Saako pelkällä peruskoulupohjalla töitä?

19+3

Ottaako työnantajat töihin jos ei oo käyny amista? Onko amiskoulutuksesta edes jotain hyötyä vaikka koulutusala ei vastaa työpaikkaa?

59

7510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siivoomaan

      Siivous, kaupan kassa, pikaruokala jne vain noihin voi päästä. Onhan siitä aina hyötyä, mutta eri asia kuinka hyvin opiskelet ei huonolla lukion tai amistodistuksilla paljoa tee.

      • MyösMuitakinHommiaON

        Kaveri on raksalla töissä, jätti aikoinaan ammattikoulun kesken, nykyään tahkoo enemmän rahaa kuin meikäläinen (itse tosin noudatan teknologiateollisuuden tessiä), kaveri tienaa noin ~16e tunnilta ja saa painaa joka vkloppu hommia jos vaan tahtoo.. tämä siis pelkällä peruskoulutodistuksella. Kyllä tekevälle töitä löytyy.


      • zasqw.

        Kyllä se hyvä on opiskella,pääsee kevyempiin töihin.
        Nuorena kannattaisi mennä vaikka rakennukselle töihin ja painaa yötä päivää hommia 35 vuotiaaksi asti ja sitten lukea rakennusinsinööriksi.
        35 vuotiaana raskaantyön tekijöillä alkaa jo paikat hajoamaan.
        Töitä oppii vain töitä tekemällä.
        Nykyään jo cv:ssä ensin mainitaan työkokemus,sitten vasta koulutus.
        Akateemisesti koulutetut ei osaa kuin vähän kieliä puhua,muuten 99% ovat aivan uusavuttomia.


      • kuytfghj

        Voi päästä siivoamaan, mutta yleensä vaaditaan koulutusta. Sen sijaan erilaisiin aputöihin kyllä pääsee. Kyselee vaan suoraan yrittäjiltä. Sitten on tietysti se lehdenjako mihin voi myös päästä. Valinnan varaa ei juuri ole.


      • Kalle Kalkstrand
        zasqw. kirjoitti:

        Kyllä se hyvä on opiskella,pääsee kevyempiin töihin.
        Nuorena kannattaisi mennä vaikka rakennukselle töihin ja painaa yötä päivää hommia 35 vuotiaaksi asti ja sitten lukea rakennusinsinööriksi.
        35 vuotiaana raskaantyön tekijöillä alkaa jo paikat hajoamaan.
        Töitä oppii vain töitä tekemällä.
        Nykyään jo cv:ssä ensin mainitaan työkokemus,sitten vasta koulutus.
        Akateemisesti koulutetut ei osaa kuin vähän kieliä puhua,muuten 99% ovat aivan uusavuttomia.

        Eipä taida väittämäsi akateemisesti koulutetuista perustua ihan tutkittuun tietoon? Miten olet juuri tuohon prosenttilukuun päätynyt? Kuinka kattava oli otantasi?

        No joo, totuuden siemen piilee tuossa kuitenkin, siinä mielessä ainakin, että monet nykyään valmistuvat suoraan akateemiseen ammattiin about 28-vuotiaana ilman muuta työkokemusta kuin joku pakollinen opintoihin liittyvä työharjoittelujakso. Tiedä siinä sitten paljoakaan oikeasta elämästä, kun et muuta ole tehnyt kuin opiskellut.

        Toisaalta akateemisiakin tarvitaan kehittelemään innovaatioita, jotka luovat työpaikkoja ja heidän ertyisosaamistaankin itse työssä tarvitaan. Jopa sitä kielitaitoa tässä yhä vain kansainvälisemmässä maailmassa. Ja enemmän ainakin itse luotan esim. siltaan, jonka on suunnitellut alan koulutuksen saanut insinööri kuin sellaiseen, jonka joku on mutu-tuntumalla piirtänyt tupakka-askin kanteen. Tai kirurgiin, joka on opiskellut lääkiksessä kuin sellaiseen, joka on ostanut paperinsa Venäjältä.

        Kaikkia tarvitaan ja alansa hyvin osaava ja tunnollinen ihminen yleensä helpommin työllistyy kuitenkin kuin sellainen, joka on liian laiska käymään koulua. Oli sitten akateeminen tai ei-akateeminen. Elämänkoulu opettaa, mutta usein kantapään kautta. Oppilaitosten tietoakin tarvitaan. Ei sillä pelkästään pärjää, mutta ei pärjää sitä ilmankaan kovin kaksisesti.


      • enpalkkais
        kuytfghj kirjoitti:

        Voi päästä siivoamaan, mutta yleensä vaaditaan koulutusta. Sen sijaan erilaisiin aputöihin kyllä pääsee. Kyselee vaan suoraan yrittäjiltä. Sitten on tietysti se lehdenjako mihin voi myös päästä. Valinnan varaa ei juuri ole.

        elä puhu potaskaa, siivoaminen on vaativaa työtä, ei sinne ketä tahansa tunaria oteta...saattaa sekunneissa pilata vaikkapa teräksisen kalusteen kun ei tiedä mitä pitää tehdä


      • Anonyymi

        Älä puhu paskaa ihminen voi päästä vaikka kuinka hyviin hommiin vaikka ei olis käyny kun peruskoulun toi on taas näitä minä olen parempi ihminen koska olen opiskellut vittu te vasta juntteja olette ei kaikki mutta monet sitten ollaa käsipäässä kun jotain muuta pitäis tehdä kun juuri sitä mitä on opiskellut mutta toisia on hyvä arvostella kun on itse muka niin hyvä että.


    • Taaso

      On amistodistuksesta se hyöty, että kun sellasen voi esittää, niin työnantajan mielestä on kyenny viemään jonkun asian loppuun. Se ei haittaa, jos lisäksi on vielä kohtuulliset arvosanat.

    • hölömökö

      Tällä hetkellä suurimmat ongelmat työllistymisessä ovat nimenomaan vain peruskoulun käyneillä nuorilla. Töitä kun ei ole koulutetuillekaan. Hanki ihmeessä joku tutkinto, koskaan koulutus ei ole turhaa - onhan hankittu tutkinto osoitus työnantajalle siitä, että saat edes jotakin aikaiseksi.

    • Icecream Flavour

      Jäätelönmyyjäks vois päästä. Vaikka siinäkin on hyvä olla ylioppilas, että ois ainakin englanti hallussa. Vois helpommin myydä turisteillekin.

    • yöposti

      påskaduunia tarjolla ilman koulutusta

    • 2+3

      Itse en ottaisi, ja tuskin moni muukaan. Paitsi paskahommiin, koska amista käymätön ei osaa ajaa omia etujaan, sillä voi teettää mitä tahansa. Ja sehän pöllö suostuu mihin vain.

    • Viivakoodinen

      Peruskoulun käynyt voi päästä hyvällä tuurilla pullopojaksi. Mukavaa hommaa. Ja vaihtelevaakin ainakin aluksi, kun on jos minkä näköisiä ja kokoisia pulloja. Siinä saa käyttää myös teknisiä taitoja, kun kone jumittuu, mikä on ihan kivaa. Siis se teknisten taitojen käyttäminen. Huono puoli siinä on se, että kun ikää karttuu ja jos ei tule lähdettyä kouluun, ammatti voi pahimmassa tapauksessa vaihtua pullosedäksi.

    • N28-

      Ainoastaan peruskoulu takana ja päivääkään en ole ollut työtön. Esimies asemassa tälläkin hetkellä. Jos olet sosiaalinen, kova tekemään töitä, nopea oppimaan ja osaat ottaa vastuuta, merkitsee se monille työnantajille paljon enemmän kuin ne todistukset! Minunkin paikkaa haki moni kouluja käynyt ihminen mutta TYÖKOKEMUSTA arvostettiin enemmän.
      Silti en todellakaan kannusta ketään jättämään koulua kesken.

      • MyösMuitakinHommiaON

        Nostan hattua! :)


      • Minäpä vain

        Todella harvoille käy näin hyvin, ellei suhteilla ole päässyt...


      • N28-
        Minäpä vain kirjoitti:

        Todella harvoille käy näin hyvin, ellei suhteilla ole päässyt...

        Niin kuin jo mainitsin-> kun olet sosiaalinen, kova tekemään töitä, nopea oppimaan ja osaat ottaa vastuuta niin ei siihen suhteita tarvita. Toki suhteilla on HELPOMPI edetä, mutta itse en päässyt suhteilla ratsastamaan.

        Positiivinen elämänasenne on asia jonka jokaisen on mahdollista opetella!:)
        Suosittelen!:)

        Kun ei ole syntynyt kultalusikka suussa eikä hopealusikka ahterissa niin kaiken eteen on kyllä saanut aina tehdä kovasti töitä.
        Lapsena ei todellakaan ollut maailman mahtavinta olla siitä köyhimmästä perheestä mutta tänäpäivänä olen jopa kiitollinen siitä.
        Ilman sitä en olisi se kuka nyt olen ja saavuttanut niitä asioita mitä minulla nyt on! Voin hyvillä mielin katsoa itseäni peilistä ja olla ylpeä itsestäni!

        Minulla on ihana aviomies, unelmien omakotitalo, kaksi koiraa ja vakituinen työpaikka, joten en voi moittia! Kaikki mistä olen joskus vain haaveillut!

        Eikä näitä ole saatu suhteilla taikka isin rahoilla!


      • 47v ja kaikkea tehty

        Kuten myös töitä paiskittu ympäri pohjoismaita jo 1990 luvun alusta eikä tekemätöntä päivää ole ollut.

        Fysiikka ei kestä se on todettava jatkuvaan reissaamiseen ja työntekoon ja epäsäännöllisiin työaikoihin .

        Esimies asemassa ja katselen aika kuutamolla olevaa insinööri / AMK opiskelijoita joita meillä töissä kovin on ilmavat ajatukset ja syyllinenhän on projektinjohdossa joku muu vaikka peilissä olisi nähtävissä kuka mätti asioissa.

        No aikansa kutakin en olisi uskonut aikoinaan 17vuotiaana telineasentaja mitä kokee ja näkee ja pakko on töiden lomassa ollut kouluttautua näin se maailma vain vie.


      • ArtoDeeto

        "Minunkin paikkaa haki moni kouluja käynyt ihminen mutta TYÖKOKEMUSTA arvostettiin enemmän."

        On toki hienoa että olet päässyt tuohon asemaan, mutta nykyinen työmarkkinatilanne on sellainen, että pelkän peruskoulun varaan jättäytyminen on melkoinen riski. Ongelma on suurin sen ensimmäisen työpaikan hankinnassa, kun vastassa ovat sekä kaltaisesi todistetun työkokemuksen omaavat ja tehtävään koulutuksen hankkineet.


      • Menoa seurannut
        N28- kirjoitti:

        Niin kuin jo mainitsin-> kun olet sosiaalinen, kova tekemään töitä, nopea oppimaan ja osaat ottaa vastuuta niin ei siihen suhteita tarvita. Toki suhteilla on HELPOMPI edetä, mutta itse en päässyt suhteilla ratsastamaan.

        Positiivinen elämänasenne on asia jonka jokaisen on mahdollista opetella!:)
        Suosittelen!:)

        Kun ei ole syntynyt kultalusikka suussa eikä hopealusikka ahterissa niin kaiken eteen on kyllä saanut aina tehdä kovasti töitä.
        Lapsena ei todellakaan ollut maailman mahtavinta olla siitä köyhimmästä perheestä mutta tänäpäivänä olen jopa kiitollinen siitä.
        Ilman sitä en olisi se kuka nyt olen ja saavuttanut niitä asioita mitä minulla nyt on! Voin hyvillä mielin katsoa itseäni peilistä ja olla ylpeä itsestäni!

        Minulla on ihana aviomies, unelmien omakotitalo, kaksi koiraa ja vakituinen työpaikka, joten en voi moittia! Kaikki mistä olen joskus vain haaveillut!

        Eikä näitä ole saatu suhteilla taikka isin rahoilla!

        Samoin nostan minäkin hattua N28-:lle. Ja vielä toisen kerran siitä, että et kuitenkaan kehota nuoria jättämään koulua kesken, vaan päinvastoin.


      • KTM/SH-AMK

        Niin, näin ehkä puhelinmyynnissä.

        En kuitenkaan lääkäreitä enkä sairaanhoitajia, lentäjiäkään, palkkaisi ilman tutkintoaan yhtään mihinkään asemaan.


    • 4 + 2

      Saa niitä kai jotain "paskahommia", miltä se työnantajan silmissä näyttää että joku nuori cäppipää on käynyt vain peruskoulussakin kun huvittaa? Itse en ainakaan vässykkää palkkaisi.

      • NautiElämästä!;)

        Kateellisten puhetta!;)


      • jhytgfbhnj

        No, ei se koulunkäynti kaikille maistu ja apumieshommien kautta pääsee kyllä hyväpalkkaisiinkiin töihin kokemuksen karttuessa. Työn oppii vain käytännössä.
        On kova pula niistä joilla pysyy lapio kädessä. Nuorilla tahtoo vain kädet roikkua velttoina sivulla.


    • heipä hei!

      Toivottavasti eivät saa töitä, jos kerran sekä peruskoulun että lukion että yliopistonkaan käyneet eivät aina saa, vaan jos joku ei viitsi edes peruskoulua käydä, niin surkio on, koska jos monet nyky-lamassa on lukeneina liian ylikoulutettuja muka siivoamaan vessoja, liian köyhiä olemaan siivoojia kun taviksilla opintolainat ottaneilla ei ole omaa autoa ja liian köyhiä muka pakertaman pullaa, kun ei ole hygieniapassia, niin en todellakaan toivo, että pelkän peruskoulun käyneet saa senttiäkään tukea yhteiskunnalta, jos kyse on laiskuudesta.

      Lisäksi kun limanuljakkeet kantasuomalaiset on totutettu niin hyvälle osa sakista, että ensin vuosia istutaan tasaperseellä lapsitukiaisilla, nin nyt sitten monet niistä on alkaneet ajatella että hei, eipä mitään tarvis tehdä. Vaan lahinnä palkkaa inisisi kotiäitiydestäkin, sekopäisimmät jopa koko iäksi, etä voi olla kotona ja imuroida työikäisenä ja laittaa omille lapsilleen ruokaa. No voin kertoa, että töitä hakee ja haluaa monet joilla on kompentenssiakin. Jos olet rikas, niin mikäs siinä, jos sinun ei tarvitse kouluja käydä, mutta mahdat olla tyhmä, jos et mitään koulua vuoden 2013 Suomessa ole käynyt, paitsi peruskoulun, kun ikäs ei varmasti olemikään yhtään enempää kuin 25-vuotta, tai jos torspo olet,niin jou neljäkymppinen.

      Mä oon toivonut,että ette kirjoittelisi tohon tämän foorumin Suomi24 etusivulle mulle huijauslinkkejä. Taas aihe, josta keskusteleminen ei pätkääkään kiinnosta.

      • N28-

        Ei kiinnosta mutta jaksoit vain kovasti ottaa kantaa?;) Ikää on 28 ja laiska en ole ollut koskaan. Päinvastoin! Syy miksi en mennyt peruskoulun jälkeen heti opiskelemaan, oli yksinkertaisesti se, että en vielä silloin tiennyt mitä työtä haluan loppu elämäni tehdä. "huvin vuoksi" on mielestäni turha lähteä jos ala ei pätkääkään kiinnosta. Nyt olen tosiaan aloittanut opiskelun työn ohessa, jos se sinun mieltä lämmittää.;) Kaikki tähän asti saamani kokemukset työn puolesta on silti saavutettu kovalla työllä, ei papereilla!


    • työtön tradenomi

      Nykyajan Suomessa ei saa töitä vaikka olisi mikä koulutus taskussa. Amk:n tai yliopistojen paperit yhtä tyhjän kanssa. En saa ns. paskaduuneja, koska olen ylikoulutettu toisaalta en myöskään saa oman alani hommia. Ne nappaa aina joku, jolla enemmän kokemusta. Eli tuntuu vähän siltä, että ne kouluttamattomat saa helpommin työpaikan tänä päivänä....

      • Ei huono

        Tradenomeja on paljon esimerkiksi myyjinä. Ei ne nyt ihan koulutusta vastaa, mutta en niitä sanoisi paskaduuneiksikaan. Oppilaitokset lupaavat tradenomeille esimies- ja asiantuntijatehtäviä. Joo, varmaan joku saa niitäkin heti koulun jälkeen ja jotkut vuosien päästä, jotkut ei koskaan. Liikaa koulutettaan ja liikaa luvataan, se on minusta aika selvä.


    • turhaa koulut.

      Yrittäjäksi pääsee kuka vain ja se kannattaa. Olit sitten koulutettu tai et niin kaikki samalla viivalla nykyään.

      • KTM/SH-AMK

        Emme todellakaan ole samalla viivalla. Yrittäjänä tarvitset paitsi osaamista alastasi, myös taitoa toimia yrittäjänä. Itse olen KTM ja tradenomi, toimin vuodet 2002-2012 yrittäjänä lopulta myyden yritykseni saaden mukavan tuoton pääomalle vielä lopuksi. Tänä aikana ehdin nähdä niin monta ihqdaa -sisustusputiikkia, joista näen heti, että nyt kyseessä on Vuoden yrittäjä. Jotkut jopa kahden.

        Älä aliarvioi yrittäjiä, äläkä ainakaan laita heitä yhteen nippuun homogeeniseksi joukoksi. On täysin eri asia olla mannerten välisen ambulanssilentokoneyrityksen omistaja, kuin taas vaikkapa kuljetusyrittäjä päämiehenä suomalainen paperitehdas tai sitten mainosgraafikko tai maanviljelijä.

        Asioiden yksisilmäinen tarkastelu on myrkkyä.


    • hanslankarin aputytt

      Tuttu 18-v ikäinen tyttö oli kaksi vuotta ilman opiskelupaikkaa, koska hän ei päässyt mihinkään haluamalleen linjalle huonon peruskoulutodistuksen vuoksi. Hän teki satunnaisesti hommia tuton kahden vuoden ajan mm:

      - mainosten jakoa 2 iltaa viikossa (tulot noin 300 e/kk)
      - puhelinmyyntiä max 4 iltaa viikossa (tulot vaihtelevat. Kuitenkin alle 800 e/kk)
      - lahjojen paketointia tms. kiireapua kaupassa

      Jotkut kaupat ottavat nuoria töihin. Yleensä kuitenkaan kassatehtäviin ei pääse käsittelemään rahaa tai alkoholia, jos on alle 18-v ikäinen. Tietenkään ei pääse myöskään kuljetustehtäviin.

      Tiedän, että nuoret alle 18-v ikäiset ovat olleet töissä esim:

      - kiireapulaisena rengasfirmoissa auttamassa talvi-/kesärenkaiden vaihdoissa
      - McDonaldsilla tai vastaavassa pikaruokalassa
      - kaupassa pullo- tai kärrypoikana
      - lastenhoitoa
      - eläinten ulkoilutusta
      - rikkaruohojen kitkemistä, nurmikon leikkuuta
      - autojen pesua
      - mansikoiden poimintaa
      - maaseudulla apuhommat sesonkiaikaan
      - siivous esim. ikkunoiden pesu
      - erilaiset apuhommat festareilla ja muissa tapahtumissa
      - apuhommat rakennuksilla

      Tärkeintä työn saamisessa on oma reipas asenne. Katso silmiin kätellessä, anna sellainen vaikutelma, että sua oikeasti kiinnostaa työn teko, ota kädet pois taskusta kun työtä neuvotaan, kysy jos et osaa, pidä kellonajoista kiinni, ilmoita kun työ on tehty ja kysy voiko tehdä jotain sen jälkeen. Pukeudu tehtävän mukaan.

      Yritä kysyä vanhemmiltasi, kummitädiltä jne, että löytyisikö töitä.

      On paljon töitä, joihin haetaan suomalaisia työntekijöitä, mutta työ ei kelpaa suomalaisille esim. mansikan poiminta ja mainosten jako. Jos et ole nirso, niin saat varmaankin työtä, mutta jos ei ole tarmoa saada koulua loppuun, niin onko tarmoa myöskään tehdä päivästä toiseen sitä työtä? Yleensä monipuolisempia hommia tulee vasta sen jälkeen, kun oppii ensiksi perusteet.

    • ElämäOpettaa

      Suosittelen että te kouluja käyneetkin vaan nielette ylpeytenne ja tulette ulos sieltä ahdasmielisestä maailmastanne, jossa ei elä kuin teidän oma pieni päänne.:)

      Nöyrä pitäisi meidän jokaisen osata olla! Oli sitten mies, nainen, nuori taikka vanha.

    • 8+17

      Ammatin perustutkinto kyllä on parempi, kun peruskoulu. Mutta joo. Peruskoulutodistuksella saat töitä. Odotettavasti fyysisesti kovempi tasoista työtä, palkka paljon huonompi...

      Ehkä kannattaa se amis kumminkin käydä, tai edes lukio mikä on aika dorka vaihtoehto ellet mene yliopistoon.

    • Auto- ja kuljetusala

      työllistää. Ei tarvita kuin ajokortti.

