Olenko jotenkin ihan hölmö? Kun en ole edes harkinnut adoptiota, vaan haluan nimenomaan sijaisvanhemmaksi? Oma logiikkani on seuraavanlainen:
Omia biologisia lapsia en halua suvussani periytyvän harvinaisen sairauden vuoksi. Minusta olisi itsekästä hankkia ehdoin tahdoin sairas lapsi. Ei siksi, ettenkö voisi sairastakin lasta hoitaa ja kasvattaa, vaan siksi, että olisi julmaa tehdä lapsi tähän maailmaan tietäen jo ennalta kuinka paljon se joutuisi kärsimään.
Jotenkin koen myös omalta kohdaltani (en siis muiden kohdalla) itsekkääksi lähteä adoptoimaan lasta omaksi, kun tiedän, että Suomessa on paljon perheitä jotka todella kaipaavat sitä omaa adoptiolasta. Minulle riittäisi sijaisvanhemmuuskin. Enkä nyt tarkoita että jotenkin tyytyisin "vähempään" vaan ainoastaan sitä, että vaikka toki kiintyisin sijoitettuihin ja rakastaisin kuin omiani, kestäisin hyvin senkin tilanteen, että lapset palautettaisiin vanhemmilleen. Haluan vain olla tekemisissä lasten kanssa, hoitaa ja kasvattaa. Ja olen jo päiväkodissa töissä, eli "mene päiväkotiin töihin" kommentit ovat turhia. Haluaisin kuitenkin pystyä vaikuttamaan lasten kasvatukseen ympäri vuorokauden ja nähdä heidän kasvavan.
Ajatuksenani on että haluan auttaa heikkoon tilanteeseen joutuneita lapsia. Myönnän olevani sen verran itsekäs, että tukiperheenä oleminen ei olisi minun juttuni, ihan siksi, että koska en halua omia biologisia lapsia, haluaisin kuitenkin olla äiti. Ja siis sijaisäitiys riittää minulle. Tiedän että lapsella olisi myös bioäiti, ja tätä suhdetta pyrkisin varmasti tukemaan kaikin keinoin, mutta minulle äitiys tarkoittaa hoitamista, hoivaamista, huolehtimista, kasvattamista, arjen rutiineja ja rakkaudella asetettuja rajoja. Haluaisin siis olla turvallinen aikuinen luomassa turvallista arkea kovia kokeneen lapsen elämään.
Hassuko?
4
151
Vastaukset
- sovit varmasti
Et kuulosta yhtään hölmöltä.
- ghggjgjj
Suurimmalle osalle lapset ovat samaa verta ja lihaa,ja välit vanhempiin ovat heille tärkeitä.ota huomioon jotta lapsi rakastaa aina omaa äitiään vaikka olisi sijoitettu,samoin mahd, veljiä ja siskoja.
- Dkdbwlsi
Ihme vastaus sulta, kun aloittajahan nimenomaan kertoi haluavansa tukea lapsen ja biovanhempien välistä suhdetta kaikin tavoin ja ainakin minä ymmärsin hänen kutakuinkin olettavan lasten jossakin vaiheessa palautuvan biologisille vanhemmilleen. Luitko edes aloittajan viestiä vai vastasitko ihan summamutikassa?
- lfknafn
Kuulostaa oikein hyvältä! Etkä kuulosta lainkaan hassulta - päinvastoin! Sinä ajattelet asioita syvällisesti ja epäitsekkäästi. Toivottavasti ryhdyt sijaisäidiksi ja saat nauttia lasten seurasta vuosien ajan. Onnea upeasta päätöksestä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html422836Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens292409Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4362408Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau192193Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1421796Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1421762Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat241295Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,31187- 741089
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671007