Mahtaakohan kukaan tietää, minkälaisia painopisteitä valtio-opilla on Suomen eri yliopistoissa? Tarkoitan painopisteellä sekä metodologiaa että itse tutkimuksen kohdetta.
Politologian painotukset yliopistoittain
9
202
Vastaukset
- Epäselvitysmies
Muista yliopistoista en oikein osaa sanoa, mutta Jyväskylän yliopistossa valtio-opissa painotetaan retoriikkaa ja politiikan teoriaa. Jyväskylässä tutkitaan myös parlamentarismia (usein juuri retoriikan näkökulmasta) sekä politiikkaa käsitteenä. Kaiken kaikkiaan Jyväskylässä keskitytään erittäin vahvasti laadullisiin tutkimusmenetelmiin, mikä näkyy jo siinäkin, ettei pääaineopiskelijoilta vaadita edes tilastomenetelmien peruskurssin käymistä.
Muissa yliopistoissa käytetään määrällisiäkin tutkimusmenetelmiä. Tampereella ja Turussa tutkitaan käsittääkseni melko paljon vaaleja ja puoluepolitiikkaa (eli tämmöisiä "perinteisiä" valtio-opillisia aihealueita), Helsingissä taas kuulemma "vähän kaikkea". Lapin yliopistosta en osaa sanoa mitään.- Vain retoriikkaa
..."Jyväskylän yliopistossa valtio-opissa painotetaan retoriikkaa ja politiikan teoriaa."
Niin, ja onhan siellä Jyväskylän yliopiston valtio-opin laitoksessa jopa retoriikan tutkimisinstituuttikin. Kymmenkunta vuotta sitten siellä (työttömäksi) opiskellessani minulle ei tosin selvinnyt, missä se instituutti fyysisesti sijaitsee.
Kaverini oli minua aktiivisempi, ja kysyi asiaa yhdeltä laitoksen professorilta. Professori oli vastannut hieman toiselle päin katsoen: "Tuossa kaapissa kai se on..." - Pelkkää retoriikkaa
Vain retoriikkaa kirjoitti:
..."Jyväskylän yliopistossa valtio-opissa painotetaan retoriikkaa ja politiikan teoriaa."
Niin, ja onhan siellä Jyväskylän yliopiston valtio-opin laitoksessa jopa retoriikan tutkimisinstituuttikin. Kymmenkunta vuotta sitten siellä (työttömäksi) opiskellessani minulle ei tosin selvinnyt, missä se instituutti fyysisesti sijaitsee.
Kaverini oli minua aktiivisempi, ja kysyi asiaa yhdeltä laitoksen professorilta. Professori oli vastannut hieman toiselle päin katsoen: "Tuossa kaapissa kai se on...""....minulle ei tosin selvinnyt, missä se instituutti fyysisesti sijaitsee..."
Ne oli niitä retoriikka-instituutin alkuaikoja Jyväskylän yliopiston valtio-opin laitoksella. Tietääkseni se on nykyään jo tullut sieltä kaapista ulos. - Vain retoriikkaa
Pelkkää retoriikkaa kirjoitti:
"....minulle ei tosin selvinnyt, missä se instituutti fyysisesti sijaitsee..."
Ne oli niitä retoriikka-instituutin alkuaikoja Jyväskylän yliopiston valtio-opin laitoksella. Tietääkseni se on nykyään jo tullut sieltä kaapista ulos."Tietääkseni se on nykyään jo tullut sieltä kaapista ulos. "
Niin, on kai se retoriikan tutkimisinstituutti kerinnyt muuttaa toimipistettään, jos se edes enää toimii koko Jyväskylän yliopistossa.
Vain hyvinhän se toisaalta toimi sieltä kaapistakin käsin.
- Epäselvitysmies
Mainittakoon vielä, että Jyväskylässä on edustettuna myös maailmanpolitiikka, suurelta osin (ylläripylläri) retoriikan näkökulmasta tarkasteltuna.
- NimimerkkiNim
Vielä mielenkiintoisempi kysymys on: millä noista - retoriikan analyysillä, kansainvälisen politiikan lainalaisuuksien tuntemisella, eri äänestysmenetelmien analyysilla etc. - loppujen lopuksi tekee yhtään mitään työelämässä.
- Retoriikalla miekii
"Vielä mielenkiintoisempi kysymys on: millä noista - retoriikan analyysillä, kansainvälisen politiikan lainalaisuuksien tuntemisella, eri äänestysmenetelmien analyysilla etc. - loppujen lopuksi tekee yhtään mitään työelämässä."
Tämän kysymyksen voi esittää lähes kaikkien yhteiskuntatieteiden/valtiotieteiden oppiaineiden kodalla. Niiden työllistymisodotuksissa kun ollaan jämähdetty jonnekin -60 -70-luvun maailmaan, jolloin pelkällä maisterintutkinnolla pääsi pankin sivukonttorin päälliköksi tai vakuutusyhtiön valkokaulustöihin viimeistään.
Nämä ajat ovat jääneet taakse, joten siinäpä sitä on työttömäksi valmistuneella maisterilla pähkäilemistä, että mitenkähän vaikkapa näillä retoriikan analysointiopeilla saisi työnantajat kyvyistään vakuuttuneiksi. - Epäselvitysmies
Retoriikalla miekii kirjoitti:
"Vielä mielenkiintoisempi kysymys on: millä noista - retoriikan analyysillä, kansainvälisen politiikan lainalaisuuksien tuntemisella, eri äänestysmenetelmien analyysilla etc. - loppujen lopuksi tekee yhtään mitään työelämässä."
Tämän kysymyksen voi esittää lähes kaikkien yhteiskuntatieteiden/valtiotieteiden oppiaineiden kodalla. Niiden työllistymisodotuksissa kun ollaan jämähdetty jonnekin -60 -70-luvun maailmaan, jolloin pelkällä maisterintutkinnolla pääsi pankin sivukonttorin päälliköksi tai vakuutusyhtiön valkokaulustöihin viimeistään.
Nämä ajat ovat jääneet taakse, joten siinäpä sitä on työttömäksi valmistuneella maisterilla pähkäilemistä, että mitenkähän vaikkapa näillä retoriikan analysointiopeilla saisi työnantajat kyvyistään vakuuttuneiksi.Ei politologi tarvitse töitä tai rahaa. Politologi elää humanismin pyhällä hengellä.
- Retoriikalla miekii
Epäselvitysmies kirjoitti:
Ei politologi tarvitse töitä tai rahaa. Politologi elää humanismin pyhällä hengellä.
"Ei politologi tarvitse töitä tai rahaa. Politologi elää humanismin pyhällä hengellä."
Niin, tällainen uskomus niillä ainakin näytti Jyväskylän yhteiskuntatieteellisessä tiedekunnassa vallitsevan.
Jos olet valtio-opin laitoksessa töissä, niin pidäpä huolta siitä, että ylle kirjoittamasi lauseet on sisällytetty niihin tiedekunnan esitteisiin ja nettisivustoihin, joita uusille ylioppilaille on tarjolla heidän valitessaan tulevia opiskelupaikkojaan.
Minulle nämä viisaudet selvisivät vasta maisteriksi ja työttömäksi valmistuttuani. Jos ne olisin ennen opiskelemaan ryhtymistäni lukenut ja ymmärtänyt, olisin ehkä harkinnut jonkin toisen tiedekunnan tarjontaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.2425546Näin asia on
Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k273970Taas varoitusta lumesta ja jäästä
Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,192354Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E2872192Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast481441Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?
Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?1611289Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin1321182Örebro kuolleet lisääntyy.
Nyt n, 10. Mitähän vielä. Haavoittuneet?. Kuka on ampuja, salaisuus.1271109- 35963
- 164846