Minkalaiset kelit teillä siellä on?
Korven päivä on ollut hiostava, illaksikin aurinkoa ja lämmintä luvassa. Tulee taas mieluisia vieraita, joten grillivartaat on jo valmiina odottamassa valmistusta.
Huomenna aamusta ajamme Utajärvelle. Siellä on sotilasvalatilaisuus.
Armeijan hernesoppa on ihanaa, odotan kieli lipoen suupieliä. Sadetta ovat luvanneet Oulun suuntaan vaan sen varalle pakattu sateenvarjot.
Milloin viimeksi söit armeijan hernesoppaa?
Armeijan hernesoppa
56
2209
Vastaukset
Nihkeen nahkeeta ja hoistavaa keliä pitää täälpäin. Illaksi luvassa satieita mut katotaans nyt.
Armeijan soppaa en ole koskaan syönyt vaikka yks likka kävi armeijan, oli kait jotain hässäkkää meil silloin.
Ihan yhtä hyvää on itse kotona tehtykkin hernesoppa ku armeijan, uskoisin.Kuumaa ja kosteaa kuin........., ei sitä uskalla täällä kirjoittaa.. :)
Yöllä ja aamupäivällä sateli muutaman millin verran, nyt paistaa aurinko ja lämpötila varjossa 27.7C, vähän trooppiset olosuhteet.
Siskonpoikani vannoo myös valansa, hän on Vekaranjärvellä palvelusta suorittamassa.
Ikinä en ole syönyt armeijan hernesoppaa, ai jos kerran reissulla sais sitäkin maistaa.- * * ''''
Milloin söit viimeksi? :)) En koskaan. Vai menet Pistepirkkojen pitäjään.
Ilmoissa ei kehumista, sateisen tuhnuisen tihruista.
Sotkun makeita munkkeja söin, kun kävin deittailemassa silloista sulhoani, nykyistä siippaani v. 1977.- - sama
Unehtui sanoa, että meillä syödään vain omatekemää ärtsoppaa, alusta asti, ja hyvää on, takaan.
Muutaman kerran vuodessa keitetään isolla kastrullilla keltaisista herneistä. Se on vain niin pönköttävää ruokaa.
Kai se on liian hyvää, että tulee syötyä yli tarpeen.
- 1943
Marraskuussa 1990 olin armeijan muonitukseen tuustumassa Lahden Hennalassa. Olin myös maastossa ja mieleeni jäi, kun piti tehdä makkarasoppaa. Lenkkimakkaran sijaan mukaan oli tullut lauantaimakkaraa, ei ollut hyvää keitossa.
- 1943
Ja vielä täydennyksenä keleistä. On paahtavan kuumaa ja aurinkoista. Keskiyöllä on luvattu ukkosmyräkän alkavan, saas nähdä. Eilinen sade virkisti luontoa.
1943 kirjoitti:
Ja vielä täydennyksenä keleistä. On paahtavan kuumaa ja aurinkoista. Keskiyöllä on luvattu ukkosmyräkän alkavan, saas nähdä. Eilinen sade virkisti luontoa.
Korvessa on ollut jo useita päiviä painostava ilma sellainen joka tietää ukkosta, mutta kun nuo isot järvet Oulujärvi ja Nuasjärvi halkaisevat ukkospilvet siten, että ne eivät pääse Korven keskustaan eikä mökilleni.
Olen pyykillä kaupunkiasunnossa. Viimeinen koneellinen menossa. Poika tuo aina omansa pestäväkseni. Jätän hänen vaatteensa kuivaushuoneeseen kuivumaan, hakee sieltä jahka ovat kuvia, omani vien mökin pihalle kuivumaan. Olen vetänyt pitkät narut pihakoivuista toisiin. Tilataidetta valko- ja kirjopyykeillä ; ).
- rokkamuori
v.2000 kuopuksen valatlaisuuden jälkeen oli rokkaa ja pannaria, ihan hyvää, itse kyllä keitän ja paistan parempaa
- rokkamuori
ai niin, vettä on tullut kaatamalla eilisestä illasta lähtien, nyt tuntuu kirkastuvan, kunnet taas huomiseksi aamuksi on odotettavissa kovatkin rankkasateet ja ukkoset
Minä en keittele hernesoppaa, eikä valmis kaupan hernesoppa ole mistään kotoisin. Armeijan sopan vertaista en usko saavani itse aikaan. Onhan siinä tietty latauskin mukana kun sitä armeijan soppaa nälkäisenä näkkileivän kanssa sisuksiinsa kauhoo.
- Tase pappa
korpikirjailija kirjoitti:
Minä en keittele hernesoppaa, eikä valmis kaupan hernesoppa ole mistään kotoisin. Armeijan sopan vertaista en usko saavani itse aikaan. Onhan siinä tietty latauskin mukana kun sitä armeijan soppaa nälkäisenä näkkileivän kanssa sisuksiinsa kauhoo.
Armeijan Hernekeitto onkin piiitkääään haudutettu kenttäkeittiössä, yhdessä lihan kanssa. Maut tulevat kohdalleen. Viimeksi söin Santahaminassa, Kadettikoulun tarjoamana, armeijan hernekeittoa. Hieman oli vaikeuksia löytää herneitä siitä lihapaljouden seasta, mutta maut oli lähes kohdallaan. Sanoin lähes! Eivät ruojat tarjonneet enää vanikkaa. Kas ku muistan aina sen aidon kivikovan vanikan ja jääkylmän voiklimpin maun, joka yhdessä teki siitä pakin kannesta mysteerillä syödystä hernekeitosta ikimuistoisen makuelämyksen.
Tosiaan -- sekin on muutettu. Ei ole enää armeijakaan entisensä. Ei edes hernekeitto.
- -hieno kesäsää-
Onhan tuosta jo aikaa kun olen viimeksi sitä syönyt. V 1989.
Itse keittelen välillä hernesoppaa pakkaseen isolla kattilalla.
Täällä erittäin hieno ja lämmin päivä. Aamuyöllä oli jotakin kastetta hieman tullut kun oli vesipisaroita lehtien päällä. Nousin ylös klo 4.50, eikä ole sen jälkeen satanut kuin äsken oikein vetisen kuuron ja taas on aurinko näkyvillä.
Oli oikein hieno marjastuspäivä. Tulin sopivasti kotiin yllätysvieraiden saapuessa. - Pirre*
24 vuotta sitten, poikamme valatilaisuudessa.
Mitenkähän ne muuten saa siitä hernerokasta niin hyvää..
p.s. missä aselajissa poikasi palvelee, vai olikakoon se hänen valatilaisuutensa?
Keli on hautova, sanoisinko ihan trooppisen kostea..tällä hetkellä ei sada, pilvistä on.- Korppis*
Nyt on astunut palvelukseen hollantilais/suomalainen nuori komea mies. Pojan isä on hyvin ylpeä. ; )
Pioneerikomppanian tekninen osasto tai jotain sellaista on pojan aselaji.
Kiva ilta, vieraat saunamökissä unimassa. Biologeja, tutkivat rantani ja puhtaaksi havaitsivat.
Yötä ; )
- Joko sammuit
ompa kummallista kun hunksipasha ei ole tullut tähän ketjuun tarjoamaan linkkiä vanhaan keskusteluun. Missä viivyt vanha kyylä???
- ei tolleen saa
Hyi kun sä oot ilkiä.
- Mmaiskiss
ei tolleen saa kirjoitti:
Hyi kun sä oot ilkiä.
Päinvastoin se on pelkkää realiteettia. Mene sinä siitä normaaliasentoos nuolemaan h:n bersettä.
- Haaahhaaaa
Mmaiskiss kirjoitti:
Päinvastoin se on pelkkää realiteettia. Mene sinä siitä normaaliasentoos nuolemaan h:n bersettä.
Ihanaa, että jotkut osaa pukea sanoiksi sen mitä olen jo pitkään ajatellut.
- Yööööök
Haaahhaaaa kirjoitti:
Ihanaa, että jotkut osaa pukea sanoiksi sen mitä olen jo pitkään ajatellut.
Olen samaa mieltä. Luoja että joku osasikin kertoa tuon saman asian tuosta vastenmielisestä äijästä.
Tosi hiostavaa ollut koko päivän. Puolen päivän jälkeen satokin melkosesti, mut eipä juuri raikastanut ilmaa. Työvaatteet liimaantu ihoon.
En mä oo varsinaisesti armeijan hernaria syönyt, mut soppatykillä keitettyä maatalousnäyttelyssä joskus parikymppisenä. Meillä oli lammas siel näyttelyssä, saatiin ilmaset sopat, oisko niitä ruokalippuja ollut neljä per lätty, hain niin monta kertaa, että alko jo hävettämään.
:D- sitroen.
