Tämmöinen päätös
tehtyhttp://www.skal.fi/ajankohtaista/sidosryhmien_uutiset/turun_hallinto-oikeus_ennakkoperintarekisteriin_merkityille_yrittajille_kuljetusliikkeen_autojen_ajamisesta_maksetut_suoritukset_olivat_palkkaa.9578.news
Sama juttu
http://www.oikeus.fi/62463.htm
Toiminimi kuskit
30
3817
Vastaukset
- Tmi-kuskiksi
Maksuunhan noita ei pantu, koko jaosta äänesti sen nurin 6-2. Eli joutuiko kukaan maksamaan mitään ja jos joutui paljonko?
Olen itse harkinnut vaihtoa kuljetusalalle jos vain työskentely toiminimellä on mahdollista. Millaista tuntiveloitusta ulkomaanajoa ajavat tmi-kuskit laskuttavat? Entä kotimaassa? Minkälaisista ajoista ja millaisesta kalustosta saa mitäkin?
T. Alalle tuleva..
- Toiminimi tappaa!!
Sillälailla. En ole koskaan ymmärtänyt miksi jotkut myyvät elämänsä kuljetusfirmalle oman toiminimen kautta. Jos palkollisena kuskinakin pahimmillaan joutuu olemaan työnantajan kuristuksessa ja lähtövalmiudessa seitsemän vuorokautta viikossa niin toiminimellä olet vielä pahemmassa tilanteessa kun varaa ei ole pitää edes vuosilomiakaan sairastamisesya puhumattakaan! Jos rattaat ei toiminimen sopimuksen mukaan pyöri irtisanotaan sopimus toimeksiantajan taholta ilman suurempia varoituksia. Normikuljettajalla sentään on irtisanomissuoja ja aika. Toiminimellä ajamalla saa heittää kaiken vapaa-ajan,lailliset työajat,lomat ym. ihmisoikeudet unholaan. Toiminimellä jos jollain palaa kynttilä molemmista päistä. Onneksi itse ymmärsin tilanteen jo muutaman kuukauden jälkeen. Nyt normitöissä ja muija ja lapsetkin tykkää.
- Man power
Toiminimi on ihan jees jos yrittäjä on sellainen kaveri ,että asiakkaiden
keskuudessa on tullut tosi pätevän kaverin maine. Tiedän tällaisia
toiminimi-yrittäjiä jotka ilmoittavat suoraan asiakkaalle,että olen
tuossa marraskuussa 3-viikkoa Thaimaassa tai ensin lauantaina en tule
töihin. Tämä onnistuu kovalla työllä alkuvaiheessa. Isotkin firmat
noudattavat kiltisti tällaisen yrittäjän toiveita. Ongelmahan on se,että
monet toiminimi yrittäjät ajavat itsensä loppuun koska eivät osaa sanoa ei
vaan ahnehtivat hommia liikaa kun niitä on tarjolla. Jos alunalkaen tekee
selväksi ,että myös yrittäjä pitää lomaa ja vapaita viikonloppuja niin
kyllä asiakkaat ymmärtävät asian.Siinä on sellainen molemmin puolinen
kunnioitus.Hyvistä kuljettajista on sen verran kova pula näin lama-aikaankin. - Asiamies !
Man power kirjoitti:
Toiminimi on ihan jees jos yrittäjä on sellainen kaveri ,että asiakkaiden
keskuudessa on tullut tosi pätevän kaverin maine. Tiedän tällaisia
toiminimi-yrittäjiä jotka ilmoittavat suoraan asiakkaalle,että olen
tuossa marraskuussa 3-viikkoa Thaimaassa tai ensin lauantaina en tule
töihin. Tämä onnistuu kovalla työllä alkuvaiheessa. Isotkin firmat
noudattavat kiltisti tällaisen yrittäjän toiveita. Ongelmahan on se,että
monet toiminimi yrittäjät ajavat itsensä loppuun koska eivät osaa sanoa ei
vaan ahnehtivat hommia liikaa kun niitä on tarjolla. Jos alunalkaen tekee
selväksi ,että myös yrittäjä pitää lomaa ja vapaita viikonloppuja niin
kyllä asiakkaat ymmärtävät asian.Siinä on sellainen molemmin puolinen
kunnioitus.Hyvistä kuljettajista on sen verran kova pula näin lama-aikaankin.Asiaa!! Se pätevän kaverin maine saadaan juuri sillä,että tehdään duunit kunnolla ja asetetaan heti alussa rajat sille työnteolle. Ei luoda sellaista illuusiota asiakkaalle
,että ollaan ympärivuorokauden käytettävissä. Moni vaan ei osaa tehdä asiaa
riittävän selväksi ja sitten tule burn out!
- mol3
toiminimellä tekijä onkin tekijä eikä vetelys
- Toiminimellä hautaan..!
Pakko on painaa perse veressä kun omat korvaukset on poljettu alle kannattavuusrajan ja sotumaksut juoksee ja vakuutuksiakin pitäisi maksella. Siinä ei silloin ole aikaa lomiin tai vapaisiin puhumattakaan sairastelusta. Toiminimellä ajamalla saat sen toisenkin jalan sellaiseen suohon että vain konkurssin ja menetetyn terveyden nojalla pääset sieltä pois. Se on niin monen, omasta mielestään kaikkein parhaimpien ja ahkerimpien kavereiden toimesta toteen näytetty. Ahneilla ja liikaa itsestään kuvittelevien loppu on usein sangen ikävä.
- toininimi
toiminimi paskoo kunnon tyäläisen puukenkään!
jos ei palkata niin toiminimi pystyyn ja tööihin. - ertyuikol
Eiköhän ne ketkä toiminimellä ajaa,niin tiedä tasan ja tarkkaan mitä tekevät.Vapaa aika on suhteellinen käsite toiset pitää enemmän ja kaikki eivät sitä tarvitse.Ainoat ketkä itsenäisiä autonkuljettajia haukkuu ovat ay vänkyröitä jotka kateuttaan jauhavat.En tidä ketään toiminimi kuljettajaa joka tekee tappiolla.Yleisesti toiminimi kuljettajien vuosiansiot on 50-70 000eur vuodessa.
On niitä monen tavallisenkin autonkuljettajan maallinen taival päättynyt ennen aikojaan.Toiset vaan tykkää kovemmasta tahdista kun toiset ja heikot sortuu.Tosin nykyisin mitä lakien mukaan saa autoa ajella,niin iskee laiskuu hyvin äkkiä ja siksi jotkut on ruvenneet itsenäisiksi auton kuljettajiksi.Moni autonkuljettaja tekee toistakin työtä juuri siitä syystä,että saavat ajan kulumaan vapaapäivinä.- Torpparina hautaan!
Kyllä 50000Euroa tienaa palkollinenkin jos vaan painaa duunia vaikka 80 t7ntia viikossa. Ei milään mahdottomuus. Yksi tuttu puoliperäveturilla torpparina ajavakertoa taannoin että rahdit on nii perseestä että irtoperän vieminen Turusta Vuosaareen kannattaa jos juuri senverran että renhasrikko vie reissun pakkasen puolelle. Kertoi myös että ainoat vapaapäivät ovat olleet ne jolloin keikkaa ei ole ollut tarjolla. No silloinkin päivä kului remontissa joka sekin piti tehdä taloyhtiön parkkipaikalla koska varaa ei ole aina viedä autoa korjaamolle. Siinä sitä on homma josta niin pirun moni on kateellinen. Todella kateellisia on porukka joo.
- Totuus pidetään piilossa
Kuvitteletko että tappiolla tai edes huonosti tuottavan toiminimifirman omistajat mielellään ahdinhostaan muille kertoo?! On niin paljon mukavampaa kehuskella miten hyvin menee kuin kertoa että tratat pyörii eikä luotolla saa ostettua enää edes hajukuusia nuppiin.
- Rajakylän rambo
Totuus pidetään piilossa kirjoitti:
Kuvitteletko että tappiolla tai edes huonosti tuottavan toiminimifirman omistajat mielellään ahdinhostaan muille kertoo?! On niin paljon mukavampaa kehuskella miten hyvin menee kuin kertoa että tratat pyörii eikä luotolla saa ostettua enää edes hajukuusia nuppiin.
Tratat pyörii... Ei kai tällainen yrittäjä tarvitse kuin vaatteet päälle ja euron
pizza lähikaupasta kerran päivässä. Eikös sitä sanota ei se suuri palkka vaan
pienet kulut.Ja kun painaa duunia 24/7 niin ei ehdi tuhlata ollenkaan.
Kyllä siinä perikunnalle jotain jaettavaa jää. Ja vielä sokerina
pohjalla... SE YRITTÄMISEN VAPAUS nykyajan cowboy meininkiä.
Jos totta puhutaan niin jotkut kaverit on osanneet tämänkin homman
tosi hyvin. Painetaan duunia tehdään rahaa ja myös pidetään kunnon lomat.
Sitten on taas tämä joukko jolla homma ei ole yhtä hyvin hanskassa.
Mutta niinhän se on joka hommassa nykyään. - laskento 4
Torpparina hautaan! kirjoitti:
Kyllä 50000Euroa tienaa palkollinenkin jos vaan painaa duunia vaikka 80 t7ntia viikossa. Ei milään mahdottomuus. Yksi tuttu puoliperäveturilla torpparina ajavakertoa taannoin että rahdit on nii perseestä että irtoperän vieminen Turusta Vuosaareen kannattaa jos juuri senverran että renhasrikko vie reissun pakkasen puolelle. Kertoi myös että ainoat vapaapäivät ovat olleet ne jolloin keikkaa ei ole ollut tarjolla. No silloinkin päivä kului remontissa joka sekin piti tehdä taloyhtiön parkkipaikalla koska varaa ei ole aina viedä autoa korjaamolle. Siinä sitä on homma josta niin pirun moni on kateellinen. Todella kateellisia on porukka joo.
Tiedätkö mitä kuorma-auton renkaat maksaa?
Tienpäällä hätäpäivystyksenä vaihdettuna 500-1000e, rengaskoosta riippuen!
Jos torppari tuttusi tienaa sen joka Tku-Hki reisusta, niin mielestäni aika hyvä rahti!
Normaalisti renkaita räjähtää keskimäärin 2 vuodessa.
Tuttusi taisi vähätellä kannattavuutta, kun ei halua enempää kilpailua alalle! :-) - Irtoperä-Pertti
laskento 4 kirjoitti:
Tiedätkö mitä kuorma-auton renkaat maksaa?
Tienpäällä hätäpäivystyksenä vaihdettuna 500-1000e, rengaskoosta riippuen!
Jos torppari tuttusi tienaa sen joka Tku-Hki reisusta, niin mielestäni aika hyvä rahti!
Normaalisti renkaita räjähtää keskimäärin 2 vuodessa.
Tuttusi taisi vähätellä kannattavuutta, kun ei halua enempää kilpailua alalle! :-)Eikai kukaan enää nykyään aja ilman mukana olevaa vararengasta??! Typeryyttä maksaa päivystyksestä suurempi summa kuin itse uusi rengas maksaa!
- Scåniå
Irtoperä-Pertti kirjoitti:
Eikai kukaan enää nykyään aja ilman mukana olevaa vararengasta??! Typeryyttä maksaa päivystyksestä suurempi summa kuin itse uusi rengas maksaa!
ei kai yksikään palkkakuski vaihda rengasta itse tien päällä?Sitä varten on raskaankaluston rengaspäivystäjät väijyssä.
- Ex torppari
Scåniå kirjoitti:
ei kai yksikään palkkakuski vaihda rengasta itse tien päällä?Sitä varten on raskaankaluston rengaspäivystäjät väijyssä.
Palkkakuskit ei vaihdakaan kun eivät itse joudu päivystyslisää maksamaan mutta lähes taloudellisessa hirressä roikkuva torppari taas joutuu rengasta mukanaan kuljettamaan kun rahaa ei ole päivystäjälle maksaa ja vararengaskin on kalju ja kankailla oleva romu. Sitä on se kilpailu eli rahtien polkeminen!!!
- Filosofi pylkkö
Ex torppari kirjoitti:
Palkkakuskit ei vaihdakaan kun eivät itse joudu päivystyslisää maksamaan mutta lähes taloudellisessa hirressä roikkuva torppari taas joutuu rengasta mukanaan kuljettamaan kun rahaa ei ole päivystäjälle maksaa ja vararengaskin on kalju ja kankailla oleva romu. Sitä on se kilpailu eli rahtien polkeminen!!!
Käsitteet ovat sekaisin tässä keskustelussa. Torppari-sana kuljetusalalla
tarkoittaa kuljetusyrittäjää joka ajaa alihankintana toisella kuljetusliikkeellä.
Toimimini-miehet on niin uusi ilmiö ettei niille ole ilmeisesti keksitty vielä
lempinimeä. Muuten kyllä valtiovalta saisi selventää asioita. Mikä on
yrittämistä ja mikä on selkeää palkkatyötä. Toiminimi homma on villiä
touhua. Sitä ei koske mitkään lait mm. vuosilomista sun muista.
Huono homma jos tällainen ns yrittäminen yleistyy. Jos haluaa olla
yrittäjä niin hommaa reilusti liikenneluvat . Näin on! - Saksanseisojavoimaa
Filosofi pylkkö kirjoitti:
Käsitteet ovat sekaisin tässä keskustelussa. Torppari-sana kuljetusalalla
tarkoittaa kuljetusyrittäjää joka ajaa alihankintana toisella kuljetusliikkeellä.
Toimimini-miehet on niin uusi ilmiö ettei niille ole ilmeisesti keksitty vielä
lempinimeä. Muuten kyllä valtiovalta saisi selventää asioita. Mikä on
yrittämistä ja mikä on selkeää palkkatyötä. Toiminimi homma on villiä
touhua. Sitä ei koske mitkään lait mm. vuosilomista sun muista.
Huono homma jos tällainen ns yrittäminen yleistyy. Jos haluaa olla
yrittäjä niin hommaa reilusti liikenneluvat . Näin on!Yhteinen tekijä torpparilla ja toiminimi-kuskilla on että molemmilla on vielä vöhemmän varaa vaihdella renkaita tienpäällä kuin normiliikennöitsijällä. No Kapitalistiriistäjällä ei ole varaa vaihtaa edes tallilla renkaan rengasta!!
- Tuonela korjaa sadon
Onhan näitä mestareita. Toiminimi-miehiä. Yksi kaveri ensin ajoi kuorma-autoa
sen jälkeen meni 2-duuniin korkeapainepesuhommiin illaksi.Tämän jälkeen
vielä yöpäivystyshommiin ja sama rumba joka arkipäivä. Ja kaikki saman
toiminimen alla. Että turvallista matkaa . Paljon fyffee vähän järkee......... - Häpeällistä
Oma yritys on hieno asia, mutta tämä minäajanomallaverokortilla buumi on aivan veron ja työehtosopimuksien kiertoa. Nyt näyttää onneksi siltä, että homma on vähenemään päin. Kiitos.
- Z19
Ajoin 2000 luvulla toiminimellä.Lopetin sen ja siirryin palkkakuljettajaksi.
Pidän tätä parempana,molemmat kokeilleena..- Filosofi pylkkö
Toiminimi kuskeille on valtiovalta (tutkijat) antaneet nyt virallisen
ammattinimikkeen. Se ITSENSÄ TYÖLLISTÄJÄ. Proffa piti pitkän
jaarituksen radiossa aiheesta kuinka se on tulevaisuuden tapa toimia.
Kyllä muisti myös mahdolliset epäkohdat mainita. Ja verottajan ongelman
määritellä yrittäjän ja työntekijän eron ja onko tällainen toimnta laillista ja
kuinka se täyttää lain kirjaimen
- Frank papi
Hommahan on ihan yes! Se on itsestä kiinni kuinka vakavasti otat homman.
Jos hoidat kaikki lainpykälät kuntoon niin ei siinä pitäisi olla nokan koputtamista.
Tällekin alalle on pesiytynyt kaiken maailman luuseria. - Erkki kerkki
Frank papi puhuu täyttä faktaa. Kaikki lakisääteiset asiat kuntoon
eli verot,eläkemaksut sun muut ja sitten hommiin. pärjää varmasti ja
riski on pieni kun ei tarvitse hankkia kuin työvaatteet ja turvajalkineet.
Tällaiset onnenonkija-luuserit pilaa homman kuin homman.Onhan se
nähty sitten kaikki rehellisetkin musta maalataan.
Tällainen yrittämismuoto on hyvä ratkaisu esim.pienillä paikkakunnilla
joissa yrittäjät ei voi tarjota kokopäivätyötä. Tällainen itsensä työllistäjä
voi tehdä usealla kuljetusyrityksellä hommia ja näin saada normaalin
kuukausipalkan mikä perinteisellä verokirja ajattelulla ei olisi ollut
mahdollista.Tai sitten liittää kuljetustyöhön jotain aivan erityyppistä työtä
esim. kiinteistönhuoltoa tai maataloustyötä.Kyllä se on hyvä,että on
erilaisia vaihtoehtoja tehdä työtä.Verokirja on ihan hyvä homma,joissain
tilanteissa itsensä työllistämis-mahdollisuus on paras ratkaisu.- Ari Torpp
Saataapi eteenkin irtperähommissa jäädä pakolliset maksut maksamatta kun rahdit on tingitty lähes alle kannattavuusrajan. Kun oikein tiukaan on hommat revitty voipi käydä niin esim. eläkkeet jää "vahingossa" maksamatta.. : )
- Arvo
Ari Torpp kirjoitti:
Saataapi eteenkin irtperähommissa jäädä pakolliset maksut maksamatta kun rahdit on tingitty lähes alle kannattavuusrajan. Kun oikein tiukaan on hommat revitty voipi käydä niin esim. eläkkeet jää "vahingossa" maksamatta.. : )
Ari Torpp. Kun menee töihin pitää sanoa tuntihinta on se ja se ja siitä
ei tingitä.Sinähän olet henkilöstöpalveluyrittäjä ja myyt vain kuljettajan
työaikaa. Autolija maksaa sovitun hinnan that´s it rahdin hinta on taas
kuljetusyrittäjän ongelma. Kannattaa aina pitää erillään nämä kaksi asiaa.
- Z19
Maksamattomat eläkkeet vaikuttaa Sinun vanhuuseläkkeen määrään.Sitten
kun saat sitä pientä eläkettä,niistä otetaan ensin joka kuukausi kolmasosa
niin kauan että eläkeyhtiö on saanut omansa.
Ensiksi tarkein asia pitäis olla eläkemaksut mahdollisimman suurina.Jos
joudut esim.tapaturman takia nuorena eläkkeelle,silloin asia kostautuu
ja et enää voi korjata asiaa. - roti
Koskaan en ole ymmärtänyt vuokratyötä tai näitä ennakkoverollisia renkejä ?
Mielestäni kumpaakaan ei pidä sallia työmailla , Ennakkomiehet olettavat että tienaa paremmin kun verot jättää osilta maksamatta , sellaista taskuunpissiöiden hommaa. - on se tana
Veikkaan,että laskutusmiehet tulee lisääntymään autonkuljettajina entisestään.Merkit on jo selvästi ilmassa.Tämä työnantaja maksujen korotus on yksi syy muiden joukossa.
Ei kukaan liikennöitsijä joka käyttää laskutuskuljettajaa ole koskaan sanonut,että se tulisi halvemmaksi.Se on vaan kaikista vaivattomin ja helpoin tapa.Muutama seikka mitkä on ratkaisevia monesti
1 ei tarvitse maksaa työnantaja maksuja jotka ovat suuret palkkakuljettajan palkan päälle.
2säästää huomattavasti työntekijän vakuutusmaksuissa.
3maksaa vain laskun,niin asia on sillä selvä
4Ei tarvitse tehdä sitä järjetöntä paperisotaa mitä joutuu tekemään palkkakuljettajien takia.
Laskutus kuljettajalla on taas yrittäjän velvoitteet.
1maksat arvonlisäverot
2Maksat eläkemaksusi kokonaan itse
3maksat vakuutuksesi itse
4maksat verosi itse ja on myöskin kirjanpito velvollinen.
Etuudet miksi tätä tehdään.
1palkkaa verojen ja maksujen jälkeen jää noin 2kertaa palkkarengin tuntipalkka
2ei koske työaikalaki vaan ainoastaan ajoaika laki(saa tehdä työtä)
3Voi valita itse kelle tekee työtä ja paljonko tekee työtä ja on helppoa ajella vaikka vain silloin tällöin ja vaikka 20 eri paikassa.
Laskutusmies ei ole työsuhteessä vaan myy omaa työpanostaan tarvitseville.Monesti laskutusmies otetaan tuuramaan sairaus tapauksissa tai lomien aikaan.Yleinsä ketään muuta ei saa lyhkäisellä varoituajalla ja ei palkkarenkiä saa mistään esim päiväksi tai kahdeksi ja vaikka saisikin,niin tulee taas sitä paperisotaa tuehaan.- Alman Hannas
Näin se vaan on . Tutkittu homma,siksi varsinkin pienyrittäjät käyttävät.
Suuret yrittäjät taas haluavat pitkäkestoisia työsuhteita ja siksi haluavat
kavereita jotka pysyvät talossa ja palkkaavat normaalisti työntekijöiksi.
Ja pitävät nykyisin huolta työntekijän hyvinvoinnista. Hyvä juttu sillä
aikapommi pamahtaa syyskuussa 2013 kun ammattipätevyysdirektiivi
astuu voimaan. Näin se tulee vain käymään. Onko nämä ns. itsensä
työllistäneet käyneet ammattipätevyys -kurssit. Ei ainakaan kaikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??
On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt61116586Valkeakosken tappo
"Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k5214978Nyt ahdistaa
Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että3899344Kuka oli tekijä?
Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso47558215-vuotiaan ruumis valkeakoskella
Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on124639Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi
Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä1743255Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon
Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.1181925Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?
Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)571379- 961315
Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?
https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho411247