Retki -veitset

KaisaA-95

9

1580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • retkikäyttäjä

      Ei nuo taittoveitset ole hyviä mihinkään hommaan. Hinta kertoo jo paljon.

    • woodmaster

      Yleisesti marketti veitset (retki jne.) eivät ole kovinkaan laadukkaita.
      Kyllä niillä narut katkoo ja pahvilaatikoita aukoo, mutta metsäkäytössä eivät välttämättä ole parhaimmillaan.

      En suosittele taittoveitseä metsähommiin.
      Laadukas taittoveitsi on vähintään hintaluokkaa 100eur, eli hinnasta voi päätellä jo näiden markettiversioiden laadun.

      Kannattaa ostaa kiinteällä terällä varustettu veitsi.
      Ja mieluummin sellainen missä terän materiaali jatkuu kahvan päähän asti (ja näkyy koko kahvan matkalta, kuten retki nordic). Tällainen veitsi kestää parhaiten vuolemisen, puiden pilkkomisen jne, eikä hajoa käteen missään tilanteessa.

      Noista Retki Nordic voisi olla soveltuva normaaliin metsäkäyttöön, tosin ehkä vähän huono vuolemiseen, kun on paksu terä. "Ruostumattomuus" on plussaa, eli ei kosteassa siis ruostu niin helposti kuin hiiliteräkset, eli on huoltovapaampi.
      En muista tämän valmistajaa, mutta on tunnetun valmistajan veitsi, joka on lisensoitu retki brändille. Hintaero kalliisiin veitsiin tulee lähinnä terä materiaalista.

      Tai sitten esim Mora Clipper (kahvassa kumia otteen pitävyyden parantamiseksi ja löytyy myös ruostumattomana, eli ei ihan perus moraa jossa muovi kahva joka kosteana liukas). Ohuempi terä, eli vuolemiseen parempi, mutta terän kiinnitys on huonompi, eli ei ole kahvan loppuun asti menevä terä. Eli jos yrittää esim puita pilkkoa löystynee terän kiinnitys jossain vaiheessa (ja terä katkeaa helpommin jos kovasti sivusuunnassa väännät).

      Eli jos noin 10-20 veistä etsit, niin mora clipper tai retki nordic.

    • metallurgi p.oa

      Aivan niin, halpiskaupoissa pilvin pimein kaikenlaista retkipuukkoa yms ja ne voi jättää ostamatta ja ostaa kerralla kunnon veitsi.

      Edellisessä viestissä kerrottiin kuinka hinta-ero tulee teränmateriaalista, se on totta ja lisäisin vielä että hinta näkyy myös esim. kahvan kiinnityksessä ja myös kahvan materiaalista joissakin tapauksissa.

      Ruostumattomasta teräksestä puukon tai veitsen terämateriaalina sen verran että ruostumatonta terää ei saa niin teräväksi kuin esim hiiliterästä.

    • #1 puristi

      Retki nordic on erinomainen, terä on melkovarmasti 440c joten kestää käyttöä lahes yhtähyvin kuin esim 1095. Itse olen teroittanut veitsen matalaan convex kulmaan ja se pitää sen erinomaisesti. Omistan useita lähes 100€ veitsiä ja puukkoja, mutta tämä 20€ kiinan ihme dominoi, vuolee hyvin sillä saa klapit halki helposti ja kärkikin on vahva. Suosittelen ehdottomasti ja koska se on täysi-fulltang siihen voi luottaa kovassakin käytössä ehdottomasti yksi parhaimpia veitsiä/puukkoja mitä suomesta voi kaupasta käydä ostamassa.

      • Paskapuhetta !!!

        Retkii Nordic on aivan paska! Kärki ei todellakaa ole vahva, minulla katkesi hyvinkin nopeasti. Kahva on märkänä liukas ja se on kiinnitety huonosti, heiluu ja klenksuu. Myös tuppi on aivan paska, ompeleet pettivät todella helposti.


    • satasesta tonniin

      Näkyy kaverilla olevan tuo satasen hinta oman elämän luksusta ja huippua.
      Kaikki on toki suhteellista, minä omista monia 700 € maksavia puukkoja. Tosin myös paljon halvempiakin puukkoja.

      • AMG Black

        No mutta Uuuh! monia nimen omaan 700€ tasan maksavia puukkoja omistat, niitähän kanniskellaankin sitten mukana metsässä vai? Nyt oli puhe ihan normi puukoista eikä mistään keräilykappaleista, luulisin?

        Mulla on kanssa autoja joista et osaa edes haaveilla, uh suits you sir, uh! :D


    • Espoon likka

      Itse käytän ihan peruspuukkoja joista kaksi olen tehnyt itse viimeisen puolen vuoden sisällä.

      Taittoveistä käytän ns leirintäalue-olosuhteissa,korkeintaan.
      Minulla on Gerberin taittoveitsi joka muistaakseni maksoi noin 60 euroa ja se on kestänyt tuota käyttöä jo useamman vuoden.

      Mutta jos jotakin pitää oikeasti vuolla niin hyväteräinen puukko on paras.Ja puukko,jonka terän pituus on noin omistajansa kämmenenleveys,sillä vuolee parhaiten kunhan terän teroituskulma on oikea.
      En käytä rostereita,vaan aina hiiliterästä sillä se teroittuu paremmin ja pysyy paremmin terävänä kun sitä timanttiteroittimella silloin tällöin sipaisee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe