Terve,
Olen käyttänyt jonkin aikaa mirtazapiinia ja minulle on tullut jonkin verran univaikeuksia. Sain noin kuukausi sitten ensimmäisen unihalvauksen ja selvitin lääkärin kanssa kunnolla, että mikä se oikein oli, olihan unien/hallusinaatioiden näkeminen hereillä hyvin pelottavaa.
Mutta sitten tapahtui näin. Olin ottamassa sohvalla päiväunia kun kolmas unihalvaus alkoi. En pystynyt liikkumaan ja näin pieniä näkyjä olohuoneessani. Mutta kun tajusin olevani halvaantunut ja yritin virota, ihan kuin olisin saanut kunnon annoksen jotain huumetta. Kuuloni, näköni ja tuntoni meni aivan sekaisin. Kuulin huutoja ja kuiskausia, näkökentässäni saattoi välähdellä erilaisia kuvia sekunnissa ja tunsin kuinka ruumiini venyi kuin purkka. Noin viisi minuuttia olin aivan kauhuissani, kunnes se yhtäkkiä loppui.
Kysyisin siis, että onko kenellekkään muulle tapahtunut tälläistä ja onko se niin kuin lääkäri sanoi vaaratonta?
T: Pelästynyt nuori mies
Ps. En käytä mitään aineita ja olen ollut yli puoli vuotta ilman alkoholia
Olen käyttänyt jonkin aikaa mirtazapiinia ja minulle on tullut jonkin verran univaikeuksia. Sain noin kuukausi sitten ensimmäisen unihalvauksen ja selvitin lääkärin kanssa kunnolla, että mikä se oikein oli, olihan unien/hallusinaatioiden näkeminen hereillä hyvin pelottavaa.
Mutta sitten tapahtui näin. Olin ottamassa sohvalla päiväunia kun kolmas unihalvaus alkoi. En pystynyt liikkumaan ja näin pieniä näkyjä olohuoneessani. Mutta kun tajusin olevani halvaantunut ja yritin virota, ihan kuin olisin saanut kunnon annoksen jotain huumetta. Kuuloni, näköni ja tuntoni meni aivan sekaisin. Kuulin huutoja ja kuiskausia, näkökentässäni saattoi välähdellä erilaisia kuvia sekunnissa ja tunsin kuinka ruumiini venyi kuin purkka. Noin viisi minuuttia olin aivan kauhuissani, kunnes se yhtäkkiä loppui.
Kysyisin siis, että onko kenellekkään muulle tapahtunut tälläistä ja onko se niin kuin lääkäri sanoi vaaratonta?
T: Pelästynyt nuori mies
Ps. En käytä mitään aineita ja olen ollut yli puoli vuotta ilman alkoholia
Vastaukset 4
Vanhimmat
Anteeksi myöhä vastaus, mutta itselläni on ollut myös noita unihalvauksia, varsinkin pari vuotta sitten. Unihalvaukset ovat tietääkseni vaarattomia, mutta voivat tietysti vaikuttaa unenlaatuun (-> ei saa nukuttua kun jännittää tuleeko seuraava halvaus). Minulla liittyi usein stressiin ja siihen että "nukuin liian pitkään".
Unihalvaukset ovat suht. yleisiä ja lähes jokainen kokee sellaisen kerran elämässään. Helpointa unihalvauksen sattuessa on vain antaa sen mennä ohi, kun tietää että hallusinaatiot ja epämiellyttävät tuntemukset (itselläni kuuluu aina sellaista ärsyttävää surinaa korvissa :D) ovat vain uniharhaa ja halvaus kestää vain pienen hetken on helpompi pysyä rauhallisena :)
Itse olen 19-v nuori nainen enkä myöskään käytä päihteitä, joten ihan normaaleja ovat. Niistä vain tiedotetaan harmillisen vähän.
Unettomuushan johtuu siitä että omatunto pitää hereillä tehtyjen syntien vuoksi. Jos olet kovin paatunut, et edes tajua että näin on. Jumala odottaa että turvaudut hänen ohjeisiinsa raamatussa, mutta jos korvaat sen lääkkeillä ja siten painat Jumalan alas ja tukahdutat hänet, saa riivaajahenget laillisen vapauden toimia. Unihalvaus on siis demoninen hyökkäys ja kertoo hengellisestä tilastasi, ei lääketieteellinen juttu. En kuitenkaan tuomitse ihan kaikkea lääkkeiden käyttöä, mutta elämäsi tulisi keskittyä Jumalan etsimiseen. Jeesus on Herra.
Ja taas on saatananpalvojat levittämässä pelkoa,
pitäkää ne demonit oman pään sisällä ei niillä tarvitse muita säikäyttää.
Unihalvaus on pelottava, mutta vaaraton. Kohtauksen saa yleensä loppumaan keskittymällä kehon tuntemuksiin ja yrittämällä sinnikkäästi liikuttaa raajoja, vaikka se sillä hetkellä on mahdotonta. Unihalvauksen riski kasvaa nukuttaessa selällään.