Siiipipyörä

Tero Taapero

Ostin 400h ajetun diiseli veneen.(liikkeessä huollettu) Toimi mukavasti aikansa sitten otti lämpöjä. Kotilaiturissa purin lämmönvaihtimen ja löysin sieltä siipipyörän "propeltit!"
Kysymys kuulukin: Kun hajonnut siipipyörä vaihdetaan uuteen, niin korjaaja jättää siivenpalat ottamatta talteen. Tästähän luonnollisesti aiheutuu ongelmia myöhemmin. Eihän ne rojut sieltä ittekseen mihinkään häviä. Puolen tunnin homma!
Miksi näin?
Ei ole nääs ainut tapaus....

24

319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ufgkjh

      Itellä kans hajos siipipyörä. Noukin ne palaset sitten kauden päätyttyä. Nyt ajellaan loppukausi hiljaa.

    • Nkkkkkkkk

      Ei niitä siiven paloja normaalisti jätetä sinne, mutta huoltoliikkeitä on niin montaa sorttia, että mukaan mahtuu myös niitä joita ei kiinnosta muu kuin asiakkaan rahat.

    • Oppitunti

      No nyt tiedät sen huoltoliikkeen laadun. Älä vie rahojasi heille.

    • 1) jos siipipyörä hajoaa, niin SINÄ olet laiminlyönnyt huollon.
      2) Jos venettä ei hinata hultoliikkeen rantaan, etkä kerro hinauksesta, niin vastuu on SINULLA.
      3) kun olet tuhonnut moottorisi muutaman kympin maksavan osan vaihtamatta jättämisellä, niin liike ilmoittaa korjauksen maksavan 600-1000 €, jota et ole valmis maksamaan, niin tulevista vaurioista on vastuussa SINÄ.

      Asia tietenkin muuttuu, jos sinulla on eittää laskuja jossa yritys on veloittanut uudesta siipipyörästä vaihtotyöstä. Jostain syystä en usko että sinulla on..

      • öpåkklk

        Mitä tarkoitat tuolla kohdalla 2?


      • 232343242

        Ostin 400h ajetun diiseli veneen

        Osaatko lukea?


    • R K-S

      Siipipyörä tulee tarkistaa syyshuollossa ja tarvittaesa vaihtaa. Silloin ei mene rikki kesken kesän. Jos kuitenkin on mennyt rikki, niin KAIKKI palat ptää saada pois heti.

      • Taaperon Tero

        Kun vähän ajetussa koneessa oli EHJÄ siipipyörä ja se oli myyjäliikkeen huoltama, niin oletin kaiken olevan OK.
        Kysyinkin liikkeen/korjaajan moraalia kun jättivät palat koneeseen!
        Nyt asia on kunnossa.
        Opetus on se ,että elä luota näihin huoltajiin. Varsinkin kun ostat käytetyn. Tarkista itse.


      • yffdfblvd nk

        Miksi palaset on saatava pois heti jollei ne haittaa moottorin normaalia käyttöä, eli ei lämpene tms. käytetyllä kierrosluvulla.


      • Jjgjgjgjg
        Taaperon Tero kirjoitti:

        Kun vähän ajetussa koneessa oli EHJÄ siipipyörä ja se oli myyjäliikkeen huoltama, niin oletin kaiken olevan OK.
        Kysyinkin liikkeen/korjaajan moraalia kun jättivät palat koneeseen!
        Nyt asia on kunnossa.
        Opetus on se ,että elä luota näihin huoltajiin. Varsinkin kun ostat käytetyn. Tarkista itse.

        Jos et luota huoltoliikkeisiin, niin silloin pitää vaan jatkossa huoltaa ja korjata itse.


    • Teräsveneenkinrakent

      Ajoin teräspaatilla 14 v./ 2910h, jossa oli kuutosFoortti, ajelin myös leutoina talvina. Vaihdoin siihen yhden siipipyörän koko aikana, laitoin sen varalle, koska siitä ei puuttunut yhtään siipeä, pienet, kielen aiheuttamat kulumisjäljet siinä oli havaittavissa. Herää kysymys, että miksi toisissa moottoreissa menee kumisiivet palasiksi, johtuuko se siitä että, vesipumppu on ylempänä kuin siihen johtava letku/putkisto, jonka takia pumppu horii ensin tyhjää. Mulla tuli vahingossa rakennettua sellainen systeemi, että pumppu on 10 senttiä alempana kuin putkisto, jolloin kumisiipi on aina märkä, suljen aina myös pohjahanan moottorin sammuttamisen jälkeen.

    • täh

      Samaa minä ihmettelen, kyl siipipyörä enemmän kestää kuin 400 tuntia.
      Kesät se on aina vedessä ja talvet pakkasnesteessä ja joo suljen minäkin hanan, mut mitä merkitystä sillä on?. Toki veneessä mukana pitää olla uusi siipipyörä tiivisteineen jos ja kun se joskus sattuu menemään.

      • Benkku -82

        Taitaa laatu vaihdella noissa aika rajusti. Kokeilin joskus kuinka monta kesää uskaltaa ajaa Yanmarin alkuperäisellä (4jh-dte kone). Kuudennen kesän jälkeen vaihdoin viimein, vaikka siipipyörä näytti edelleen uudenveroiselta. Ajotunteja tuli n. 150/kesä. Kaiken lisäksi jo ekana kesänä kävi minuutteja kuivana oman tumpuloinnin takia, eikä ollut siitäkään moksiskaan.


      • Teräsveneenkinrakent

        Ajattelin sen sil tapaa, jos merivesi pumppu on vaik jakopäässä ja vesiraja on puolimetriä alempana ja jos veden otto on moottorin takapäässä, vesi voi laskea sen puolimetriä ja metrin vielä vaakasuoraan, silloin voi olla puolitoista metriä tyhjää letkua, kumisiipi pyörii kuivana joka kerta kymmeniä kierroksia, jos hana on auki. Tosin, voi olla saivarteluakin tämmöset aatokset


      • Teräsveneenkinrakent kirjoitti:

        Ajattelin sen sil tapaa, jos merivesi pumppu on vaik jakopäässä ja vesiraja on puolimetriä alempana ja jos veden otto on moottorin takapäässä, vesi voi laskea sen puolimetriä ja metrin vielä vaakasuoraan, silloin voi olla puolitoista metriä tyhjää letkua, kumisiipi pyörii kuivana joka kerta kymmeniä kierroksia, jos hana on auki. Tosin, voi olla saivarteluakin tämmöset aatokset

        Kyllä se veden vastapaine estää letkun tyhjentymisen. Jokainen 10 cm veden alla tuo 0,1 baarin paineen.


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kyllä se veden vastapaine estää letkun tyhjentymisen. Jokainen 10 cm veden alla tuo 0,1 baarin paineen.

        Ajatteles nyt uudelleen, oikein ajan kanssa !

        Ei ole vastapainetta vesipinnan yläpuolelle, eikä 10 cm sentään 0.1 bar painetta tee.
        Jos pumppu on vesipinnan yläpuolella sen tyhjäksi vuotaminen on on estettävä imuputken mutkalla / venttiilillä tai muulla tavalla.


      • Niin just
        e.d.k kirjoitti:

        Ajatteles nyt uudelleen, oikein ajan kanssa !

        Ei ole vastapainetta vesipinnan yläpuolelle, eikä 10 cm sentään 0.1 bar painetta tee.
        Jos pumppu on vesipinnan yläpuolella sen tyhjäksi vuotaminen on on estettävä imuputken mutkalla / venttiilillä tai muulla tavalla.

        Merivesipumpun kuivaksi valuminen on yleensä tee-se-itse- miesten asennusvirheitä.
        Oikea asennus on yehty aina niin että pumpun imupuoli on ylenpänä ja vesi jää seisomaan pumpun sisälle , riippumatta sen sijainnista vesipintaan nähden.


      • märkäpesä
        Teräsveneenkinrakent kirjoitti:

        Ajattelin sen sil tapaa, jos merivesi pumppu on vaik jakopäässä ja vesiraja on puolimetriä alempana ja jos veden otto on moottorin takapäässä, vesi voi laskea sen puolimetriä ja metrin vielä vaakasuoraan, silloin voi olla puolitoista metriä tyhjää letkua, kumisiipi pyörii kuivana joka kerta kymmeniä kierroksia, jos hana on auki. Tosin, voi olla saivarteluakin tämmöset aatokset

        Yleensä ulkoisesti asennettavissa vesipumpuissa on tulo ja meno liitännät pumppupesän yläosassa,jollon pesä ei koskaan tyystin tyhjene vedestä.Tietenkin joku "ymmärtämätön"tee se itse mies voi sen asentaa ylösalaisin,esim.kattoon, pois jaloista,jolloin pumpun toimintavarmuus pitemmän päälle "kuivettuu".


      • kunnioittaen vm 41
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kyllä se veden vastapaine estää letkun tyhjentymisen. Jokainen 10 cm veden alla tuo 0,1 baarin paineen.

        Putkessa oleva vesi valuu sen pinnan tasolle, mistä se imee,jos putki ei ole ilmatiivis yläosastaan.sen voi testata kastamalla kirkkaan muoviputken 10 senttiä veden alle,ja kas,vesi ei nouse putken sisällä yhtään ylemmäs kuin pinta ulkopuolella on.
        Mutta jos laitat sormen putken päähän,ja nostat putkea ylemmäs, niin vesi nousee putken mukana ylös,kunnes alapää aukeaa.Kun joku on toimivan pumpun suunnitellut, on hän varmaan valumisilmiön ottanut huomioon,ja eliminoinut sen,joten,
        asiaa on turha vatvoa enempää,paitsi jos kyseessä on oma pumpuntekeleesi joka ehkä kaipaisi hajulukon tyyppisen mutkan pumpun ja vedenlähteen väliin.


    • Nuukaniilo

      Ostit käytetyn veneen, ilmeisesti edellinen omistaja on vaihdattanut tai vaihtanut impellerin, korjaaja huomannut että vanhasta oli paloja pois, kysynyt silloiselta omistajalta että avataanko lämmönvaihdin ja etsitään siipipyörän palaset. Omistaja vastannut että eipä viitsi, eiköhän siellä rittävästi ole vaihtimessa pillejä avoimena. Näin tällä kertaa.

    • kuusamox

      400 tuntia on keskimääräisellä ajolla 8 vuotta. Voi olla vaikea löytää sitä, jolla siipipyörä on hajonnut ja palaset jääneet koneeseen.

      Siipipyörissä on eroja kuten pumpuissa. Vaikka sippipyörä olisikin vedessä kesän ajan, se on kuivana ensimmäisessä käynnistyksessä. Harva viitsii juottaa sen.

      Siipipyörää hapertaa pelkkä aika ja seisominen. Muovissa ja kumissa olevat pehmentimet haihtuva ajan oloon vaikkei pyörää olisi koskaan käytetty. Seisottaminen siipi mutkalla ei paranna asiaa.

      Jos imupuoli on joskus ollut tukossa, sekin tekee halla pyörälle eikä ole tunneista kiini.

      Pyörä pitää tarkistaa joka vuosi ja vaihtaa jos siinä on murtumia. Sen verran halpa osa, että sen voi myös vaihtaa samalla kun pumppu on auki. Ainakin akseli tulee hyvin voideltua eikä siipi jumitu.

    • TeroTaapero

      Eipä ollut kyse siipipyörästä ja sen kestävyydestä. Vaan siitä , että korjaaja jättää tälläisen ansan asiakkaalle. Tuleehan se asiakas mahdollisesti takaisin ja saa vähän isommanrempan kaupanpäälle.
      Elikkäs SINÄ tarkistat/tarkistutat korjaajan tekemän työn. Koska veneily on sinun vastuulla.

    • kuusamox

      Korjaajan pitää osata epäilä palasia. Jos ei ole itse vaihtanut rikkoutunutta pyörää impelleriä, ei ole syytä etsiä palasia.
      On tietenkin mahdolista, että pyörä on mennyt rikki juuri huollon pihalla, mutta todennäköisemopää on, että se on mennyt ajossa ja vaihdettu uuteen. Vaihtaja on sörssinyt tämän asian.

      • 16+13

        Ne palaset voivat tosiaan olla jostakin aikaisemmasta rikkoutuneesta siipipyörästä ja jos huollossa ei ole syytä epäillä, että lämmönvaihtajassa olisi siiven kappaleita, niin ei sitä yleensä pureta ja tarkasteta, koska juuri kukaan ei halua maksaa työstä mitään.

        Jos siiven paloja puuttuu tai on lämpöongelmia, niin lämmönvaihtaja täytyy huollossa tarkastaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      133
      2596
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1504
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      137
      1347
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      353
      1278
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      108
      1198
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1085
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      13
      781
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      46
      769
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      749
    10. 55
      734
    Aihe