matematiikan merkitys

78jh78

uskon, että

suurentamisella matikan oppimäärää lukiossa päästäisiin korkeampaan suhteelliseen älykkyyteen, koska matemaattinen älykkyys on osa älykkyyttä

Ja toiseksi, matikka on eksaktia, kuin jotkut reaaliaineet, jotka ovat sumeita.
Kun sumeaa ainetta lukee, niin se johtaa mielen pimenemiseen, koska on mahdoton lukea sumeata ainetta ja samalla olla eksakti ajattelussa.
Vastustan mieliemme eksaktiuden häipymistä. Eksaktius on sama kuin järkevyys.

Johtaminen ja organisaatiot on esimerkki sumeasta aineesta. Ehdottamasti, kaikki, ilman poikkeusta ympäripyöreät artikkelit ovat sumeita ja ne vievät järjettömyyteen.

Järkevyys arvostetuksi. Järkevyys johtaa myös matemaattiseen älykkyyteen mm.

10

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ljöfajlr

      ei-eksakti ihmistiede on sen psykologisen puolen takia huono, jos siihen liittyy empiriaa. Empiria saattaa ollla alitajuntaista tai tietoista. Sitä ei välttämättä huomaa, tätä empiriaa. Ihmistieteissä tutkimuksen aikaisemmat artikkelit saattavat perustua empirialle, vaikka itse tehty artikkeli ei perustu muuten. Siksi sekin perustuu empirialle.

    • ...?

      Onhan se totta, että matematiikka on tärkein aine koulussa. Loogisen ajattelukyvyn kehitys on elintärkeää monelle alalle kuin myös oikeaan elämään, eli sen epäsuorat hyödyt ovat lähes rajattomat.... puhumattakaan aloista, missä sitä johdetaan ja käytetään suoraan, jolloin hyödyt ovat vielä ilmeisempiä.

      Olin peruskoulun matematiikkaluokalla, ero normaaliin oli juuri ongelmanratkaisukyvyn harjoitus. Matemaattinen ajattelu kehittyi selvästi, vaikka suvussa ei ketään matemaattista olekkaan. Kyseinen matematiikka luokka pitäisi muuttaa nykyiseksi normaali-linjaksi... peruskoulun matematiikka on kuitenkin pitkälti ahkeruudesta kiinni, ja ongelmanratkaisu matematiikan keinoin luo siihen myös aivan erilaisen käytännön lähestymistavan.

      • Hohottaja

        Ongelma on vain siinä, että kaikki eivät ole ahkeria, ja osalla ahkerista motivaatio ei riitä matematiikan opiskeluun. Osasta ihmisiä tulee joka tapauksessa "amiksia", jotka pärjäävät elämässään ihan mainiosti ilman sen ihmeellisempiä ongelmanratkaisukykyjä.

        Jos vanha kansakoulu-oppikoulu-jako palautettaisiin, ehdotustasi voisi harkita.


      • 5+20
        Hohottaja kirjoitti:

        Ongelma on vain siinä, että kaikki eivät ole ahkeria, ja osalla ahkerista motivaatio ei riitä matematiikan opiskeluun. Osasta ihmisiä tulee joka tapauksessa "amiksia", jotka pärjäävät elämässään ihan mainiosti ilman sen ihmeellisempiä ongelmanratkaisukykyjä.

        Jos vanha kansakoulu-oppikoulu-jako palautettaisiin, ehdotustasi voisi harkita.

        mainitsemasi jako elää vielä tänäkin päivänä

        kansakoulu -> amikset
        oppikoulu -> lukiolaiset

        ei tietenkään vastaa mutta osa saa ylemmän, osa alemman yleissivistävän koulutuksen

        jolloin matematiikan opintoja voitaisiin lisätä erityisesti lukiossa, esim. poistamalla lyhyt matikka. ne jotka ei halua opiskella voivat mennä ammattikouluun


    • austerism1

      "Kun sumeaa ainetta lukee, niin se johtaa mielen pimenemiseen"
      "ympäripyöreät artikkelit ovat sumeita ja ne vievät järjettömyyteen."
      "Eksaktius on sama kuin järkevyys."

      :D Suorastaan sumeaa, jopa himmeää tekstiä.lei

      Onkos muuten sumea logiikka tuttua?

      Millä tavalla reaaliaineet ovat sumeita? Selittäisitkö hieman?

    • jlkfes989r3

      Sanon, että

      siksi järkevyys johtaa isompaan matemaattiseen älykkyyteen, koska järkevyys korreloi elämässä pärjäämisen kanssa ja se korreloi yhteiskunnassa menestymisen kanssa mm. matemaattisessa älykkyydessä.

      Onhan vielä se totta, että järkevyydellä saattaa itse keksiä matikkaa.

      • austerism1

        "siksi järkevyys johtaa isompaan matemaattiseen älykkyyteen, koska järkevyys korreloi elämässä pärjäämisen kanssa ja se korreloi yhteiskunnassa menestymisen kanssa mm. matemaattisessa älykkyydessä."

        Varsin koukeroisesti etenevää päättelyä, ja vaikuttaa kehäpäätelmältä.

