Onko vuolukivitakat huonoja?

pinttuvittunen

Jos ajatellaan lämmittämistä järjen kannalta eikä ulkonäköseikoilla tai lasiluukuilla? Vuolukivi tulee aika kuumaksi ja varmaan jäähtyy nopeasti eli ei varaa lämpöä?

13

627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • massiivinen1

      Vuolukiven varauskykyä liioitellaan rutosti ja sen kestävyysominaisuudet ovat heikkoja.

      Suurimmalla osalla vuolukivitakan tilaajista ei lopulta lämmitys ole tarkoitus vaan ulkonäkö.

      Olis aivan sama vaikka pystyttäisivät pahvisen piisin olkkarin nyrkkaan ja siihen nätti hirvenkuva takan otsaan.

      Massiivinen tiilitakka keskelle taloa ja jopas Vattenfalli lakkaa hankkimasta talon omistajan kukkarosta.

      • Pahiiiis

        Surkeita on


    • vai onko

      Vuolukivitakan ulkonäkö ei liene enää nykypäivänä mikään bonus.

    • Kopparnes

      Jos kiveä pystyy puukolla vuolemaan, ei se voi olla hyvä takan materiaali.
      Mutta paljonko maksaisi 1400kg kuparijööti, jos siitä tekisi takan.

    • minävuantuas

      päinvastoin, vuolukivitakkaa ei kannata posottaa täyteenahdettuna joka päivä, vaa esim. puoli pesällistä joka päivä talvella pitää isommankin ja taloon oikein mitoitetun vuolukivitakan mukavan lämpimänä. oikea mitoituspaino on 1500kg/100m2 ja ylimääräisestä ei ole haittaa.

    • ei sähköä

      Mulla on ainaski vuolukivitakka päälämmön lähde kamarissa ja riittää myös reilusti tupaan asti,Kamarissa mulla ei oo sähkölämmitystä apuna edes yli 30 asteenpakkasella,Eri asia voi olla hitaasti luovuttavalla tiilitakalla.Vuolukiven varauskykyä ei olla kyllä liioin liioteltu ku mulla riittää sen 5-7 kiloa puuta päivässä.Mulle tulee ainaski selvää säästöä ku mulla ei tarvi olla sähkölämmitystä apuna.Tiilitakan käyttäjät ei puhukaan siitä mitään tarviiko ne sähkölämmitystä apuna.Oikein käytettynä vuolukivitakka on oikein mainio lämmittäjä.Mä ku olin ostamassa takkaa ni se oli pää-asiassa tarkotettu lämmitykseen eikä koriisteeksi ja toi tunnelma on kyllä erinomainen extra ku lasiluukut on.Kyllä se tiilitakkaki hyvä on jos haluaa pitää myös sähkölämmitystä apuna.

    • 190355

      Ittellä on tulikiven 2800 kg painava takkaleivinuuni, ollut jo 13 talvea pääasiallisena lämmityslaitteena 108m2 1krs talossa. Toimii, varaa hyvin ja ei ole polttavan kuuma kyljistä.
      Pesä päivässä, jos kylmää 0 enemmän kuin -25c niin sitten kaksi pesää päivässä.

      Tiilitakka on naapurilla, 2 x isompi ja vie enenmmän puita joten jos on neliöitä liikaa ja paljon omaa mettää niin sitten tiilitakka on kiva.
      Tiilestä tehdään seiniä, ei tulisijoja. Vuolukivestä on tehty iät ja ajat tulisijoja ja olenpa itse nähnyt Joensuussa 1700 luvun toimivan vuolukivisen leivinuunin, yhtään 1700 luvun tiiliuunia ei ole vastaan tullut.

      Uunit kannattaa siis teettää tarkoitukseen suunnitellusta ja hyväksi havaitusta rakennusaineesta, ei ole tiiliuunia vielä kukaan kehunut jolla semmoinen on, niitä on monilla tutuillani.

      • 11+2

        Eikö ota leukoihin kipeää, kun tommottii puhut.

        Selvästi saa tämän kirjoittaja bemarin vuolukivitakoista.


    • kaks pesää????

      Varmaan sulla paljonkin näkemätöntä.
      Laatu kriteerit nykyisin noilla harmailla mötiköillä "riittävä", eli huono.
      Lämpenee nopeasti ja jäähtyy nopeasti.
      Tuo kivi ei oikeasti kestä edes leivinuunin lämpötiloja, vaan muuttuu pölyksi.
      Lähinnä sätös.

      "Pesä päivässä, jos kylmää 0 enemmän kuin -25c niin sitten kaksi pesää päivässä." HYVIN TUNTUU LÄMPÖÄ VARAAVAN......hah hah haaa......Tai horo mökki.

    • 5+5

      Minulla oli edellisessä talossa edellisen omistajan asentama vuolukiviuuni. Jos sitä lämmitti niin hyvin, että pystyi tekemään jotain ruokaa, sen kyljet olivat liian kuumat ja keittiöstä tuli sauna. Lämpöä riitti seuraavaan päivään, jonka iltana kyljet olivat jo kylmät. Peltiä käytin oikein, eli ei lämpö sitä kautta karannut. Ainakin tuo uuni oli huono valinta siihen paikkaan. Olisi vaatinut huomattavasti isomman tilan, koska luovutti lämpöä liian suurella teholla.

    • uunien kokija

      190355 kirjoittaja ei nyt käsitä mitä kirjoittaa.

      Tiilestä on on kautta aikojen tehty taloihin parhaimat uunit,kun käydään paistamaan ja leipomaan niin se väistämättä tiili uuni,ammatti kokit ei hyväksy muuta lämmön pitää kestää tasaisena kauan.

      nunna ja tukikivi uuni on hyvinkin erinlainen,eräässä talossa vanhassa talossa tilanne oli hirveä,nuorempana vuokrasimme talon jossa oli iso vuolukivinen varaava takka,kun pakkanen tuli niin hymy hyyty siihen paikkaan,jouduimme nukkumaan lattialla takanvieressä ja pitämään koko yön tulta takassa että tarkeni,tuli lähtö torpasta ja siiryimme toiseen vanhaan mökkiin vuokralle.

      Talossa oli hella ja uuni,talo oli 1950 luvun purueristeinen,uuni oli tuvassa osittain ja osa kammarinpuolella.

      Pakkanen paukkui ulkona -30 ja ylikin mutta mutta,uuni oli tiilestä tehty peltikuorinen ja huikea ominaisuuksiltaan,pattereita ei yhtään päällä ja uuni lämmitti taloa huippuhyvin joskus tarvitsi lämmittää joka kolmas vuorokausi mutta yleensä joka toinen päivä,lämpöä oli huikeasti 25 paremmalla puolen,aivan huikeaa osaamista muurarilta.

      Nyt nykyisin meillä on kaksi taloa joissa on molemissa on uunit,toisessa taloista on takka kammarissa,tätä ei voi lämmittää koska uuni ja hella ovat niin kovia lämmittämään ettei sielä nuku pirukaan jos erehtyy lämmittämään ja pattereita ei ole päälle kytketty.

      Toisessa talossa on uunin luukku keittiön puolella ja vastakkaisella puolella takka olohuoneessa,on juuri sellainen kun siihen tilaan voi rakennuttaa,vastaavaa kyselin tulikiveltä niin ei saa.


      En suositte kenenkään maksamaan niistä harmaakivisistä ne eivät pidä tasaista lämpöä vaan jäähtyvät aivan liian nopeasti,monet ovat meneet ja maksaneet turhasta kyseisen uunin muotiaikana,tiili ammattimuurarin tekemä lyö hyvin helposti nunna uunin paikalleen.

      • koivuvapessään

        no tottuusha o se että kylmä uuni ei lämmitä sen takia on talossa vuolukiviset uunit. opettelemalla lämmityksen -2asteen sisällä lämpötilan vaihtelut ,sähköpattereit ei oo. talo on näitä rintamamiestaloja jota ei oo pilattu remonteilla seinissä 10 cm puruva pakkasella laitetaan uuniin puita kunnon lämmitys pellit kiinni ja nautitaan olosta ei haittoo että uunista tulloo lämmintä on vuan mukava olotila .


    • oikea on erijuttu.

      Nykyiset vuolukiviuunit ovat vain kauneussyistä vuolukivellä pinnoitettuja ja sen mukaisia lämmövarauskyvyltään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      151
      2624
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      419
      2247
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      44
      2124
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      122
      1425
    5. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1330
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      120
      1208
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1163
    8. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1107
    9. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      123
      1080
    10. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      66
      998
    Aihe