Ikuinen syömishäiriökö?

syömishäiriöinen

Kauhee läskin olo. Paha olla välillä enemmän ja välillä vähemmän.

Viime vuoden lopulla joulukuussa 2012 sain masennus lääkityksen koska minulla oli paha olla. Ne lihottivat minua. Silloin painoin ennen lääkitystä noin 52-54 se vähän vaihteli välillä oli jopa 48 kiloa vakavina masennus aikoina kun ruokakaan ei maistunut nyt olen lopettanut lääkityksen koska menin toukouun puolella puntarille ja se näytti noin 59 kiloa kauhee läski olo tuntu kamalalta kun näin nuo lukemat ja tiesin, että olin lihonut koska tunsin sen. Lopetettuani lääkityksen paino laski taas kuin ilmat olisi puhallettu ilmapallosta sellainen olo tuli. Lääkityksen haittavaikutuksian oli turvotus, ruokahaluan lisääntyminen eli lihoominen. En tiedä mitä se sitten oli osa oli turvotusta ja osa lihoomista. Koska paino laski kuitenkin ja nyt painan aamuisin kun käyn puntarilla 56 kiloa iltapäivisin se nousee 57 kun olen syönyt mutta katson aamupainon oikeaksi koska niinhän se on. En mitenkään läski ole mutta kuitenkin vaivaa. Olo on kevyt ja vaatekoko sama housujen tuumakoko 25 eli joka vastaa kokoa xs 32-34 yhdet housut on kokoa 32 jopa tietty se riippuu housujen materiaalista joskus tuntuu, että koko 26 on hyvä eli joka vastaa s 36 tuota kokoa ei ole kyllä enään tarvittu sitten teiniaikoijen kun oli murrosikä ja paikat turpos. Nyt olen 24 vuotta siis ja pituutta 164 cm. Ennen lääkitystä painoin usein 52-54 enemmän se mittari heilui kyllä 54 lukemissa se oli se normaali paino kun ruokakin maistui hyvin eikä masennus haitannut ruokahaluani. Nyt siis 56 eli ei mitenkään hälyttävää muutosta ole enään noin pari kiloa. Tiukemmaksi olen yrittänyt paikkoja saada mm. pyöräilemällä, jumpalla,kävelyllä ja nyt olen alkanut käymään kuntosalilla joten uskon, että olen taas kohta entiseni.

Painoni on ollut minulle aina pakkomielle. Olen painanut aina melkeen tuon 52-54 kiloa niin kauvon kuin muistan siksi se, että minulle tulee kaksi kiloa lisää on jo kamalaa. Vartalon täytyy tuntua omalta. Elämän aikana olen käynyt kaikki syömishäiriöt läpi. Kun olin 14 vuotta murrosikäisenä lihoin. Aloin laihduttamaan ihan viattomasti alussa kunnes se lähti käsistä pituutta oli jo tuolloin melkein se 160 pieni olen ollut aina ja paino alkoi olla myös tuota 59 kiloa. Aloin laihduttamaan rajummin. Jumppasin aamuin ja illoin, kävelin, paastosin, söin näkkileipää ja vettä kuukausia pelkästään. Paino laski ja lopulta painoin vain 38 kiloa. Vesi lasillisenkin jälkeen menini aina puntarille.Kun menin nukkumaan minun täytyi laittaa vatsan alle tyyny koska luut painoivat patjaa vasten. Minun oli alettava syömään koska kun kävin vessassa minun ulosteen mukana alkoi tulla verta. Silloin säikähdin ja se oli se kun se sai minun hälytyskellot soimaan myös vanhempani heräsivät tuolloin kukaan ei voinut ottaa tosissaan tuota minun laihduttamista. Koulussa olin aina 10 oppilas eturivissa. Koulukiusattu. Kukaan ei olisi voinut uskoa, että 10 oppilas sairastuu anoreksiaan ja en koskaan sitä myöntänyt itselle koska en mielestäni sitä sairastanut vaan se lähti käsistä. Muistan vieläkin kun menin sitten itku kurkussa keittiöön ja isäni paistoi minulle rasvaista pyttipannua, että nyt syöt vaikka väkisin. Kanamunaa oli myös tarjolla.

Tulin terveeksi mutta ei aikaakaan kun mukaan tulivat miehet. Pettymyksiä, pettämistä, toisia naisia. Ensimmäinen poikaystävä minulla oli 18 vuotiaana. Sen jälkeen on ollut säätöjä mutta he ovat aina valinneet sen "premman naisen" tai en muuten vain kelpaa toinen seurustelusuhde kesti 3 vuotta mutta mies petti ja minä jätin. Tuona aikana olen kokenut ahmimista ja oksennus yrittämistä bulimiaa mutta se ei ollut minun juttu. Nyt on mukaan tullut tämä paastoaminen ja liikunta taas. Jatkuvaa rumbaa näköjään. Jotenkin se jatkuva torjutuksi tuleminen ja hylätyksi tuleminen on romuttanu itseluottamukseni ja tunnen aina, että en koskaan riitä en naisena en koulu aikoina ja nyt kun olen työelämässä olen myös kokenut työpaikkakiusaamista. Aina palaan alkuun. En koskaan kelpaa missään.

Edelleen nautin siitä tunteesta kun on nälkä ja tunnen oloni kevyeksi. Pidän laihoja naisia kauniina mitä sairaamman ja kalpeamman näköinen sitä kauniimpi hän on. Pidän edelleen paasto päivä etenkin nyt kun huomasin tuon lihoamisen ja kun minulla on edelleen ne pari kiloa.


Turhauttaa kun masennuslääkityksen vuoksi enkö ole jo tarpeeksi kärsinyt. Turhauttaa niin paljon. Lääkityksen lopetin omasta tahdosta ja se on vaihtunut terapiaan se ei ainakaan lihota. Lääkityksen sain kun elämä heitteli mm. mieheni petti nykyään entinen. Hän söi henkisesti minut loppuun nyt kyllä olen jo jaloillani toisinaan itken pahaa oloani sitten kun kukaan ei näe.

5

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syönmitäsyön . ..

      Heippa. Ite huomasin että kun varaa semmoset salaatti ainekset, kuten tomaattia, kurkkua, oliiveja... ja niiden kanssa kylmää vettä.. turvotus menee ohi ja näläntunne... suosittelen! hedelmät toimii myös hyvin...

      • eteenpäin vaan

        Luulen, että jos on jotenkin tunnesyöjä, niin tarvitaan jokin apu tähän tunnevajeeseen, ansaitset kyllä hyvän poikaystävän, mutta olet sopivan painoinen. Luuletko, että laihuus tuo poikaystävän, kyllä varmaan iloisuus ja tasapaino on tärkeämpää, mee lenkille ja syö terveellisesti, nämä pätkädieetit on hyviä, saa syödäkin, mutta turha sinun on laihtua . Ja mitä niitä pettäjiä suremaan ...


    • syömishäiriöinen

      Viime aikoina tuo ahmiminen on jäänyt kun ei ole enään mieliala lääkitystä mikä lisäsi ruokahalua.

      Enkä sure enään tuota entistä miestä joka petti päinvastoin emme ole missään tekemisissä ja miksi olisin? Mutta varovainen olen jatkossa miesten suhteen.

      Sehän siinä onkin kun olen sopivanpainoinen. Minulle se on yhtä kuin lihava. Haluan olla hoikka alipainoinen. Mikä on ihan sairas mielikuva.

      Sairastin tuossa kolmisen viikkoa sitten angiinana ja tuona aikana painoin 52 kiloa mutta miten nyt sitten taas 56 onko se jotain turvotusta vai läskiä? Sitten vaikka olen ollut ennenkin tuossa 52 lukemissa olen ollut siihen tyytyväinen mutta olen aina halunnut saada vatsaa tiukemmaksi ja sivusta myös mutta jotenkin se on aina vaikeeta vaikka kuinka harrastaa liikuntaa.

    • Apua Sylistä saanut

      Itse otin ns. Bingen ahmimishäiriössä lääkäriin yhteyden, mutta ensimmäinen lääkäri ei edes häiriötä tuntenut vaikka se esiintyy noin yhdellä viidestäkymmenestä ihmisestä siis melko usein.

      Keskusteluryhmä oli ainakin minulle erinomainen ratkaisu päästä asiassa eteenpäin ja kuulla kokemuksia muiltakin vastaavilta. Syömishäiriöliiton sivulla on linkkejä paikallisiin yhdistyksiin, joihin ihan oikeasti kannattaa mennä ainakin kerran kuuntelemaan. Homma on ihan vapaamuotoista keskustelua, ei mitään mambojamboa ja vapaamuotoista, vapaaehtoista. Katso esimerkiksi seuraava linkki. Jos et ole pääkaupunkiseudulta, niin vastaavia yhdistyksiä toimii muuallakin..Tuolla ekan linkin alla on linkkejä alueellisiin yhdistyksiin.. Voi mennä siis vain kuulolle tai ottaa säännölliseksi keskusteluavuksi...

      http://www.syomishairioliitto.fi/yhteystiedot/
      http://www.etelansyli.fi/ (Pääkaupunkiseudulla toimii, tässä kävin ja käyn itse)

      Kannattaa käydä ainakin tutustumassa vaikka kuinka ujostuttaisi. Yhdistys on diskreetti ja toimii anonyymisti.

      • syömishäiriöinen

        Jotenkin ajattelen asiaa niin, että ei tämmöinen läski kehtaa sanoa, että luulen minulla olevan jonkin sortin syömishäiriö ja vaikka tiedän, että en ole ylipainoinen. Normaali lukemissa painoni on. Eikö?

        Paino on minulle pakkomielle. Niin sairaalta kuin se kuullostaakin jotenkin ajattelen, että minun tulee olla kavereiden tai minkä tahansa ihmisen rinnalla se pienin ja että minun tulee mahtua kaikkeen pienimpään vaatekokoon kuten jo nyt mahdun 32 xs mikä on ihan sairasta niin jotenkin ajattelen, että vielä tuosta pienempää minun tulee mahtua vaikka tuota pienempää kokoa ei edes ole jos lasten puolen kokoja ei lasketa. Ja jos en mahdu naisten koossa siihen pienimpää tuohon 32 xs niin olen automaattisesti läski näin ajattelen ja tiedostan sen olevan sairasta. Niinhän se on ei kai kukaan normaali ajattele niin?

        Lapsia en koskaan halua koska lihoon ja vartalo muuttuu. Tekisin varmaan itsemurhan. Tää ajattelu on niin hullua. Sitä olen alkanut miettimään, että leikkautan alapääni niin etten koskaan voi tulla raskaaksi. Sitä olen mittinyt, että miten sitten kun vanhenen niin lihon? Miten minun sitten käy?

        En ole tyytyväinen tuohon 56 kiloon vaan haluan jäädä 55 ala puolelle kuten se 54 kiloa siihen olen tyytyväinen ja olin muutama kuukausi sitten kun painoin sen verran. Niin kauvon kuin muistan olen painanut 54 minulla on se, että voin syödä mitä tahansa niin en liho pullat ja kaikki mikä taas tulee geeneistä äidin puolelta kun hän on hoikka. Mutta nyt sitten mielialalääkitys lihotti muutaman kilon ja en tunnu pääsevän niistä vaikka olen kyllä nopea laihtumaan. Vai onko tämä jotain turvotusta kun angiinan aikana laskeuduin siihen 52 kiloon? Eikö ole sitten tarpeeksi motivaatiota kun en ole kuitenkaan läski vaan se on enemmänkin periaatekysymys kun olen ennenkin painanut sen 54 niin nytkin pitää painaa vaikka mahdun edelleen kaikkiin entisiin vaatteisiinikin? En tiedä mikä on. Sairastahan tää on. Tuntuu, että peppu ja jenkkikset on tullu ja mahakin pömpöttää. Hävettääkin hiukan valittaa nyt muutamasta kilosta kun joillakin ihmisillä on niitä kiloja enemmän mikä on terveysriski.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9045
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      130
      2410
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe