Lumiakänny Kroatiassa

Splitlandia

Itse olen suunnittelemassa matkaa Kroatiaan, jossa olisi tarkoitus vuokrata paikallisesta vuokraamosta auto. Kysymys navigoinnista: Voiko maassa käyttää itselle tuttua Lumian navigaattoria ja kuinka operaattorimaksu olisi fiksuinta hoitaa. Pelkään lähinnä, että puhelinmaksut nousisivat älyttömiksi.

Jos jollain on kokemusta asiasta, olisi kiva kuulla siitä..

15

685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeile1

      otat paikallisen liittymän, ne pitäs olla aikas edullisiakin siellä.

    • koke musta

      Kun kyselet kokemusta, niin pääteitä on niin vähän, että kartalla pärjää. Varma vuokrauspaikka on City rent car.

    • Akiantti

      Hei Splitlandia,

      Tarkistapa miten Finskin Ljubljana kävisi sinulle. Kuumimman sesongin ulkopuolella Ljubiksen autovuokrat on olleet kohtuulliset. Slovenia on myös ihan jees. Voisit ajaa
      - Postojnan (Slo) tippukiviluolien kautta Rijekaan,
      - moottoritietä Zagrebin kautta Kroatian Plitvice -järvien luonnonpuison kautta ... tai
      - toinen Slovenian tippukiviluolasto, Škocjanske jame, lähellä berluskonian rajaa, ja sitten sieltä Istrian niemimaalle...

      No siitä kännykästä, selaa kotiyhteydellä aikomaasi reittiä zoomattuna riittävän lähelle. kun kartta on latautunut, siirry eteenpäin. Tälleen kartat jäävät käsittääkseni puhelimen/muistikortin syövereihin. En tiedä voiko asetuksilla vaikuttaa käytettyyn muistipaikkaan ja muisamiseen varattavaav tilaan. Hotelleilla ja muilla majoittajilla saattaa olla ilmainen WLAN/netti, jota kannattaa kysyä. Opettele siis ottamaan kännykän WLAN käyttöön! Ainakin meillä oli lähes aina WLAN käytettävissä. Kaupungeilla saattaa olla myös avoin verkko turistien käytettäväksi.

      Muista tarkastaa auton vauriot hyvin ennen ajoon lähtöä, monelle on tullut ongelmia. Itsellekin melkein, mutta Sixt (Ljubljana) uskoi, kun olin soittanut alle tunnin ajoon lähdöstä (tuulilasissa kiveniskemä).

      Hyvää matkaa!

    • Splitlandia

      Kiitoksia edellisille vaivannäöstä. Kyllä tuo Ljubjana on harkinnassa, jos Finnairin lippujen hinnat ovat eurooppalaisella ja kilpailukykyisiä. Zagrebissa ja Plitvice tulee ilmeisesti koluttua. Tippukiviluolista en tiedä kun niitä on pällistelty Espanjassa ja muualla.
      Ilmeisesti slovenialaisella vuokra-autolla on mahdollista ajaa Kroatian puolellekin vai? Molemmat maathan ovat EU:ssa. Dubrovnikissa on joskus tullut oltua, joten ei sinne enää.
      Olen Euroopassa jossakin hotellissa käyttänyt Wifiä kännyssä, lienee sama kuin Wlan. Jos ajaa Ljubjanasta Zagrebiin, pitääkö luoda matkalla Wifiyhteys useamman kerran?
      Ehkä tuo prepaid on sittenki harkinnan arvoinen.

      Tuo karttojen lataus on mulle uusi asia. Siihen pitää paneutua.

      • Splitlandia

        On niiden paperikarttojen kanssa Euroopassa tulllut ajeltua, mutta navigaattorilla olen täysin kokematon tumpelo...


    • Akiantti

      Jos lataat kartat muistiin jossakin sopivassa paikassa, niin ei karttojen takia tarvi WiFi/WLAN yhteyttä hakea. No, Lju-Zag -välillä jos eksyt, en voi kuin onnitella, jos paperikartta - vaikka vaatimattomampikin - on.

      Finskin hinnat on olleet kohtuulliset, 250-450, riippuu niin monesta, varmaan myös tähdenlentojen lukumäärästä.

      Sloveniasta vuokratuilla autoilla on yleensä rajoituksia muihin maihin mennessä. Kroatiaan pääsy (ja takaisin) on helppoa, mutta vaivatonta, olemme käyttäneet menetelmää jo kolmena vuonna. Vuokraamo ottaa kuitenkin ulkomaankeikan takia hinnan, joitakin €:ja/vrk, koko vuokra-ajalta. Ei kannata jättää mainitsematta ja maksamatta, koska muutoin kaikki vastuukysymykset on rajan ylityksen jälkeen kuralla!

      Huom!!! Dubikseen mennessä Sloveniasta joutuu kulkemaan vähintään muutaman kilometrin merelle pistävää Bosnia-Hertzegovinan kannasta. BiH saattaa osalla vuokraamoista/ajoneuvotyypeistä olla pannassa...

      Eikä tässä vielä kaikki... Haepa (hakukenttä sivun alussa oikealla) tältä palstalta sanalla "split" tai mun nimimerkillä, niin löytyy erilaisia vinkkejä.

      • Akiantti

        Ja vielä tämäkin, ota (Lju -tapauksessa) aamulento mennessä palaa iltalennolla, saat yhden perilläolopäivän extraa! No, tasan viikon reissua ei kyllä tällä menetelmällä saa.


    • Splitlandia

      Painan ohjeesi mieleeni.

      Balkanilla ovat korkeuserot paikoin suuria. Oletko törmännyt jossain päin tiestöön, jossa maantien vierestä lähtee pystysuora jyrkänne satametriä tai enemmän suoraan alas ja ilman kaiteita. En haluaisi välttämättä hakeutua sellaiselle tielle kun en ole mikään huimapää. Korkeat maisemat ovat ihan jees, mutta käsien ja otsan hikoamisesta en välitä, ei tartte mennä lomalla överiks...

    • Akiantti

      trrrrrrr taas,
      Olen kulkenut pääasiassa Kroatian rannikolla, lisäksi hitusen Sloveniassa, Bosnia-Herzegovinassa ja MonteNegrossa. Kaikkialla on kaiteet olleetpaikallaan. En ole nähnyt merkkejä teiden sortumista/luhistumisista. Ihan satametrisiä pystyseiniä ei nyt palaa mieleen.

      Kivien putoaminen on aina mahdollista jyrkänteillä. Joskus putoaa 10g, ja joskus 1000kg - kai. Eräällä retkellä kysyin asiaa paikalliselta oppaalta. Sanoi, että veden jäätyminen on prosessi, joka eniten irroittaa kiveä liikkeelle, joten kesäaika on paljon vaarattomampi. Biokovon kapealla vuoristotiellä oli kyllä kiveniskemiksi sopivia jälkiä. Tietysti lämpölaajeneminenkin tekee oman osuutensa. Kyllä teiden varsilla on nyrkkiä pienempiä murikoita näkynyt. Kivivirrat (olen nähnyt vain paikallaan pysyviä) ovat kyllä hieman pelottavan oloisia - mitä jos se lähtee liikkeelle...

      Tuossa on mietittävää myös auton vakuuttamiseen, jos kulkee paljon kapeilla vuoristoteillä. Niin, ja vakuutukset eivät koske maastossa ajamista.

    • Splitlandia

      Sain navigaattoriasiaan tarkennusta: Kroatian tai muun maan kartan lataus maksutta Here Mapsilla, lataan etukäteen Suomessa Wlania käyttäen, kuten Akiantti jo neuvoi.

      Tässähän voi paneutua jo itse matkareitin pohtimiseen, kun tuo navigointiasia selkeni. Itseasiassa halusin selvittää homman myös muiden maiden takia, ei vain Kroatian vuoksi.

      • Niinhänseon

        Jos päädyt(te) lentämään Ljubljanaan, suosittelen autovuokraamoksi ATET-nimistä paikallista firmaa. Hyvä kalusto ja todella laadukas palvelu: www.atet.si
        Itse varasin auton ko. vuokraamosta sähköpostitse ja olin todella tyytyväinen. Ei ehkä halvin, mutta hintansa väärti.


      • Splitlandia
        Niinhänseon kirjoitti:

        Jos päädyt(te) lentämään Ljubljanaan, suosittelen autovuokraamoksi ATET-nimistä paikallista firmaa. Hyvä kalusto ja todella laadukas palvelu: www.atet.si
        Itse varasin auton ko. vuokraamosta sähköpostitse ja olin todella tyytyväinen. Ei ehkä halvin, mutta hintansa väärti.

        Tutkin tuota sivustoa pintapuolisesti, näkyipä siellä joku suomalainenkin kehuvan puljua. Mietintämyssyyn menee.


    • Splitlandia

      Reissu Splitiin ja muualle maahan tuli tehtyä. Latasin Kroatian kartan matkalla Norwegianin koneessa, kun siinä oli ilmainen Wifi. Olisi ollut kyllä hotellissakin.

      Mitään prepaidia ei tarvinnut, navigaattori toimi ilman niitäkin.

    • Lataa Lumiaasi Kroatian kartta valmiiksi täällä Suomessa.
      Navigointiin et tarvitse datayhteyttä, joten navigointi Lumialla on ihan ilmaista kunhan vaan karttadata on valmiina puhelimessasi.

      Valitse
      Nokia kartat / Asetukset / Karttojen hallinta / Asenna ( )

      -E

    • Riva walk

      Bussissa ja laivoissa kun oli aikaa, oli mukava seurata missäpäin karttaa sitä oikein kulkuneuvolla mennään.
      Samoin kaupungeissa kun joskus tuli ihmeteltyä, että missäs sitä oikein ollaan, niin eikun Lumia esiin, sijainti löytyi heti. Oli kätsyä. Puhelin, navi ja hyvä kamera samassa paketissa. Eipä tarvinnut raahata kameraa erikseen mukana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe