Sosiaalityöntekijäksi aikuisena?

ollakkovaikoeikö

Hei

Kaipailen apuja ja neuvoja asioista paremmin tietäviltä ja kokeneilta. Olen tässä nyt miettinyt mahdollisia opintoja sossuksi. Minulla ei ole mitään havaintoa yliopisto-opinnoista, sinne hakemisesta tai pääsykokeista. Amk-haut ovat tuttuja, sosionomiksi olen jo kerran päässytkin hauissa, mutta silloisen elämäntilanteen takia jäivät opinnot kesken. Olen siis kolmekymppinen aikuinen, ylioppilas, pian valmis lähihoitaja, ja työkokemusta erinäisiltä aloilta ja tehtävistä 15-vuoden ajalta. Ja kiitos juuri laajan työ- ja muutenkin elämänkokemuksen, niin tiedän että juurikin sosiaaliala on se minun paikkani.

Jäin kevään yhteishauissa varasijalle sosionomi-koulutukseen. Olin ajatellut, että haen uudestaa ko. suuntaukseen ja saisin jo kerran aloitetut opintoni suoritettua loppuun. Nyt kuitenkin enemmän asiaan perehtyneenä, niin olen huomannut ja todennut mitä moni muukin: sosionomiksi valmistuneet harvoin tänäpäivänä saavat koulutustaan vastaavaa työtä, varsinkaan vakituisena.

Kysymyksiä siis teille joilla parempaa tietoa ja kokemusta on:

1. Millaiset ovat yliopiston sosiaalitieteiden (? tähän ymmärtääkseni siis haetaan) pääsykokeet? Ennakkotehtäviä? Ja vääntäkää siis vaikka rautalangasta, koska olen tosiaan täysin tumpelo ja ummikko tässä asiassa.

2. Aikuisopiskeluna kun ei ole enää oikeutettu opintotukiin tai aikuiskoulutustukeen jne. Onnistuuko yliopisto-opiskelu esim. täyspäiväisen työn ohella? Miten siis pärjätä taloudellisesti? Vaatiiko se mahdollinen yliopistopaikka muuttoa ko. paikkakunnalle, eli toisin sanoen, kuinka paljon yliopistossa on juurikin läsnäolovelvoitteita luennoilla/kuinka paljon pystyy suorittamaan etänä ja kirjallisina töinä?

3. Helsingin yliopistoon kai on edes turha yrittää hakea kun hakijoita niin älyttömästi, joten olisko esim. Kuopioon paremmat saumat? Kuinka moneen sitä saa edes kerralla hakea olettaen, että siis hakee kaikkiin lukemaan juuri sosiaalitieteitä?

4. Kannattako minun edes yrittää hakea yliopistoon jos lukion päättötodistuksen keskiarvo on 7.25, ja itse yo-todistus ei sen hääppöisempi? Eli pitäisikö ensin yrittää vaikka korottaa numeroita aikuislukiossa?

Ja siis tietenkään en mitään menetä hakemalla, ja varmasti haenkin, lähinnä vain sitä realistista puolta tässä ajattelin. Ja ihan suoraan käytännön apuja ja neuvoja, koska en itse asioista mitään tiedä. Hienoltapa tuntuu tällaisten asioiden miettiminen ja pohtiminen aikuisena ihmisenä, kyllä kieltämättä on typerä olo. Jos elämä olisi mennyt toisin, niin olisin näitä asioita miettinyt silloin 14-vuotta sitten. Parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan?

Kiitollinen olen jos jaksoit lukea, vielä kiitollisempi olisin, jos vaivaannut vastaamaan...

2

313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • austerism1

      En osaa vastata juuri sosiaalitieteisiin hakemisesta, mutta jotain yleisesti.

      1. En siis tiedä.

      2. Kyllä opintotukea pitäisi saada iästä riippumatta.

      Jos olet aikoinaan sosionomi-opintoihin saanut tukea, niin kyseiset tukikuukaudet vähennetään yliopisto-opintoihin myönnettävien tukikuukausien määrästä. Esim. jos sosionomi-opintoihin on käytetty vaikkapa 18 kuukauttta (noin kaksi lukuvuotta), on yo-opintoihin jäljellä 55 - 18 eli 37 tukikuukautta. Muistaakseni yo-opintoihin saa tuon 55 kk, mutta tarkemmin nämä selviävät tietysti KELAsta. Jotenkin näin tämä ainakin ennen meni.

      Aikuiskoulutustukeenkin (onkohan termi oikein?) voi olla mahdollisuus, mutta siinä on kai erinäisiä rajauksia ja vaatimuksia, jotta sitä voi saada. Mutta jos saa, niin on ymmärtääkseni hieman parempi kuin tavallinen opintotuki.

      Kokopäivätyön yhdistäminen opiskeluun on kyllä vaikeaa. jollei mahdotonta.

      Eräs seikka, mikä voisi auttaa ja on muutenkin suositeltavaa on, että suoritat avoimessa yo:ssa jo etukäteen jotain opintoja, joilla saat korvattua sitten osan tutkintonnosta, jos saat opinto-oikeuden.

      Tässä kannatta lukaista sosiaalitieteiden opinto-opas ja tutkia, mitä opintoja tutkintorakenteeseen kuuluu. Eli onko esim. sivuaine vapaa vai rajattu (jos vapaa, niin mikä tahansa kelpaa, kunhan on jokin kokonaisuus tehtynä), mitä yleisopintoja vaaditaan (eli kielet, atk-opinnot jne.)

      Tietysti sosiaalitieteiden opintojakin voi olla tarjolla avoimessa, joten esim. perusopinnot voisit jo suorittaa valmiiksi. Yliopisto-opinnot siis koostuvat pää- ja sivuaineesta (tai useammasta sivuaineesta), vapaavalintaisista ja yleisopinnoista. Pääaineessa tehdään perus-, aine- ja syventävistä opinnoista lopuksi pro gradu eli maisteritutkielma. Pääaineessa tehdään myös nykyään kandntutkielma aineopintojen aikana. Sivuaineessa tehdään esim. perus- ja aineopinnot.

      Etänä opintoja on vaikea suorittaa joitain poikkeuksia lukuunottamtta. Osa kyllä onnistuu, mutta ei kunnollinen opiskelu. Yleisesti ottaen luentokursseilla ei ole läsnäolopakkoa luennoilla, ja kurssit suoritetaan tentillä, joten näiden kohdalla onnistuu. Toisaalta yliopisto-opinnoissa on aineesta riippuen myös paljon pienryhmä- tai harjoitus- tai seminaarikursseja, joissa yleensä on läsnäolopakko, ja tällaiset kurssit suoritetaan usein esim. pienimuotoisia tutkielma tai esseitä kirjoittamalla.

      3. Hakea voi tietääkseni niin moneen paikkaan kuin haluaa - näin ainakin oli ennen. Ainoa este on, että pääsykokeet sattuvat samalle päivälle.

      Eräs ongelma kohdallasi on se, että ymmärtääkseni jatkossa (ilmeisesti ensi keväästä alkaen) ensi kertaa hakevia suositaan haussa. En tiedä tästä tarkemmin, mutta valitettavasti voi olla niin, että tuo aikanaan saamasi opinto-oikeus sosionomiopintoihin aiheuttaa kohdallasi sen, että ensikertalaiset menevät ohitsesi.

      4. Itse en lähtisi aikuislukiotouhuun vaan pistäisin paukut pääsykokeeseen ( avoimessa jo valmiiksi yliopisto-opintoja, jotka luetaan sitten hyväksi tutkintoon). Yo-todistuksen keskiarvolla ei käsittääkseni ole väliä vaan ylioppilastutkinnon arvosanoilla. Yo-arvosanat pitää saada todella hyviksi, jotta auttavat sisäänpääsyssä. Jos sosiaalitieteisiin otetaan väkeä myös pelkän pääsykokeen perusteella, niin paukut tosiaan siihen (ei siis yo-arvosanat pääsykoe).

      Sitäkin kannattaa selvitellä, että voiko opiskella ensin sosionomiksi ja sitten perään maisteriohjelmassa sosiaalitieteitä. Tietysi maisterivaiheessa on oma hakunsa taas edessä.

      Disclaimer. Itse valmistuin yliopistosta jo seitsemisen vuotta sitten, joten sen jälkeen on moni asia varmasti muuttunut, ja nähtävästi muutoksia on tosiaan jälleen tulossa.

    • 34+56

      Kannattaa tutkailla avoimen opintoja, suoritukset voi sitten hyväksilukea tutkintoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      78
      3248
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1972
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1851
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1538
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1375
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1099
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1038
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      844
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      830
    Aihe