En ymmärrä siivoojien valitusta

Mielipide

Tätä palstaa lukiessani en yhtään ihmettele miksi olette aliarvostettu ammattikunta. Eihän teillä itsellänekään ole minkäänlaista kunnioitusta ammattianne kohtaan. Itsestänne se arvostus lähtee. Puhukaa ammatistanne kunnioittavasti ja ylpeästi. Puhukaa asioista ammattisanastolla, käykää siivousalan koulutusta, lyökää siivoojat päänne yhteen työpaikoillanne ja muuttakaa tapanne. Älkää enää alistuko olemaan "vaan siivooja", vaatikaa asianmukaista kohtelua ja sanokaa suoraan vähättelijöille mitä mieltä olette ja muistakaa perustella miksi olette sitä mieltä.

Pian huomaatte olevanne samanarvoinen työntekijä kuin muutkin, mutta jos hiljaa alistuneena kohtaloonne teette työtänne oman kunnioituksenne hävittäneenä, saatte olla siellä lattianraossa luuttuinenne eläkeikään asti.

20

2957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tylli

      Syyllistä sinä sitten siivoojia ammatin vähäisestä arvostuksesta. Kysyhän itse itseltäsi: jos sinä olet työssä joka on kirjaimellisesti toisten paskojen ja jätteiden keräämistä, ja saat säälittävää nälkäpalkkaa ja sinua kohdellaan huonosti sekä työnantajan että asiakkaan osalta, niin mistä sinä revit sitä arvostusta? Vaikea on valehdella itselleen tekevänsä hienoa työtä, kun koko ympäröivä maailma osoittaa päinvastaista.

      Eikä ole muuten mitään naurettavampaa kuin ammatistaan ylpeä siivooja. Kun toinen jauhaa innoissaan räteistä, yhdistelmäkoneista ja lattioiden luuttuamisesta, niin johan sitä alkaa jokainen tervejärkinen ihmetellä että mikä tuota tyyppiä vaivaa. Yksinkertaisin keino nostaa siivoojien arvostusta olisi se, että kukaan ei kerta kaikkiaan suostuisi tekemään niin paskaa hommaa niin paskalla palkalla, jolloin maailma täyttyisi liasta ja jätteistä, ja siivoojien palkkoja korjattaisiin. Käytännössä tämä ei kuitenkaan tule toteutumaan, koska Suomi on täynnä rahaa tarvitsevia naisparkoja.

      • Mielipide

        tarvitse jauhaa. Keskustella voi omasta ammatistaan muullakin tavalla. Sinusta itsestäsi lähtee se, että annatko työnantajasi ja asiakkaasi kohdella itseäsi huonosti. Jos alistut siihen, so what. Muutaman kerran sanoo sanottavansa hyvin perusteluin, niin varmasti muuttuu tyyli asiakkaalla sekä työnantajalla.

        Olen tehnyt lähes 12 vuotta siivoustyötä ja teen sitä edelleen. Alku aina hankalaa, mutta vuosien saatossa olen saanut vastuutehtäviä joista maksetaan myös lisää palkkaa.

        Minä olen ylpeä ammatistani, jos en olisi, jättäisin tämän työn heti. Eikä se arvostus nouse pelkällä palkan nostamisella, siihen tarvitaan myös toisenlaista asennetta työhön.


      • höhhöö

        ...maksaisit 3000e / kk siitä että joku luuttuaa lattioita?

        Haloo, siivoaminen ei tuota mitään, se on vain pakollinen huoltotoimenpide. Jos joku pakottaisi maksamaan siivoojille kovat liksat, niin te olisitte työttömiä kaikki, tai sitte tekisitte töitä 24h/vrk.

        Mutta jos sä keksit keinon että siivotessas keräät lattialta firmalle kilon kultaa päivässä, niin mä palkkaan sut tupla palkalla.


      • Seija

        Just joo itelles Tylli!
        Jos puhut räteistä, luuttuamisesta, paskasta, niin olet todella tipahtanut nykysiivoojan kelkasta. Kuulut varmaan siihen ryhmään,joka sutasee rätillä pikkusen jostain nurkasta - mietipä vähän millasen kuvan annat omasta ammattitaidostasi, jos et osaa käyttää edes tavallisia ammattisanoja!!

        Mun työpaikalla on ihan tavallista likaa, joka kuule nykyisin vielä lajitellaan kierrätettävksi. Sitä itteensä löytyy vain silloin tällöin vessoista. Miks pitää olla alalla tämösiä tyllin tyylisiä äiti ja ämpäri-huivipäämummoja, jotka mollaa omaa alaa kun eivät ole kehittyneet siinä eivätkä löydä alasta haasteita!!


      • Tiina
        höhhöö kirjoitti:

        ...maksaisit 3000e / kk siitä että joku luuttuaa lattioita?

        Haloo, siivoaminen ei tuota mitään, se on vain pakollinen huoltotoimenpide. Jos joku pakottaisi maksamaan siivoojille kovat liksat, niin te olisitte työttömiä kaikki, tai sitte tekisitte töitä 24h/vrk.

        Mutta jos sä keksit keinon että siivotessas keräät lattialta firmalle kilon kultaa päivässä, niin mä palkkaan sut tupla palkalla.

        hukkuisit paskaan mieluummin kun maksaisit kunnolla siivoojalle. Parempi kun hoidat siivoamisen ihan itse niin pääset tosi halvalla.


    • Joku

      Oletko sinä ikinä tehnyt siivoustyötä?

      • Mielipide

        mutta olen tehnyt lähes 12 vuotta.


      • Joku
        Mielipide kirjoitti:

        mutta olen tehnyt lähes 12 vuotta.

        Uskotko tosiaankin tuohon väittämääsi? Onko tuo jonkinlaista itsensä aivopesua, että jaksaa nousta aamulla ylös? Kaikki ihmiset tietää, että siivoustyö on ala-arvoista työtä. Vaikka kuinka kävelisi nokka pystyssä ja uskottelisi itselleen että tekee arvokasta työtä, niin ei muut sitä arvosta tippaakaan. Ihmiset arvostavat eläimiäkin enemmän kuin siivoojia. Mutta elä vain siinä uskossa kuin olet, jos se helpottaa elämääsi.


      • Mielipide
        Joku kirjoitti:

        Uskotko tosiaankin tuohon väittämääsi? Onko tuo jonkinlaista itsensä aivopesua, että jaksaa nousta aamulla ylös? Kaikki ihmiset tietää, että siivoustyö on ala-arvoista työtä. Vaikka kuinka kävelisi nokka pystyssä ja uskottelisi itselleen että tekee arvokasta työtä, niin ei muut sitä arvosta tippaakaan. Ihmiset arvostavat eläimiäkin enemmän kuin siivoojia. Mutta elä vain siinä uskossa kuin olet, jos se helpottaa elämääsi.

        Just tuota tarkoitin. Sinäkin esim. aliarvioit siivoustyötä pitämällä sitä ala-arvoisena työnä. Ei tarvitse kulkea nokka pystyssä siivoustyötä tehdessään vaan pitämällä itse työtään arvossaan voi saada toisiltakin arvostusta.


      • Anonyymi
        Joku kirjoitti:

        Uskotko tosiaankin tuohon väittämääsi? Onko tuo jonkinlaista itsensä aivopesua, että jaksaa nousta aamulla ylös? Kaikki ihmiset tietää, että siivoustyö on ala-arvoista työtä. Vaikka kuinka kävelisi nokka pystyssä ja uskottelisi itselleen että tekee arvokasta työtä, niin ei muut sitä arvosta tippaakaan. Ihmiset arvostavat eläimiäkin enemmän kuin siivoojia. Mutta elä vain siinä uskossa kuin olet, jos se helpottaa elämääsi.

        On eri asia siivota kunkin kotonaan. Siivooja hoitaa määritellyt asiat työkohteessaan,jossa useimmiten on pinta-alaa,monia vessoja,käsienpesualtaita,sosiaalitiloja,toimistoja.
        Tai jokin muu setti. Jacaika on mitoitettu niin tiukalle,ettei taukoja ehdi.
        Itse arvostan työtäni, ja kohteessani on haasteita. Tuotanto,erilaisia ihmisiä. Kaikilla kiire,työ on jokaisella raskasta. Yritän tavallaan viedä edes vähän valoa säkillä pimeään. Kun kirjoitat että siivoojan työ on arvotonta, suosittelen esim käymään syömässä ravintolassa,jossa ei ole viikkoon siivottu ensinkään. Vaihtoehtoisesti tykkäusitkö antaa vaimon synnyttää siivoamattomassa sairaalassa? Tai mennä itse synnyttämään tai hoitoa saamaan,jos olet nainen.
        Entä yritykset? Toimisiko siivous,jos työntekijät tai yrittäjä itse hoitaisi sen? Kaikki oikea työ on arvokasta. Kokin,sairaanhoitajan,nuohoojan,lumiaurakuskin,siivoojan, jne.


    • 98789

      oletko tehnyt siivoustyötä v:maiselle työnantajalle v:maisella alueella?

      • arvostettu

        Oletteko saaneet tehdä siivoustyötä kannusta-
        valle työnantajalle isossa siivoufirmassa,
        kiitosta antavassa työkohteessa?
        Minua arvostetaan työkohteessani ja esimieheni
        on minua kohtaan käyttäytynyt kiitettävästi.
        Pitää varmaan olla tyytyväinen kun ei töihin-
        meno ahdista.


      • Mielipide

        Olen todellakin tehnyt, mutta arvoni tuntevana ja ammattiani arvostavana irtisanoin itseni ja menin kilpailevaan firmaan töihin.


    • Leena

      Olen osittain samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Arvostus lähtee omasta itsestä. Valitettavasti tälle alalle ajautuu paljon henkilöitä, jotka kokevat työnteon negatiivisena ja se varmasti heijastuu ongelmina esimiesten ja asiakkaiden kanssa. Itse olen tyytyväinen työhöni ja ammatinvalintaani, vaikka työskentelen paljon parjatulla isolla siivousfirmalla.

      Lukekaa kollegat muiden ammattialojen otsikoiden alta kertomusia, niin huomaatte, että ei muuallakaan välttämättä helpolla pääse. Ongelmat voivat olla erilaisia ja työpaikka epävarmempi.

      Uusia irtisanomisuutisia lukiessaan on oltava tyytyväinen, että tällä alalla ei helposti hommat lopu...

      • Mielipide

        vaikea lisätä muuta.


      • mutta...

        Arvostus lähtee itsestä, aivan. Mitä olen itse kokenut, niin ei se työnantajakaan työntekijöitään aina arvosta, edes niitä, jotka selvästi aikovat tehdä sitä työtä pitempään. Sellaiset, pitkäaikaiset työntekijät ovat siivousfirmalle kullanarvoisia, joista pitäisi pitää kynsin hampain kiinni.
        Omasta siivoustyöstäni on jo aikaa, mutta kaikissa paikoissa oli vähän sama meininki: luvattoman huonot välineet, pyrkimys teettää enemmän, mitä on sovittu (samalla palkalla, tietty)yms. Eräässäkin asiakasfirmassa oli vessan lavuaari rikki, ja vesi oli ruskistuttanut halkeamat läpi koko lavuaarin. Asiakasfirman hienot rouvat alkoivat valittaa tästä lavuaarista, kun se oli aina niin ruskea. Seuraus: siivousfirman mikälie esimies, nuori, veltto mies tuli siitä minut haukkumaan ja oikein näyttämään, kuinka lavuaari pestään puhtaaksi. Vaikka hän sitä kuinka hinkkasi, niin ruskeana se pysyi, mutta ei se tahtia haitannut. Vikahan oli minun, eikä asiakasfirman, vaikka eivät raaskineet ostaa uutta ja ehjää allasta.

        Nykyisessä työpaikassani (ei siivous) työn jälki on joskus ala-arvoista, ja siivoojien vaihtuvuus on todella suuri. Jos valittamista on, meidän pitäisi valittaa suoraan siivousesimiehelle. Mutta ongelma on siinä, että sekä asiakasfirmalla, että siivousfirmalla on samat intressit: teettää mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla. Jos siivoussopimus ei kata jonkin tietyn kohteen siivousta ja siitä aletaan valittaa, siivoojaparka on se, joka viime kädessä ne haukut saa, vaikka ei ole tehnyt mitään väärin.
        Jos siis asiakkaat haluavat saada puhtauttaan kiiltävät tilat, siitä pitää maksaa. Ja jos siivousfirmat haluavat saada pitkäaikaisia työhönsä sitoutuneita ja huolellisia ihmisiä töihin, siitäkin pitää maksaa.


      • hip
        mutta... kirjoitti:

        Arvostus lähtee itsestä, aivan. Mitä olen itse kokenut, niin ei se työnantajakaan työntekijöitään aina arvosta, edes niitä, jotka selvästi aikovat tehdä sitä työtä pitempään. Sellaiset, pitkäaikaiset työntekijät ovat siivousfirmalle kullanarvoisia, joista pitäisi pitää kynsin hampain kiinni.
        Omasta siivoustyöstäni on jo aikaa, mutta kaikissa paikoissa oli vähän sama meininki: luvattoman huonot välineet, pyrkimys teettää enemmän, mitä on sovittu (samalla palkalla, tietty)yms. Eräässäkin asiakasfirmassa oli vessan lavuaari rikki, ja vesi oli ruskistuttanut halkeamat läpi koko lavuaarin. Asiakasfirman hienot rouvat alkoivat valittaa tästä lavuaarista, kun se oli aina niin ruskea. Seuraus: siivousfirman mikälie esimies, nuori, veltto mies tuli siitä minut haukkumaan ja oikein näyttämään, kuinka lavuaari pestään puhtaaksi. Vaikka hän sitä kuinka hinkkasi, niin ruskeana se pysyi, mutta ei se tahtia haitannut. Vikahan oli minun, eikä asiakasfirman, vaikka eivät raaskineet ostaa uutta ja ehjää allasta.

        Nykyisessä työpaikassani (ei siivous) työn jälki on joskus ala-arvoista, ja siivoojien vaihtuvuus on todella suuri. Jos valittamista on, meidän pitäisi valittaa suoraan siivousesimiehelle. Mutta ongelma on siinä, että sekä asiakasfirmalla, että siivousfirmalla on samat intressit: teettää mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla. Jos siivoussopimus ei kata jonkin tietyn kohteen siivousta ja siitä aletaan valittaa, siivoojaparka on se, joka viime kädessä ne haukut saa, vaikka ei ole tehnyt mitään väärin.
        Jos siis asiakkaat haluavat saada puhtauttaan kiiltävät tilat, siitä pitää maksaa. Ja jos siivousfirmat haluavat saada pitkäaikaisia työhönsä sitoutuneita ja huolellisia ihmisiä töihin, siitäkin pitää maksaa.

        täytyy tähän väliin sanoa että itse olen ollut siivous hommissa noin 6 vuotta ja olen alle 30 vuotias. opiskelen ja olen vaihtamassa alaa mutta itselläni on työnantajana pieni siivousliike joka maksaa mielestäni hyvää liksaa joka motivoi tekemään työt todella hyvin. ei ole mun kohteista ikinä valitettu vaan päinvastoin kehuja tulee vaan.
        kyllä tässä hommassa työn arvostuksen lisääminen täytyy lähteä palkkojen noususta että kun siivoot jonku nurkkia niin ei tarvi miettiä miten sitten maksat laskut ku on niin huono liksa. ite oon jopa miettiny että miksi vaihdan hommia kun nyt menee kuiteski aika hyvin ja kaiken lisäksi oon lähdössä hommiin joka on aivan yliarvostettu ja saan siitä samaa kuukausiliksaa kuin nyt...että
        lähinnä tarvitsen vain vaihtelua elämääni tai sitten mulla on joku alkava 30 kriisi.


    • kikka et rihveli

      Näin on.
      Tähän mennessä olen raksapuolella sekä loppusiivousporukoissa valitettavasti törmännyt puolialkoholisteihin sekä täyspäiväisiin sellaisiin.
      Kottia pitää saada, mutta töitä ei tarvitse tehdä. Töihin tullaan niin että kalja lemuaa ja vaatetus on muuta kuin asiaankuuluva puhdas ja siistinlainen.

      kyllä tällä meiningillä kestää kauan ennenkuin ihmisten asenteet siivoustyötä kohtaan muuttuvat.
      Kuten tiedämme siivous on taitolaji. Tämän tajuamiseen eivät alkoholin liuottamat aivot kykene.

      MIstähän helvetistä ne aina firmoihin tyrkylle kömpivät. Menisivät sossun luukulle, kun se on hommissa yksi ja sama, ovatko mukana vaiko eivät.
      Ne muutamat tekevät hommat ja that`S it.
      Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.
      Jonain 16 h tunnin päivinä kun alkkis gollegani on tehnyt oharit, voisin nostaa katseeni kohti täysikuuta ja huutaa AUUUU- AUUUUU.
      Toisilla ei jutut paljon puristele ja se vasta sattuu.

      • ent.siivooja

        Totta puhut kikka, kyllä siivoojien "taso"on todella mennyt alaspäin!jos yksi ihminen on tunnollinen ja omaa suth normaalit elämän tavat saa sit työ parikseen jonkun "puliakan" niin siinä on vitsit vähissä !!!arvosta siinä ittees (edes vähän)ottaa niin pirusti päähän!!!eikö nää "kaksi"isointa siivous firmaa "saa" enää kunnon ihmisiä töihin,palkka on ainakin ihan p......tä!kuka hullu sillä rupeaa itteensä tappamaa.


    • Anonyymi

      Siinon oltava sellaista nöyrää mieltä. Silkka kiima ei ihan riitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2117
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1630
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1520
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1256
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1165
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe