voiko näyttää positiivista vaikka ei olisi raskaana?

qeer

Kaveri kertoi että hänen kaverinsa (minunkin tuttuni ja tiedän että kaverini ei valehdellut tästä) oli saanut raskasutestistä positiivisen tuloksen ja oli mennyt lääkärille tekemään verikokeen tai jonkun "varmistaakseen" asian. Tämän tulos oli näyttänyt negatiivista eli kyseinen nainen ei ollutkaan raskaana.
Jäi mietityttämään tämä, sillä netistä etsiessäni tietoa testien virheellisyydestä tuli ilmi, että testi ei voi näyttää positiivista väärin, ellei testin tehneellä henkilöllä ole jotain tiettyjä lääkityksiä tai sairauksia (en nyt pahemmin muista mitä nämä kyseiset lääkitykset olivat). Tällä kaverin kaverilla ei kuitenkaan ole mitään kyseisiä lääkityksiä/sairauksia, joten onko tämä oikeasti mahdollista? Ilmeisesti siis on, mutta tuntuu oudolta että en löytänyt minkäännäköistä faktatietoa, jossa oltaisiin todettu, että positiivisenkin tuloksen voi saada vahingossa. Pari keskustelua kyllä löysin, missä jotkut kertoivat saaneensa väärän tuloksen tällä tavalla, mutta eivät olleet laittaneet enempää infoa terveydestään tai lääkityksestään joka olisi ns. mahdollistanut tämän väärän tuloksen.
Olisi kiva kuulla, onko jonkun lähipiirissä tapahtunut samanlailla? Asia jäi mietityttämään, koska informaatiota ei löytynyt hirveästi ja olen itse ollut siinä uskossa, että testi voi näyttää negatiivista väärin, mutta ei positiivista.
Kiitos, jos joku viitsii valistaa nuorta hölmöä!

16

5932

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin se menee.

Esimerkiksi apteekin testit ovat niin herkkiä että näyttävät pienenkin hormonimäärän, ja veritestit luokitellaan negatiivisiksi jos hormonia on alle määrätyn tason. Kyse on yleensä ns spontaanista keskenmenosta jossa siittiö on kohdannut munasolun mutta munasolu ei kiinnity jolloin hormonimäärä jää todella alhaiseksi mutta testi havaitsee sen. Eli kyllä, testi voi kertoa myös epäonnistuneesta raskauden epäonnistumisesta.

• Näin se menee.

Olipas hassu toi mun viimine lause :D Mutta toivottavasti vähän asia selveni!

• qeer
        Näin se menee. kirjoitti:

Olipas hassu toi mun viimine lause :D Mutta toivottavasti vähän asia selveni!

Okei, kiitosta vastauksista! Jotain tämän tapaista netistä löysinkin mutta oli niin epämääräisesti selitetty etten ymmärrätänyt, nyt meni jakeluun. :D

• Kokemusta :/

Juu noin se menee, testi usein havaitsee jos jotain on ollut tapahtumassa mutta testiviiva ei kyllä tummene koska hormonimäärä ei nouse, vaan pikemminkin häviää hiljalleen ja vuoto alkaa.

• Kemiallinen

Juu kyllä näin on. Tälle kaverille on ollut ns. kemiallinen raskaus.
        Minulla oli myös tälläinen, testi näytti haamuplussa paripäivää ja sitten alkoikin jo hiljalleen vuoto ja se oli siinä....

• 34+4

Se ei ole nimeltään spontaani keskenmeno vaan kemiallinen raskaus.

• Nolo olet!

34 4 Ihanaa miten olit oikeassa ja korjasit edellistä kirjoittajaa! :) Aivan upeeta ja mahtavaa että näit tuon vaivan :) Taidat olla vähän kemiallinen korviesi välistä :P

• mikä vikana?
        Nolo olet! kirjoitti:

34 4 Ihanaa miten olit oikeassa ja korjasit edellistä kirjoittajaa! :) Aivan upeeta ja mahtavaa että näit tuon vaivan :) Taidat olla vähän kemiallinen korviesi välistä :P

Ja mikähän sinua nyppii? Aivan niin, 34 4 korjasi virheellisen termin toisen kirjoittajan tekstistä. Hän ei pätenyt tai vittuillut edelliselle kirjoittajalle, vaan korjasi väärän tiedon. Sitäkö nyt ei olisi saanut tehdä, koska sinua harmittaa? Katso kuule peiliin vaan, jos tuollaisesta menee herne nenään...

• sivusta vaaaan
        mikä vikana? kirjoitti:

Ja mikähän sinua nyppii? Aivan niin, 34 4 korjasi virheellisen termin toisen kirjoittajan tekstistä. Hän ei pätenyt tai vittuillut edelliselle kirjoittajalle, vaan korjasi väärän tiedon. Sitäkö nyt ei olisi saanut tehdä, koska sinua harmittaa? Katso kuule peiliin vaan, jos tuollaisesta menee herne nenään...

olsiko ne hormooonit?? :D

• Ottakaa selvää

Spontaani keskenmeno ja kemiallinen raskaus ovat sama asia.

• mikä vikana?

Voi ystävä hyvä, eivät todellakaan ole, otapa itse selvää. Spontaani keskenmeno tarkoittaa keskenmenoa, jossa kohtu lähtee itsestään tyhjenemään. Tämä voi tapahtua milloin vain niillä viikoilla, kun vielä puhutaan keskenmenosta (eli kyseessä ei vielä ole synnytys). Kemiallinen raskaus tarkoittaaa hyvin varhaista keskenmenoa, jossa alkio ei ole kunnolla kiinnittynyt, vaan on vain hipaissut kohdun limakalvoa ja ehtinyt tuottaa sen verran raskaushormonia, että se saattaa herkissä raskaustesteissä näkyä. Nuo sanat eivät todellakaan ole toistensa synonyymeja.

• th.33

Kemiallinen raskaus ja spontaani km. ovat tosiaan kaksi eri asiaa, tuossa ed.viestissä se hyvin selvitettiinkin.

• että näin

Alkuraskaudessa ette tiedä oliko se spontaani keskenmeno vai kemiallinen.

• mikä vikana?
        että näin kirjoitti:

Alkuraskaudessa ette tiedä oliko se spontaani keskenmeno vai kemiallinen.

Niin? Mitä sitten? Ei se silti tee niistä sanoista toistensa synonyymeja.

• Qeer
        mikä vikana? kirjoitti:

Niin? Mitä sitten? Ei se silti tee niistä sanoista toistensa synonyymeja.

Kuinka kauan tämä kemiallinen raskaus kestää? Onko se ensimmäiset pari viikkoa vai hä? Kun jälleen netin ihmeellisestä maailmasta luin että kyseistä raskautta ei edes huomaisi ellei ole tehnyt testiä (eli ei ehdi tulla mitään oireita?) käsitin tuon niin ettei tulisi edes mitään vuotoa, mutta ilmeisesti siis tulee.
        Kiitos asiallisista vastauksista, vaikka nämä pitäisi jo omasta takaa tietää.

• Kemiallinen
        Qeer kirjoitti:

Kuinka kauan tämä kemiallinen raskaus kestää? Onko se ensimmäiset pari viikkoa vai hä? Kun jälleen netin ihmeellisestä maailmasta luin että kyseistä raskautta ei edes huomaisi ellei ole tehnyt testiä (eli ei ehdi tulla mitään oireita?) käsitin tuon niin ettei tulisi edes mitään vuotoa, mutta ilmeisesti siis tulee.
        Kiitos asiallisista vastauksista, vaikka nämä pitäisi jo omasta takaa tietää.

Tässä ihan fakataa tietoa, ihan omasta kokemuksesta.
        Olin hedelmöityshoidoissa ja minulle tehtiin IVF, eli koeputkihedelmöitys. Siinä tasan tarkkaan tiedetään milloin on tapahtunut hedelmöitys, koska se tehdään maljassa. Sit kun alkiot ovat valmiit, ne laitetaan kohtuun. 2-7 päivän aikana hedelmöittynyt alkion pitäisi kiinnittyä ja näin tapahtui minulle 6.na päivänä. Jolloin testissä haaleaa haaleampi plussa. 3 päivää näytti plussaa ja sitten ei enään kun alkoi rusehtava vuoto joka muuttui hiljalleen menkoiksi. Eli vastaus kysymykseesi on, että minulla se kemiallinen näytti sen 3 päivää. Se ei tietääkseni voi mitenkään kestää kahta viikkoa, vaan muutaman päivän.
        Normaalisti nainen ei tuossa vaiheessa tietäisi olevansa edes raskaana, koska raskaustesti tehdään vasta sitten kun menkat ovat myöhässä. Minä tein ns. testin noin reilu viikon ovulaation jälkeen, koska tiesin tarkkaan jokaisen vaiheen ajankohdat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2373
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1746
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      308
      1286
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      935
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      835
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      35
      681
    Aihe