Haluaako kukaan muu jakaa tilannetiedotuksia?

povari1

Minä ajattelin tiedottaa tällä palstalla jokaisesta hylkäyskirjeestä, jonka saan, koska en ole kertonut käsikirjoituksestani muille kuin miehelleni, ja tekee mieli puhua asiasta edes tuntemattomien kanssa. Tiedän kyllä, että käsikirjoitusta pitäisi luettaa muillakin, mutta koska en usko saavani tutuiltani rehellistä palautetta, olen käynyt suoraan kustantajien kimppuun (eli olen kustantamojen painajainen).

Niin, asiaan: olen lähettänyt kässärin seitsemälle kustantamolle ja saanut yhden hylsyn. Mites te muut?

46

425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Detec

      Hmm. Miksi haluat kertoa hylsyistä? Luetuta ihmeessä se jollain täysin ulkopuolisella taholla, onhan noita, voin kertoa, jos haluat tietää?
      Itse lähetin vuosi sitten noin tusinaan, ehkä, tuli parista. Nyt olen kirjoittanut sen osin uudelleen, ja sitten uusi kierros.

    • povari1

      Hakeuduin tälle palstalle kesän alussa siksi, että ajattelin tämän olevan kirjojensa julkaisemisesta uneksivien oma foorumi. Keskusteltavaa on tavallaan aika vähän: kun selaa aiempia keskusteluja, huomaa, että lähes kaikki itseä kiinnostavat aiheet on kaluttu loppuun. Mistä siis kirjoittaisin, jotta saisin keskustelua aikaiseksi? Jos en muusta, niin omista hylsyistäni :).

    • Detec

      Minusta se on negatiivista, jos kirjoitat hylsyistäsi :) Kun kirjoitat, niin myös pelkäät niitä? Käännä juttu toisinpäin, positiiviseksi. Ja lähetä kässäri jollekin toiselle, jos se on vain sinun päässäsi, olet siihen liian tyytyväinen etkä kehity.

    • povari1

      Et ihan ymmärtänyt, mitä tarkoitin.

    • Detec

      Nähtävästi en.

    • immenkalvo

      En ole lähettänyt vielä omaani. Saa nähdä, miten ankarasti v1ttaa, kun ensimmäinen hylsy tulee. Detec, muuten, eihän se ole negatiivista, jos kirjoittaa hylsyistä, koska sellaisen saa varmasti. Hylsyjen ajatteleminen etukäteen on suositeltavaa. Kaikki kustantamot tuskin hyväksyvät minunkaan kässäriäni, vaikka olenkin nero.

      • povari1

        Minä pääsin ekasta hylsystä aika nopeasti yli - kiitos myös tämän palstan, josta sain myötätuntoisia kommentteja. En myöskään ole enää niin intohimoinen kirjoittamisen suhteen, että masentuisin kohtuuttomasti: minulla on tietty aihe, josta tiedän paljon, ja ajatuksena kirjoittaa siitä useampikin kirja. Mikäli kässärini ei ole julkaisukelpoinen, jatkan varmaan ihan omaksi ilokseni ja lapsilleni "perinnöksi".


      • immenkalvo
        povari1 kirjoitti:

        Minä pääsin ekasta hylsystä aika nopeasti yli - kiitos myös tämän palstan, josta sain myötätuntoisia kommentteja. En myöskään ole enää niin intohimoinen kirjoittamisen suhteen, että masentuisin kohtuuttomasti: minulla on tietty aihe, josta tiedän paljon, ja ajatuksena kirjoittaa siitä useampikin kirja. Mikäli kässärini ei ole julkaisukelpoinen, jatkan varmaan ihan omaksi ilokseni ja lapsilleni "perinnöksi".

        Tuota olen ajatellut itsekin hyväksi strategiaksi, siis että kirjoittaisin enemmänkin aiheesta, josta tiedän paljon.


      • Mulva

        Ainakin olet nero omaperäisen nimimerkin keksimisessä, "immenkalvo" :D


    • Detec

      Jos oikein kovasti haaveilet jostain, sellaisen saat :)

      • immenkalvo

        Ei kyllä pidä paikkansa, valitettavasti.


    • povari1

      "Sen saat, mistä luovut." Mutta tämäkään ei ollut jutun pointsi, vaan kokemusten jakamisen halu. Tottakai kirjoitan myös siinä tapauksessa, että onnistuisin saamaan kustannussopimuksen.

    • Äly Hoi

      Ootteko huomanneet, että täällä S24-kirjallisuuspalstalla ei loppujen lopuksi ihan kauheesti

      älykkäitä

      ihmisiä liiku?

    • 2+19

      Mutta aika viisaita on.
      Tässäkin ketjussa yritetään käydä ihan asiallista keskustelua.

    • mariamay

      Kymmeneen lähetetty, kolme hylsyä ja yksi "meillä ei ole enää ko. kirjallisuuden osastoa" (vaikka pari kuukautta aiemmin nettisivuilla niin lukikin).

      Minun tekstini on lukenut kolme. Haluaisin toki vielä, että sen lukisi joku kohderyhmään kuuluva (n. 14-25v. nuori naisenalku), joka olisi myös ulkopuolinen, 100% luotettava ja maksuton. Vaan mistäpä sellaisen voisi keksiä (vinkkejä saa antaa toki)...

    • Tämä ei suoraan liity hylsyihin, vaan ketjun sivuaiheisiin lähinnä julkaisun ja palautteen saamisen osalta. Näin jonkin aikaa sitten mainoksen, jossa yritettiin houkutella kirjoittajia tälle verkkosivulle: http://www.kirjoittaja.fi/

      En itse ole millään lailla aktiivinen sivustolla, mutta pidän kovasti ideasta sen takana ja toivon sille kaikkea hyvää. Sivusto sanoo keräävänsä novelleja, mutta itse voisin kuvitella julkaisevani siellä myös näytteitä romaanista tai jopa koko romaanin luku kerrallaan.

      Sivulla on myös kirjoittajafoorumi, mutta se on aika lailla kuollut. :D

    • povari1

      Kävin katsomassa tuota sivustoa. Olen samaa mieltä, että idea on hyvä, mutta valtaosa kirjoittajista taitaa olla hyvin nuoria. Olisi mukavaa, jos jostakin löytyisi vähän varttuneempien kirjoittajien (aktiivinen) keskustelupalsta. Itse en aio jakaa tekstiäni minnekään, koska minulla on sellainen aihe, etten mitenkään voi päästää sitä yleiseen levitykseen, ennen kuin tiedän kustantamojen mielipiteen.

      • Detec

        povari1 - tiedän asiallisen arvostelupalvelun, tulee nopeasti, eikä maksa paljon.
        Tallissa kirjailijoita/kirjoittajia/kirjoittamisen opettajia.


    • povari1

      Kiva juttu! Annatko osoitteen?

      • Detec

    • povari1

      Kiitos. Harkitsen asiaa.

    • Seppo.Jyrkinen

      Kirjallisuuspalstoja löytyy Suomesta useampiakin, mutta niiden aktiivisuudessa tahtoo olla ongelmaa. Itse olen aktivoitunut http://www.kertomus.fi/ palstalla ja saanut omalle verkkokirjalleni http://www.jyrkinen.fi/kalevala/ erinomaisen hyödyllistä palautetta jo vuoden ajan. Ja kohtahan se päättyykin.

      Tärkein oppi itselleni on ollut se, että kässäri kannattaa luetuttaa usealla tuntemattomalla ihmisellä. Vaikka muutaman kirjoittajan rinki, jossa eri genren kirjoittajat käyvät toistensa tekstejä lävitse. Kustantamoilla ei ole tällaiseen mahdollisuuksia, sillä ne joutuisivat palkkaamaan satoja lukijoita kommentoimaan tekstejä. Sen sijaan vertaistuki voisi toimia.

    • povari1

      Kiitos vinkistä. Sivusto vaikutti mielenkiintoiselta, vaikken ihan ymmärtänyt, miten keskustelupalsta toimii. Arvioidaanko siellä vain toisten tekstejä, vai onko yleisempääkin keskustelua? Minulla on edelleen suuri kynnys antaa tekstiäni muiden luettavaksi, koska pelkään saavani ihan mukava -kommentteja, joista ei sitten ole minkäänlaista hyötyä.

    • Detec

      Kirjailijatalosta et saa "ihan hyvä" tms. kommentteja, vaan asiantuntevaa palautetta.

    • kääk :(

      Sain eilen hylsyn Sammakkokustannukselta.

      Sähköpostin lähettänyt hlö kirjoitti, että kirjotelmani ei ollut ylittänyt heillä kustannuskynnystä, ja toivotteli parempaa onnea toisaalla.

      No, sanottiipa ainakin harvinaisen suoraan, vaikka viestin sisältö ei tietenkään ollut sitä mitä olin toivonut.

      • Makkarapakkaus

        Älä masennu! Kehitä itseäsi!

        Voit alottaa vaikka lukemalla Sammakkokustannuksella julkaisseen Tumppi Varosen kirjan: Kuningas syö makkaraa.

        Opit ainakin, mitä heillä tarkottaa kustannuskynnys.


      • povari1

        Jaahas, Sammakko näyttää olleen ahkera, sillä samanlaisen s-postin sain minäkin samana päivänä. Miusta tämä oli mukavampi kuin Otavan: oikea ihmisen nimi perässä ja paremman tuurin toivottelut toisaalla saivat heti uskomaan, että jepulis, kyllä miut vielä joku huolii :) ( vaikka oikeesti...enpä tiedä).


      • dingelidangeliding
        povari1 kirjoitti:

        Jaahas, Sammakko näyttää olleen ahkera, sillä samanlaisen s-postin sain minäkin samana päivänä. Miusta tämä oli mukavampi kuin Otavan: oikea ihmisen nimi perässä ja paremman tuurin toivottelut toisaalla saivat heti uskomaan, että jepulis, kyllä miut vielä joku huolii :) ( vaikka oikeesti...enpä tiedä).

        Oletko saanut arvioita tekstistäsi miltään arvostelupalvelulta tai muulta lukijalta? Millaisia ne olivat?


      • Povari1
        dingelidangeliding kirjoitti:

        Oletko saanut arvioita tekstistäsi miltään arvostelupalvelulta tai muulta lukijalta? Millaisia ne olivat?

        Miultako kysyt? En mie ole vieläkään saanut aikaiseksi näyttää tuota tekstiä kenellekään. Se taisi olla hetken lapsi.


      • se justiinsa
        Povari1 kirjoitti:

        Miultako kysyt? En mie ole vieläkään saanut aikaiseksi näyttää tuota tekstiä kenellekään. Se taisi olla hetken lapsi.

        Tarjous [email protected] on edelleen voimassa sinulle, jos haluat. Eräs palstalla käytti sitä hyväkseen, ja sai varmaan raakalaismaiset arviot, mutta arviot kuitenkin :D


      • povari1
        se justiinsa kirjoitti:

        Tarjous [email protected] on edelleen voimassa sinulle, jos haluat. Eräs palstalla käytti sitä hyväkseen, ja sai varmaan raakalaismaiset arviot, mutta arviot kuitenkin :D

        No, mutta kiitos. Laitetaan mietintään.


      • Mashiach
        se justiinsa kirjoitti:

        Tarjous [email protected] on edelleen voimassa sinulle, jos haluat. Eräs palstalla käytti sitä hyväkseen, ja sai varmaan raakalaismaiset arviot, mutta arviot kuitenkin :D

        Totta. Minä käytin hyväkseni... ja olen siitä asti selaillut rautakauppojen köysimainoksia. :D


      • trtrtrtrttrtrtrtrtrt
        Mashiach kirjoitti:

        Totta. Minä käytin hyväkseni... ja olen siitä asti selaillut rautakauppojen köysimainoksia. :D

        Apua :O

        Sinä OSAAT kirjoittaa, pistä ne köysimainokset poies.


      • povari1
        trtrtrtrttrtrtrtrtrt kirjoitti:

        Apua :O

        Sinä OSAAT kirjoittaa, pistä ne köysimainokset poies.

        Mikä mahtaa olla taustasi? Millä perusteella kässäreitä arvioit? Vai katsotko edustavasi tavallista lukijaa?


      • juijuijuijiu
        povari1 kirjoitti:

        Mikä mahtaa olla taustasi? Millä perusteella kässäreitä arvioit? Vai katsotko edustavasi tavallista lukijaa?

        Voit pistää vaikka jostain anonyymistä osoitteesta viestin tuohon minun anonyymiin osoitteeseen niin voin kertoa itsestäni enemmän.

        Vaikutat joka tapauksessa jostakin syystä kiinnostavalta kirjoittajalta, ehkä siksi, että mielipiteesi ovat - samoin kuin Massin - olleet aina jotenkin harkittuja ja järkeviä ja olen usein voinut niihin yhtyä. Olen myös huomannut, että odotat kiivaasti kustantajan vastauksia ja ihan sitä taustaa vasten tuntui, että tahtoisin ojentaa edes jotain auttavaa.

        Tosin Massin kamala köysiheitto sai minut hieman epäröimään :D Annoin hänelle palautteen pitkästä kässäristä kahdessa päivässä, ja todella LUIN sen läpi, joten ehkä kiire sa minut liikaa keskittymään korjausehdotuksiin kehujen sijaan. Mutta kyllä niitäkin palautteessa oli!


      • povari1
        juijuijuijiu kirjoitti:

        Voit pistää vaikka jostain anonyymistä osoitteesta viestin tuohon minun anonyymiin osoitteeseen niin voin kertoa itsestäni enemmän.

        Vaikutat joka tapauksessa jostakin syystä kiinnostavalta kirjoittajalta, ehkä siksi, että mielipiteesi ovat - samoin kuin Massin - olleet aina jotenkin harkittuja ja järkeviä ja olen usein voinut niihin yhtyä. Olen myös huomannut, että odotat kiivaasti kustantajan vastauksia ja ihan sitä taustaa vasten tuntui, että tahtoisin ojentaa edes jotain auttavaa.

        Tosin Massin kamala köysiheitto sai minut hieman epäröimään :D Annoin hänelle palautteen pitkästä kässäristä kahdessa päivässä, ja todella LUIN sen läpi, joten ehkä kiire sa minut liikaa keskittymään korjausehdotuksiin kehujen sijaan. Mutta kyllä niitäkin palautteessa oli!

        Voi Massi-raukkaa...En mie taida uskaltaa, kun olet tuollainen pyöveli :).


    • 7+7+7

      Otan osaa tilannekatsasteluun!

      Edellinen sähellys, lähetin neljään (Otava, Gummerus, Siltala, Teos), yhdeltä näistä vielä odottelen hylsyä.

      Otava oli tylyin, hylsyä ei ollut allekirjoittanut kukaan. Tuntui että joku tietokone on vaan lähettänyt minulle tällaisen, ei kukaan ihminen.

      Siltala oli inhimillisin, kertoi hylsyn syyt (kysymättä!) ja kohteli minua ihmisenä.

      On todella tärkeää puhua hylsyistä, koska jokainen niitä saa, mutta juuri sillä hetkellä kun sen saa se tunne on v*tun musertava. Siitä voisi päästä helpommin yli kun tajuaa, että muutkin (tosissaan kirjoittavat) niitä saavat.

    • kompastunut

      Mielenkiintoista. Vakiohylsyissä näkyy olevan eroja. Minulle Sammakosta todettiin, ettei sovi heidän kustannusohjelmaansa. Onnea eivät toivotelleet jatkon suhteen.

      Mikähän lienee ero kustannuskynnyksen ja kustannusohjelmaan sopimisen välillä?

      • pohdintaaani

        Semantiikkaa, käytännössä en usko olevan mitään eroa. Viesti on, ettei kiinnosta, mutta kohtelias pitää olla. En ainakaan itse lähtisi syvällisiä viestejä tuosta erosta etsimään.


    • 7+7+7

      Tiedustelu!

      Nyt kun tuolla Teoksella on tämä äitiyslomatilanne ollut jo jonkin aikaa sekoittamassa rutiinia, niin onko KUKAAN saanut Teokselta hylsyä juhannuksen jälkeen ja alle vuoden odottelusta?

    • kjhgfd

      En ole saanut hylsyä Teokselta ja lähetin kirjoitelmani alle kolme kuukautta sitten. Todennäköisesti genre on vähän väärä heille, jonka tajusin kuitenkin vasta jälkeenpäin, mutta hylky tulee varmasti ihan ensivilkaisusta ja siksi juuri pikaista hylkyä odottelen. Tuskin tarvitsee kustannustoimittajan paneutua.

      • Nuli467

        Minä olen lähettänyt yhden romaanikässärin Teokselle syksyllä 2011 ja hylky tuli tammikuussa 2013. Toisen romaanikässärin lähetin heille vuosi sitten alkusyksystä eikä mitään ole kuulunut, vaikka olen tiedustellut asiaa kahdesti s-postilla puolen vuoden sisällä, outo lafka, maku meni. Vaatikaa vastauksia kyllä jokainen on ainakin hylsyn ansainnut.


    • Abina

      Teos on tunnettu ajoittaisesta hitaudesta, mutta hitto, olisi hieno päästä siihen kirjailijajoukkoon. Muutamia todellisia lahjakkuuksia.

      Aloittelijan elämä on kirjailijana tätä: pettymyksiin oppimista. Ehkä se on hyväksi myöhempiä kovia kirjailija-aikoja varten.

      • Nuli467

        En usko että saisin Teokselta parempaa kohtelua vaikka olisin heidän kirjailijansa. Kyllä voittoa tavoittelevan firman pitäisi pitää jostain laatustandardeista kiinni jos kerran havittelee ilmaiseksi, omalla raapustettuja kässäreitä joilla tahkota rahaa. Vielä pari vuotta ja se olen minä joka pyydän 10k kynnysrahan kustantamoilta jotka haluavat edes vilaista tekstiäni.


      • 4+7
        Nuli467 kirjoitti:

        En usko että saisin Teokselta parempaa kohtelua vaikka olisin heidän kirjailijansa. Kyllä voittoa tavoittelevan firman pitäisi pitää jostain laatustandardeista kiinni jos kerran havittelee ilmaiseksi, omalla raapustettuja kässäreitä joilla tahkota rahaa. Vielä pari vuotta ja se olen minä joka pyydän 10k kynnysrahan kustantamoilta jotka haluavat edes vilaista tekstiäni.

        Hyvä!
        Juuri oikeaasenne. Eivät yliopistossa kirjallisuutta opiskelleet äidin pikkutytöt osaa määrittää kunnon kirjallisuutta.


      • Nulicca
        4+7 kirjoitti:

        Hyvä!
        Juuri oikeaasenne. Eivät yliopistossa kirjallisuutta opiskelleet äidin pikkutytöt osaa määrittää kunnon kirjallisuutta.

        Back to business, eli jossain kustantamoiden linnoissa on kaksi kässäriä. Eka on ollut siellä 2v, lähetin 8:lle, hylkyjä tullut so far 3. Toisen lähetin viime vuonna, lähetin 8:lle, hylkyjä tullut 2, 3 sanoo miettivänsä sen julkaisua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1725
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1342
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      284
      1250
    4. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      66
      1169
    5. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      113
      1092
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      969
    7. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      947
    8. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      24
      923
    9. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      232
      838
    10. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      809
    Aihe