Omille 17-vuotiaana..?

anonyymi17

Moro. Olen kuukauden päästä 17 täyttänyt kundi Helsingistä ja leikittelen ajatuksella omaan kämppään muuttamisesta ja kiinnostaisi saada asian suhteen valaistuneemmilta vähän selvennystä asiaa koskeviin faktoihin.

Taustaksi kerrottakoon, että vanhempani erosivat kun olin seitsemännellä luokalla ja heidän välinen kommunikaatio ja yhteistyö on heikentynyt vuosien varrella sen verran ettei itseäni kiinnosta enää olla heidän riidanaiheena ja olen tullut siihen lopputulokseen, että itselleni olisi parempi lähteä etsimään kotia jostain muualta. Asun tällä hetkellä äitini luona sillä isäni ja tämän naisystävän kämpässä ei ole minulle tilaa. Ainakin aikanaan heillä oli yhteishuoltajuussopimus mutta tämänhetkisestä tilanteesta en ole niinkään varma.

Kuten sanoin, täytän syyskuun alussa seitsemäntoista ja lapsilisän tulo loppuu luonnollisesti siihen, mutta opintotuen ja asumislisän suhteen lienee asia toinen. Käsittääkseni äitini vuositulot ovat alle 41 tuhatta euroa vuodessa ja täten oikeuttaisivat minut 100% tukiin, mutta isäni vuosituloista minulla ei ole tietoa. Veikkaisin että hänen tulojen suhteen minulla olisi vielä oikeus tukiin mutta ei läheskään sataprosenttisiin sellaisiin. Kysymykseni onkin; jos isäni vuositulot oikeuttaisivat minut esim. viiteenkymmeneen prosenttiin opintotuesta ja äitini sataan prosenttiin, kuinka suurta tukea Kela antaisi minulle? Jos vanhemmillani ei ole enään yhteishuoltajuutta, vaikuttavatko isäni vuositulot silti tukien määrään? Entä tulisiko isäni maksama elatustuki minulle vai äidilleni?

Tietysti vielä tätä kaikkea tärkeämpää olisi tietää, onko Helsingissä oikeasti mahdollista tulla noilla summilla toimeen. Itse en ole lukiossa lomailemassa ja mieluummin panostaisin täysipäiväisesti opintoihin mutta olen kyllä tarpeen vaatiessa valmis menemään töihin, vaikkei aikaisempaa työkokemusta itseltäni löydykään. Onko tarpeeksi halvan vuokra-asunnon löytäminen siis todella mahdollista vai onko ainoa toivoni esim. HOASissa (joka varmaan taustani huomioon ottaen sijoittaisi minut listojensa pohjille - en ole ulkopaikkakuntalainen tai muuttamassa solukämppään etc)? Lisättäköön tähän että elintason muutoksesta ei tarvitse moralisoida, itse pystyn erinomaisesti elämään esim. ilman televisiota ja esim. oma alkoholinkäyttöni on sen verran epäsäännöllistä ettei sitäkään voi kuluksi laskea, en tupakoi tms. Uskon pärjääväni netillä, ruoalla, sähköllä ja vedellä pitkälle ja vähemmän materialistinen elintapa olisi oikeastaan ihan tervetullut muutos.

Tietty jos joku haluaa saarnata ja kehottaa miettimään vielä, en voi häntä siitä estää mutta vakuutan että ajatus on kypsynyt pääni sisällä jo melko pitkään. Useat ystäväni ovat muuttaneet juuri hoasin kautta 16- ja 17-vuotiaina omilleen ja kertoneet välejen kotiväkeen parantuneen sen jälkeen. Kaiken tämän lisäksi minusta tuntuu että oma kotikasvatukseni ei salli minun aikuistua vielä 18-vuotiaanakaan ellen tee itse aloitetta ja olen täysin valmis sen tekemään.

1

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jodiis

      Se on ihan sama mitä isäsi tienaa. Jos asut virallisesti äitisi kanssa, vain hänen tulonsa huomioidaan. Elatusavusta pitää tehdä uusi sopimus, jos rahat menevät nyt äidillesi. Sinun elatuksestasihan isäsi maksaa eikä se ole mitään hupirahaa äidille senkään jälkeen, jos muutat kotoa pois.

      Sitä ei voi tarpeeksi korostaa, miten vaikeaa, jos ei jopa mahdotonta, alaikäisen on rahallisesti pärjätä omillaan. Kun kyseessä on vielä lisäksi Helsinki, jossa asumisen kustannukset ovat aivan järkyttävät, en näe mahdollisena, että voisit asua siellä vuokralla yksin. Tuet ovat joka tapauksessa hyvin pienet, vaikka niitä saisi täyden määrän. Opintolaina on melkeinpä välttämättömyys eikä sekään välttämättä vielä auta tarpeeksi. Tietysti jos teet jonkun superlöydön...

      Yleensä opiskelijalla on Helsingissä kolme vaihtoehtoa:
      1. Työt opintojen ohella ja lomilla.
      2. Vanhemmat, jotka avustavat rahallisesti.
      3. Omat säästöt/omaisuus, joilla voi elellä.

      Oli miten oli, niin pyynnöstäsi huolimatta kehoitan harkitsemaan vielä erittäin tarkkaan onko muuttaminen järkevä ratkaisu. Voit toki katsella asuntoja ja miettiä onko olemassa sellaista asuntoa, joka sinua miellyttäisi ja johon sinulla olisi myös varaa. Jos joku heppoinen arvio heitetään, niin opiskelija, joka saa opintotukea 450-500€/kk eikä ota siihen päälle lainaa tai saa mistään muualta rahaa, pystyy maksamaan n. 300-350€ vuokraa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4216
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2189
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1694
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1497
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1458
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1380
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1268
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1184
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1109
    10. 22
      1066
    Aihe