        Selkokielellä tuo menee kai jotenkin näin: Järkevyys lisää matemaattista älykkyyttä, koska järkevyys parantaa elämässä pärjäämistä ja menestystä yhteiskunnassa, joka pohjaa mm. matemaattiseen älykkyyteen.


    • mattemies

      aika randomia ja elitististä mutta pohjimmiltaan olen kyllä täysin samaa mieltä

      ihmisille pitäisi opettaa enemmän matematiikkaa koska siitä on kiistattomasti eniten hyötyä

    • o93hölkg

      kannattaa katsoa faktoja. Ne ovat olemassa. Niin, ehdottomasti kannattaa maksimoida järkevyyttä, koska se tuo hyvinvointia.

      Kuka pystyy puhumaan faktaa vastaan, etenkin jos tietää sen faktaksi.

      jos kannattaa ei-tosiasiaa, niin vähitellen tai nopeasti sen vastakohtaisen faktan kannattaminen ja sen hyödyntäminen laskee nollaan.

      koko ihmistiedelinja on yhdessä, ja yhden sellaisen ei-faktatietämyksen kannattaminen vie pois omasta mielestä muiden faktatietämysten kannatusta lopulta ne kaikki; ja kääntäen se johtaa satutieteiden kannatukseen.
      Eli se on niin kuin munat samassa korissa.

      Ehdotan massiivista ihmistieteiden alasajoa ja jäljellejääviä, ainakin yhteiskuntapolitiikka paranneltaisiin totaalisesti kieltämällä empiirinen tutkimus ja kaikki empiriaa sisältävät subjektiiviset tietämykset (mm. psykologia). Ne empiiriset tietämykset, jotka pystyy täysi maallikko, ei-tiedemies keksimään, niin niitä ei kiellettäisi.

    • R. R.

      Jäin miettimään, mahtaako olla provosointitarkoituksessa kirjoitettu aloitus.

      Toisaalta tämäntyyppisiä mielipiteitä oikeasti esiintyy. Yllättävän moni ajattelee, että looginen ongelmanratkaisukyky on kaikki mitä ihminen tarvitsee. Tämä on karmaiseva ajatus. Ihmisten maailma ei ole looginen.

      Ja mitä faktoihin tulee: vaikka sinulla olisi päässäsi kaikki maailman faktat, ne eivät sellaisenaan auta sinua tekemään mitään päätöksiä, sillä faktoja pitää osata tulkita, ja tulkintaan tarvitaan ymmärrystä, ei pelkästään loogis-matemaattista vaan sellaista syy-seuraussuhteiden analyysia, joka perustuu ihmisten ja yhteiskunnan toiminnan ymmärtämiseen. Jos emme esim. tuntisi ja analysoisi historiaa, tekisimme jatkuvasti samoja virheitä ja keksisimme asiassa kuin asiassa pyörän uudestaan.

      Kaiken takana tässä elämässä ovat mielestäni arvot. Aina kun yritetään määritellä jokin "puhtaasti rationaalinen" tapa elää elämää tai ratkaista ongelmia, joudutaan kysymään, että rationaalinen suhteessa mihin. Vasta sitten kun tiedetään, mihin esim. teknologian kehityksellä pyritään, voidaan käyttää loogista ajattelukykyä tämän tavoitteen saavuttamiseen. Voidaan ajatella, että teknologian turvin pyritään vaikkapa ruokkimaan kaikki maailman ihmiset - ja kas, tämähän on jo arvolatautunut tavoite.

      Pelottavan monet ihmiset ovat itsekeskeisiä ja piittaamattomia. Looginen ajattelukyky valjastetaan vain sen palvelukseen, miten minä saan mitä haluan, tarvittaessa vaikka heikompieni kustannuksella. Ei enää ole hyveitä eikä paheita, kaikki ihmisen puolet hyväksytään sellaisenaan eikä moraali ole asia, josta vaivauduttaisiin edes keskustelemaan. Summa summarum, matematiikka kehittää ajattelun taitoa, se on aivoille kuin kuntosalilla käynti lihaksille. Mutta se ei yksin riitä. Tarvitaan humanistista sivistystä ja eettisiä keskusteluja, tarvitaan historian ja yhteiskunnan syvällistä ymmärtämistä. Nämä taidot eivät kehity itsekseen, vaan niitäkin pitää harjaannuttaa ja kehittää siinä missä matemaattista ajattelua. Jos niitä vähätellään, ihmisestä tulee helposti pelkkä yksiulotteinen robotti. Sellaisessa maailmassa ei mitenkään voi olla hyvä elää. Vai pohtiiko kukaan enää sitä, mitä on hyvä elämä?!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      310
      3268
    2. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      18
      2171
    3. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1850
    4. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1595
    5. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      414
      1495
    6. Kysymys Kuhmolaisille

      Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      36
      1384
    7. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

      ”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      222
      1263
    8. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1234
    9. Olen valtavan ihastunut

      Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      63
      1066
    10. Ensi viikolla tulen takaisin

      Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      20
      1000
    Aihe