Hei,
Söin muutaman vuoden verenpainelääkettä yläpaineen korkeuden takia, ja olin nyt keväällä läppäleikkauksessa, jonka jälkeen yläpaine on ollut oikein ihanteellisella tasolla, mutta alapainetta pidetään korkeana (noin 90-100), joten aloitin verenpainelääkityksen tämän vuoksi. Tilanteessani tavoitellaan alapaineen laskua. Enne leikkausta alapaineeni oli noin 50, mutta leikkauksen jälkeen tavoitellaan sellaista 70.
Onko totta kun olen joskus ollut lukevanani, että alapaineen korkeus on vaarallisempaa kuin yläpaineen.
Alapaineko vaarallisempi
3
448
Vastaukset 3
- turistiii
kyllä on.
- yläalapaine
Halooo.. tuo on tyypillistä just läppäleikkurin jälkeen että alapaine noin 90 ja ylä vaihteli 110-125 eikä se alapaine lääkeillä siitä laske etteikö yläpaine samalla laskisi,,, onko muka löydetty sellainen lääke joka pelkästään laskisi alapainetta !!! ???
Mullakin oli pari vuotta leikkauksen jälkee n 90 nyt jo laskenut 80 ..kyyylyllä se sieltä alas tullee - 14+9
En tunne läppävikojen ja -leikkausten vaikutuksia verenpaineeseen, mutta todennäköisesti ongelmasi johtuvat ao. syistä. Perusterveellä ihmisellä verenpainetaudissa molemmat paineet ovat omalla tavallaan haitallisia, koska tällöin ns. keskiverenpaine on kuitenkin ihanteellista korkeampi.
Verenpainetauti alkaa "nuorilla" ihmisillä alapaineen nousulla, koska yläpaineen nousu samassa suhteessa estyy nuoren ihmisen kimmoisien verisuonien antaessa jonkin verran periksi.
Edellä kerrotusta kääntäen: Ikääntyneemmillä ihmisillä verisuoneet ovat jäykemmät ja kovettuneemmat, ja verenpainetaudin alkaessa yläpaine siis nousee suhteessa enemmän kuin nuorilla.
Alle 70 on hyvä alapaine, 50 jopa liian alhainen. Yläpaine on kuitenkin se, joka ihmisen pitää "pystyssä", joten kyllä sen olisi hyvä verenpainelääkityksestä huolimatta pysyä vähintään 110 tasolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi arkuuteni
Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän531087Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?
Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll231069Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.
https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl514842- 50824
- 46735
- 37659
Tykkäätköhän vielä minusta?
Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin30616Vihervasemmistofeministinaisasianaiset
Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE181615Muistatko Mikkelin panttivankidraaman?
Uusi draamasarja järkyttävästä tapauksesta on tulossa. Tositapahtumiin perustuva sarja ammentaa vuoden 1986 Mikkelin pan62609Olet ihana
Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩❤️👩❤️😼😘38562