Katetroinnista

mamma20

Kerran on itselleni laitettu virtsakatetri synnytyksessä ja sattui niin saamaristi,pissalla käynti sattui jonkun aikaa katetroinnin jälkeen ja kaupanpäällisiksi tulehdus.Onko mahdollista ehdottomasti kieltää katetrointi myös mahdollisessa keisarinleikkauksessa.Eikö potilaalla ole oikeus kieltäytyä hoitotoimienpiteistä?

5

505

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • guhj

Ei ole välttämättä mahdollisuus kieltäytyä. Vaikka pissa on tavallaan steriiliä, niin ei se nyt kauhean suotava ole, että pissaat kesken sektion. Aika monessa paikassa se katetri laitetaan vasta sectiossa puudutuksen jälkeen. Silloin se ei tunnu -pyydä sitä. Leikkauksen jälkeen on erittäin tärkeä nähdä heräämössä että sitä pissaa tulee (verenvuodon ja lapsivedenmäärän arvioiminen on aika vaikeaa koska ne sekottuu imuun keskenään.) Joten se on yksi keino tietää ettei veren vuoto ollut liian suurta.

• Syy katetriin

Täysi rakko on tiellä, kun tehdään haavaa kohtuun. Siksi katetri.

• ihan turhaa

On varmaan onnistunut katetrointi huonosti. Itselläni sektion yhteydessä laitettiin katetri, ei tuntunut laitto oikeastaan missään, ei myöskään poisotto ja virtsaaminenkin onnistui heti normaalisti, kun katetri oli poistettu. En suosittele kieltäytymään katetroinnista mahdollisen sektion yhteydessä. Aiemmat vastaajat selittivätkin jo asiaa. Jotkut lääketieteelliset toimenpiteet nyt saattavat olla ikäviä, mutta ne on silti pakko tehdä. Luulisi aikuisen ihmisen ymmärtävän tämän.

• eräs mamma

Toi sun katetrointi ei oo oikein tainnut onnistua. Katetrointi ei satu vaan tuntuu inhottavalta enemmänkin (siinä käytetään puudutusta) . Joillakin kylläkin toi virtsaaminen voi olla hankalaa katetrin poiston jälkeen. Mua on katetroitu muutaman kerran ja olen saanut tuleduksen ( saan virtsatulehduksen aika herkästi:(.) Ja olen ollut sektiossa, siinä katetri laitettiin kun olin saanut puudutuksen. En oikein usko että on mahdollisuutta kieltäytyä katetroinnista, koska sua nesteytetään leikkauksen aikana niin virsanmääräkin lasketaan.
      Jos olet menossa sektioon niin voit sanoa mitä sulle tapahtui viime kerralla. Osaavat sit toimia sen mukaan.

• mamma20

Kiitokset vastauksista,toivottavasti menee toimenpide paremmin ensi kerralla:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      232
      4431
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      75
      2874
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2403
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      43
      1697
    5. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1389
    6. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      82
      1164
    7. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      137
      919
    8. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      64
      860
    9. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      854
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      832
    Aihe