Joskus 1965 torstaina alkuvuodesta söin viimeksi armeijan hernesoppaa. Hyvää oli.
Viimeisenä kymmenenä vuotena olen syönyt hernekeiton enimmäkseen suoraan purkista. Kylmänä. Ei lihottane... - tiinaex...
kakskyt astetta lämmintä ilmankosteus lähes sata että hikevää on.
- henrjii
Oulussa loppusodassa vuonna 1974, tosin se ehti jäätyä pakkiin, kun pakkasta oli likemäs -40
- Lorena*
Maailma on niin avara, kaikki ei ole aitoa. Armeijan hernesoppa on tosi maukasta kun sitä syö niissä olosuhteissa.
Varsinkin vaalien alla pystytetään "kenttätöpinöitä" ympäri rakasta Suomen maatamme, mainostetaan aitona SA-INt rokkana. Todellisuus on tarua ihmeellisempää, rokkaa, sitä "äitein keittämää" on 5 kg ja isonpikin pakasteköntti heitetään töpinään ja vettä niin paljon kun sielu sietää, joku lisää vielä sipulia ja sinappia lisukkeeksi ja aito liha on suikale-sattumia. Ihmiset vetävät ihan innoissaan kitusiinsa "aitoa rokkaa" suoraan kenttätöpinästä.
Parasta mitä olen maalaismarkkinoilla maistanut on kotikeittiössä Martat ja emännät hauduttaneet uuden sadon ruispuuroa, ei muuten voita mikään kun vielä siihen tulee aito Valion voisilmä päälle. En osaa keittää niin maukasta ruispuuroa kotona uudisjauhoista - kokeiltu on.
Korpikirjailijalle onnistunut valatilaisuutta, ota kaikki irti siihen tilaisuuteen on mahdollisuus vain harvoilla vanhemmilla tilaisuus päästä. Onnea valatilaisuus matkaan! - Tase pappa
Lorena/ Mainetsemallasi tekotavalla häväistään hernekeitto. Sellainen "armeijjan hernekeiton" valmistus on rinnastettavissa maanpetokseen.Nuo pikkukoijarit, turuilla ja toreilla, rahan himo silmissään syyllistyvät moiseen. Ammuttavaksi aamun koitteessa pitäisi saatella sellaiset järjestöjyrät, jotka noissa kauppojen edustoilla tarjoilevat hernekeittoaan, missä liha on jauhelihaa. Hyi hitto!
Intissä herneiden HAUDUTUS yhdessä lihan ja sipulin kanssa on tuntien hommaa. Isossa satsissa. Noin 150 - 250 litraa valmista keittoa, jossa ei vesi lillu, eikä herne etsi toista hernettä. Keitto on sakeaa, tasapaksua, lihaisaa ja maittavaa.
Ruis puuro, pitkään haudutettuna on hyvää. Ruis-Puolukkapuuro on kouluissakin nykyään pop.
Nykyisin ei oikein tahdo kenelläkään olla aikaa haudutella Ohraryyni-velliä. Se kun ottaa aikaa vähintäänkin sen 3 tuntia. On vaan vaivansa väärti. Sen maku oikein hivelee makunystyröitä ja hellii vatsaa.
Joskus, silloin tällöin, teen sellaista, kun on aikaa.- -maistanut-
Vaalien alla "joku" kauempaa tullut tarjoili vaimonsa kanssa raakaa hernesoppaa soppatykistään.
Sotilaskotinaisten hernesoppa on aina ollut kypsää ja maukasta. Useimmin heidän keittämää hernesoppaa tarjoillaankin kauppojen edustoilla ym. tilaisuuksissa. - 1943
Eiköhän sitä hyvää hernekeittoa saada monellakin variaatiolla. Ei sen aina tarvitse olla samanlaista.
- mimmimummi*
1943 kirjoitti:
Eiköhän sitä hyvää hernekeittoa saada monellakin variaatiolla. Ei sen aina tarvitse olla samanlaista.
Totta... vaihtelu virkistää hernekeitossakin... kasvishernekeittokin on tosi hyvää...
Tietysti ulkona maistuu tuo armeijan tykkisoppa aivan ylivoimaisen hyvältä..
Jostain kaukaisista ajoista alkaen, ovat naiset oppineet hyviksi.
Ainakin ruoan-laitossa.
Samalla kun laittoivat poikansakin lihoiksi.
Soppa-ruoka on sotilaalle helppoa, niin tuoda kuin nielläkin.
Samalla se antaa nuorelle sotilaalle tunteen, että äiti ei häntä unohda.
22C asteessa hikoillessani nyt, tuo aloitus mieleeni vuoden 1971.
Herne-soppa ei silloinkaan ollut näin vetistä.
Muistan tuosta ajasta vanhan viisauden, nälkä maistuu aina.
H.Valatilaisuus oli liikuttava kuten omien poikienikin aikoinaan vannoma.
Suomi on kansainvälistynyt sen huomaa suomalaispoikien ihonväristä ja silmien muodosta ja olihan siellä Petzenkin poika, jota ei ulkonäkönsä vuoksi puoliveriseksi olisi uskonut vaikka tumma onkin.
Hernerokka oli ihanaa, söin kaksi pakillista. Vieläkin on kylläinen olo.
Vettä on satanut koko päivän niin Utajärvellä kuin täällä Korvessakin. Nyt tosin on taukoa joten lähden tästä saunan lämmitykseen.
Lämpömittari pirtin oven vieressä näyttää 14 C,- Ikkunat auki
Söit kaksi pakillista? No, kyllä sitten hajua piisaa....
Ikkunat auki kirjoitti:
Söit kaksi pakillista? No, kyllä sitten hajua piisaa....
Kieltämättä nyt tuntuu siltä, että jos pyörällä lähtisin kirkolle ilman polkimia käyttämättä perille pääsisin ; ))
- :)))
korppis kirjoitti:
Kieltämättä nyt tuntuu siltä, että jos pyörällä lähtisin kirkolle ilman polkimia käyttämättä perille pääsisin ; ))
Kuin kuu-t-rakettina ilman polkimia.
. - navettapiika
Sodankylässäkin oli hernerokka kiehunut. Kävimme siellä valatilaisuudessa ja täytyy myöntää, että Kainuun tilaisuudet jäivät toiseksi.
Kajaanissa oli aiempina vuosina hernekeittoon sotkettu lauantaimakkaraa, eikä siitä kyllä maku parantunut. Köyhyys kait pakottaa valtiotakin vaihtamaan halvempaan.
Nyt oli kyllä aitoon jauhelihaan keitetty. Tilaisuuskin oli vaikuttava ja väkeä niin sopivasti, että jotain näkikin ja sai kuviakin otettua. navettapiika kirjoitti:
Sodankylässäkin oli hernerokka kiehunut. Kävimme siellä valatilaisuudessa ja täytyy myöntää, että Kainuun tilaisuudet jäivät toiseksi.
Kajaanissa oli aiempina vuosina hernekeittoon sotkettu lauantaimakkaraa, eikä siitä kyllä maku parantunut. Köyhyys kait pakottaa valtiotakin vaihtamaan halvempaan.
Nyt oli kyllä aitoon jauhelihaan keitetty. Tilaisuuskin oli vaikuttava ja väkeä niin sopivasti, että jotain näkikin ja sai kuviakin otettua."navettapiika"
Herne-keittoa ei tehdä Jauhe-lihaan.
Jalostaja saattaa olla eri-mieltä.
Ehkä Navetoissakin vastustetaan ajatusta, Sikalan puolella.
H.- kulmio-kalle
navettapiika kirjoitti:
Nyt oli kyllä aitoon jauhelihaan keitetty. Tilaisuuskin oli vaikuttava ja väkeä niin sopivasti, että jotain näkikin ja sai kuviakin otettua.Meirän rokka keitetään aina aitoon porsaan lapaan tai ulkokulmaan.
- ootteko kokeillu
kulmio-kalle kirjoitti:
Meirän rokka keitetään aina aitoon porsaan lapaan tai ulkokulmaan.
Palviluut antavat sitten hyvän maun rokkaan.
- kulmio-kalle
ootteko kokeillu kirjoitti:
Palviluut antavat sitten hyvän maun rokkaan.
Monia empiirisiä kokeiluja on tehty, mutta aina possuun palataan, ja aina tietenkin keltaiset herneet. Ne on paremman ja miedomman makuisia.
- Tase pappa
kulmio-kalle kirjoitti:
Monia empiirisiä kokeiluja on tehty, mutta aina possuun palataan, ja aina tietenkin keltaiset herneet. Ne on paremman ja miedomman makuisia.
Minun makuuni hernekeiton lihaksi sopii parhaiten porsaan potkalihat. Siitä irtoaa parhaiten keitettäessä sopivasti rasvaa. Luusta ja pehmeästä rustosta irtoaa paljon hyvää makua ja liha on maittavaa.
Jos ei ole potkaa, niin sitten kasleria, eli possun niskaa.
Jauheliha hernekeitossa on häpeäksi keittäjälle. Sellaisen sekoituksen nimittäminen hernekeitoksi pitäisi lailla kieltää. - navettapiika
hunksz kirjoitti:
"navettapiika"
Herne-keittoa ei tehdä Jauhe-lihaan.
Jalostaja saattaa olla eri-mieltä.
Ehkä Navetoissakin vastustetaan ajatusta, Sikalan puolella.
H.Tarkistin asian, Kajaanin varuskunnassa keitetään pääsääntöisesti hernekeitto lauantaimakkaralla ryyditettynä, oli valapäivänä ja vierailupäivänä pari vuotta sitten. Näin myös normaalilla torstai lounaalla.
Tänä kesänä palvelukseen mennyt poika on saanut nauttia hernekeiton Sodankylässä jauhelihalla, lauantaimakkara yllätystä ei ole ollut tarjolla.
Eli oli tieten kyse nimenomaan varuskunnassa keitetystä hernekeitosta, ei siitä savuluista hauduttamalla keitetystä äidin tarjoamasta. Ja jos vielä on ostoskärryyn osunut ne luomuherneet,niin nautinnolla ei ole rajoja. - kulmio-kalle
Tase pappa kirjoitti:
Minun makuuni hernekeiton lihaksi sopii parhaiten porsaan potkalihat. Siitä irtoaa parhaiten keitettäessä sopivasti rasvaa. Luusta ja pehmeästä rustosta irtoaa paljon hyvää makua ja liha on maittavaa.
Jos ei ole potkaa, niin sitten kasleria, eli possun niskaa.
Jauheliha hernekeitossa on häpeäksi keittäjälle. Sellaisen sekoituksen nimittäminen hernekeitoksi pitäisi lailla kieltää.Kassleria ja keltaisia herneitä. Söin juuri, taitaa mennä taju, oli niin hyvää.
Herneet olivat tosi huonolaatuisia, piti perkata, kun oli suuri läjä jonkun ötökän puremia.
Miksi pitää syödä itsensä tönköksi. - Mik on tämä tuoksu..
kulmio-kalle kirjoitti:
Kassleria ja keltaisia herneitä. Söin juuri, taitaa mennä taju, oli niin hyvää.
Herneet olivat tosi huonolaatuisia, piti perkata, kun oli suuri läjä jonkun ötökän puremia.
Miksi pitää syödä itsensä tönköksi.Ja perästä kuuluu...
- ...
kulmio-kalle kirjoitti:
Eikös ne keltaset ole niitä ruotsalaisia herneitä? Papumaisia.
- rokka-pokka
... kirjoitti:
Ainahan ruotsalaiset ovat olleet suomalaista makeampia.
Suomalaiset haittaavat rokkatorven kuntoa. - tosiaannii
... kirjoitti:
Paljon mahollista. Ruotsissa kaupan ärtsoppa ainakin on keltaisista herneistä tehtyä. Vihreää soppaa en täällä ole nähnyt koskaan. Tuota en ole ajatellutkaan aikaisemmin. Suomessahan oli koulun ja äidin tekemä aina vihreää.
- hyi
Värilliset (siniset) piilolinssit Korpilla, epäaidon näköiset.
Mitä tykkäät näistä piilolinsseistä ; )
Ihan ovat molemmissa kuvissa aidot värit minulla ja norjalaisella metsäkissalla.
Moro. Viime viikolla oli oikein ihanan hiostava, ja toissayönä tulikin niin mojova ukkonen, että villi-eläimet ulkona naukui. Vai oliko se mun heteka, no ihan sama.. villi-eläin kun villi-eläin. Eikun hetkinen. Tuohan oli vaan mun unelmissa... ;))
Nyt on jo viileämpää. Ja sadetta luvassa ensi viikolle, ihan hyvä, kastelukaivo on melko tyhjä. Olen näet muuttanut omakotitaloon, ja voi että elämä voi olla terapeuttista välillä. Mä nautin, niin paljon ettei oikein mikään saa mua enää alakuloon kovin kauan.
Naapuri kävi äsken tuomassa "puuroa", oman maan vihanneksia - porkkanaa, varsiselleriä (oliko), pikkusipulia, kesäkurpitsan ja papuja. Mulla on jo vesi kielellä..
Armeijan hernesoppaa en ole syönyt koskaan, ehkä kolmen vuoden päästä :)Vai naukuu teillä unelmat.
Täällä on vilpoisaa, olin pari tuntia puskassa sain sangollisen marjoja. Punaisia- ja mustaherukoita, vielä jäi hiukan valkoisiaherukoita. Alkoi satamaan, lopetin kyykkimisen ja tuo selkäkin vaati oikaisua.
Kunnon iltapäivä köllöt ja nyt pelittää. Paniskohan saunan tulille, katsotaan ; )
Olisipa minunkin naapurit noin höveleitä. Täytyy myöntää minulta loksahti leuvat levälleen kun naapurin rouva hymyili ja isäntä heilutti kättään kun ajoin sivuun ohittaessamme metsätiellä se on jo jotain.
- -sateista-
Täälläkin on satanut iltapäivän ja ilma on huomattavasti viilentynyt hellelukemista.
Olimme muutaman tunnin ulkona sateessa porukan kanssa. Eipä sade meidän iloisuutta haitannut.
Herukat ovat vielä pensaissa. Pitänee kerätä jahka sen verran kuivahtaa että viitsii puskaan mennä.Herukkasato oli hyvä, marjat isoja ja meheviä. Minulla ei ole kuin muutama puska, mutta sen verran, että saan kotiviinipöntön porisemaan ; )
Olen aikaeissa tehdä punaviiniä. Selasin nettiä ja kirjasin joitakin reseptejä, mutta jos tiedät hyvän reseptin otan vastaan punaviinireseptejä.
Valkkista ja roseeta olen useimmiten tehnyt, nyt kiinnostaa punkku.- -sateista-
korppis kirjoitti:
Herukkasato oli hyvä, marjat isoja ja meheviä. Minulla ei ole kuin muutama puska, mutta sen verran, että saan kotiviinipöntön porisemaan ; )
Olen aikaeissa tehdä punaviiniä. Selasin nettiä ja kirjasin joitakin reseptejä, mutta jos tiedät hyvän reseptin otan vastaan punaviinireseptejä.
Valkkista ja roseeta olen useimmiten tehnyt, nyt kiinnostaa punkku.Enpä ole valmistellut herukoista viinejä vaan keitellyt hilloiksi ja mehustanut.
Minullakin vaan muutama pensas. Näyttäisi että muutaman sangollisen saan noista talven varalle.
Marskin juomaa olen joskus muutama vuosi sitten tehnyt. Reseptikin taitaa olla jossakin laatikoitten pohjalla. Pitäisi kaivella esiin. -sateista- kirjoitti:
Enpä ole valmistellut herukoista viinejä vaan keitellyt hilloiksi ja mehustanut.
Minullakin vaan muutama pensas. Näyttäisi että muutaman sangollisen saan noista talven varalle.
Marskin juomaa olen joskus muutama vuosi sitten tehnyt. Reseptikin taitaa olla jossakin laatikoitten pohjalla. Pitäisi kaivella esiin.Olen kuullut siitä marskin juomasta kaivelepas lipaston laatikoita alkoi kiinnostaa. Jos oikein muistan, että siinä käytettiin viinimarjojen lehtiä.
korppis kirjoitti:
Olen kuullut siitä marskin juomasta kaivelepas lipaston laatikoita alkoi kiinnostaa. Jos oikein muistan, että siinä käytettiin viinimarjojen lehtiä.
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/365224/Marskin Juoma/
Löyty, voisi olla hyvä janojuoma, taidan kokeilla ; )- henrjii
korppis kirjoitti:
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/365224/Marskin Juoma/
Löyty, voisi olla hyvä janojuoma, taidan kokeilla ; )Vaasan Jaakoon puolukkajuoma on kans hyvää kun janottaa http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=vaasanjaakoon juma&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDIQFjAB&url=http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/62153/&ei=HgsJUv6jJYmt4ASNrYC4AQ&usg=AFQjCNHMuSJVS5KuqDwrC2fA73unMcGXiA&bvm=bv.50500085,d.bGE
henrjii kirjoitti:
Vaasan Jaakoon puolukkajuoma on kans hyvää kun janottaa http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=vaasanjaakoon juma&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDIQFjAB&url=http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/62153/&ei=HgsJUv6jJYmt4ASNrYC4AQ&usg=AFQjCNHMuSJVS5KuqDwrC2fA73unMcGXiA&bvm=bv.50500085,d.bGE
Puolukka-aika lähestyy ; )
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236798Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka231011- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713