Katetroinnista

mamma20

Kerran on itselleni laitettu virtsakatetri synnytyksessä ja sattui niin saamaristi,pissalla käynti sattui jonkun aikaa katetroinnin jälkeen ja kaupanpäällisiksi tulehdus.Onko mahdollista ehdottomasti kieltää katetrointi myös mahdollisessa keisarinleikkauksessa.Eikö potilaalla ole oikeus kieltäytyä hoitotoimienpiteistä?

5

541

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • guhj

Ei ole välttämättä mahdollisuus kieltäytyä. Vaikka pissa on tavallaan steriiliä, niin ei se nyt kauhean suotava ole, että pissaat kesken sektion. Aika monessa paikassa se katetri laitetaan vasta sectiossa puudutuksen jälkeen. Silloin se ei tunnu -pyydä sitä. Leikkauksen jälkeen on erittäin tärkeä nähdä heräämössä että sitä pissaa tulee (verenvuodon ja lapsivedenmäärän arvioiminen on aika vaikeaa koska ne sekottuu imuun keskenään.) Joten se on yksi keino tietää ettei veren vuoto ollut liian suurta.

• Syy katetriin

Täysi rakko on tiellä, kun tehdään haavaa kohtuun. Siksi katetri.

• ihan turhaa

On varmaan onnistunut katetrointi huonosti. Itselläni sektion yhteydessä laitettiin katetri, ei tuntunut laitto oikeastaan missään, ei myöskään poisotto ja virtsaaminenkin onnistui heti normaalisti, kun katetri oli poistettu. En suosittele kieltäytymään katetroinnista mahdollisen sektion yhteydessä. Aiemmat vastaajat selittivätkin jo asiaa. Jotkut lääketieteelliset toimenpiteet nyt saattavat olla ikäviä, mutta ne on silti pakko tehdä. Luulisi aikuisen ihmisen ymmärtävän tämän.

• eräs mamma

Toi sun katetrointi ei oo oikein tainnut onnistua. Katetrointi ei satu vaan tuntuu inhottavalta enemmänkin (siinä käytetään puudutusta) . Joillakin kylläkin toi virtsaaminen voi olla hankalaa katetrin poiston jälkeen. Mua on katetroitu muutaman kerran ja olen saanut tuleduksen ( saan virtsatulehduksen aika herkästi:(.) Ja olen ollut sektiossa, siinä katetri laitettiin kun olin saanut puudutuksen. En oikein usko että on mahdollisuutta kieltäytyä katetroinnista, koska sua nesteytetään leikkauksen aikana niin virsanmääräkin lasketaan.
      Jos olet menossa sektioon niin voit sanoa mitä sulle tapahtui viime kerralla. Osaavat sit toimia sen mukaan.

• mamma20

Kiitokset vastauksista,toivottavasti menee toimenpide paremmin ensi kerralla:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      108
      5541
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      95
      4821
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      139
      4762
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      368
      2215
    5. Kerro kaivattusi etunimi

Miehille..
      Ikävä
      117
      2051
    6. 107
      1797
    7. Sulla on mies

Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      256
      1577
    8. Martina harrastaa tänäänkin liikuntaa

Ei ole krapulaa hänellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      371
      1318
    9. Pääsit koskettamaan

Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      59
      1151
    10. Kadutko mitään?

Minä kadun ikävässä kirjoittamista, mutta en saa sitä tekemättömäksi.
      Sinkut
      221
      1123
    Aihe