ikäerolla merkitystä

miksi näin?

Eka ja toka lapsen välissä reilusti vuosia. Ei univelkaa, kroppa hyvin palautunut. Voin todella mainiosti koko raskauden. Synnytksen jälkeen heti se ihana olotila kun kipu loppui kuin seinään. Vauva tyytyväinen ja imetys sujui. Tokan ja kolmannen välissä 2 vuotta ikäeroa. Univelat ym huolet ja murheet. Voin huonommin raskaana, fyysisesti ja psyykkisesti olin väsynyt,murehdin paljon. Synnytyksen jälkeen kipu vaan jatkui ja jatkui, tärisin kuin hiekassa ja valuin veriklönttejä. Olin stressaantunut ja hermoilin vauvan itkua. Masennuin. Imetys takkusi. En tiedä miten tämän viimeinen raskaus ja synnytys olivat niin negatiiviset vaikka kaikki asiat kotona ym parisuhteessa olivat paremmin kuin toisissa raskauksissa. En halua enää kokea sitä psyykkistä väsymystä ja alavireisyyttä josta toipuminen vie todella kauan. Vauvan kanssa ei pystynyt olemaan rauhassa kun on muitakin pieniä hoidettavana.

3

233

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kolmen äippä

Sanoivat mulle äitiysneuvolassa, että lasten optimaalinen ikäero olisi 3-vuotta. Käytännössäkin olen tuon testannut ja 2 vuoden ikäerolla tehnyt myös lapsen ja kyllä se paljon rankempaa oli, kuin tuolla pidemmällä ikäerolla.

Tietty imetys takkuaa, kun on väsyneempi ja ei ehdi yhtä hyvin huolehtimaan itsestään. Kivun tunteetkin voimistuu väsyneenä. Kroppa jaksaa paremmin, kun se on levännyt. Univelka aiheuttaa masennusta. Onneksi on olemassa ehkäisykeinoja, jottei lapsia tarvitse tehdä parin vuoden välein. :)

• fisutt

Itselläni kaksi lasta 2-vuoden ikäerolla ja kolmas tulossa myös samalla ikäerolla toiseen. Toinen lapsi syntyi rv 36 ja joutui olla keskolassa muutaman päivän. Silti imetys lähti hyvin käyntiin heti kun sain vauvan osastolle kanssani (siihen asti sai pulloa), sain synnytyksessä vain pienen nirhauman johon laitettiin yksi tikki. Olin seuraavana päivänä jo fyysisesti todella hyvässä kunnossa, ei ollut mitään vaikeuksia liikkua tai istua.

Nyt kun kolmas on tulossa, on toinen jo nukkunut täysiä öitä omassa huoneessaan yli puoli vuotta, olen huomattavasti levänneempi kuin toista odottaessa ja valmis saamaan perheeseen uuden jäsenen.

• Sivusta seurannut

Kolmen vuoden ikäerolla homma sujui kuin tanssi, alle 2½ vuoden ikäerolla vähän takkusi, koska kakkonen unohti oppimiaan taitoja, kuten potalla käymisen ja tahtoi myös tutin takaisin käyttöön. En tohdi edes ajatella, miten olisi meillä mennyt alle 2:n vuoden ikäerolla.
      Tuttavalapsilla oli ikäeroa 1½ ja 1v8kk ja kummassakin perheessä tämä nuorempi ei kehittynyt terveeksi lapseksi. Molemmissä perheissä äiti väsyi ja masentui - ei saanut mieheltään tarpeeksi tukea. Pienellä ikäerolla ei ole merkitystä, jos äidillä on hyvä tukiverkko. Yksin on heikoilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      275
      3435
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      105
      1746
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Luterilaisuus
      245
      1452
    4. 74
      1356
    5. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      65
      1243
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      199
      1107
    7. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      52
      1099
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      63
      1001
    9. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      22
      927
    10. IS viikonloppu 16.-17.5.2026

Tänä viikonloppuna on Kärkkäisen ja Skyttän yhteistyönä syntynyt 3.0 arvoinen sanaristikko ratkaistavana.
      Sanaristikot
      35
      883
    Aihe