Miten tästä eteenpäin?

Enkö sopeudu?

Hei!

Olen opettanut pian viiden vuoden ajan peruskoulussa ja ammattiopistolla. Alkuun tunsin motivoituvani työstä, suunnittelin tuntini erittäin hyvin ja koin työni tärkeäksi. Vähitellen olen huomannut kyynistyväni. En jaksa enää innostua työstäni. Mietin jatkuvasti, sopiiko luonteeni sittenkään opetustehtäviin, sillä vaikken ihmisiä pelkääkään, pohjimmiltani koen olevani introvertti pohdiskelija, en mikään reipas ryhmänluotsaaja.

Inhoan myös sitä, että työ vie niin suuren osan elämästä. Olisi ihanaa toimia työssä, jossa työpäivä päättyisi tiettyyn aikaan ja sen jälkeen työasiat voisi unohtaa loppuillaksi. Opetustehtävissä puurran ensin tunnit ja illalla yritän löytää itsestäni energiaa, jotta saisin suunniteltavia innostavia ja kehittäviä tunteja.

Olen huomannut, että suhtautumistapaani on tullut jotain omilta menneiltä kouluvuosilta: koen myös koulun jo työympäristönä ahdistavaksi ja masentavaksi paikaksi. En uskalla tuoda opettajarooliini tarpeeksi omaa persoonaani, vaan koen, että joudun jatkuvasti jollain tapaa turvaamaan selustani neutraalilla käytöksellä.

Haluan olla hyvä työssäni ja tällä hetkellä koen, että en ole hyvä opettaja, kun en ajoittain tunnu välittävän työstäni ollenkaan. Teen työtä vain rahan takia, eikä se tunnu enää tarpeeksi suurelta motivaattorilta juuri tälle alalle. Onko tästä enää suuntaa ylöspäin vai onko aika vaihtaa alaa?

3

188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alanvaihtaja :)

Olin itse samassa tilanteessa yli 20 vuotta sitten ja vaihdoin silloin alaa. Enkä kadu. Opettajatutkinnosta on hyötyä myös muilla aloilla.

• erikoista?

Kerrohan, millä aloilla tai millaisissa tehtävissä opettajatutkinnosta (?) on hyötyä?

• Enkö sopeudu?

Jos vaihtamiseen ei vaadittaisi pitkää uudelleenkouluttautumista, vaihtaisin kyllä. Vinkkejä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
      Maailman menoa
      346
      4038
    2. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      128
      3620
    3. Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla

Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku
      Maailman menoa
      6
      2335
    4. Onko kaivattusi spesiaali?

Millä tavalla ja miten?
      Ikävä
      112
      1724
    5. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      18
      1678
    6. Typeryyttä

Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik
      Ikävä
      124
      1369
    7. Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!

Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit
      Maailman menoa
      111
      1040
    8. Martina mukana erikoisjoukossa

Huippurankka Erikoisjoukot-ohjelma jatkuu, Martina mukana. Kerrankin Martinalle hyvä ohjelma, hänellä on voimaa, sisua j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      1000
    9. Häneen rakastuminen oli sellaista

että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta
      Ikävä
      79
      895
    10. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      7
      848
    Aihe