amis jossa ei paljon esitelmiä?

mikä---alaaa

olen vailla ammattia... haluaisin silti aloittaa amiksen, mutta pelkään esiintymistä.. En siis vain pysty esiintymään. Menen ihan valkoiseksi, kädet alkavat vapista kun kuulen jo pelkän esitelmä-sanan, en saa sanaa suustani, kasvot menevät tulipunaiseksi.. en tiedä voinko vain opettajalle kertoa, että minua pelottaa esitelmät niin että en pysty? mitä opiskelutoveritkin ajattelisivat?????että mikä tuota vaivaa? :( apua nyt tarviin.. Onko tosiaan sellasta amis alaa jossa ei tarvitsisi paljon esiintyä..

12

2268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PaniikkiMaisteri

      Osta nettiapteekista valeriaanatabuja ja hyppää sekaan. Ei kovin montaa työtä ole nykymaailmassa tarjolla, jossa ei joutuisi yhtään esiintymään. Koulussa sitä sentään saa harjoitella.

    • puhelinmyyjä

      Ota piria ja opiskele kaupallista alaa.

    • lklklo

      Kerro opettajalle pelostasi niin hän voi auttaa sinua. Ehkä niin että voit pitää esitelmän vain hänelle tai jotain. Tosin muut voisivat pitää sitä omituisena. Sorry, en voi auttaa enempää.

      • neuvotonn33

        no tätä juuri pelkään, ja lääkkeitä olen tosiaan koittanut mutta eivät auta :( onko mitään muuta vaihtoehtoa miten saisin itselleni ammatin..? auttaakohan ne työkkärissä jos kysyn apua?


      • Lukiolainen
        neuvotonn33 kirjoitti:

        no tätä juuri pelkään, ja lääkkeitä olen tosiaan koittanut mutta eivät auta :( onko mitään muuta vaihtoehtoa miten saisin itselleni ammatin..? auttaakohan ne työkkärissä jos kysyn apua?

        No ei kyllä ole yhtään "outoa" pitää pelkästään opettajalle. Lähes kaikki jännittävät esitelmiä ja jotkut niin paljon, etteivät vain yksinkertaisesti pysty niitä pitämään. Siinä ei ole mitään ihmeellistä. Kerro vain rohkeasti opettajalle ongelmastasi vaikkapa tunnin jälkeen. Saat varmasti apua ja korvaavia tehtäviä/kiertokeinoja. Suomen koulutussysteemi ja opettajat ovat yleensä sen verran päteviä, fiksuja ja inhimmillisiä, että ymmärtävät tilanteen.

        Mitä tulee muihin oppilaisiin, niin he ovat todennäköisesti niin jännittyneitä omista esitelmistään etteivät edes huomaa ettet ole tehnyt omaasi ja vaikka huomaisivatkin, niin voihan sen ajatella niinkin, että vaikkapa "unohdit esitelmäsi/olit kipeänä" ja siksi et esittänyt sitä kyseisenä päivänä ja teet sen sitten "rästihommana" opettajalle myöhemmin tms.

        Ei niille muille oppilaille mitään tarvitse selittää, elleivät ole jotain läheisiä kavereita. Mutta hyvät ystävät ymmärtävät (kokemusta on). Et ole todellakaan ainoa. En tietenkään voi olla varma tästä, mutta luulen, että lähes jokaisessa lukiossa/ammattikoulussa on yksi/muutama henkilö, jotka korvaavat esitelmänsä tai esittävät pelkästään opettajalle/muutamalle oppilaalle.

        Psykologilta saa myös apua/neuvoja ja lääkäriltä voit saada propalia, joka poistaa jännityksen fyysisiä oireita jos joskus päätät/joudut kohtaamaan pelkosi. Silloin kannattaa myös edetä vähän kerrallaan. Aloita esimerkiksi esiintymällä ryhmissä tai esiintymällä pienelle muutaman hengen yleisölle. Powerpoint on myös kätevä, koska yleisön huomio ei kiinnity itse esiintyjään, vaan dioihin.

        Uskon, että kaikki järjestyy hyvin, päätätpä sitten kohdata tai kiertää esitelmät :)


    • 12213

      Älä nyt hyvä ihminen valitsi ammattia tuolla perusteella! Valitse ammatti, joka kiinnostaa ja jollaista työtä jaksat tehdä. Mieti myös, joutuuko työssä käyttämään esiintymiskykyä, jos sitä kerta pelkäät. Olen varma, että opettajasi ymmärtää tilanteen, kun kerrot hänelle. Et ole asiasi kanssa yksin. Uskon, että saat vaihtoehdoksi pitää esitelmän joko opettajalle tai toimittaa hänelle siitä vain kirjallisen version. Ja älä välitä mitä muut ajattelevat, voit joko kertoa heille miten asia on tai sanoa että asia on henkilökohtainen etkä aio kertoa enempää.

      Tsemppiä!

      • neuvonton33

        okei kiitti nin aijon varmaankin tehdä :)


    • opeeeeee

      Kyllä opettajat ottavat huomioon kaikki asiat HOPS-keskusteluissa ja sinulle löytyy jokin korvaava vaihtoehto. Nyt vaan ropeasti hakemaan peruutuspaikkoja!

    • ................

