Hei!
Olen opettanut pian viiden vuoden ajan peruskoulussa ja ammattiopistolla. Alkuun tunsin motivoituvani työstä, suunnittelin tuntini erittäin hyvin ja koin työni tärkeäksi. Vähitellen olen huomannut kyynistyväni. En jaksa enää innostua työstäni. Mietin jatkuvasti, sopiiko luonteeni sittenkään opetustehtäviin, sillä vaikken ihmisiä pelkääkään, pohjimmiltani koen olevani introvertti pohdiskelija, en mikään reipas ryhmänluotsaaja.
Inhoan myös sitä, että työ vie niin suuren osan elämästä. Olisi ihanaa toimia työssä, jossa työpäivä päättyisi tiettyyn aikaan ja sen jälkeen työasiat voisi unohtaa loppuillaksi. Opetustehtävissä puurran ensin tunnit ja illalla yritän löytää itsestäni energiaa, jotta saisin suunniteltavia innostavia ja kehittäviä tunteja.
Olen huomannut, että suhtautumistapaani on tullut jotain omilta menneiltä kouluvuosilta: koen myös koulun jo työympäristönä ahdistavaksi ja masentavaksi paikaksi. En uskalla tuoda opettajarooliini tarpeeksi omaa persoonaani, vaan koen, että joudun jatkuvasti jollain tapaa turvaamaan selustani neutraalilla käytöksellä.
Haluan olla hyvä työssäni ja tällä hetkellä koen, että en ole hyvä opettaja, kun en ajoittain tunnu välittävän työstäni ollenkaan. Teen työtä vain rahan takia, eikä se tunnu enää tarpeeksi suurelta motivaattorilta juuri tälle alalle. Onko tästä enää suuntaa ylöspäin vai onko aika vaihtaa alaa?
Miten tästä eteenpäin?
Enkö sopeudu?
3
161
Vastaukset
- Alanvaihtaja :)
Olin itse samassa tilanteessa yli 20 vuotta sitten ja vaihdoin silloin alaa. Enkä kadu. Opettajatutkinnosta on hyötyä myös muilla aloilla.
- erikoista?
Kerrohan, millä aloilla tai millaisissa tehtävissä opettajatutkinnosta (?) on hyötyä?
- Enkö sopeudu?
Jos vaihtamiseen ei vaadittaisi pitkää uudelleenkouluttautumista, vaihtaisin kyllä. Vinkkejä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167150- 1972510
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1021947En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761517Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911069- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46949- 77853
- 45729
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708