista vaikkapa teknisenä harjoittelijana. Apteekkityössä on nimittäin paljon helppoa rutiinia, johon saattaa luovempi persoona kyllästyä. Itse opiskelen farmaseutiksi ja tarkkuus työn rutiinit sopivat minulle, mutta tiesin jo etukäteen, mitä halusin.

    • proviisori

      Jos haikailet uraa proviisorina lääketeollisuudessa tai tutkimuksessa, niin harkitse kahdesti. Suomessa on tällä hetkellä vain muutama valmistava lääketehdas ja tulevaisuudessa tuskin niitäkään. Suomessa ei valtion varoilla enää kannata kouluttaa porukkaa teolliseen lääkevalmistukseen/lääketutkimukseen, sillä työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole. Tilanne on muuttunut radikaalisti noin 10 viime vuoden kuluttua. Lääkkeiden ja raaka-aineiden valmistus tulee keskittymään tulevaisuudessa entistä enemmän kiinaan ja intiaan. Toisaalta apteekit on ajettu mm. lääkevaihdon ja hintaputkijärjestelmän takia niin ahtaalle, että varsinkin pienten apteekkien talous on jo nyt melko heikoissa kantimissa. Henkilökuntakulut vedetään niin tiukalle kuin mahdollista.

      Eli jos nyt itse miettisin hammaslääkärin ja proviisorin välillä, valitsisin hammaslääkärin koulutuksen.

    • lääkyo

      en oikein osaa ottaa kantaa kun en kumpaakaan alaa opiskele, mutta miksi HAMMASlääkäri?

      • tendleekkare

        Miksi ei? Hammaslääkäreillä on enemmän vara valita työpaikkaansa, heti valmistuessa jo 'erikoisala' eikä tarvitse mennä työpaikalle harjoittelemaan.Koulusta suorastaan revitään töihin (muuallekkin kuin pikkupaikkakunnille). Myös kaikista lääketieteenaloista mukavin työ, paljon toimenpiteitä ja kunnon työajat :)


    • 7787897

      Onhan noita "rentoja" hommia normilääkärienkin erikoisaloilla, mutta enpä nyt tiedä onko rentous mikään oikea peruste. Mielenkiinnon täytyy olla kohdalla, muuten on turha hakea yhtään mihinkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1988
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1445
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1425
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      107
      1149
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1139
    6. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      874
    7. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      860
    8. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      735
    9. Oletko mustasukkainen luonne?

      Tai ylipäätään millaisia tunteita herättää, jos kaivattuasi liehittelee joku muu tai hän deittailee jonkun muun kanssa?
      Ikävä
      80
      685
    10. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      262
      674
    Aihe