      Olen opiskellut kaksi ammattia eikä kummassakaan ollut kertaakaan esitelmää. Edes opinnäytetöitä ei esitetty. Ja muutenkin ammattikoulussa meillä otettiin hyvin huomioon kaikki erityistarpeet ja muut asiat. Eli siis kannattaa kertoa opettajalle. Asioilla on tapana järjestyä. Kenenkään ei tarvitse kärsiä koulussa. Minullakin on tällaisia ahdistusongelmia ja muuta vastaavaa. Hyvin koulussa ymmärrettiin. Tiedän, että luokallamme oli paljon kaikkia erilaisia erityistarpeita omaavia. Ei niistä kukaan kiusannut tai kommentoinut.

      Ja ihan hyvin minulla nykyään menee. Kaikissa töissä ei tarvitse esiintyä. On töitä, joissa saa olla yksin ja töitä, joissa pärjää enemmän taidoilla kuin puhumisella. Jokaiselle on paikkansa.

      Kannattaa hakea kouluun. Varmasti kaikki asiat järjestyvät parhain päin.

    • gftgf

      Jos olet helsinkiläinen niin työväenopistossa olisi kaksi kurssia:

      Rohkeutta puhe-, ja esiintymistilanteisiin ja

      Puhe-, ja esiintymistaito.

    • Hieman kokemusta1

      Kannattaa noista opettajalle puhua etukäteen, meillä ainakin metallialan tutkinnossa oli jonkin verran esitelmiä, tosin todella vähän verrattuna peruskouluun. Meillä oli äidinkielen kurssina viimeisenä vuotena puheviestintä, jossa joutui aika paljon höpisemään, puolessa välissä kurssia joutui tekemään kirjallisen kokeen. Sitten kurssi huipentui siihen, että piti luokalle pitää esitelmä jostakin haluamastaan aiheesta power pointtia apuna käyttäen, tämä siis on tietoa vuoden 2013 keväältä, eli ajankohtaista tietoa


      Myös opinnäytetyö piti kokonaan pitää suullisesti, jälleen kerran power pointtia hyödyntäen, tosin esitys sai olla lyhyt. Aikaisemmin opinnäytetyöt on saanut tehdä kirjallisesti, vaatien yli 100 sivun raportin aiheesta, ja suullinen osio on ollut vapaaehtoinen, nyt se oli meillä laitettu pakolliseksi. Tosin lyhyt suullinen esitelmä on aika helppo, kun ajattelee mikä työ tuossa 100 sivun raportin vaatimisessa on, etenkin kun metallilla raporttiin(kirjalliseen) pitää sisältyä työssä käytetyt materiaalit, niiden kustannukset, työtunnit, kaikki kustannukset yhteensä(materiaalit työtunnit yhteenlaskettuna) Autocad kuvat tekemästäsi tuotteesta, paljon kuvia eri työvaiheista(eli pitää ottaa kuvia aina työn edistymisestä) ja lukuisia muita juttuja, tuollaisen raportin vaatimiseen kirjallisesti menee todella todella pitkään(useita viikkoja vähintään)


      Suullisella esitelmällä sen tekee puoleen tuntiin, riittää kun on kuvat työvaiheista, taulukko mikä näyttää materiaaleiden hinnat/taulukko jossa näkyy materiaaleiden hinta työntekijän palkka yhteenlaskettuna(eli oletetaan työntekijän tekevän 8h päiviä, sitten laitetaan jokin suht normaali tuntipalkka metallialalla, sitten vaan kerrotaan se tuolla 8:lla, niin saadaan yhdeltä päivältä katsottua, paljonko kuluja tulee pelkästään työntekijän palkasta. Eli jos työn valmistumiseen on mennyt esimerkiksi 3 päivää, niin lasketaan paljon yhteensä tuon 3 päivän aikana on tullut kuluja vain työntekijän palkasta, 3 päivän palkka sitten lasketaan yhteen materiaaleiden kustannusten kanssa. Se mitä tällä haetaan, niin on se että nähdään paljon tekemäsi työ on tullut kokonaisuudessa maksamaan, ja onko se ollut sen arvoista, mitä tekemäsi tuote on arvoltaan)

      Vähän pitkä selitys tuli, mutta pointtina kuitenkin on se, että suullisen esityksen tekemällä selviää koko roskasta puoleen tuntiin itse esityksen valmistamiseen 5 min kun se lyhyehkön esityksen esität, eli paljon helpommalla pääsee.


      Sanon tämän siksi, jotta tämä motivoisi sinua puhumaan opettajalle näistä asioista etukäteen, koska näitä suullisia esitelmiäkin tulee vastaan jonkin verran, ja tuokin että opinnäytetyö on pakko nykyään suullisena pitää, kertoo paljon siitä että nykyään kaikissa asioissa on siirrytty koko ajan enemmän kirjallisesta osiosta pois, mutta painotan edelleen, että opettajan kanssa puhumalla saat nuo hoidettua kirjallisesti pois alta, varoitan vaan että opinnäytetyön kirjallisessa osiossa tulee olemaan iso työ, kävitpä sitten mitä tahansa linjaa.

    • koneistaja2

      Amiksessa nyt ei kovinkaan monella alalla ole yhtäkään ( ellei äidinkielen opettaja päätä toisin)

      Metallilla kolmessa vuodessa 0 esitelmää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe