ylipainoisen painonnousu raskaus aikana

mamma23

Aloitin uuden kun en löytänyt kun viime vuosien keskusteluja aiheesta.
Tänään kävin neuvolassa ja sain nuhteita painon noususta. Raskauden alussa painoni ei noussut ollenkaan nyt viikkoja 26 3 ja painoa tullut 10 kg. Ennen raskautta painoin päälle 83 kg/168 ja nyt kiloja 94. :/
Tuli kamalan huono omatunto kaikesta. Harrastan jumppia ja tanssia mutta nekin on kesä ajan tauolla ja alkaa vasta ensi kuussa,joten en ihmettele vaikka muutenkin paino olisi hieman noussut. Miten teillä muilla painon nousin kanssa? Miten neuvolassa suhtaudutaan?

11

1695

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monen äiti

Mä sain nuhteita liian vähäisestä painonnoususta kahden ensimmäisen raskauden kohdalla, muista eivät enää viitsineetkään kommentoida kummemmin. Että on myös tällaisia.. Olen normaalivartaloinen ja aina siis laihtunut vaikka kuinka syön normaalisti. Painoa tullut raskauksista -1,2kg - 5kg. Imetys kuihduttanut luurangoksi ja vasta siitä vuoden kuluttua taas tässä samassa painossa. Nyt rv 12 2 ja painoa -0,5kg... On tämäkin stressaavaa siis tosissaan kun koko raskauden saa miettiä miten saa mahaansa mahtumaan enemmän ja saako vauva tarvittavan plaaplaa. No terveitä jokainen onneksi ollut ja on edelleen!

• Monen äiti

Olen siis vastakohta mutta ja nuhteita sateli! Saarnaa. Geenit tai perimät mitkä lie.. Nyt jännään kun kk päästä kurkkaa painoa ja se tosiaan vain pudonnut vaikka ei pitäisi olla mistä putoaa..ns..

• mamma23

Tuntuu että nykyään mikään ei ole sopiva. Kaikkee verrataan ihme ihanne käyriin. Jokainen lapsi ja äiti kun on vain erinlainen. Ja kyllähän se lapsi ottaa ensiksi kaiken tarvitsemansa kasvaakseen ja loput jää sinulle. Jos itsellä hyvä olla niin eiköhän se lapsikin kasva moitteettomasti :) Tiedän äidin joka odotti kaksosia ja hänen mahansakkaan ei juuri kasvanut, sai tietää 8 kuulla että odottaa kaksosia. Tämä ihminen on kyllä jo mummo iässä mitta kuitenkin.

• Jklääoijb

Ylipainoisen ihmisen tilanne on vaan sillätavalla eri,kun normaalipainoisen.että raskausdiabeettes on todellinen uhka..
        Joten en ota kantaa siihen .onko sun tarve tehdä jotain.
        Mut esitän kysymyksen...paino EI kerry jos syö kulutuksensa verran.teetkö niin?
        Eli et syö enemmän herkkuja tms..jos näin on.ei painonnousuun varmastikaan voi vaikuttaa.
        MUTTA kannattaa olla rehellinen itselleen..:)
        Mulla ainakin teki mieli makeaa enemmän jne..(synnytin 2 viikkoa sitten.)
        Mutta ihan yhtälailla kuin muutenkin en antanut sille valtaa vaan kovalla itsekurilla söin terveellisesti läpi raskauden ja tiedostin herkkuihin " sortuessani" paljonko menee kaloreita..
        Lisäksi ihmettelen vähän tätä liikuntaa..pihalla riittää kilometritolkulla teitä joita kävellä ilmaiseksi ja mihin kellonaikaan tahansa!
        Joten miksi odotella kuntosalien tms..aukeamista.
        Vaan tossut jalkaan jokapäivä ja lenkille!
        Ei ole tarkoitukseni arvostella ylipainoa..minulle on aivan sama kuka mitäkin painaa,MUTTA raskaanakin olessa pitää kuitenkin tiedostaa ja tajuta ettei niin suuria yksilöeroja olekaan .että se selittäisi runsaan painonnousun.
        Kuulee niin paljon niitä ,että lihoin "raskauden takia 20-30 kg"..
        Ei pidä paikkaansa.vauva ja kaikki siihen liittyvä ei paina noin paljoa vaikka kuinka laskisi " vararasvat " mukaan.
        Kyllä se edelleenkin ratkaisee mitä suustaan alas laittaa( jopa enemmän kuin liikunta) oli sitten raskaana tai ei.
        Nyt sun pitää itse valita miten etenet.neuvolan tädille se nyt ei kuulu juurikaan.vaan mietit mitä itse haluat.vauva ei niitä kiloja tarvi vaan ottaa kyllä omansa!

• Nojoo..
        Jklääoijb kirjoitti:

Ylipainoisen ihmisen tilanne on vaan sillätavalla eri,kun normaalipainoisen.että raskausdiabeettes on todellinen uhka..
        Joten en ota kantaa siihen .onko sun tarve tehdä jotain.
        Mut esitän kysymyksen...paino EI kerry jos syö kulutuksensa verran.teetkö niin?
        Eli et syö enemmän herkkuja tms..jos näin on.ei painonnousuun varmastikaan voi vaikuttaa.
        MUTTA kannattaa olla rehellinen itselleen..:)
        Mulla ainakin teki mieli makeaa enemmän jne..(synnytin 2 viikkoa sitten.)
        Mutta ihan yhtälailla kuin muutenkin en antanut sille valtaa vaan kovalla itsekurilla söin terveellisesti läpi raskauden ja tiedostin herkkuihin " sortuessani" paljonko menee kaloreita..
        Lisäksi ihmettelen vähän tätä liikuntaa..pihalla riittää kilometritolkulla teitä joita kävellä ilmaiseksi ja mihin kellonaikaan tahansa!
        Joten miksi odotella kuntosalien tms..aukeamista.
        Vaan tossut jalkaan jokapäivä ja lenkille!
        Ei ole tarkoitukseni arvostella ylipainoa..minulle on aivan sama kuka mitäkin painaa,MUTTA raskaanakin olessa pitää kuitenkin tiedostaa ja tajuta ettei niin suuria yksilöeroja olekaan .että se selittäisi runsaan painonnousun.
        Kuulee niin paljon niitä ,että lihoin "raskauden takia 20-30 kg"..
        Ei pidä paikkaansa.vauva ja kaikki siihen liittyvä ei paina noin paljoa vaikka kuinka laskisi " vararasvat " mukaan.
        Kyllä se edelleenkin ratkaisee mitä suustaan alas laittaa( jopa enemmän kuin liikunta) oli sitten raskaana tai ei.
        Nyt sun pitää itse valita miten etenet.neuvolan tädille se nyt ei kuulu juurikaan.vaan mietit mitä itse haluat.vauva ei niitä kiloja tarvi vaan ottaa kyllä omansa!

Raskausaikana elimistön aineenvaihdunta muuttuu, ja elimistö aiheuttaa suolistoon keinotekoisen metabolisen oireyhtymän tilan, jotta ravinnon käyttö energiaksi olisi mahdollisimman tehokasta. Tämä vaikuttaa sekä raskausajan painonnousuun (eli paino nousee monilla enemmän, kuin mitä se olisi laskennallisesti mahdollista) sekä raskausajan diabeteksen syntymisen riskiin. Raskausaika on siis poikkeuksellista aikaa monella lailla, eikä raskausajan painonnousu kerro siitä, että äiti vetäisisi kaksin käsin ruokaa koko ajan.

Plus että monilla lähtee paino putoamaan aika tahtia imettäessä, joten onhan niillä kiloilla "ilonsa" siinä kohtaa, ettei pahasti alipainoiseksi kuihdu.

• mamma23

Viikko ja kolme päivää mennyt viime neuvola käynnistä ja paino on noussut 1.5 kg. Mistä niitä kiloja tulee? Masennusta pukkaa päälle ihan toden teolla. En tunne enää itteäni millään tavalla kauniiksi. Tulevat kilot ei juuri näy missään, tarkoitan että vaatteet mahtuu päälle,paitsi vatsan kohdalta ja rinnoista.

• Kuin myös

Itse olen melkein saman kokoinen kuin sinä. Raskausviikkoja tällä hetkellä 30 4 ja paino noussut juurikin tuon 10 kg. Ulkoilen säännöllisesti ja sokerirasitustesti oli ok. Verenpaine pysynyt koko ajan hyvänä. Koita nauttia raskaudesta, ei se kuitenkaan ikuisuuksia kestä :)

• mamma23

Kiitos kuin myös :) Yritän nauttia loppu ajan, kun aika menee kuitenkin nopeasti. Eikä se murehtimimen auta asiaa.

• Mamski87

Mä olen noin puolivälissä raskautta ja paino noussut 3kg. Jo viikolla 14, kun kävin sokerirasituksessa, minulla todettiin raskausdiabetes. Olin toki lievästi ylipainoinen ennen raskautta, mutta raskaana ollessa olen syönyt terveellisemmin ja tasaisemmin kuin aiemmin, lähinnä varmistaakseni sen, että lapsi saa kaiken tarvitsemansa. Ei se raskausdiabetes nyt johdu siitä että lappaa suuhunsa kaikkea sokerista jatkuvalla syötöllä, vaikka tietenkin sellainen käytös voi siihen vaikuttaa. Minun ei alkuraskaudessa tehnyt lainkaan mieli makeaa, söin lähinnä kirpeitä omenia välipaloina, niihin oli iso himo. Vähän jäätelöä kuumalla säällä (esim 1 mehujää silloin tällöin). En päässyt liikkumaankaan, koska jalka oli kipsissä.

Kannattaa ajatella niin, että kroppa ottaa sen, minkä vaatii. Syyllistäjiä on aina, ja sormien heristelijöitä! Imettäessä usein tippuu paino, ja nykyään vaa'an lukemia seurataan liiankin tarkasti. Älä tunne syyllisyyttä, vaan yritä nauttia raskaudesta. Jokainen kroppa on erilainen ja sinä olet ainoa, joka sen kropan kanssa elät, joten älä anna ihmisten syyllistämisen lannistaa. Raskauden jälkeen ehtii laihtua, jos tarvetta sille on.

• mamma23

Kiitos paljon sanoistasi Mamski87 :) nyt nautitaan loppu raskaus, eikä kuunnella kenenkään moitteita painosta. Itsehän minä painoni kannan :)

• vanha äiti

Jätä sokerit ja turhat rasvat pois. Lisää kasvisten ja marjojen syöntiä. Ellet laihdu, niin terveydentilasi ainakin paranee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      115
      5289
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4134
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3620
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3228
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2811
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2307
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      54
      1939
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1810
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1663
    Aihe