Pottailun aloittaminen

Touhukas äiti

Elikkäs poikamme on 1,8vuotta. ollaan nyt muutama kk harjoiteltu potalla käyntiä. istuu kyllä komeasti siinä mutta tosi harvoin sinne mitään tulee..ei edes houkuttelu tunnu auttavan..(saa palkinnoksi itse kaataa pissan pönttöön) haluaisin aloittaa jo vaipattoman kauden mutta se tuntuu olevan vielä kaukana kun poika ei osaa kertoa, koska on pissahätä...miten saisin tämän käännettyä niin että poika osaisi kertoa että haluaa pissalle..??

43

378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wgwg

      Haluisin kysellä miksi aloititte pottailun nyt? Miksei aiemmin tai myöhemmin. En halua haastaa riitaa tai arvostella. Uteliaisuudesta kyselen, että miksi vasta nyt :)

      • ja miten

        tuo kysely aloittajaa auttaa? Haluat vaan päästä sanomaan miten homma olisi pitänyt aloittaa silloin ja silloin ja omasi on tietenkin jo vuoden ikäisenä täysin kuiva.Sitten voidaan huuli pyöreänä muka hämmästellä että eikö näin kaikilla..
        Aloittajalle että ei mikään kiire.Jos homma ei vielä toimi niin ei toimi.


    • Ei se..

      kuivaksi opettelu auta, vaikka kuinka innokas nyt olisit itse. Kaikki lähtee lapsesta itsestään. Meillä esikoinen kävi ahkerasti potalla 10kk ikäisestä asti ja osasi jo 1-vuotta täytettyään hyvin pissata pottaan pitkin päivää. Kuivaksi oppi 2v 10kk ikäisenä kun itse alkoi käydä vessassa pöntöllä. Lapsi oppii kun on itse siihen valmis.

      Yleisenä ohjeena sanotaan, että sitten kun yövaippa alkaa olla aamuisin kuiva, on lapsella edellytykset opetella kuivaksi.

      • Huono ohje

        Onneksi minun äitini ei odottanut, että minun yövaippani olisi aamulla kuiva, sillä olen koko ikäni käynnyt kerran yössä vessassa.


      • Enhän..
        Huono ohje kirjoitti:

        Onneksi minun äitini ei odottanut, että minun yövaippani olisi aamulla kuiva, sillä olen koko ikäni käynnyt kerran yössä vessassa.

        ole sanonutkaan, että se olisi jotenkin pätevä ohje kaikille lapsille ja toimii aina! Tuollaisen ohjeen olen jostakin joskus lukenut. Meillä oli esikoisella 1-vuotiaana yövaippa useimmiten kuiva, mutta silti meni pitkä aika ennen kuin oppi kuivaksi ja käymään vessassa.


      • Huono ohje
        Enhän.. kirjoitti:

        ole sanonutkaan, että se olisi jotenkin pätevä ohje kaikille lapsille ja toimii aina! Tuollaisen ohjeen olen jostakin joskus lukenut. Meillä oli esikoisella 1-vuotiaana yövaippa useimmiten kuiva, mutta silti meni pitkä aika ennen kuin oppi kuivaksi ja käymään vessassa.

        Jos lapsi juo illalla, niin on ihan normaalia käydä yöllä pissalla. Meillä 2-3-vuotias kävi "puolinukuksissakin" yöllä potalla. Aina ei tarvinnut äidin tulla potattelemaan ja aamulla vain huomasin, että potta oli täynnä pissaa. :D Vasta paljon myöhemmin alkoi itse säännöstelemään iltajuomisiaan niin, ettei joka yö tarvinnut herätä pissalle.


      • Eli..
        Huono ohje kirjoitti:

        Jos lapsi juo illalla, niin on ihan normaalia käydä yöllä pissalla. Meillä 2-3-vuotias kävi "puolinukuksissakin" yöllä potalla. Aina ei tarvinnut äidin tulla potattelemaan ja aamulla vain huomasin, että potta oli täynnä pissaa. :D Vasta paljon myöhemmin alkoi itse säännöstelemään iltajuomisiaan niin, ettei joka yö tarvinnut herätä pissalle.

        lapsesi oli valmis vaipattomaksi, koska heräsi vessahätään. Jos ei olisi ollut valmis vielä kuivaksi, olisi pissannut sänkyyn (vaipan puuttuessa). Eihän se nyt hyvänen aika tarkoita sitä, ettei yöllä saa käydä vessassa.


    • touhukas äiti

      jooh...ensimmäisen lapsen kohdalla potatus aloitettiin n. 10kk iässä, mutta kovasta potattamisesta huolimatta, kuivaksi oppi 2,2v. tämän toisen lapsen kohdalla ajateltiin että ei sitten aloiteta niin aikaisin kun oppiminen menee jokatapauksessa tuonne kahteen vuoteen. ja ennen 2v olisi kuitenkin hyvä aloittaa kun se on se otollisin hetki oppia...enkä nyt sitä kysele että koska kannattaa aloittaa vaan kyselen sitä että miten saan pojan tekemään jotain pottaan...nyt lueskellaan kirjoja yms. miten saan lapsen kertomaan että pissattaako?? siihen kaipaisin vinkkejä..en halua mitään riitoja vaan ohjeita...kiitos..:)

    • hg34rfsgabh

      Meillä kumpaisenkin neidin innoittaja pottahommissa on ollut se, että on saanut liimata pottaan tarran, kun on saanut pissattua sinne. Pottaharjotteluja käydään kovasti 1v 9kk neitimme kanssa paraikaa. Esikoisen kanssa aloitettiin tosi aikaisin ja hän teki totaalistopin koko pottahommien kanssa vuosikkaana ja sitten parin vuoden iässä lukuisten harjoittelujen ja epäonnistumisien jälkeen totesi vain itse, että ei halua enää vaippaa ja oli kertaheitolla päivä- ja yökuiva. Sen vuoksi päätettiin jo alunperin, että tämän kakkosen kanssa mennään ihan lapsentahtisesti, että harjoittelut aloitetaan, kun pottailu alkaa kiinnostamaan.

      Ja nyt kun on kesä, on hirmusen helppoa harjoitella :D Meillä otetaan vaippa päiväksi pois (unilla ja vieraisilla/kaupassa käytetään) ja pikkarit tilalle.

    • touhukas äiti

      osaako kertoa koska on hätä?? poika kyllä menee välillä itsekseen vessaan ja koittaa istua potalle housut jalassa, silloin menen salamana auttamaan..mutta näin käy tyyliin kerran kahdessa päivässä, eikä pottaan välttämättä tule mitään..:/

    • Kaikkeen tottuu

      Ilo huomata, että on näin paljon nuoria äitejä, jotka ymmärtävät, että lapsi on helpointa saada vaipattomaksi, ennen kuin lapsi täyttää 2 vuotta.

      Tässä olikin jo pitkään trendinä, että vaippoja ei uskallettu lapselta ottaa pois kuin vasta joskus 3-vuotiaana. Minä syytän tästä trendistä vaippamainoksia, joissa isot lapset juoksentelevat vaipoissa. Lapset, jotka osaavat puhua, pukea ja riisua itse vaippansa. :D

      Outoja asioitakin aletaan pitää "normaalina", jos sitä meille tarpeeksi tuputetaan ja tokihan Pampers&Libero pitäisi meidät mielellään vaipoissa vauvasta vaariin. :)

    • vielä mukavampaa

      olisi huomata että erilaiset ihmiset oikeasti hyväksytään.Totta on että helpointa on suurin osa lapsista saada päiväkuivaksi ennen 2 v ikää.Mutta mutta kuten muussakin oppimisessa niin myös tässä on eroja,sitä vain sitten heti syytellään vanhempia.

      • Kaikkeen tottuu

        Kyllä, jos perheessä on 3-4 lasta ja kaikki lapset ovat 3-vuotiaaksi asti vaipoissa, voi vanhemmat tehdä itsetutkiskelua. Toki oppimisessa on eroja, mutta joskus vanhemmat takertuvat vanhaan, tuttuun ja turvalliseen, eivätkä osaa oikealla tavalla tukea lapsen kehitystä.


      • tottahan se näin
        Kaikkeen tottuu kirjoitti:

        Kyllä, jos perheessä on 3-4 lasta ja kaikki lapset ovat 3-vuotiaaksi asti vaipoissa, voi vanhemmat tehdä itsetutkiskelua. Toki oppimisessa on eroja, mutta joskus vanhemmat takertuvat vanhaan, tuttuun ja turvalliseen, eivätkä osaa oikealla tavalla tukea lapsen kehitystä.

        on että joskus homma on vanhemmista kiinni.Toisaalta jos ei tiedä perheestä ja lapsista enempää niin ei voi tietää mitä jonkun lapsen taustalla on.Esimerkiksi myöhäinen yökuivuus kulkee yleensä suvussa eikä siihen voi vaikuttaa pissatuksella tai vaipattomuudella.


      • Kaikkeen tottuu
        tottahan se näin kirjoitti:

        on että joskus homma on vanhemmista kiinni.Toisaalta jos ei tiedä perheestä ja lapsista enempää niin ei voi tietää mitä jonkun lapsen taustalla on.Esimerkiksi myöhäinen yökuivuus kulkee yleensä suvussa eikä siihen voi vaikuttaa pissatuksella tai vaipattomuudella.

        Joskus myöhäinen yökuivuuskin voi kulkea suvuttain siksi, että omaksutaan vanhemmilta sama tapa opettaa tai pikemminkin jättää opettamatta lapselle "siisteyskasvatusta". Sikeäuniset ja itselleen hellät vanhemmat, eivät jaksa yöpissatella lapsiaan, eikä lapsi siten opi siihen, että yöllä VOI nousta sängystä ja käydä potalla, jota ennen muinoin sanottiin yöastiaksi ja sitä siksi pidettiinkin yöllä sängyn alla.


      • et vissiin
        Kaikkeen tottuu kirjoitti:

        Joskus myöhäinen yökuivuuskin voi kulkea suvuttain siksi, että omaksutaan vanhemmilta sama tapa opettaa tai pikemminkin jättää opettamatta lapselle "siisteyskasvatusta". Sikeäuniset ja itselleen hellät vanhemmat, eivät jaksa yöpissatella lapsiaan, eikä lapsi siten opi siihen, että yöllä VOI nousta sängystä ja käydä potalla, jota ennen muinoin sanottiin yöastiaksi ja sitä siksi pidettiinkin yöllä sängyn alla.

        nyt kykenen siihen ajatteluun että kaikki ovat erilaisia ja oppivat asioita eri tahtiin.Jyräät nyt väkisin omaa kuivuusoppia.Kuten sanoin mukavampaa olisi huomata erilaisuuden hyväksyntä kuin sen onko lapsi kuiva ennen maagista 2 v ikää.
        Ja et näytä edes tietävän mitään yökastelusta.


      • Kaikkeen tottuu
        et vissiin kirjoitti:

        nyt kykenen siihen ajatteluun että kaikki ovat erilaisia ja oppivat asioita eri tahtiin.Jyräät nyt väkisin omaa kuivuusoppia.Kuten sanoin mukavampaa olisi huomata erilaisuuden hyväksyntä kuin sen onko lapsi kuiva ennen maagista 2 v ikää.
        Ja et näytä edes tietävän mitään yökastelusta.

        En jyrää, mutta tuon esiin toisen näkökulman. Yökasteluun ei aina tarvitse löytyä fyysistä syytä ja hyvin harvoin löytyykään. Psyykkisten syiden etsimen ja opittujen huonojen vaikutusten omaksumisen esilletuominen on tabu.
        Hyväksyn erilaisuuden, siitä ei ole kyse, mutta haluaisin kaikille lapsille, joilla on kykyjä mahdollisuuden oppia. Se on toki epärealistista.


      • ai nyt
        Kaikkeen tottuu kirjoitti:

        En jyrää, mutta tuon esiin toisen näkökulman. Yökasteluun ei aina tarvitse löytyä fyysistä syytä ja hyvin harvoin löytyykään. Psyykkisten syiden etsimen ja opittujen huonojen vaikutusten omaksumisen esilletuominen on tabu.
        Hyväksyn erilaisuuden, siitä ei ole kyse, mutta haluaisin kaikille lapsille, joilla on kykyjä mahdollisuuden oppia. Se on toki epärealistista.

        siitä tuli oikeen tabu..Sanoppa mulle miten opetat yökuivuuteen? Jospa minäkin yksinkertainen ihminen sitten saisin lapseni yökuivaksi..


      • yksinkertainen asia
        Kaikkeen tottuu kirjoitti:

        En jyrää, mutta tuon esiin toisen näkökulman. Yökasteluun ei aina tarvitse löytyä fyysistä syytä ja hyvin harvoin löytyykään. Psyykkisten syiden etsimen ja opittujen huonojen vaikutusten omaksumisen esilletuominen on tabu.
        Hyväksyn erilaisuuden, siitä ei ole kyse, mutta haluaisin kaikille lapsille, joilla on kykyjä mahdollisuuden oppia. Se on toki epärealistista.

        Yökuivuus riippuu lapsen hermoston kypsymisestä, ei siinä sen kummempaa. Keskimäärin suomalaislapset oppivat yökuiviksi 2-4 vuoden iässä. Yökastelusta puhutaan vasta, kun lapsi on yli viisivuotias. Yökuivuuden "opettaminen" on omiaan aiheuttamaan lapselle traumoja asian suhteen. Lapsi on yökuiva sitten, kun vaippa on aamuisin kuiva tai lapsi herää itse yöllä pissahätään ja haluaa pissalle. Ei siinä sen kummempaa.


      • on kyse
        yksinkertainen asia kirjoitti:

        Yökuivuus riippuu lapsen hermoston kypsymisestä, ei siinä sen kummempaa. Keskimäärin suomalaislapset oppivat yökuiviksi 2-4 vuoden iässä. Yökastelusta puhutaan vasta, kun lapsi on yli viisivuotias. Yökuivuuden "opettaminen" on omiaan aiheuttamaan lapselle traumoja asian suhteen. Lapsi on yökuiva sitten, kun vaippa on aamuisin kuiva tai lapsi herää itse yöllä pissahätään ja haluaa pissalle. Ei siinä sen kummempaa.

        yli 4 v lapsesta.Tiedän kyllä kaiken yökuivuudesta,kysymys oli tuolle "kaikkeen tottuu",jospa en ole jotain ymmärtänyt mitä voisin vielä tehdä..


      • Kaikkeen tottuu
        ai nyt kirjoitti:

        siitä tuli oikeen tabu..Sanoppa mulle miten opetat yökuivuuteen? Jospa minäkin yksinkertainen ihminen sitten saisin lapseni yökuivaksi..

        Ei kaikkia lapsia voi opettaa yökuivuuteen. Toiset oppivat ja ne vähän "yksinkertaisemmat" eivät opi. He oppivat vasta sitten, kun joutuvat teini-iässä itse siivoamaan säkynsä ja pesemään pyykkinsä. ;)


      • äskeinen kirjoittaja
        on kyse kirjoitti:

        yli 4 v lapsesta.Tiedän kyllä kaiken yökuivuudesta,kysymys oli tuolle "kaikkeen tottuu",jospa en ole jotain ymmärtänyt mitä voisin vielä tehdä..

        Jos katsot tarkkaan, niin huomaat, että minunkin kirjoitukseni oli osoitettu kyseiselle nimimerkille, ei sinulle... :)


      • Kaikkeen tottuu
        yksinkertainen asia kirjoitti:

        Yökuivuus riippuu lapsen hermoston kypsymisestä, ei siinä sen kummempaa. Keskimäärin suomalaislapset oppivat yökuiviksi 2-4 vuoden iässä. Yökastelusta puhutaan vasta, kun lapsi on yli viisivuotias. Yökuivuuden "opettaminen" on omiaan aiheuttamaan lapselle traumoja asian suhteen. Lapsi on yökuiva sitten, kun vaippa on aamuisin kuiva tai lapsi herää itse yöllä pissahätään ja haluaa pissalle. Ei siinä sen kummempaa.

        Jos odottaa, että lapsi itsekseen oppii yökuivaksi siinä voi mennä jopa 10-12 vuotta! Kyllä lasta voi opettaa aiheuttamatta hänelle traumoja. Se vaatii vanhemmilta kärsivällisyyttä, johdonmukaisuutta, lapsentasoista ja selkeää ilmaisukykyä ja myös ilmapiiri kotona täytyy olla stressitön. Hermostua ei saa koskaan siitä, että lapsen sänky on kastunut, mutta johdonmukaisuus on avainsana. KOSKAAN ei saa antaa lapsen nukkua kastuneessa sängyssä aamuun asti, koska muuten hän luulee, että sängyn kastuminen on "luonnollista". Aikaa kuluu kahdesta viikosta kuukauteen ja lapsi oppii käymään yöllä potalla, jos hän on terve lapsi.


      • yksinkertainen asia
        Kaikkeen tottuu kirjoitti:

        Jos odottaa, että lapsi itsekseen oppii yökuivaksi siinä voi mennä jopa 10-12 vuotta! Kyllä lasta voi opettaa aiheuttamatta hänelle traumoja. Se vaatii vanhemmilta kärsivällisyyttä, johdonmukaisuutta, lapsentasoista ja selkeää ilmaisukykyä ja myös ilmapiiri kotona täytyy olla stressitön. Hermostua ei saa koskaan siitä, että lapsen sänky on kastunut, mutta johdonmukaisuus on avainsana. KOSKAAN ei saa antaa lapsen nukkua kastuneessa sängyssä aamuun asti, koska muuten hän luulee, että sängyn kastuminen on "luonnollista". Aikaa kuluu kahdesta viikosta kuukauteen ja lapsi oppii käymään yöllä potalla, jos hän on terve lapsi.

        Terve lapsi kypsyy itsekseen yökuivuuteen 2-4 vuoden iässä, ei 10-12 vuoden. Ei tarvita opettamista, ainoastaan sen tunnistamista, että lapsi on valmis. Tässäpä ihan hyvät ohjeet:

        http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/lapsi_oppii_kuivaksi/


      • vähän vanhempi äiti
        yksinkertainen asia kirjoitti:

        Terve lapsi kypsyy itsekseen yökuivuuteen 2-4 vuoden iässä, ei 10-12 vuoden. Ei tarvita opettamista, ainoastaan sen tunnistamista, että lapsi on valmis. Tässäpä ihan hyvät ohjeet:

        http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/lapsi_oppii_kuivaksi/

        Olen samaa mieltä, että lapsi oppii ilman sen kummempia treenejä kuivaksi, kunhan on siihen valmis. Meillä ainakin vähän alle 2-vuotiaana lapsi itse ilmoitti, että vaippa pois ja oli samantien sekä päivä- että yökuiva. Ei siihen mitään sen ihmeellisempää tarvittu. Eri lapsilla tuo asia tulee aikaisemmin (ja meillä myös kovin helposti) ja toisilla myöhempään.


      • tässäkö sun
        Kaikkeen tottuu kirjoitti:

        Jos odottaa, että lapsi itsekseen oppii yökuivaksi siinä voi mennä jopa 10-12 vuotta! Kyllä lasta voi opettaa aiheuttamatta hänelle traumoja. Se vaatii vanhemmilta kärsivällisyyttä, johdonmukaisuutta, lapsentasoista ja selkeää ilmaisukykyä ja myös ilmapiiri kotona täytyy olla stressitön. Hermostua ei saa koskaan siitä, että lapsen sänky on kastunut, mutta johdonmukaisuus on avainsana. KOSKAAN ei saa antaa lapsen nukkua kastuneessa sängyssä aamuun asti, koska muuten hän luulee, että sängyn kastuminen on "luonnollista". Aikaa kuluu kahdesta viikosta kuukauteen ja lapsi oppii käymään yöllä potalla, jos hän on terve lapsi.

        vinkkisi nyt oli? Lasta ei jätetä nukkumaan pissaseen sänkyyn.


    • huono aloitusikä

      Tuo on vaan todella huono ikä aloittaa vaippoihin tottuneen lapsen kanssa pottailu. Vessahätäviestintä ja vaipattomuus/ pissatuksiin totuttelu pitää aloittaa noin puolivuotiaana viimeistään.

      • höpö höpö

        suurimmalla osalla onnistuu ihan hyvin noin kahden vuoden kohdalla pottailu.Onhan täällä ollut kirjoituksia missä pottailu aloitettu puolen vuoden iässä ja sitten vuoden iässä tullut hurjat takapakit ja homma onnistunut taas likempänä kahta vuotta.Voisinhan minäkin tästä päätellä ettei homma voi keneltäkään onnistua niin aikaisin..Ihan kuten tekin oletatte että kaikki tapahtuu kuten teidän elämässä.Kai kaikkien pitää myös oppia kävelemään samaan aikaan.


    • touhukas äiti

      jaaaaaa.....tää meni nyt tällaiseksi...noh..otan kantaa ja kerron että itse olen sitä mieltä että lapsi oppii yökuivaksi kun yksinkertaisesti jättää vaipan pois ja lapsi sen muutaman viikon verran jokatoinen yö pissaa sänkyynsä. illalla ennen nukkumaanmenoa kerrotaan että jos pissattaa yöllä niin pitää mennä vessaan...kyllä se lapsi itsekin tympiintyy siihen yölliseen lakanoiden vaihtoon ja oppii sen kautta että kannattaisi varmaan käydä vessassa... mutta edelleen on hakusessa keinot miten saan lapsen päivällä ilmoittamaan että on pissahätä....

      • ja luuletko

        ihan oikeasti ettei kyseistä tapaa ole kokeiltu? Kannattaa lukea yökastelusta enemmän ettei ihan tyhmää kommenttia heitä.. Ja kannattaa roikottaa 9 kk ikäistä lasta käsistä ja kävelyttää ympäri kämppää kun meidänkin Petteri oppi siinä iässä kävelemään niin kyllähän kaikkien täytyy..


      • Ei siihen..

        taida olla mitään keinoa. Kai joku olisi sen jo kertonut, jos olisi. Itse olen sitä mieltä, että lapsi oppii sitten kun on siihen valmis. Ei siihen ole poppakonsteja. Meillä ei lapsi koskaan alkanut ilmoittamaan hädästään, kun oppi vessassa käynnin, meni sinne itse eikä puhunut hädästä mitään.


    • touhukas äiti

      mistä tämä agressiivisuus pursuaa? onko ihan pakko. aikuinen ihminen ja haastaa kuin mikäkin pahainen teini...jos noin turhauttaa niin ei ole pakko kirjoitella. tässä muutakin tekemistä kun kinata. anna olla.

      • eikä tekstini

        agressiivinen ollut.En sentään tuntemattomien ihmisten takia ihan hermoja menetä,vaikka nyt joku asia tietty välillä suututtaakin.


    • kyllähän se

      nyt suututtaa kun luullaan että laiskojen vanhempien takia kärsitään yökastelusta tai niin kuin joku kirjoitti että lapsi on yksinkertainen kun kastelee.Se vasta törkeää tekstiä on! Ja turhauttaahan se kun kinataan eikä oteta asioista selvää.Ei kai kukaan järkevä vanhempi haluaisi että lapsi kastelee päivin tai öisin pitkään.

    • touhukas äiti

      nooh...eikai sitä kukaan halua..jokainen ajallaan...

    • esponduoi<sibv

      meillä otettiin kokonaan vaipat pois (1v 5kk) ja laitoin aina ruuan jälkeen potalle ja hanan auki niin useimmiten tuli pissat pottaan välillä kävi sitten vahinkoja housuun 2 viikkoa meni niin ei tullut enää vahinko pissoja ja eleistä aloin aavistamaan että nyt on hätä ja samaan aikaan otin yöksi vaipan pois ja oli heti yökuiva.. eli annat vahinkojen tapahtua (vaihtovaatteita mukaan) lapsi alkaa pikku hiljaa tajuamaan kuinka epämukavan tuntusta on olla märillä housuilla ja aina ruuan jälkeen potalle ja hana auki :) Nää on mun neuvot mitkä meillä toimi tyttö kohta 2v. eikä oo ensimmäisten 2 viikon jälkeen tullut enää housuihin pissoja.. Varaudut vaan että ekana ja tokana päivänä saattaa tulla paljonkin vahinkoja

      • touhukas äiti

        olitteko kauan harjoitellut pottailua ennenkuin jätit vaipat pois?? kun poika ei tunnu ymmärtävän mitä pitää potalla tehdä vaikka hirmuiset kehut olen antanut jos sinne puolivahingossa on jotain tullut...???


      • esponduoi<sibv
        touhukas äiti kirjoitti:

        olitteko kauan harjoitellut pottailua ennenkuin jätit vaipat pois?? kun poika ei tunnu ymmärtävän mitä pitää potalla tehdä vaikka hirmuiset kehut olen antanut jos sinne puolivahingossa on jotain tullut...???

        EI oltu treenattu pottailua ollenkaan ennen kuin otettiin vaippa kokonaan pois


      • touhukas äiti
        esponduoi<sibv kirjoitti:

        EI oltu treenattu pottailua ollenkaan ennen kuin otettiin vaippa kokonaan pois

        miten lapsi sitten ymmärsi miten käydä potalla jos ei ollut yhtään tuntumaa...kun tuntuu että viestini ei mene perille kun koitan kertoa että sinne pottaan pitäisi tulla jotakin...haluaisin kokeilla tätä mutta en taida uskaltaa kun ei oikein tunnu ymmärtävän koko ideaa..:/ mitä mieltä muut olisi tästä????


      • lakkaa nyt
        touhukas äiti kirjoitti:

        miten lapsi sitten ymmärsi miten käydä potalla jos ei ollut yhtään tuntumaa...kun tuntuu että viestini ei mene perille kun koitan kertoa että sinne pottaan pitäisi tulla jotakin...haluaisin kokeilla tätä mutta en taida uskaltaa kun ei oikein tunnu ymmärtävän koko ideaa..:/ mitä mieltä muut olisi tästä????

        stressaamasta asiaa ja pidä taukoa.Aivan varmasti oppii asian aikanaan.


      • nininn
        touhukas äiti kirjoitti:

        miten lapsi sitten ymmärsi miten käydä potalla jos ei ollut yhtään tuntumaa...kun tuntuu että viestini ei mene perille kun koitan kertoa että sinne pottaan pitäisi tulla jotakin...haluaisin kokeilla tätä mutta en taida uskaltaa kun ei oikein tunnu ymmärtävän koko ideaa..:/ mitä mieltä muut olisi tästä????

        Ei meillä ainakaan olisi toiminut. Joskus 2,5v:nä koitin ottaa välillä esikoiselta vaipan pois jotta huomaisi, ettei housuun ole mukava tehdä tarpeitaan. Mutta ei, sinne oli ihan yhtä mukava tehdä kuin vaippaankin. Yleensä oli puolessa tunnissa jompi kumpi hätä tullut housuun eikä haitannut tekemisiä yhtään, ja osasi siis tuolloin jo hyvin käydä pissalla potalla useita kertoja päivässä. Myöhemmin oppi kun hoksasi, että vessassa käynti onkin mukavaa.


    • ei kiirettä.

      mun mielestä meidän lapsella ei oo kiire aloittaa pottailu ja hän on vähän vanhempi. Miksi haluat aloittaa hänellä pottailun "ajoissa"?? Tytöillä parempi pidätyskyky

      • touhukas äiti

        1,8v ei ole kyllä aikaisin. itse asiassa olen myöhässä asian kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      672
      5004
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3534
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3277
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2533
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2359
    6. 257
      1933
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1477
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1373
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1369
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe