Noviisille apua

Päivänkakkara

Mun perennapenkki ei kukoista, ei.. Tarkoitus uusia nyt syksyllä koko penkki. Asutaan rivarissa joten kyse ei isosta pihasta. Penkki on jotkuinkin 4 m pitkä.. olisi kiva tehdä sellainen penkki, jossa olisi kukkaloistoa pitkin kesää. Nyt kaikki näyttää kukkivan kesäkuulla ja sitten koko penkki on värtitön ja ikävän näköinen. Nyt kukkimista alkoittelee kultapiisku mutta muut kukat ovat jo kukkineet. Osaisiko joku neuvo tämmöistä aloitteljaa, mitä perennoja olisi hyvä istuttaa jos haluaa että niitä kukkivia kasveja olisi pitkin kesää. Penkki on aika paahteisessa paikassa, aurinko kumottaa puolesta päivästä pitkälle iltaan.. eli mitkään varjon kasvit ei taida menestyä.

4

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R. Lilium

      Neljän metrin penkissä on rajallisuutensa, mutta kuinka leveä penkkisi on ?
      Voisiko siihen ajatella matalia perennoja eteen, keskelle muutamia keskikasvuisia ja taakse korkeita ? Siten mahdollisuudet lisääntyisivät, että koko kesän kukkisi jotain. Mahdollisuuksia on enemmän kuin voit kuvitellakaan. Sipulikukat ovat yksi fantastinen lisä. Ne aloittavat kasvun aikaisin keväällä, niitä on monenlaisia, ja niitä on eri kesän vaiheissa kukkivia, eri korkuisia, ne eivät vie tilaa, ne pilkistävät kivasti muitten kukkien seasta, värejä on paljon ja taivaallisia ja ja sipulikukat ovat muutenkin niin ihania, mutta surullisen vähän suosiossa, vaikka ne ovat niin helppojakin. Kerran kun pistät sipulin maahan, se elää lähes ikuisesti ilman mitään huolta, tekee sivusipuleita ja runsastuu. Jos joku oerenna lakkaa kukkimasta, kaunis lehdistö on kuitenkin jäljellä ja mm. sipulikukista saa loisteliasta väriä penkkiin.
      Jos on tosi huono tuuri, myyrät voivat syödä kukkasipuleita, mutta siihenkin on vastakeinoja.

    • mikä toimii

      kerro heti 'vastakeinot' myyrille... meillä on koko kylän myyrät, koska on pehmeää helposti kaivettavaa puutarhamaata verrattuna naapureitten hoitamattomille pihoille.... ei heillä myyriä ole ainuttakaan. Meillä menee lossaan 4 kpl joka päivä, lossia on se 4.

    • 1+7

      Kesemmällä kukkivia helppoja ja auringossa viihtyviä:Verikurjenpolvi,tähtiputki,tarha-alpi,jalopähkämö,liljat,nauhukset.Mutta kasvualusta pitää olla hyvää ja kastella kuivina aikoina,jos aurinko paistaa kokopäivän.
      Tai sitten kasvattaa kuivan paikan kasveja,verikurjenpolvi onnistuu kuivemmassakin,matalat kivikkokasvit,alppipiikkiputki,sinipallo-ohdeke,harjaneilikkakin voisi viihtyä ja tyräkit.

    • kalanperke tepsii

      Vastakeino myyrille: kaivakaa kuoppia ja tunkekaa sinne kalanjätettä, vaikka silakan. Mitä pahemmalle haisee, sen tehokkaampaa. Mullan läpi ei haju nouse ihmisen nenään, mutta myyrät kavahtavat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2896
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2652
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2158
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe