Onko mahdollista että tulee aivoverenvuoto, jos lyö päänsä?
Itse kolautin vajaa viikko sitten pääni/takaraivoni kunnolla seinään ja nyt pelottaa. Tänä iltana tuli ihan yhtäkkiä noin sekunnin kestänyt tajuton tila. Istuin tuolissa ja yhtäkkiä vain kaaduin eteenpäin ja silmät menivät kiinni. Sen jälkeen minulla on ollut hieman outo olo ja päässä tuntuu myös kovin kummalliselta.
Voisiko joku kertoa onko tämä niinkin vakavaa että kannattaisi lääkäriin hakeutua?
Aivoverenvuoto?
3
3362
Vastaukset
- en yhtään ihmettele
Voisitko sitten mitenkään mennä lääkäriin, aivotärähdys tai jotain. Pääseehän sitä päivystykseen ja on 24h neuvontapuhelin. Hölmöä jäädä ihmettelemään suomi24 palstalle.
- Isku niskaan
Hei!
Kannattaa käydä lääkärissä tarkistamassa tilanne. Tiedän erään tapauksen jossa henkilö löi takaraivonsa farmariauton takaluukkuun nostaessaan tavaroita autosta.
Oireet pahentuivat hitaasti ja vasta 3kk kuluttua hänellä diagnosoitiin niskassa vahingoittunut verisuoni, joka aiheutti mitä ihmeellisimpiä oireita jotka pahenivat sitä mukaa kun vahingoittuneesta kohdasta pääsi pieniä verihyytymiä aivoihin.
Toki mahdollisuus tähän on häviävän pieni, mutta jos olet lyönyt pääsi pahasti, kannattaa ehdottomasti käydä lääkärissä, etenkin kun sinulla oli vielä tuo hetkellinen tajuttomuus. - Tämmöistä kohdallani
Itse kaaduin jäisellä tiellä huhtikuussa ja löin pääni. Nousin samantien ylös ja muuta ei ollut kuin päänsärkyä.
Kävin terveyskeskuksessa sairaanhoitajan vastaanotolla neuvoa kysymässä. Keskustelu oli hyvä ja sain monisteen, jossa oli tarkkailuohjeita myöhempiä oireita varten mm. puheen häiriön varalta. Ohjeet taisivat unohtua kun muuten ei tuntunut vaivoja päänsärynkin lakattua.
Muutaman viikon kuluttua oli kaksi lyhytaikaista puheen puuroutumista ja parin viikon kuluttua menin varmuuden vuoksi lääkäriin, ensiksi sydänspesialistille. Sieltä sitten kaulavaltimon kuvauksiin aivojen verenkierron selvittämiseksi, sitten hermospesialistille, joka lähetti pään magneettikuvaukseen. Selvisi että tuo lievä aivotärähdys oli aiheuttanut pienehkön veren purkauman pääkopassa, mikä vaikeutti puhetta.
Seuraavaksi tutkitaan tihkuuko vielä verta, se ei näy magneettikuvissa, vaan katsotaan toisella menetelmällä.
Eli pienehkökin kolaus voi olla aivotärähdys, joka aiheuttaa sisäistä verenvuotoa. Ja pitää suhtautua sen mukaan vakavasti jos on oireita.
Oikea osoite on terveyskeskuksen tai sairaalan päivystys. Voi tosin olla että panevat puhumalla ulos "katsotaan nyt"-tyyliin jos ei juuri silloin ole selkeitä oireita. Varmuuden vuoksi eivät kai ala kuvata ja tutkia kaikissa paikoissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä741379Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2431269Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1521066Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2551048- 51775
- 64734
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em62717Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui39708Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44671- 30627