Röntgen - hoitajan paperit?

Omaan luonnontieteiden taustan, ja olen kiinnostunut hankkimaan röntgen - hoitajan paperit. AMK:ssa aikuisten linjalla kelpoisuusvaatimus -pisteytyksissä luetaan eduksi opisto - asteen ammattitodistus, jota kuitenkaan en omista ainakaan vielä. Voiko esimerkiksi Turussa suorittaa tutkinnon? Ainakaan ammatti - instituutissa ei ole röntgen - hoitajan koulutusta saatavilla. Käsittääkseni opisto - aste on vanhentunut termi toisen asteen tutkinnolle?

Valaiskaa minua, miten keski - ikäinen mies pääsee alkuun matkalla kohti röngten - hoitajan koulutusta! Aikomuksena suorittaa ensin ammattitutkinto.

4

321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opettele!

      "Röntgen - hoitajan"? Opettele ensin kirjoittamaan!

    • Hei me kuvannetaan

      "AMK:ssa aikuisten linjalla kelpoisuusvaatimus -pisteytyksissä luetaan eduksi opisto - asteen ammattitodistus, jota kuitenkaan en omista ainakaan vielä."

      Et valitettavasti tule omistamaankaan. Viimeiset opistoasteen röntgenhoitajat valmistuivat 1990-luvulla. Opistotutkinto ei ole vanhentunut termi toisen asteen tutkinnolle, vaan jotain muuta.

      Ei siellä sanota, että luetaan eduksi, vaan että luetaan hyväksi. Kyse on tuossa tapauksessa muuntokoulutuksesta. Siis vanha opistotutkinto muunnetaan ammattikorkeakoulututkinnoksi.

      "Omaan luonnontieteiden taustan". Tarkoittanee, että olet datanomi (tai jos ajattelet luovasti, laborantti). Jos olet suorittanut kolmivuotisen perustutkinnon, niin voit pyrkiä suoraan sillä opiskelemaan röntgenhoitaja AMK:ksi. Voit toki opiskella ensin lisäksi jonkin muunkin tutkinnon, jos siltä tuntuu. Todistuksen pitää olla huippuluokkaa ja pääsykokeissa pitää menestyä erinomaisesti. Ensisijaisista hakijoista valituksi tuli Turkuun viime vuonna joka 10:s (ja kaikista hakijoista noin joka 29:s).

    • En ole datanomi, se on ihan turha tutkinto, maksimi on tietojenkäsittelytieteen tohtori datanomin papereilla, eikä datanomit työllisty mihinkään. Datanomit voi myös jatkaa tradenonimiksi, mutta nekään ei työllisty mihinkään, tradenomit on toiseksi suurin työttömien ryhmä kortistossa tilastojen mukaan. En ole edes koskaan harkinnut kyseistä ammattitutkintoa. Olen ihan yleissivistävästi yiopplias ilman ammattitutkintoa, ja voin hakea ylioppilastodistuksellani röntgen - hoitajan AMK - tutkintoon johtavaan koulutukseen. Sen voisi ainakin ottaa harkintaan.

    • oiuhg3

      Röntgenhoitajaksi valmistutaan ammattikorkeakoulusta eikä ammattikoulusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1422
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1173
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe