Rauhan sana

peacevl

Miten Rauhan sana eroaa vl:stä? Minusta vaikuttavat samanlaisilta lestadiolaisilta.?

82

5495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etsivä-xx

      Eroavat siinä että Rauhan Sana pitää näkymärrömän kirkon käsitettä laajempana eli lukee uskovaisiksi muitakin kristittyjä toisista yhteisöistä. Väljempi teologinen näkemys kasteesta eli on enemmän evl kirkon suuntaan olevaa tulkintaa sekä samaan aikaan tulkintaa, joka on lähellä vanhoillislestadiolaista.

      Rauhan Sanan puheista on vähitellen katoamassa perinteinen evankeliumin julistus "Jeesuksen nimessä ja veressä". Paljon kuulee puheita missä tätä ei einä ole. Minusta menossa on toisaalta sulautuminen yleiskirkollisuuteen sekä siihen perinteiseen herätysliikkeiden kenttään, joilla perinteisen virkakannan sisältävä uskonnäkemys. Rauhan Sana on kaksikielinen eli ruotsinkielellä on vahva asema ja onko eroa siinä kuinka lähellä ovat perinteistä lestadiolaisuutta (paljon lapsia ym) en tiedä.

      • minä luulen

        Lff vaikuttaa aikalaila erilainen kuin sumenkielinen rauhansana. Saarnavat synnit anteeksi, televisio ei monella, ehkäisy ei monella, ei korvarengas


      • Osu Pasi
        minä luulen kirjoitti:

        Lff vaikuttaa aikalaila erilainen kuin sumenkielinen rauhansana. Saarnavat synnit anteeksi, televisio ei monella, ehkäisy ei monella, ei korvarengas

        eikö oikeesti ole telkkua niilläkään, entä tietokone ja pesukone?


    • Heimo Volotinen

      Rauhansanalaisena olen pitkään ollut huolissani siitä, että vanhoilliset eivät pääse irti heidän omasta omavanhurskaudestaan ja antaisivat vaan kaikki ohjakset Jumalan sanalle ja Pyhän Hengen johdatukselle. Ei renkilauma koostaan huolimatta voi korvata itse Isäntää, joka sanoo: "Minä olen tie, totuus ja elämä".

      • kananottoni

        minä rutsinkieliesenä (lff) en allekirjoittaa tuota. minun mielistä vanhoillinen saa pitää näkemyksen. se on vapautta.


      • 1+1
        kananottoni kirjoitti:

        minä rutsinkieliesenä (lff) en allekirjoittaa tuota. minun mielistä vanhoillinen saa pitää näkemyksen. se on vapautta.

        Siunuksella

        Kes


      • JeesuksenNimessä

        Jumala on sen itse meille ilmoittanut, että me vanhoillislestadiolaiset olemme ainoa oikea usko. Vain meillä on totuus. Ja vain meidän kauttamme pelastuu.


      • L.A
        JeesuksenNimessä kirjoitti:

        Jumala on sen itse meille ilmoittanut, että me vanhoillislestadiolaiset olemme ainoa oikea usko. Vain meillä on totuus. Ja vain meidän kauttamme pelastuu.

        Pröööt. Väärin. Ei teidän kautta pelastu, vain Jeesuksen kautta löytyy pelastus.
        Yksikään kirkkokunta, eikä yhteisö voi pelastaa ketään, pelastus löytyy yksin Kristuksessa Jeesuksessa.


      • Anonyymi
        JeesuksenNimessä kirjoitti:

        Jumala on sen itse meille ilmoittanut, että me vanhoillislestadiolaiset olemme ainoa oikea usko. Vain meillä on totuus. Ja vain meidän kauttamme pelastuu.

        Tämä on varmaan provo.


      • Anonyymi
        JeesuksenNimessä kirjoitti:

        Jumala on sen itse meille ilmoittanut, että me vanhoillislestadiolaiset olemme ainoa oikea usko. Vain meillä on totuus. Ja vain meidän kauttamme pelastuu.

        Olen itse käynyt kaikissa herätysliikkeisssä seuroissa sanan luulossa. Minulta moni uskovainen on kysynyt , että missä sitten on parhaat uskovaiset ja sanan julistus .Olen saanut vastata ja edelleen vastaan ( jokaisessa herätysliikkeisssä taivaskotia kohden kilvoittelee Armahdettujen Syntisten joukko ) kun Jumalan armo on saanut vallata sydämmen niin silloin vikoilut töistä JUMALAN lasta loppuvat . Pyhä JUMALA ei hylkää ketään joka turvaa häneen JEESUKSEN nimessä ja veressä . Nimimerkillä Armo kantaa perille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen itse käynyt kaikissa herätysliikkeisssä seuroissa sanan luulossa. Minulta moni uskovainen on kysynyt , että missä sitten on parhaat uskovaiset ja sanan julistus .Olen saanut vastata ja edelleen vastaan ( jokaisessa herätysliikkeisssä taivaskotia kohden kilvoittelee Armahdettujen Syntisten joukko ) kun Jumalan armo on saanut vallata sydämmen niin silloin vikoilut töistä JUMALAN lasta loppuvat . Pyhä JUMALA ei hylkää ketään joka turvaa häneen JEESUKSEN nimessä ja veressä . Nimimerkillä Armo kantaa perille.

        Kirjotukseni edelliseen, ei sanan luulossa vaan sanan kuulossa .


      • Anonyymi
        JeesuksenNimessä kirjoitti:

        Jumala on sen itse meille ilmoittanut, että me vanhoillislestadiolaiset olemme ainoa oikea usko. Vain meillä on totuus. Ja vain meidän kauttamme pelastuu.

        Tuo ei ole totta ihmisten keksimä miten te voitte tuomita kaikki muut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen itse käynyt kaikissa herätysliikkeisssä seuroissa sanan luulossa. Minulta moni uskovainen on kysynyt , että missä sitten on parhaat uskovaiset ja sanan julistus .Olen saanut vastata ja edelleen vastaan ( jokaisessa herätysliikkeisssä taivaskotia kohden kilvoittelee Armahdettujen Syntisten joukko ) kun Jumalan armo on saanut vallata sydämmen niin silloin vikoilut töistä JUMALAN lasta loppuvat . Pyhä JUMALA ei hylkää ketään joka turvaa häneen JEESUKSEN nimessä ja veressä . Nimimerkillä Armo kantaa perille.

        Tuo on totta näin minäkin tehnyt


    • Ovat hyvin samankaltaisia, mutta erojakin löytyy. Oleellisimmat erot ovat:

      - Rauhan Sanan lestadiolaisilla ei ole eksklusiivista seurakuntaoppia, eli he eivät kannata "vain me" -opetusta. Tässä mielessä he ovat "aitoja" lestadiolaisia, koska pitävät Laestadiuksen tavoin ratkaisevana vain sydämen tilaa - ei maallista joukkoa.

      - Rauhan Sanalla on hyvin löyhä keskusorganisaatio, joka ei linjaa käytännössä mitään. Tämän johdosta erot paikallisseurakuntien välillä ovat suuria. On hyvin tiukkaa ja hyvin liberaalia opetusta, joka vaihtelee paikkakunnittain. Nyrkkisääntö on, että ruotsinkieliset ovat tiukempia länsirannikolla ja etelässä ovat vähän liberaalimpia.

      - Rauhan Sanan seuroissa voidaan hyvin varoittaa meikkaamisesta, korvakoruista, tv:stä, ym. mutta nämä jäävät ihmisten ehdon tahdon vallan asioiksi, eli niitä ei saarnata suoraan synniksi ja uskovaisena voivat pitää, vaikka ajattelisivatkin näistä asioista erilain. Tiukimmat paikallisseurakunnat voivat muodostaa tästä poikkeuksen. Olen itse kuullut koetun hengellistä väkivaltaa myös Rauhan Sanassa.

      - Suurimmassa osassa puheita saarnataan synnit anteeksi, mutta Rauhan Sanan seuroissa voi kuulla myös puheen, jossa tätä ei tehdä. Vl-seuroissa syntien anteeksi saarnaaminen kuuluu käytännössä pakollisena osana seurapuheeseen.

      • peipohja.

        Onko sinulla käsitystä miten esim. Tv-kieltoa toteutetaan. Ähtävällä ajellessani pisti silmään taloryppäät ja talot joissa ei ollut tv-antenneja.
        SRK seuroissa törmää useinkin korvakoruihin ja meikkiin. Ähtävän rukoushuoneella en törmännyt. Voiko rannikon rauhansana olla jopa konservatiivisempi kuin SRK?


    • rauhansanalainen

      olet oikeassa mutta tässä on niin suuria paikkakuntakohtaisia eroja. On jopa rauhan sanan pappeja jotka hyväksyvät homouden. Sehän on hyvä olkaamme suvaitsevaisia.

      • assadSAD

        Sellaisille papeille piru työntää hornassa makkaratikun peräaukkoon ja paistaa heitä nuotiossa.


      • assadSAD kirjoitti:

        Sellaisille papeille piru työntää hornassa makkaratikun peräaukkoon ja paistaa heitä nuotiossa.

        Piru työntää kyllä sinne rektumiin sen pelekän makkaran...


    • ry:n jäsen.