      Mulla on muutama kaveri noissa hommissa. Ihan hyvin tienaavat, ja ihan oikeasti, mitään muuta peruskoulutusta ei tarvita kuin ajokortti...

      Vaarallisten aineiden kuljetus on asia erikseen....

      • yli 2milj km

        Kuljetusala työllistää kyllä ja työ tekijäänsä neuvoo. Mutta pelkällä ajokortilla ei kyllä ammattikuljettajana voi, eikä saa toimia. Jonkinlaista ammattiajolupaa, kuljettajan ammattipätevyyslupaa ym vaaditaan joka hommaan ja ala on todellinen matalapalkka-ala.


    • Mene kouluun

      Töitä voi saada,mutta jos jourut työttömäksi ja olet alle 25 sinut laitetaan työvoimmatoimiston puolesta koulunpenkille,jos et mene rahan tulo loppuun.Suositten että käyt ammattikoulun,edes lyhimmän mahdollisimman kurssin.Itse aikoinaan menin keittiöpuolelle,vai siksi että siellä voi syödä,ala sinänsä ei kiinnostanut.Mutta olen huomannut että se oli hyvä koulutus ,koska nälkä on joka päivä :)

    • amistutkinto = roska

      Amistutkinto on yhtä tyhjän kanssa. Jos työnantajille on tarjolla ylioppilas pelkän lukion käyneenä ja amistutkinnon suorittanut, työnantaja ottaa sen ylioppilaan. Peruskoulupohjalta on melkein sama kuin että kävisi amiksen, erot eivät ole suuret.

      • Luulet vain

        Riippuu melkoisesti alasta. Luuletko, että työnantaja ottaa esimerkiksi sähkö- tai metallihommiin pelkän peruskoulun tai lukionkaan käynyttä?


    • 1+15

      MItä on jutuissa mainitut "paskaduunit"...? Joka duuni on jonkun tehtävä....Onkos loppujen lopuksi "hyvää hommaa" olemassakaan....
      Käykää nuoriso koulua,,,opiskelu ajat on elämän parhaita aikoja...töitä kerkee tehdä myöhemminkin....eikä sittenkään kannata liikaa tehdä..vain välttämättömät hommat...moni vanhus katuu,kun uhrasi liikaa aikaa ja terveyttä työlle..

      • 1500e/kk brutto

        Totta,
        paskaduuneja ei ole, on vain tekemättömiä töitä....


      • Ei kaikille myöskään nuo opiskelut sovi. Itteä kyllä kaduttaa, että menin välissä lukioon aikoinaan, vaikkei se nyt täysin hukkaan heitettyä aikaa ollutkaan. Mielummin olisin ollut töissä.


      • Onni onnettomuudessa
        abckissakävelee kirjoitti:

        Ei kaikille myöskään nuo opiskelut sovi. Itteä kyllä kaduttaa, että menin välissä lukioon aikoinaan, vaikkei se nyt täysin hukkaan heitettyä aikaa ollutkaan. Mielummin olisin ollut töissä.

        Voin lohduttaa sinua sillä, että ehdit olla vielä töissäkin viitisenkymmentä vuotta. Nykynuoret eivät pääse eläkkeelle alle seitsemänkymppisinä.


      • Onni onnettomuudessa kirjoitti:

        Voin lohduttaa sinua sillä, että ehdit olla vielä töissäkin viitisenkymmentä vuotta. Nykynuoret eivät pääse eläkkeelle alle seitsemänkymppisinä.

        40 vuotta. En mä nyt niin nuori enää ole :-)


    • Don Corleone

      Liity rikollisjärjestöön, meillä ei vaadita koulutusta.

    • ...

      Kaikki on aikalailla kiinni omasta asenteesta ja halusta omaksua asioita. Itselläni on todennäköisesti jokin kakarana diagnosoimatta jäänyt keskittymishäriö, sillä kouluja en pystynyt käymään, sen sijaan opin kaikki työt erittäin nopeasti ja kehityn niissä parhaimmistoon.

      Olen tehnyt työtä heti peruskoulusta päästyäni, nyt 17 vuotta, olen aloittanut todella surkeista hommista, opetellut myymään vähittäiskaupassa, siellä kehittynyt esimiestehtäviin, sen jälkeen ulkomaille muutamaksi vuodeksi ja nyt taas kotimaassa myyntitöissä. Vuosipalkka on noussur tasolle 45000-50000€, ei mikään valtaisa menestys, mutta työuraa ja itsensä kehittämistä on jäljellä vielä vuosikymmeniä. Puhun kolmea vierasta kieltä hyvin, käytännön kautta oppineena.

    • ttaass

      Olen peruskoulua käynyt. Toimin toimitusjohtajana.

      • Varsinainen meriitti

        Kuka tahansa voi perustaa firman ja ryhtyä sen toimitusjohtajaksi. Pitää vain osata täyttää rekisteröintilomakkeet, mutta siinäkin voi käyttää asiantuntija-apua.


    • KOULUTUS KANNATTAA

      Voi olla, että työnantaja ottaa töihin, mutta koulutus kannattaa aina. Töitä saa tällöin helpommin.
      Huonojen aikojen tullessa kouttamattomat ovat huonommassa asemassa, mitä tulee irtisanomiseen.

    • Vaikeaa on

      Harvoin saavat ja jos saavat niin siivous, tiskaus tai muita hanttihommia, joissa palkka yleensä alle kympin tunti.

      Samoja töitä kun nämä maahanmuuttajat, pätkä, pienellä palkalla, ei lisiä ja ei työsopimuksia.

      Sitä ihmettelen, että jossain näitä maahanmuuttajia otetaan keittiö, ruoka, siivous jne töihin, ilman koulutusta jopa vakituisiksi.

      Näin ainakin täällä pääkaupunkiseudulla, isot keittiöalan työnantajat. Joissa luulin olevan jonkinlaista tason. Näin annetaan ainakin ymmärtää hienoissa visioissa.

      Eikö ruoanvalmistuksessa, erilaiset allergiat, lapset ja niiden ruokavaliot ole todella oltava tarkkoja, muuta näitä tummia palkataan ja vielä huonolla Suomenkielellä.Jos ei koulutusta miten osataan mitään?

      Katsokaa millaisessa päiväkodissa, koulussa, ruokalassa itse ja lapsenne syövät.

      Millaiset päälliköt näitä palkkaavat näihin hienoihin keittiöihin? Ja millainen on näiden päälliköiden koulutus alalle?

    • juippi

      17 v tyttäreni ilmoitti keväällä panostavansa vaan ja ainoastaan työntekoon,käy hän ammattikoulua mutta uskoo ammattihaaveidensa muuttuvan ehkä moneenkin kertaan tulevien vuosien aikana.Isänä olin positiivisesti yllättynyt tyttäreni suunnitelmista,hän kuten en minä'kään näe mitään järkeä kuluttaa vuosikausia nuorena oppiakseen ammattia mitä voi tehdä jo nyt.

    • swetty teeth

      Kyllä nuori 16-v ikäinen voi työllistyä, jos on nöyrä asenne, ahkera tekemään eikä ole nirso työn suhteen. Moni nuori nirsoilee ihan liikaa. Kannattaa ottaa vastaan minkä tahansa työ, josta maksetaan virallista palkkaa. Jos intoa riittää, sen päälle voi vielä jakaa mainoksia.

      Moni työnantaja ei mielellään ota 16-v ikäistä töihin, koska työaikalaki ja nuoren työntekijän suojelemiseksi asetetut rajoitukset saattaa haitata työntekoa esim. rakennuksilla.

      Jos koulunkäynti ei kertakaikkiaan kiinnosta, niin mene töihin vuodeksi. Ehdit kyllä sen vuoden aikana miettiä, että haluatko tehdä hanttihommia vai olisiko sittenkin sen vuoden aikana löytynyt joku ala, josta haluat oppia lisää. Nykyisin ammattikoulussa yleensä se viimeinen vuosi on aika käytännönläheistä, jossa tehdään paljon ihan oikeita töitä.

      Hyvällä tuurilla töitä tehdessäsi saatat saada mahdollisuuden suorittaa ammattitutkinto oppisopimuksen kautta. Tiedän, että esim. kaupan alalla, rakennuksilla, suutariliikkeissä, eläinalalla, maataloissa ja lastenhoidossa on mahdollista yhdistää työntekoon opiskelu, jolloin valmistuu sitten virallisesti sille alalle esim. suutariksi, kengittäjäksi, lähihoitajaksi, sähköasentajaksi.

      Ehdotan, että katsot www.mol.fi avoimet työpaikat kotikunnastasi. Yksi vaihtoehto on tarttua puhelimeen ja soittaa työnantajille, että kuka heillä hoitaa työntekijöiden palkkaamista (rekrytointi), että voisiko jutella sellaisen henkilön kanssa. Sitten kerrot, että olet sen ja sen ikäinen, ei ole opiskelupaikkaa, mutta haluaisit tulla töihin, joten olisiko heillä avoimia työpaikkoja.

      Ainakin pääkaupunkiseudulla on myös vuokratyöfirmoja, jotka etsivät esim. kauppoihin hyllyttäjiä, siivoojia jne. Myös sellainen voi olla hyvä vaihtoehto, jolloin pääsee näkemään erilaisia töitä.

      Kuten sanottua, aloita työnteko vaikka siitä mainostenjaosta, jos ei muuta saa. Jos työnantaja kuulee, että olet jakanut mainoksia vaikkapa puoli vuotta, niin hän arvostaa sitä, että olet keskeytymättä jaksanut tehdä sitä, sillä moni nuori lopettaa mainostenjaon alle kuukaudessa, kun se on ihan tyhmää, palkka on surkea ja siinä tulee hikikin.

    • jfkldjksjös

      Ei kouluja tietenkään ole kenenkään pakko käydä. Itsekin kävin peruskoulun jälkeen "vaan" 2 vuotta kauppista ja hetken työttömyyden jälkeen ja parin määräaikaisen työn kautta olen nyt ollut yli 10 v vakituisessa työpaikassa tuolla koulutuksella.

      Tosin nyt on tullut intoa opiskella lisää, ihan lisätäkseni omaa koulutustani ja motivaatiota on, ei siitä haittaakaan koskaan varmasti ole jos on toinen tutkintotodistus taskussa. Se lisää ainakin vaihtoehtoja elämässä jos opiskelee.

      Lapset nyt peruskoulussa ja olen heille koittanut tuoda sitä ajatusta että opiskelu kannattaa, en toivoisi heidän jäävän peruskoulun jälkeen matelemaan vaan että menisivät lukioon/kauppaoppilaitokseen/ammattikouluun ja kävisivät sen loppuun.

    • N28-

      Opiskelu on AINA hyvästä! Älkää kuitenkaan erehtykö luuulemaan, että ne tutkintotodistukset on ainut asia mikä niitä työnantajia kiinnostaa!
      Pitää myös olla nöyrä ja tulla ihmisten kanssa toimeen, oli sitten kuinka hyvät paperit tahansa.

      Se "ylikouluttautuminen" kuitenkin tavallaan kostautuu, koska et kerkeä kartuttamaan itsellesi sitä arvokasta työkokemusta, mitä niin paljon nykyään arvostetaan ja vaaditaan.

      Jos yli kolmekymppisenäkin haet vasta ensimmäistä vakituista työpaikkaasi, niin kyllä ne työnantajat aika suurella todennäköisyydellä valitsee sen, jolla on jo pitkä työkokemus alalta ja paljon suosittelijoita.
      Semmoinen työntekijä on yksinkertaisesti TUOTTOISAMPI.
      se kun on aika kova sana nykyään!

      Moni erehtyy nykyään työtä hakiessa olemaan turhan ylimielinen! Ilmoitetaan jo hakuvaiheessa esimerkiksi milloin ei voi olla töissä, mitä vuoroja ei "voida" tehdä jne.. Voitte vaan arvata irtoaako se paikka tuolla asenteella.. Eipä irtoa ei!

    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan saako kelasta rahaa jos on vain käynyt peruskoulun

    • Anonyymi

      Saako kelasta rahaa kun on käynyt vain peruskoulun

      • Anonyymi

        Tottakai saa. Ei ketään jätetä Suomessa täysin ilman rahaa.


    • Anonyymi

      Työnantajien konservatismi on osoittautunut niin hienoksi, etteivät tiedä itsekään. Suomen laahaamiselle on syynsä, jos ne löytää halutaan.

    • Anonyymi

      Jos peruskoulupohjalla ei saa matalapalkka töitä aina voi mennä avuttomien kursseille ainakin pääkaupunkiseudulla näitä veronmaksajien rahoilla järjestetään. Osuva ammatti, tehokkaasti työelämään, urapolku jne...…….

    • Anonyymi

      Tympeinä suhtautuvat tyyliin, tulitko tänne opiskeleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe