Ikuinen säästöliekki päällä???

kohti parempaa=)

Nyt kaipaisin kovasti neuvoja,ajatuksia ja kohtalontovereita. Eli olen sairastanut yli 8 vuotta syömishäiriötä. Reilu puol vuotta olen tosissani yrittänyt parantua, vaikka mitään helppoa se ei ole ollut! mutta halu on kova! Käyn säännöllisesti kuntosalilla, 4-5 kertaa/vkssa. Se on minulle ollut iso henkinentuki ja sen myötä olen oppinut suhtautumaan ruokaan huomattavasti järkevämmin.
Ihannoin lihaksikasta timmiä vartaloa, ja tiedän että en voi saavuttaa sellaista nykyisellä ruokavaliollani:(! Mutta nyt itse ongelmaani. Olen niin monta vuotta rääkännyt kroppaani lähes syömättömyydellä ja välillä sit tasapainottanut tilannetta lähes ahmimalla:(. Kroppani ja aineenvaihduntani on varmaa ihan sekasin! Syön yleensä alle 500kcal/pvässa kuntosaliharrastus, mutta kroppa ei reagoi mihkään suuntaan! Tiedän toki että lihasta ei varmasti saavuta tällaisella syömisellä, mutta miten paino ei tipu,päin vastoin pikkusen noussu. Tarkotukseni ei ole koittaa laihduttaa(nyt 178cm 60kg), mutta en myöskään uskalla alkaa syömään enempää koska pelkään niiiiiin paljon että lihon ylipainoiseksi jos lisään syömistä sinne normaaliin yli 1000kcal/pvä ! Syömiseni on ollut yhtä niukkaa 8 vuotta, mitä nyt välillä niitä ahmimispäiviä välissä. Mutta niitäkin max. 1krt. viikossa, ja sillonki päivän kalorit jää kuitenkin aina alle 2000kcal,yleensä siinä 1000-1500kcal. En halua enään jatkaa näin, haluan olla terve ja pystyä syömään normaalisti. Mutta miten tällaisessa tilanteessa pitäisi edetä? Ei varmaan ainakaan heti kannata alkaa syömään esim. 1500kcal?luultavasti varastoutuis vaan läskiks:(.
Olen 25 vuotias,joten en enään kasvavassaiässä, tosin, sitä lihasta ois kyllä kiva vähän kasvattaa;D. Suuri kiitos kaikille jotka jaksavat vastata

6

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+11

      Suosittelen että kävisit ensin lääkärintarkastuksessa. Varmistettais ettei sulla oo mitään sairauksia mitkä tuohon voi vaikuttaa. Sen jälkeen jos mitään ongelmia ei oo löytynyt, niin kannatta lisätä kaloreita vaikka vaan n. 100kaloria viikossa tai parissa. Luulis että keho tuohon tottuu. Ensin paino voi vähän nousta, mutta se on vaan nesteitä ja suolentäytettä. Syö kuitenkin terveellisesti ja muista syödä riittävästi myös rasvaa!

    • kohti parempaa=)

      Heippa. Olen käynyt lääkärillä ja verikokeissa ei ainakaan mitään häikkää.
      Kiitos vinkistä, kalorien nostaminen pikkuhiljaa kuulostaa järkevältä. Kokeilen ehdottomasti. Näin en ainakaan halua enään jatkaa! pakko tässä jotain muutosta alettava tehdä. Vaikka paino ei nykyisellä niukalla kalorimäärällä tipukkaa, niin tuskin kuitenkaa tämä lähes paastoaminen tee hyvää keholleni:(.

    • kandee

      itellä oli samankaltasta, mä aloin vaan kertarysäyksellä syyä 1200-1400 joka päivä vaikka ahisti, painoki nousi nopeesti 4-5 kiloa....mut siis se oli turvotusta ja glygogeenivarastojen täyttymistä, elimistön heräilyä jne, tuolla määrällä kun ei oikeesti voi lihoa. Jatkoin silti syömisurakkaani ja nostin vaan kaloreita 1500-2000een ja oho, kuukauden painonnousun jälkeen paino alkoki laskea. Nyt oon yks tai kaksi kiloa alkuperästä painavampi, ja voin syyä kovin vapaasti, eikä paino nouse, aamupaino on tietenki ihan normaalia et se vaihtelee 1-2 kiloa riippuen edellisen päivän syömisten iltapainotteisuudesta tms, mut ei se oo lihomista. Tuntuu nin turhalta että suotta kituutin niin kauan. Ja ite en siis ees tän paranemisrupeaman aikana oo harrastanu ku hyötylöiikuntaa, ja oon sua paljon lyhyempi, eli voinet syyä mua enemmänki, elikkäs reippaasti vaan alata syyä ja herätät elimistön. Ja kestät alun turvotukset ja väliaikasen painonnousun vaikka miten ahistas. Itelle oli apua siitä "Lupa syödä"-kirjasta, painokset kai loppu tosin mut kirjastoist jne

    • kohti parempaa=)

      Kiitos kovasti "kande" viestistäsi. Et uskokkaan kuinka helpottavaa on kuulla että joku on ollut samassa tilanteessa kun minä nyt ja selvinnyt siitä. Ehkä minäkin voin vielä joku päivä syödä normaalisti:)! Siihen tähdätään!
      Kieltämättä kuulostaa tooooosi pelottavalta että alkasin yhtäkkiä syömään yli 1000kcal,pelkään niin paljon että en pysty hillitä syömistäni jos annan itselleni luvan syödä niin paljon. Luultavasti kokeilen nyt aluksi pikkuhiljaa nostaa kalorimäärää, sillon toivottavasti pystyn myös käsitellä ahdistukseni paremmin.
      Kiitos vinkistä,pitääkin käydä kirjastossa katsomassa jos löytyis toi kirja jonka mainitsit, jos siitä sais vaik tukea tässä projektissa:).

      • HealthyIsTheNewSexy

        Moi! Täytyy nyt itekki kertoo, et oon ollu samassa tilanteessa kun sinä. Elin tosi kauan alle 500kcal päivässä ja liikuin muttei paino tippunut. No, päätin alkaa syömään ja nostin kalorimäärät 1000kcal/päivä. Ekan viikon aikana laihduin kilon, minkä jälkeen mun oli pakko alkaa syömään enemmän etten joutuisi sairaalaan. Söin siis 1500-1800kcal päivässä, ja paino nousi 1.5kg viikossa (pelkkää turvotusta). Olo ei ollut hirveän mukava, kun kasvot olivat pyöreät kuin pallo ja maha pömpötti, MUTTA se oli sen arvoista, koska turvotus hävisi viikossa JA VÄLTIN SAIRAALAN JA SAIN OLLA KESÄN KOTONA :) nykyään syön 2000 kcal päivässä ja käyn salilla tekemässä treeniä. Painan pari kiloa enemmän, kuin lähtötilanteessa kolme kuukautta sitten. Suosittelen syömistä! Ja ei kannata siellä salilla tehdä mitään aerobista treeniä, mikä kuluttaa enemmän energiaa kuin lihastreeni. Kannattaa nyt vähentää treeniä kun alat syömään enemmän. Koeta nostaa kalorimäärää vaikka 100kcal joka toinen päivä vaikka ekana sinne 1000-1200kcal asti ja sitten vähitellen kohti 1800-2000kcal. Ja jos liikut paljon, saat syödä reilusti yli sen 2000kcal.
        Ohhoh, tulipa pitkä teksti :D mutta tsemppiä sulle!
        P.S. Syö 5-6 kertaa päivässä noin 3h välein.


    • Säästöliekkiläinen

      Täällä yksi entinen säästöliekkiläinen lisää! Sinun Kohti parempaa =) tarinasi voisi olla minun kirjoittamani, saman ikäisiäkin olemme :)

      Kadun syvästi, että laihtumiseni lähti kuutisen vuotta sitten käsistä ja söin lopulta järkyttävän pieniä määriä ja juoksin 6 kertaa viikossa. Mättöpäivät eivät näköjään pitäneet minunkaan aineenvaihduntaani käynnissä. Olisinpa tajunnut jo vähän aiemmin, että olematon määrä proteiinia ruokavaliossa ja runsas liikunta vievät viimeisetkin lihakset ja tekevät minusta vain laihan läskin. Kiitos fitnessbuumin, liityin viime keväänä kuntosalille ja muutin liikuntatottumukseni lihaskuntopainotteisempaan suuntaan. Samalla tajusin, että salilla huhkiminen on turhaa, jos lihakset eivät saa rakennusaineita. Vähitellen olen lisännyt syömisiäni, pidän huolen ainakin siitä, että proteiinia tulee tarpeeksi. Takaraivossa on kuitenkin takonut joskus järkyttävän suuri pelko lihomisesta. Toisaalta kuitenkin ymmärsin muutosta aloittaessani, että lihon väkisinkin, koska elimistöni varastoi kaiken peläten joutuvansa taas paastolle. Kyllä, olen kerännyt kiloja, en ole uskaltanut käydä edes vaa´alla. Nyt näytän kuitenkin täyteläisemmältä ja suorastaan häpeän niitä käsivarsia, jotka minulla laihimmillani oli. Olen kerännyt selvästi myös lihasta ja kroppani on muotoutunut uudella tavalla. Aika ajoin käyn vieläkin päässäni taistelua uutta ulkomuotoani vastaan, sillä tällä hetkellä esim. vatsani ei ole yhtä tiukka kuin vuosi sitten. Uskon kuitenkin vahvasti, että saan ylimääräiset hötöt vielä pois kun elimistöni ymmärtää, että niukat ajat ovat vihdoinkin ohi!

      Parasta kaikessa on se, että osaan vihdoinkin nauttia ruuasta. Syön puuroa aamuisin ja voisin nuolla lautaseni, niin hyvää se on. Syön näkkileipää ja avokadoa = hiilareita ja rasvaa, joita välttelin ennen viimeiseen asti. Juon palautusjuomia, jotka ennen eivät olisi tulleet kuuloonkaan. Mutta jokaikinen kerta kun ajatuksiini alkaa hiipiä ajatus siitä kuinka "tämäkin näkkäri menee suoraan reisiin" käännän ajatukseni siihen, että ruoka valuu suoraan lihaksiini ja tekee minusta energisen ja vahvan. Miten tyhmä ihminen voi ollakkaan kun ei anna itsensä nauttia terveellisestäkään ruuasta! Hauskinta kaikessa on se, että peppuni on selkeästi kasvanut (lihasta mutta myös rasvaa) ja olen ylpeä siitä :D Tunnen oloni sata kertaa naisellisemmaksi höttöineen päivineen.
      Meidän säästöliekkiläisten kropat ovat vain ihmeissään kun yhtäkkiä saavatkin kaikkea, mitä tarvitsevat. Ne nauttivat hetken tilanteesta varastoimalla kaiken, mutta tajuavat pian, ettei tämä ilo olekaan hetkellistä. Sitten meillä on mahdollisuus niihin urheilullisiin, terveisiin ja hyvännäköisiin vartaloihin, joiden vuoksi on pakko syödä ja nauttia elämästä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9124
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2678
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      140
      2450
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1295
    Aihe