Ensi kesänä pitäis laituri maalata sävytetyllä puuöljyllä, olen vähän miettinyt sähköruiskun käyttöä jota valmistajakin sivuillaan suositteli (a-laiturit) onko tällaisista jollakin jotain kokemuksia? Onkohan tuollainen 170 euron bosc hintansa arvoinen? Vai ajaalo muutaman kympin laite saman asian? Mikä on tällaisen laitteen toimintaperiaate, onko siinä erikdeen kompura josta ilma tulee letkua pitkin, eli aivan eri periaate niihin ruiskuihin verrattuna joissa on vain virtajohto? Eli periaatteessa jonkinmoinen paineilma ruisku? Paineilmakompurakin löytyy ja siihen käyttämätön halpis maaliruisku, epäilen vaan pienen kompuran ilmantuoton riittävyyttä. En nyt muista härvelin tuottoa, mutta on sellainen joka tänäpäivänä maksaa ehkä satkun verran (aikoinaan hakasnaulaimen käyttöä varten hankittu). Mainittakoon vielä, että ei sitä nyt ihan pelkästään laiturin maalausta varten hankita, kaitpa niitä maalaushommia mökillä ja omakotitalossa aina dilloin tällöin muutenkin on.
sähköruiskulla maalaaminen
10
6211
Vastaukset
- PaintKing
Perinteisellä pensselipelillä tulisi kestävämpää jälkeä. Miksi spruuttaa haluat?
- maalarimestari?
No lähinnä siksi haluaisin vetää ruiskulla, että olis helpompaa öljytä lautojen raot, onnistuu varmasti pensselilläkin, mutta on hankalaa ja aikaavievää.Joku täsä epäili,että ruiskuttaessa ei näe kalvon paksuutta kuten maalatessa,varmasti pitää paikkansa mutta kun reilusti vetää,niin haitanneeko tuo,jos johonkin tulee vähän reilummin tavaraa, ei kai sitä liikaakaan voi tulla (tietysti kohtuus kaikessa)? Lisäksi se,että laituri pitäisi suositusten mukaan öljytä muistaakseni 3 vuoden välein,laiskalle miehelle hirviä homma pensselillä! jos sen näin usein vetää,niin tuskin haittaa ios johonkin tulee vähän ohuempi kerros.Laiturin koko käyntisiltoineen on n.15-16 neliötä.Uskon kyllä itsekin,että pensselillä tulee parempi lopputulos, mutta em. syistä johtuen olen ruiskua ajatellut,kun kerran valmistajakin sitä suosittelee.
- g igb gh ikhv
Ei kokemusta.
Öljy tietenkin eri asia kuin maali. Kuinka iso laituri? Tarkoitan sitä, onko tarve tehdä nopeasti vaiko hyvää.
Tarkoitan, kun vetelet ruiskulla, miten osaat arvioida, tuliko tarpeeksi vai tuliko vain "pintakaste". Ruisku ihan varmasti hyvä monessa asiassa, mutta toi öljyäminen epäilyttää. Jälkeä hankala arvioida tuoreessa pinnassa. Kaikki kiiltää, missä öljyä edes vähän.
Maalaamien vähän eri asia, sen peiton näkee helpommin. Ja maalista näkee kuivumisen jälkeen, missä ohuempi keros kuin muualla, siis todella räikeästi. Öljy...- maalarimestari?
No niin, olen näköjään vähän sekoillut siinä kenen kirjoituksiin olen vastannut,on nääs aika vähän kokemusta tästä nettikirjoittelusta.g igb:lle vastaisin,että aion vetää laiturin harmaaksi sävytetyllä puuöljyllä,uskoisin,että siinä öljyn määrän pystyy helpommin arvioimaan kun väritöntä vetäessä, jossa varmaan arviointi onkin vaikeaa koska kaikki kiiltää missä öljyä vähänkin on.
- no spruutta
Unohda ruiskut ainakin tuon laiturin osalta, se pitää nimenomaan sutia, ruiskulla ei tunkeudu syihin, kuten pensselillä.
- maalarimestari?
No en minäkään luonnon saastuttamista kannata,varsinkaan omassa rannassa,mutta mielestäni kaikki asiat pitää vähän suhteuttaa. Tommosesta laiturin maalaamisesta tulee varmaan saman verran saastetta kun maataloudesta ja teollisuudeata sadasosa sekunnissa, sitäpaitsi en nyt ole ihan varma kuinka myrkyllistä tuo puuöljy on,vai liekö ihan luonnon tuote? No,sävytetty tietty on vähän eri juttu. Uskon ,että ovat ainakin vähemmän myrkyllisiä kuin ns. puunsuoja aineet, jotka nekin vuosien saatossa ovat tulleet huomattavasti luontoystävällisemmiksi.Vielä se,että tietääkseni sähköruiskulla maalia(tässä tapauksessa öljyä)leviää ympäristöön huomattavasti vähemmän kuin paineilmaruiskulla maalattaessa.
- kmwok4i32
Et kai vaan veden päällä ajoi ruiskutella, kohta on öljylautta vesistössä. Ja eikös ylimääräinen öljy pidä joka tapauksessa pyyhkiä pois? Käsityötä siis riittää vaikka ruiskulla vetäisistkin.
- 18+3
Minä kanssa mietin, että mihin se ylimenevä maali menee! Sitähän tulee pensselilläkin maalatessa. Veteenhän niitä möhniä ei saisi lainkaan päästä. Edes sateella.
- se ei mene sinne
" No lähinnä siksi haluaisin vetää ruiskulla, että olis helpompaa öljytä lautojen raot "
Tähän ongelmaan ruisku ei ole hyvä ratkaisu, varsinkaan jos raot ovat kapeat, alle 2cm.- maalarimestari?
Ootko tuota mieltä? Näissä ruiskuissahan sitä maalisumun muotoa saa säädettyä/muutettua,onko paljonkin kokemusta ruiskun käytöstä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?516550- 695308
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki1024817Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t273575- 2043174
- 412995
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/242864mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132799- 1561651
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3451593