      Rauhansanalaiset ovat myös vanhoillislestadiolaisia.
      Heidän oppinsa on hyvin samankaltainen, kuin meidänkin, mutta tietyt tavat saattavat vaihdella. Tavoilla tarkoitan lähinnä vain tapakulttuuriin liittyviä asioita. Rauhansanalainenkin voi omata silti tismalleen samankaltaiset tavat kuin SRK:n piirissä olevat vanhoillislestadiolaiset. Näennäisesti meidän SRK:n alla toimivien vanhoillislestadiolaisten tavat ovat yhtäläisemmät. Rauhan sanan vanhoillislestadiolaisista käytetään useimmiten nimitystä rauhansanalainen, joka juontuu heidän julkaisemastaan Rauhan Sana -lehdestä. Samalla tapaa meitä voisi kutsua Päivämiesläisiksi. Loppukädessä ihan samoja uskovaisia olemme molemmat!

      • nii ih

        Uskonnollisia tarkoitat varmaan.


      • ei ryläinen

        Mutta miksi ette saa tervehtiä rauhansanalaisia tervehdyksellä 'Jumalan terve'. Juontane opetukseenne, ettette tunnusta heitä oikeassa uskossa oleviksi.


      • Anonyymi

        Nimimerkki ry:n jäsen !
        Onko mielestäsi esikoiset samoja kristittyjä kuin rauhan sana ja vanhoilliset ?
        Nimittäin katsoin sydänmen murheella eilen videon jossa eräät ihmiset olivat käyneet Jällivaarassa jossa toimii ns. UusLestadiolainen liike . Sillä videolla tämä mies puhui että Uuslestadiolaiset ovat jonkun toisen herätys liikkeen kanssa yhteistyö kumppaneita ns. Ruis rock tapahtumassa . Tämä on kauhistavaista että lestadiolaisen nimen alla tälläistä synnin toimintaa on . Me esikoislestadiolaiset sanomme itsemme jyrkästi irti tälläisestä jumalattomasta toiminnasta . Jällivaarassa saarnataan tälläinen synniksi ja kehoitan ns Uuslestadiolaisia tulemaan jouluna ja muutenkin Jällivaaran joulu seuroihin sielun autuuden tähden ja oppimaan


      • Anonyymi

        Nimimerkki ry:n jäsen !
        Onko mielestäsi esikoiset samoja kristittyjä kuin rauhan sana ja vanhoilliset ?
        Nimittäin katsoin sydänmen murheella eilen videon jossa eräät ihmiset olivat käyneet Jällivaarassa jossa toimii ns. UusLestadiolainen liike . Sillä videolla tämä mies puhui että Uuslestadiolaiset ovat jonkun toisen herätys liikkeen kanssa yhteistyö kumppaneita ns. Ruis rock tapahtumassa . Tämä on kauhistavaista että lestadiolaisen nimen alla tälläistä synnin toimintaa on . Me esikoislestadiolaiset sanomme itsemme jyrkästi irti tälläisestä jumalattomasta toiminnasta . Jällivaarassa saarnataan tälläinen synniksi ja kehoitan ns Uuslestadiolaisia tulemaan jouluna ja muutenkin Jällivaaran joulu seuroihin sielun autuuden tähden ja oppimaan


    • vl-rauhansana

      SRK-lestadiolaisuus ja rauhansanalaisuus kuuluvat molemmat vanhoillislestadiolaiseen liikkeeseen ja evankelis-luterilaiseen kirkkoon.

      Usko on sama eli kristinuskoa, molemmissa uskotaan kolmiyhteiseen Jumalaan; Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen.

      Eri liikkeissä on haluttu kunnioittaa eri perinteitä kuten ihmisen ulkoiseen olemukseen liittyviä asioita, korvakorut ym. Eroa lähinnä seurakuntaopissa ja kasteopissa, ruotsinkieliset rauhansanalaiset käytännössä SRK-lestadiolaisuutta ilman SRK:ta.

    • rauhansanalainen

      Rauhan Sanan piirissä käytetään termiä Kristuksen kirkko joka tarkoittaa Kristuksen maailmanlaajuista kirkkoa johon kuuluu kristittyjä eri kirkoista ja herätysliikkeistä. Mielellään ei käytetä Jumalan valtakunta termiä koska sillä leimautuu VL:ksi.

    • rauhansanalainen

      Rauhan Sanan juhannusseuroja voi kuunnella tänä viikonloppuna Muoniosta ja Kalajoelta. Muonio: www.lyrs.fi ja Kalajoki: Kalajoenseurakunta.fi. Kalajoella opetetaan että Kasteessa ihminen saa synnit anteeksi ja uudestisyntyy ja että ehtoollisessa on syntien anteeksiantamus. Siellä puhuu mm. rovasti Jorma Kalajoki joka kuuluu Kansan Raamattuseuraan.

      • ToinenRauhansanalainen

        Se on taikaoppia että ihminen uudestisyntyisi kasteessa. Onnneksi tätä ei opeteta laajasti pikkuesikoisuudessa. Lähinnä liberaaleisssa paikoissa kuten Kalajoki, missä Rauhan Sanalla ei ole edes oma seurakunta, puhumattakaan toimitalosta.


      • LFFkristen
        ToinenRauhansanalainen kirjoitti:

        Se on taikaoppia että ihminen uudestisyntyisi kasteessa. Onnneksi tätä ei opeteta laajasti pikkuesikoisuudessa. Lähinnä liberaaleisssa paikoissa kuten Kalajoki, missä Rauhan Sanalla ei ole edes oma seurakunta, puhumattakaan toimitalosta.

        tätä oppia kyllä on Kokkolassa Himangalla Oulussa Muoniossa Pellossa, jopa Skutnäsissä. Moni LFF:n pappi opettaa että uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa. Olen kastettu olen pelastuva.


      • ToinenRauhansanalainen1
        LFFkristen kirjoitti:

        tätä oppia kyllä on Kokkolassa Himangalla Oulussa Muoniossa Pellossa, jopa Skutnäsissä. Moni LFF:n pappi opettaa että uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa. Olen kastettu olen pelastuva.

        Ei pidä paikkaansa että pikkuesikoisuudessa opetettaisi laajemalti että ihminen uudestisyntyisi kasteessa. LFF:n puolella sitä ei opeteta juuri missään. Se on puhdasta taikaoppia että ihminen uudesisyntyisi kasteessa. Ei edes luterilainen kirkko opettaa näin enää. Kirkon sivuissa sanotaan että kasteessa lapsi otetaan seurakunnan jäseneksi.


      • kaste_ja_henki

        Eihän kukaan voikaan uudestisyntyä kasteen perusteella, se on Jumalan henki joka siittää ne jotka Jumala valitsee tulemaan osaksi taivaallista Valtakuntaa, uudelleen eli antaa heidän eläväksi toivokseen taivaallisen elämän Kristuksen hallitsijatoverina.


      • kaste_ja_henki kirjoitti:

        Eihän kukaan voikaan uudestisyntyä kasteen perusteella, se on Jumalan henki joka siittää ne jotka Jumala valitsee tulemaan osaksi taivaallista Valtakuntaa, uudelleen eli antaa heidän eläväksi toivokseen taivaallisen elämän Kristuksen hallitsijatoverina.

        Kysymyksessä on kannaotto oikeaan kasteeseen, upottamiseen.

        Se on alkukiellä myös puhdistutua ja pesta entisestä elämmästä pois.

        Tit. 3:5

        hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät.

        Joten olet väärässä.

        Myös tässä; Ap. t. 22:16

        Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.'

        Kes.


      • Maailmatarvitseevettä

    • Aino513

      Rauhansanalaiset ovat epäuskoisia. Siten se eroaa.

      • PM.Juha.Sipilä

        Wittuilex hä?


    • körttiläinenuskova

      kaste pelastaa suvijuhlilla piti hyvän puheen se körttiläinen kirkkoherra Vantaalta. Toivottavasti joku vielä muistuttaa että olemme pelastuneet ja uudestisyntyneet Pyhässä Kasteessa. Ehtoollisessa saamme synnit anteeksi. Tämä oppi löytyy kirkon tunnustuskirjoista.

      • jkljkljkl

        Lestadiolaisuudessa kastekysymys ymmärretään aivan eri lailla. Pikkulapsi on taivaskelpoinen Kristuksen sovitustyön tähden. Ei hänellä ole vielä mitään nimellisiä tunnustamattomia syntejä.

        Me pelastumme uskon kautta. Synti vie lapsenuskon ja ihminen tarvitsee uudestisyntymisen pelastuakseen. Lapsikaste ei siinä mitään auta.

        Ihminen pelastuu parannuksenteon kautta kun syntejä kadutaan ja uskolla vastaanotetaan synninpäästö uskovaiselta ihmiseltä.

        Paavalikin opettaa että uudestisyntymisen kautta pelastutaan ,samoin opetti Jeesus Nikodeemukselle.

        Olen hyvin kiitollinen siitä että lestadiolaisuudessa on tässä asiassa terve opetus eikä ole menty samaan harhaoppiin kuin monet muut.


      • usko-ilo-sanoma

        Synnit on saatu anteeksi 2000 vuotta sitten ristillä. Usko siis evankeliumi omalle kohdalle. Jeesus Kristus on kuollut sinunkin syntiesi tähden ristillä. Tee parannus, käänny pois syntielämästä ja upota itsesi Jeesukseen ja hänen iankaikkiseen voitonristiin. Jeesus sanoo: Minä olen tie, totuus ja elämä: ei kukaan pääse Isän luokse muutoin kuin minun kauttani.


    • fdrtghjkl

      Rauhan sana erottu vanhoillislestadiolaisuudesta sen suhteen, että siellä on esillä oikea evankeliumi, ei "vain me".

    • fdertghjk

      Vanhoillislestadiolaisena olen käynyt monasti heidän seuroissaan ja kuullut ihan oikeaa evankeliumia.

    • pahkalanrauhansana

      tänään Pahkalan kesäseurat alk. klo 15 www.lyrs.fi nettiradio. Puhujina mm. kirkkoherra Kari Lauri Kalajoen seurakunnasta. ja Enkvist Larsmosta. Sekä R. Heikkilä Raahesta.

    • lffkristen

      kumma kun himangan kesäseuroisssa oli todistuspuheenvuoroja annoin elämäni jeesukselle joku kokkolasta piti sen sehän ei ole luterilaisen opin mukaista. huonoksi on mennyt himangan kesäseurojen ohjelma joku bändi siellä soitti kauheaa musiikkia

      • LFF

        Siitä on kauan kun uskovaiset osallistuivat Himangan kesäseuroihin. Sama koskee Kalajoen seurat.


      • etsivä-xxx

        Enpä sattunut kuulolle nettiin sitä kuuntelemaan, kun eivät ole nauhoituksia ei tähän ihan suoraan voi ottaa kantaa niiden tarkasta sisällöstä. Olen vain pannut merkille että Rauhan Sana on vuosia hakenut yhteyttä ja yhteistyötä toisen eli viidesläisen herätysliikkeen kanssa. Viideläiseen herätysliikkeeseen kuuluvat nämä todistajapuheenvuorot. Tämä perustuu viideläiseen teologiaan, joka on siihen perustuva, että ihminen näitä todistajapuheita kuunnelleessaa TEKEE uskonratkaisun. Puhdas luterilainen ja vanhoillislestadiolainen perinne on että sanan kuuleminen synnyttää uskon. Minä en pidä sanan julistamisena omaa kääntymyskertomusta vaan Raamatu sana julistamista, siis sitä että lähtökohtana on Raamatun Uuden tai Vanhan testamentin sanoma eikä keskiössä ole sanoman julistajan oma elämä. Jonkun verran kuulee seurapuheina näitä kertomuksia, joissa kerrotaan miten joku on saanut herätyksen, mutta minusta ne eivät rakenna uskoa. Ihan toinen syvyys on siellä Raamatun tekstissä, josta Jumala antaa oman vastauksensa, jonka vain Jumala tietää.

        Mitä mieltä ovat LFF:n ja Rauhan Sanan keskustelijat tästä Muromailisen viidesläisen liikeen ja Rauhan Sanan sulautumiskehityksestä. Millaisia havaintoja on muilla. Mielestäni kyse on ollut muustakin kuin pelkästä tilan vuokraamisesta silloin kun viidesläisten tiloissa on ollut isompia seuroja. Minut sai aikoinaan ottamaan etäisyyttä Rauhan Sanaan juuri tämä teologinen siirtyminen ja se että Jeesuksen nimessä ja veressä julistettava syntien anteeksiantamuksen sana jäi puuttumaan yhä useammasta seurapuheesta. Vaikka uskovaisella on luterilaisen teologian mukaan aina Kristuksen kautta syntien anteeksiantamus Jumalan silmissä, koskaan et voi tietää mikä kohta luetusta Raamatun tekstistä tai seurapuheesta on sitä joka puhuttelee kuulijaan niin että ne evankeliumin julistuksen sanat siellä puheen lopussa ovat ne mitä tulee kuulla. Olet voinut vaikka todeta että varallisuuden kerääminen on vienyt omassa elämässäsi lapsille tai puolisoille tarkoitetun ajan ja aika vain on lipunut ohi peruuttamattomasti. Tai olet huomannut ettäoletkin rakentanut uskon sijaan elämäsi turvan taloudelliisiin vakuutuksiin ym. etkä siihen, että Jumala pitää sinusta huolen, ajattelet voivasi omin voimin hallita elämääsi. Nämä ovat "käärmeitä" jotka luikertelevat sellaisenkin ihmisen mieleen joka on ajatellut olevansa oikea uskovainen.


      • etsivä-xxx
        etsivä-xxx kirjoitti:

        Enpä sattunut kuulolle nettiin sitä kuuntelemaan, kun eivät ole nauhoituksia ei tähän ihan suoraan voi ottaa kantaa niiden tarkasta sisällöstä. Olen vain pannut merkille että Rauhan Sana on vuosia hakenut yhteyttä ja yhteistyötä toisen eli viidesläisen herätysliikkeen kanssa. Viideläiseen herätysliikkeeseen kuuluvat nämä todistajapuheenvuorot. Tämä perustuu viideläiseen teologiaan, joka on siihen perustuva, että ihminen näitä todistajapuheita kuunnelleessaa TEKEE uskonratkaisun. Puhdas luterilainen ja vanhoillislestadiolainen perinne on että sanan kuuleminen synnyttää uskon. Minä en pidä sanan julistamisena omaa kääntymyskertomusta vaan Raamatu sana julistamista, siis sitä että lähtökohtana on Raamatun Uuden tai Vanhan testamentin sanoma eikä keskiössä ole sanoman julistajan oma elämä. Jonkun verran kuulee seurapuheina näitä kertomuksia, joissa kerrotaan miten joku on saanut herätyksen, mutta minusta ne eivät rakenna uskoa. Ihan toinen syvyys on siellä Raamatun tekstissä, josta Jumala antaa oman vastauksensa, jonka vain Jumala tietää.

        Mitä mieltä ovat LFF:n ja Rauhan Sanan keskustelijat tästä Muromailisen viidesläisen liikeen ja Rauhan Sanan sulautumiskehityksestä. Millaisia havaintoja on muilla. Mielestäni kyse on ollut muustakin kuin pelkästä tilan vuokraamisesta silloin kun viidesläisten tiloissa on ollut isompia seuroja. Minut sai aikoinaan ottamaan etäisyyttä Rauhan Sanaan juuri tämä teologinen siirtyminen ja se että Jeesuksen nimessä ja veressä julistettava syntien anteeksiantamuksen sana jäi puuttumaan yhä useammasta seurapuheesta. Vaikka uskovaisella on luterilaisen teologian mukaan aina Kristuksen kautta syntien anteeksiantamus Jumalan silmissä, koskaan et voi tietää mikä kohta luetusta Raamatun tekstistä tai seurapuheesta on sitä joka puhuttelee kuulijaan niin että ne evankeliumin julistuksen sanat siellä puheen lopussa ovat ne mitä tulee kuulla. Olet voinut vaikka todeta että varallisuuden kerääminen on vienyt omassa elämässäsi lapsille tai puolisoille tarkoitetun ajan ja aika vain on lipunut ohi peruuttamattomasti. Tai olet huomannut ettäoletkin rakentanut uskon sijaan elämäsi turvan taloudelliisiin vakuutuksiin ym. etkä siihen, että Jumala pitää sinusta huolen, ajattelet voivasi omin voimin hallita elämääsi. Nämä ovat "käärmeitä" jotka luikertelevat sellaisenkin ihmisen mieleen joka on ajatellut olevansa oikea uskovainen.

        Pääsihteri Eero Junkkaala on myöntänytkin ne epäterveet piirteet mitä viideläisessä liikkeessä on ja myöntänyt että nuoriin on kohdistunut painostusta. Tämä liittyy viidesläiseen ajantukseen että ihminen tulee rikkoa ennen kuin saada parannuksen armon. Siksi liike vetää puoleensa esim narkomaaneja tai vankiloiden vankeja. Lapselle tämä on merkinnyt sitä että anteeksiantamus on ollut kortilla. Riittävän katumuksen vaatimus on ollut osa viidesläistä liikettä ja se on rikkonut varsinkin lapsia ja nuoria. Tänäkin päivänä liike vierastaa sitä lapsenuskoa että ihminen on voinut olla uskovainen lapsuudestaan lähtien ja siirtyä siitä aikuisen uskoon ilman että tulee suurta kriisiä. Viidesläinen liike on paljon samoilla linjoilla kuin oli lestadiolaisuuden uusheräys. itse en ole viettänyt lapsuuttani tämä viidesläisen liikkeen piirissä mutta olen kohdannut sen mihin tilaan se on jättänyt ihmisiä. Viidesläisen liikkeen luonne näkyy tämän päivän tilanteessa liikkeen ominaispiireinä, agressiivisena julistuksena ja toisaalta sellasina todistajakertomuksina että joku syöpään sairastunut päätti että Jumala parantaa hänet kun hän alkaa uskomaan Jumalaan ikään kuin olisi sellaista teologiaa että Jumalan kanssa käydään kauppaa. Oikea teologia auttaa päinvastoin asettumaan Jumalan tahdon alle ja hyväksymään oman kuolemansakin jos se on Jumalan tahto, sensijaan uskovainen saa iankaikkisen elämän toivon. mutta siitä tämä nauhoitettu todistaja ei puhu. Liike on ainoa herätysliike missä homoseksuaalisiin on kohdistettu niin sanottuja eheyttämishoitoja. Vanhoillislestadiolainen liike on siinä mielessä terveempi että katsoo että homoseksuaali syntyy sellaisena kuin on vaikka katsoo että avioliitto on vain miehen ja naisen välinen. Homoseksuali elää silloin ilman seksuaalista suhdetta mutta niin elävät myös kaikki naimattomat, joita lestadiolaisessa liikkeessä on paljon. Raamattukin toteaa niin että jättää ihmiselle arvon:
        Matt. 19:12
        Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon."

        Kirkon herätysliikkeistä nimenomaan viidesläisyys on se minkä kierrän, muiden liikkeiden kesäjuhlissa voin käydä jos ne paikkakunnalle sattuvat. Olen kuullut riittävästi ja nähnyt riittävästi. Moni vanhoillislestadiolaisuuden kielteisimmän hoitokokousajan elänyt tosin kokee samaa vanhoillislestadiolaisesta liikkeestä.


      • pppppi

        Mietin samaa, jos en olisi tiennyt että kyse on rauhan sanasta, olisin voinut luulla joksikin vapaan seurakunnan tilaisuudeksi. Minusta lestadiolaisuudessa on juuri hyvää se, että siellä ei soiteta maallista musiikkia vaan vain virsiä. Pysykää siinä opissa,olette niin hyvä esimerkki monille etsijöille! :)

        T.etsiväinen ev.lut tyttö


      • pppppi kirjoitti:

        Mietin samaa, jos en olisi tiennyt että kyse on rauhan sanasta, olisin voinut luulla joksikin vapaan seurakunnan tilaisuudeksi. Minusta lestadiolaisuudessa on juuri hyvää se, että siellä ei soiteta maallista musiikkia vaan vain virsiä. Pysykää siinä opissa,olette niin hyvä esimerkki monille etsijöille! :)

        T.etsiväinen ev.lut tyttö

        Kuilu LFF:n ja Rauhan sanan välillä kasvaa. Kuitenkin Rauhan sanan piirissä on seurakuntia joka ovat terveellä pohjalla, kuten Ylivieskassa ja Vähäkyrössä.


      • Hurrinen

        Miten tuntuu tilanne olla Oulussa rauhan sanan piirissä? Ei kai siellä ole samaa maallisuus päässyt näkymään?


      • Hurrinen
        Hurrinen kirjoitti:

        Miten tuntuu tilanne olla Oulussa rauhan sanan piirissä? Ei kai siellä ole samaa maallisuus päässyt näkymään?

        Typerä kysymys! Varmasti myös Himangan ja Kalajoen seurakunnissa on uskon veljiä ja sisarta, Väärin alkaa laskea noin vaan tietty seurakunnat maallistuneet ja jotkut ei! Kun en tunnen tiettyt seurakunnan jäsenet. Eikä niitten toiminnot!


      • mikzsietlöydä
        pppppi kirjoitti:

        Mietin samaa, jos en olisi tiennyt että kyse on rauhan sanasta, olisin voinut luulla joksikin vapaan seurakunnan tilaisuudeksi. Minusta lestadiolaisuudessa on juuri hyvää se, että siellä ei soiteta maallista musiikkia vaan vain virsiä. Pysykää siinä opissa,olette niin hyvä esimerkki monille etsijöille! :)

        T.etsiväinen ev.lut tyttö

        mitä sinä etsit?


    • murheellinen

      Mutta kyllä on hyvä asia että Suomessa löytyy noin paljon ihmisiä jotka vakavasti haluaa olla kristittyä ja pitää raamattu totena. Olis hyvä jos näitä ihmisiä jotka suuriksi osaksi kuuluu kirkkoon vois yhteisesti pystyä vaikuttamaan kirkkomme menoa tämä päivänä.

      • Raudansahalainen

        Vanhoillislestadiolaiset eivät haluaa olla tekemisissä muiden kristittyjen kanssa tai olla vaikuttamassa heidän kanssa siihen että kirkko pysyisi raamatun opetuksessa.


    • pahkalanrauhansanalainen

      pahkalan kesäseurat tänään sunnuntaina klo 15 www.lyrs.fi puhujina Puhakka, Vähäkangas, Malinen. Tule kuulolle.

    • olettetevarsinaisiapuu

      joko on tiedossa milloin se kasteenne alkaa pelastaa suomalaisia, joko on näkyvissä se vuosisataluku?

    • kastetturauhansanalainen

      se kaste pelastaa kaikki kirkkomme kastetut jäsenet yli 4 miljoonaa jäsentä. luther sanoi:olen kastettu olen pelastuva.

      • En ole koskaan kuullut tuollaista harhaoppia Rauhan Sanassa, ja olen kuunnellut paljon saarnoja elämässäni.


      • Lapsikatse on OK katse muttei se ketään sinällään pelasta.


    • rauhansananjäsen

      miksi maallikko pitää rippisaarnan larsmon kesäseurojen ehtoolliskirkossa sehän pitäisi olla pappi

      • Koska papit ovat loppumassa Rauhan Sanassa, kun teologit eivät saa vihkiytyä papiksi. Muutaman vuoden kuluttua ei ole yhtään pappia osallistumassa seuroihin (jos ei vanhoillislestadiolaiset armahtaa meitä ja lähettää pappejaan).


      • Jos on saarnalupa, niin saa saarnata kirkossa.


    • Luterilaisinta lestadiolaisuutta, mitä maasta löytyy.
      Harmi vaan, ettei heillä ole toimintaa Itä-Suomessa.
      Ainoa lestadiolaisuussuuntaus, joiden tilaisuuksissa olen "kotonani".

    • rauhaton_sana

      Tiettävästi valehtelevat opillisissa kysymyksissä vähemmän. Ehkäpä muutoinkin.

    • päättäkääitse

      Ei ole ihme että lestalaisilal on mailmanennätys kun näitä lukee.

      ja toinen ihme yhtä suuri ettei se haittaa heitä ollenkaan, ei mitään haittaa ei mitään miettimistä ei mitään, kunhan ollaan vaan taas mailman ainoita oikeita, joka aamu uudestaan.

      mistä se kertoo en viitsi sanoa ääneen kun se on kielletty nykyään. totuuden saominen nimittäin.

    • näin

      Ei todellakaan vaikuta. Jotkut pitävät jopa korvarenkaita.

    • Onko rauhansanalaisius eli pikkuesikoisuss samaa kuin Tornionjokilaakson lestadiolaisuus?

      • Kyllä! Tornionjokilaakson pikkuesikoiset kutsuvat itseään itälestadiolaisiksi lestadiolaisuuden ensimmäisen hajannuksen perusteella.

        Länsilestadiolaiset ovat esikoislestadiolaisia ja itälestadiolaiset pikkuesikoisia.


    • Anonyymi

      Höpö homma

    • Anonyymi

      taivaassa menee paljon tilaa näille lestalaisille kun kaikille pitää olla huone, yli kolmekymmentä asuntoa siihen tärveltyy kun eivät tule toimeen keskenään.

      että semmoista se on se mailman ainoas oikea uskominen ja hengen leppääminen pohjoisilla tantereilla.

      milloin palaatte raamattuun, joko seuraavan sadan vuoden aikana vai miten?

    • Anonyymi

      Vielä Ylivieskan Rauhan sanassa on uskovaisia vai joko nekin on myyneet sielunsa pirulle(viidesläisille)?

    • Anonyymi

      Vieläkö Ylivieskan Rauhan sanassa on uskovaisia vai joko nekin on myyneet sielunsa pirulle(viidesläisille)?

    • Anonyymi

      No ne on melkein saman laisia

    • Anonyymi

      tänä viikonloppuna bosundin helluntaiseurat pe iltana puhuu pastori Marko Sjöblom joka opettaa että uudestisyntyminen tapahtuu Pyhässä Kasteessa ja ehtoollisessa saa synnit anteeksi

      • Anonyymi

        Itse asiassa hän opetti että Laestadius uudestisyntyi tavattua lapin Maria.


    • Anonyymi

      laestadiuksella oli väärä kasteoppi F G Hedbergillä on oikea

    • Anonyymi

      Rauhan sana = vittumaisuuden keidas

    • Anonyymi

      I närvilä lär vi att det heliga dopet frälsar och att vi i nattvardens sakrament får syndernas förlåtelse med frids hälsningar Närvilä troende

    • Anonyymi

      konservatiivisia puhujia oli haaparannan kesäseuroissa heillä on eri kaste ja ehtoollisoppi kuin meillä närvilässä

      • Anonyymi

        Mikä oppi sitten Närvilässä on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä oppi sitten Närvilässä on?

        närvilässä on se oppi mikä kirkkolain ensimmäisessä pykälässä Eli Raamatun oppi ja ev.lut tunnustuskirjojen oppi. Meillä on puhujina sellaisia jotka eivät puhu keksityistä nimisynneistä emme ota puhujia Ruotsin Tornionlaaksosta emmekä Näsistä eikä Ylivieskasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        närvilässä on se oppi mikä kirkkolain ensimmäisessä pykälässä Eli Raamatun oppi ja ev.lut tunnustuskirjojen oppi. Meillä on puhujina sellaisia jotka eivät puhu keksityistä nimisynneistä emme ota puhujia Ruotsin Tornionlaaksosta emmekä Näsistä eikä Ylivieskasta

        grankulla valtari ja paavo talonen eivät olet koskaan puhuneet närvilässä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        närvilässä on se oppi mikä kirkkolain ensimmäisessä pykälässä Eli Raamatun oppi ja ev.lut tunnustuskirjojen oppi. Meillä on puhujina sellaisia jotka eivät puhu keksityistä nimisynneistä emme ota puhujia Ruotsin Tornionlaaksosta emmekä Näsistä eikä Ylivieskasta

        Ylivieskasta ei kannata ketään ottaa, kaikki valheveljiä.


    • Anonyymi

      Nyt suviseurojen aikaan toivoin että julkisuudessa kyseltäisiin vieläkö vanhoilliset pitävät itseään ainoina oikeina ja miksi. Mutta eipä ole kuulunut...

    • Anonyymi

      Rauhansanalaiset on sitten aikanaan hautuumaalla ihan samanlaisia ateisteja kuin kaikki muutkin siellä.
      Vaikka nyt jotain aivan muuta toisille ja itselleen lupailevatkin.
      Så är det bara.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe