Nikon d5100 vai Canon eos 600d?

Entiiäentiiä

Olen hankkimassa ensimmäistä järjestelmä kameraa ja haluaisin sellaisen missä on kääntyvä näyttö. Ne ovat aikapaljon saman hintaisia. Ja haluaisin oikeastaan Canonin kameran koska eikö se ole parempi? Mutta löysin vain 399 Nikon d5100 Hintaseurannan kautta. Ja muualla samat kamerat ovat 499 jne. Onko hintalaatusuhde kohsallaan? Ja kumpi pitäisi hankkia? Kun ne ovat oikeasti samanhintaisia nii eikai Nikonin kamera ole niin hirveän huonompikaan? Vaikka vain yhdestä paikasta löysin sadalla eurolla halvemman.. hmmmm..

5

257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Molempi parempi

      Aika moni on sitä mieltä, että alle tonnin hintaluokassa Nikon tarjoaa himpun enemmän samaan rahaan. Canon on Suomessa perinteisesti vahva tuotemerkki, joka myy hyvin. Nikonia tuo Suomessa maahan ruotsalaisen yhtiön sivukonttori, ja panostus markkinointiin on ollut heikohko. Tuotteilla on ammattipiireissä vahva maine; suuri yleisö tuntee Canonin paljon paremmin.

      Itselläni on kokemusta kummastakin merkistä. Tämänhetkinen järkkärikalustoni on Nikonia ja pokkari Canonia. Myös valokuvatulostimeni ja skannerini ovat Canonia eikä minulla ole muutenkaan mitään hampaankolossa Canonia vastaan.

      Nikon D5100? Vilkaisepa, mitä tunnettu ammattivalokuvaaja Matti Sulanto on siitä:
      http://sulanto.blogspot.fi/2011/04/d5100-on-nikonin-paras-ensimmainen.html

    • ljhlhlkhjlkl

      Nikon d5100 ja canon 600d ovat samantasoisia kameroita. Nikon taitaa olla hieman halvempi. Molemmistahan on tullut myös paremmat mallit (d5200 ja 650d), mutta ne ovat jo kalliimpia.

      Kannattaa ehdottomasti köydä kokeilemassa molempia kameroita, ja selvittää kumpi istuu käteen paremmin. Ja kummassa on mielestäsi napit ja toiminnot paremmassa paikassa. Nuo ovat makukysymyksiä. Itse tykästyin enempi Nikoniin.

      Jotain pieniä ominaisuuksia löytyy toisesta ja ei löydy toisesta. Esim. canonilla pystyy kuvaamaan 60p videota (tosin ei täydellä full hd:llä). Nikonissa löytyy taas videonnissa jatkuva automaattitarkennus (tosin viiveellähän se tarkentaa ja äänekkäästi tietty). Canoniin saa videokuvausta ajatellen ladattua muistikortille vaihtoehtoisen käyttöjärjestelmän, jolla saa tehtyä videokuvauksessa hyvin monipuolisia säätöjä jos sellainen kiinostaa.

      Tämän varmaan ootki jo vilkaissut:

      http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Nikon-D5100

      Muista, että et osta pelkkää kameraa vaan kokonaisen järjestelmän. Sen järjestelmän kanssa olet sitten naimisissa kun rupeat ostamaan linssejä ja muita lisätarvikkeita. Jos jollain sukulaisella on jo Nikon, niin voi olla hyvä valinta jos voit välillä lainata / ostaa linssejä.

    • järkkärifan1

      Itse olen Nikon D5100:an puolella, koska olen jo käynyt kokeilemassa sitä liikkeessä, ja kuulemma on suosittu / tykätty järjestelmäkamera.

    • milsukka

      itsekkin olen miettinyt canon d600 tai 3200 nikon...olen amatöörien amatööri mutta pidän kuvaamisesta ja olen kyllästynyt huonoihin kuviin ja se että tilanne ehtii menemään ohi, kun joutuu systyttämään kuvia tai zoomaamaan iänkaiken . Kallistuin ensin 3200 nikon puoleen. Tosin kävin viimeksi tänään katsomassa kaverin d600 canonia joka ohjaa suomeksi ja siinä kääntyvä "ruutu " joka myös suojaa kameran kuvaruutua kätevästi. Mutta 3200:ssa taas on niitä megapixeleitä enemmän, joka sopii minun mahdollisiin tarkoituksiin, kun pidän suurista kuvista. Ajatus olisi ostaa eka ja vika hyvä kamera loppuelämäksi. Nyt mietin Nikon d5100. Sen kääntyvän läpän takia..Juuri tällä hetkellä en löytänyt mitään hyvää pakettitarjousta . haluan kuitenkin yhden pidemmän putken ulkokäyttöä varten , jotta voin ottaa kauempaakin hyviä kuvia. Luen mielelläni vinkkejä ja kokemuksia minäkin, maltti on valttia. Minulla ei ole ollut aikaisemmin kameraa joten varaosien suhteen lähden puhtaalta pöydältä. Ainoa asia on että olen erittäin teknisesti lahjaton , tavallinen ihminen joka silti rakastaa kuvaamista.

      • kljflksdjsdlkfkj

        Kaikki nuo mainitsemasi kolme mallia sopivat sinulle varmasti hyvin. Kaikissa myös niin paljon megapixeleitä, että luulisi riittävän. Eroja:

        - Jos aiot kuvata paljon myös videoita, niin Nikon 5100 on hyvä koska siinä on kääntyvä näyttö sekä jatkuva automaattirarkennus videossa.

        - Nikon 3200 on hyvä aloittelijalle sillä siinä on opastava toiminto erilaisille kuvaustilanteille. Suosittelee samalla tiettyjä valotusasetuksia eri tilanteille. Ei ole kuitenkaan kääntyvää näyttöä, joten ei niin kiva videokuvauksessa eikä silloin jos pitää kuvata esim. matalalta kasveja. Myös hieman halvempi ja heppoisempi runko kuin noissa canon d600 ja d5100.

        - Canonissa on kääntyvä näyttö, mutta ei jatkuvaa automaattitarkennusta videossa.

        Itse ostaisin sinun tilanteessa pakettina Nikon d5100 tai d3200 tuollaisella 18-105 vr linssillä. Tuo on jo aika pitkä putki eli ei välttämättä tarvitse heti ostaa toista linssiä. Voit sitten alun jälkeen miettiä, että tarvitseeko 200:aan tai 300:aan ulottuvaa putkea. Vai kenties valovoimaista kiinteää esim. 35:n putkea jolla saa hienoja kuvia edullisesti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      147
      2962
    2. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      316
      2092
    3. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      91
      2061
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      125
      1997
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1779
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1455
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      101
      1230
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      27
      1198
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1110
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      102
      999
    Aihe