Onko isäni velvollinen avustamaan koulunkäynnissä/elämisessä?

asdfgfj

Olen 17 ja aloittanut juuri ammattiopistossa. Työasun, kenkien ja veitsisetin kokonaishinta on yli 200e (työasu ostettu jo) ja käyn koulussa junalla joten siihenkin menee rahaa ihan päivittäin (8.79e yhteen suuntaan opiskelijana.) Jossain vaiheessa myös muutan opiskelupaikkakunnalle, sillä päivät voivat venyä jopa 12h pitkiksi muuten ja vuokrani on max. 450e joka sekin on ihan perkeleesti minulle. Saan tukia näillä näkymin vain vajaa 300e joten joudun kärttymään apua vanhemmilta. Mun vanhemmat on eronneet.

Minä ja äiti ollaan tasaisin väliajoin kysytty miten isä aikoo osallistua koulunkäyntiini, vaikka se ei ottanut osaa isosiskonkaan opintoihin aikanaan. Ei kuulemma ole hänen tehtävänsä elättää minua koska en asu hänen luonaan ja hän maksaa jo elatusmaksua sentään! Äitin palkka alensi opintotukeani, mutta ei sillä ole silti varaa maksaa kaikkea ja minulla ei niitä tuloja pahemmin vielä ole. Isäpuoli joutuu maksamaan näitä kouluasioita vaikka hän on oikeasti se joka ei ole elatusvelvollinen minusta ja oikea isä vaan kiukuttelee vastaan koska saanhan mä tukia sun muita.
Ihan mukava isukki se muuten on. Ostaa ruokaa "ei ole minun asia sun ruokkiminen!" narinasta huolimatta ja niin edelleen. Siihen se sitten jääkin .

Tietenkin mä voisin tehdä töitä sen eteen, että saan isältä myös rahaa mutta jos tämä menee siihen, että olen kotona vasta puoli 6 illalla niin en todellakaan jaksa liikahtaa mihinkään kun pitäisi vääntää koulujututkin loppuun. Hänelle se on periaate että rahan eteen tehdään töitä, eikä mua sitten muuten tarvitsekkaan auttaa vaan se on äitin tehtävä.

178

6093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Patenttiratkaisu

      Jos isäsi mielestä opiskelujesi tukeminen on siitä kiinni kenen luona asut, niin muuta pikapikaa isäsi luokse asumaan. Kun äitisi maksaa elareita, hän voi sitten vedota samaan, kuin isäsi nyt: "Ei kuulemma ole hänen tehtävänsä elättää minua koska en asu hänen luonaan ja hän maksaa jo elatusmaksua sentään! "

      • Rääkyl Liäkki

      • KALLE KELLO

        Hei "Patenttiratkaisu". Hyvä idea, mutta noin päin ei koskaan toimi.


      • HERÄTYS VÄTYS!!!
        Rääkyl Liäkki kirjoitti:

        Kerro isällesi, että olet
        http://miestennielija.blogspot.com/2013/06/feminismin-uhri.html
        ja ajatellut ryhtyä tienaamaan rahaa kyseisen kirjoituksen videon mukaisesti kun olet täysi-ikäinen. Tämä saattaa tuoda uusia mielipiteitä hänen rahallisen avustuksen suhteen.

        Aloitin ammattiopintoni 16 vuotiaana.
        Otin opintolainaa ja maksoin opiskeluni itse, koska en ole paskahousu, enkä myöskään vätys.

        Välittömästi valmistuttuani hakeuduin töihin, ensin sahalle, koska ammattiani vastaavaa työtä en heti saanut.
        N. vuoden kuluttua sain koulutustani vastaavan työn.
        Opintolainani olen maksanut ITSE takaisin, eivätkä vanhempani ole eronneet.

        Oletko koskaan ajatellut sitä, että maailma on kova paikka ja mitä aiemmin alat huolehtia itse itsestäsi, niin sitä parempi sinulle itsellesi se on. Nyssykät, nyhveröt ja avunkitisijät eivät tässä maailmassa pärjää.


      • realisti5
        HERÄTYS VÄTYS!!! kirjoitti:

        Aloitin ammattiopintoni 16 vuotiaana.
        Otin opintolainaa ja maksoin opiskeluni itse, koska en ole paskahousu, enkä myöskään vätys.

        Välittömästi valmistuttuani hakeuduin töihin, ensin sahalle, koska ammattiani vastaavaa työtä en heti saanut.
        N. vuoden kuluttua sain koulutustani vastaavan työn.
        Opintolainani olen maksanut ITSE takaisin, eivätkä vanhempani ole eronneet.

        Oletko koskaan ajatellut sitä, että maailma on kova paikka ja mitä aiemmin alat huolehtia itse itsestäsi, niin sitä parempi sinulle itsellesi se on. Nyssykät, nyhveröt ja avunkitisijät eivät tässä maailmassa pärjää.

        N. 20 000 vapaata työpaikka ja n. 300 000 työnhakijaa. Onnea työnhakuun ja lainan makusuun.


      • HERÄTYS VÄTYS!!!
        realisti5 kirjoitti:

        N. 20 000 vapaata työpaikka ja n. 300 000 työnhakijaa. Onnea työnhakuun ja lainan makusuun.

        Sitten pitäisi valtion määrätä pakkotöihin! Vaikka tupakoiden tumppeja siivoamaan kadulta käsin! EN HYVÄKSY TYÖTTÖMIÄ! Tajuatko opintolainani olen maksanut ITSE takaisin.


      • Joku vaan
        realisti5 kirjoitti:

        N. 20 000 vapaata työpaikka ja n. 300 000 työnhakijaa. Onnea työnhakuun ja lainan makusuun.

        Niin ja niihin vapaisiin työpaikkoihin ei kelpaa kuka tahansa. Kuka tahansa ei pysty millään opiskelemaan mitä tahansa tai tekemään mitä työtä tahansa. Kaikki ei ole ahkeruudesta kiinni. Jos oikein räikeitä esimerkkejä haetaan, niin miten esim. kehitysvammainen voisi päästä yliopiston professoriksi tai pyörätuolipotilas mainostenjakajaksi tai rekkakuskiksi, kun jalat eivät toimi? Voiko skitsofreenikko päästä esim. poliisiksi, jos vain näkee riittävästi vaivaa?

        Monenlaisia rajoitteita löytyy ihan terveiksi luokitelluiltakin ihmisiltä. Vaikka ei kärsisi vakavista mielenterveysongelmista, niin ei se tarkoita, että päässä olisi kaikki 100% kunnossa. Aivotoiminnan häiriöt voivat aiheuttaa esim. normaalia matalampaa stressinsietokykyä, impulssikontrollin häiriöitä, ylimääräistä alttiutta ahdistukselle ja masennukselle, muistihäiriöitä, ongelmia tarkkaavaisuuden ja keskittymiskyvyn kanssa, pakko-oireita, pelkotiloja, voimakkaita sosiaalisia estoja, lukihäiriötä, värisokeutta, aistien yli- ja aliherkkyyttä, kömpelyyttä, hahmotushäiriöitä, oppimisvaikeuksia... Jos ei mistään sellaisesta kärsi, niin hyvä siinä on sitten haukkua muita laiskoiksi vetelyksiksi, nyhveröiksi, kitisijöiksi ja ties miksi. Voi kuitenkin olla, että haukkumansa henkilön asemassa toimisikin aivan samoin kuin hän. Lisäksi normaaliälyinen ei ole mikään nero, ja ihmisten lahjakkuudet vaihtelevat osa-alueittain, kuten kyvyt ja taidot yleensäkin.

        Jotkut voivat työllistää itse itsensäkin eli ryhtyä yrittäjäksi, mutta se vaatii toimivan liikeidean ja usein myös alkupääomaa. Yrityksen tuotteelle/palvelulle pitää löytyä riittävästi kysyntää, ja potentiaaliset asiakkaat pitäisi jotenkin myös tavoittaa. Ei sillä menesty, että ryhtyy tekemään vain jotain. Jos yrittäjän toiminnalle ei ole markkinarakoa, niin rahaa ei tule, vaikka paiskisi niska limassa töitä.

        Työntekoon opiskelun ohessa eri ihmisillä on myös täysin erilaiset mahdollisuudet. Jotkut pääsevät asumaan koulunsa viereen ja ihan vieressä sattuu olemaan myös tarjolla opiskelijoille sopivia työpaikkoja. Toiset joutuvat taittamaan joka päivä pitkät koulumatkat, eikä ole mitään paikkaa, missä olisi mahdollista työskennellä koulun ohessa.

        Ja opintolainaa ei voi saada mielin määrin. Mitä nyt Kelan sivuja vilkaisin, niin alle 18-vuotias muu kuin korkeakouluopiskelija voi saada valtiontakauksen puolesta opintolainaa maksimissaan 160 €/kk. Suomessa on vaikka kuinka paljon opiskelijoita, joilla opintotuki ja maksimaalinen määrä opintolainaa eivät riitä turvaamaan toimeentuloa ja kattamaan opiskelun kustannuksia (tämä johtuu ennen kaikkea korkeista asumiskustannuksista). Jos tilanne on sellainen ja töitä ei opiskelun ohessa pääse tekemään, niin ei siinä sitten oikein muita vaihtoehtoja ole kuin hakea tukea vanhemmiltaan tai sossusta toimeentulotuen muodossa, nähdä nälkää tai vaihtaa kallis vuokra-asunto esim. roskakatoksen alla asumiseen, tai lopettaa opiskelu.


      • siis.....?
        HERÄTYS VÄTYS!!! kirjoitti:

        Sitten pitäisi valtion määrätä pakkotöihin! Vaikka tupakoiden tumppeja siivoamaan kadulta käsin! EN HYVÄKSY TYÖTTÖMIÄ! Tajuatko opintolainani olen maksanut ITSE takaisin.

        No onhan niitä pakkotöitä työttömille tarjolla. Eihän se nyt sitä tarkoita että siitä saisi RAHAA. Jos olisi valtiolla olisi varaa vielä enemmän syytää rahaa työttömille niin eikö se ole se ja sama jääkö ne tumpit sinne maahan, sen rahan voisi antaa muutenkin ja ostaa tumpinkeräyspalvelut vielä erikseen yksityiseltä firmalta jonka työntekijöille maksetaan palkkaa, paitsi jos on "työharjoittelussa..." Eihän niistä pakkotöistä makseta yhtään sen enempää kuin kotona olemisesta eikä sillä nyt hirveästi lainoja lyhennellä. Laittaisko valtio ne tumpit sitten vaikka vientiin, tai pörssiin? Tai ehkä löytäjä saa pitää ja kipata päiväsaaliinsa pankin tiskille, tässä olisi tämä opintolainan lyhennys? Mitenkä sinä tämän kuvion olit nyt ajatellut, en todellakaan tajua....


      • HERÄTYS VÄTYS!!!
        siis.....? kirjoitti:

        No onhan niitä pakkotöitä työttömille tarjolla. Eihän se nyt sitä tarkoita että siitä saisi RAHAA. Jos olisi valtiolla olisi varaa vielä enemmän syytää rahaa työttömille niin eikö se ole se ja sama jääkö ne tumpit sinne maahan, sen rahan voisi antaa muutenkin ja ostaa tumpinkeräyspalvelut vielä erikseen yksityiseltä firmalta jonka työntekijöille maksetaan palkkaa, paitsi jos on "työharjoittelussa..." Eihän niistä pakkotöistä makseta yhtään sen enempää kuin kotona olemisesta eikä sillä nyt hirveästi lainoja lyhennellä. Laittaisko valtio ne tumpit sitten vaikka vientiin, tai pörssiin? Tai ehkä löytäjä saa pitää ja kipata päiväsaaliinsa pankin tiskille, tässä olisi tämä opintolainan lyhennys? Mitenkä sinä tämän kuvion olit nyt ajatellut, en todellakaan tajua....

        En tiiä!

        Mut nyssykät, nyhveröt ja avunkitisijät eivät tässä maailmassa pärjää!


      • Kiitos kommenteista
        HERÄTYS VÄTYS!!! kirjoitti:

        En tiiä!

        Mut nyssykät, nyhveröt ja avunkitisijät eivät tässä maailmassa pärjää!

        Ne olivat juuri kuten minun omasta aivosta.
        Näin se vaan menee.

        t. Se alkup. "HERÄTYS VÄTYS!!!"


      • Puhutte kuin
        Kiitos kommenteista kirjoitti:

        Ne olivat juuri kuten minun omasta aivosta.
        Näin se vaan menee.

        t. Se alkup. "HERÄTYS VÄTYS!!!"

        lahtarien perilliset. Omin käsin onneen ja kaikki on vain omasta tahdosta kiinni. Olisikin kaikilla noin helppoa. Ja onnea teille itsestänne huolehtijat kun tulette vanhoiksi ja sairaiksi.


      • KALLE KELLO
        HERÄTYS VÄTYS!!! kirjoitti:

        Sitten pitäisi valtion määrätä pakkotöihin! Vaikka tupakoiden tumppeja siivoamaan kadulta käsin! EN HYVÄKSY TYÖTTÖMIÄ! Tajuatko opintolainani olen maksanut ITSE takaisin.

        Vätyksellä ei taida olla kaikki ihan kotona.


      • HERÄTYS VÄTYS, SE 1.
        Puhutte kuin kirjoitti:

        lahtarien perilliset. Omin käsin onneen ja kaikki on vain omasta tahdosta kiinni. Olisikin kaikilla noin helppoa. Ja onnea teille itsestänne huolehtijat kun tulette vanhoiksi ja sairaiksi.

        Kiitos.
        Kun tulemme vanhoiksi ja sairaiksi voimme hyvillä mielin ottaa vastaan ne yhteiskunnan hoivapalvelut, joita tulemme saamaan ja jotka olemme elämämmeaikana veroina jo moneenkin kertaan maksaneet.

        Miten on sinun laitasi? Kumpaa...äitiä vai isukkia kitiset maksamaan nuo em. maksut puolestasi.


      • Patenttiratkaisu
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Hei "Patenttiratkaisu". Hyvä idea, mutta noin päin ei koskaan toimi.

        Miksi ei?


    • äidin vastuu

      Itseasiassa isäsi ei ole velvollinen maksamaan enempää kuin sen minkä on allekirjoittamalla hyväksynyt ja luvannut elatusmaksusopimuksessa. Mikäli isäsi pysyy samalla kannalla, on äitisi velvollinen ottamaan selvää mistä tuo puuttuva osa sitten perheeseen saadaan. Äitisi varaa ajan aikuissosiaalityöntekijälle ja tuota kautta selvitellään sitten sitä asiaa. Tänäpäivänä on nimittäin paljon ihmisiä, jotka eivat pelkällä palkallaan tule toimeen.

      • kerjuu kannattaa?

        Aivan, juuri kuulin miten aasialais taustainen oli saanut tukea haettuaan sitä lapsensa koulun aloitus kuluihin. Jonon jatkoksi vaan tyhmä ei ole se joka pyytää.


      • påpå

        Itseasiassa kyllä on isäkin velvollinen osallistumaan koulumaksuihin ja jopa vielä sen jälkeen, kun elatusmaksujen maksaminen loppuu eli vielä senkin jälkeen kun lapsi on täyttänyt 18. Kannattaa ottaa selvää asioista ennekuin alkaa pätemään! Aloittajaa kehotan ottamaan yhteyttä alueesi lastenvalvojaan (sosiaalitoimi) tai oikeusaputoimistoon ja saatte äitisi kanssa neuvoja asian hoitoon.


      • äiti maksaa!!11

        Juu ei munkaan mielestä isän tarvitse maksaa mitään ylimääräistä. Oma isänikin asuu muualla ja hän on jo muutenkin köyhä, niin en rue vaatimaan mitään maksua häneltä.


      • Jo, kun isä ei viitsi maksaa, niin pannaan veronmaksajat maksamaan.


      • Jäikö tuki saamatta?
        kerjuu kannattaa? kirjoitti:

        Aivan, juuri kuulin miten aasialais taustainen oli saanut tukea haettuaan sitä lapsensa koulun aloitus kuluihin. Jonon jatkoksi vaan tyhmä ei ole se joka pyytää.

        Hyvä, jos saa tukea sen verran, että oppii kirjoittamaan yhdyssanat oikein.


      • påpå kirjoitti:

        Itseasiassa kyllä on isäkin velvollinen osallistumaan koulumaksuihin ja jopa vielä sen jälkeen, kun elatusmaksujen maksaminen loppuu eli vielä senkin jälkeen kun lapsi on täyttänyt 18. Kannattaa ottaa selvää asioista ennekuin alkaa pätemään! Aloittajaa kehotan ottamaan yhteyttä alueesi lastenvalvojaan (sosiaalitoimi) tai oikeusaputoimistoon ja saatte äitisi kanssa neuvoja asian hoitoon.


      • ughjkugb
        Jäikö tuki saamatta? kirjoitti:

        Hyvä, jos saa tukea sen verran, että oppii kirjoittamaan yhdyssanat oikein.

        Ilmeisesti itse jäit rintaruokintaa paitsi. Hae vertaistukea.


      • KALLE KELLO

        "äidin vastuu". Olet täysin väärässä. Kokemusta on.


      • hedelmäpommi
        ughjkugb kirjoitti:

        Ilmeisesti itse jäit rintaruokintaa paitsi. Hae vertaistukea.

        Älä mussuta, pönttö.

        سمَـَّوُوُحخ ̷̴̐خ ̷̴̐خ ̷̴̐خ امارتيخ ̷̴̐خ


      • fdsfsdvcxvxxvc

        Ainoastaan osa-aikatyössä olevat eivät tule välttämättä palkalla toimeen. Täysipäiväisesti työskentelevällä kyllä riittää rahaa jos vain osaa hoitaa omat raha-asiansa. Jos minä pärjään 450 eurolla kuukaudessa (siitä pitää maksaa myös vuokra) niin kyllä yli tonnilla pitäisi pärjätä.


      • Heh!
        fdsfsdvcxvxxvc kirjoitti:

        Ainoastaan osa-aikatyössä olevat eivät tule välttämättä palkalla toimeen. Täysipäiväisesti työskentelevällä kyllä riittää rahaa jos vain osaa hoitaa omat raha-asiansa. Jos minä pärjään 450 eurolla kuukaudessa (siitä pitää maksaa myös vuokra) niin kyllä yli tonnilla pitäisi pärjätä.

        Sadat, ellei tuhannet on tässä maassa pakotettu tekemään 8 tunnin työpäiviä samalla määrällä euroja päivässä. Ei paljon naurata kun joskus joudut siihen "ammattiin".


    • kirvesmiehen morsian

      Äidin vastuu kirjoittaa asiaa. Näin se vain lain mukaan menee. Ei siinä inhimmilliset tekijät merkitse mitään. *Sinulla on myös toinen mahdollisuus helpottaa äitisi osaa sekä omaa taloudellista tilaa. Iltasin et jaksa tehdä töitä kun täytyy lukeakkin. Mutta viikonloput voit käyttää työn tekoon. Ja suosittelen opintolainaa lisäksi. Se on maksettava takaisin, mutta niin ennen opiskeli kaikki. Myös minä aikanaan.

    • Ei isän velvollisuus

      Kun kerta erottu on, niin velvollisuus päättyy siihen, erityisesti jos on erottu naisen aloitteesta. Jos nainen haluaa miehensä jättää, on turha jälkikäteen vinkua apua lasten elätykseen. Elatusapukin on liikaa. Miehen kuuluu maksaa vain niin kauan kun ollaan naimisissa.

      • muorix5

        Kyllä omat lapseni ovat olleet töissä viikonloppuja ym opintojen ohessa esim. lukiossa. Opiskelukulut olen hoitanut, mutta kotoa annetut rahat eivät aina riitä nuoren omiin juttuihin. Ja oppihan siinä työelämäntaitoja, sai kontakteja, opiskelumotivaatio kasvoi jne. Mene töihin vaan, sillä se rahapula lähtee, eikä tarvitse kerjätä keltään :)


      • 1+7

        Ja jos lastesi äiti kuolee ja jäät leskeksi, annat lastesi kuolla nälkään, koska lasten elättäminen on vain äidin tehtävä.


      • Ei isän velvollisuus
        1+7 kirjoitti:

        Ja jos lastesi äiti kuolee ja jäät leskeksi, annat lastesi kuolla nälkään, koska lasten elättäminen on vain äidin tehtävä.

        Olipa typerä kommentti. Eiköhän sossu ne jonnekkin sijoita ilman että oikeen nälkään kuolevat!


      • 1+7
        Ei isän velvollisuus kirjoitti:

        Olipa typerä kommentti. Eiköhän sossu ne jonnekkin sijoita ilman että oikeen nälkään kuolevat!

        Miksi sitten äitikään niistä huolta pitämään. Kaikki lapset vain kadulle ja sossun ylläpitoon. Eipä tuo taida olla sen enempää äidin kuin isänkään velvollisuus lapsista huolta pitää.


      • reuer
        1+7 kirjoitti:

        Miksi sitten äitikään niistä huolta pitämään. Kaikki lapset vain kadulle ja sossun ylläpitoon. Eipä tuo taida olla sen enempää äidin kuin isänkään velvollisuus lapsista huolta pitää.

        Kyllä naapurit eli veronmaksajat kaiken maksaa. Äkkiä vaan lapsia tekemään.


      • jätetty-13

        Jo nyt on jumalauta...kuika moni vanhempi siis voi erota lapsistaan?Ei ole sen paremmin isän kuin äidin mahdollisuus kuin erota toinen toisestaan! Ymmärtääkseni tässä nuori haluaisi tukea opintoihinsa. Molemmilla vanhemmilla on elatusvastuu kun nuori muuttaa pois. Sekä äiti että isä maksavat nuoren kulut puoliksi! Eikö se mukulakin ole tehty yhdessä. Ihan sama kuka jätti ja kenet tässä on kyse nuoren edusta:)))))))))


      • Jo on aikoihin...
        Ei isän velvollisuus kirjoitti:

        Olipa typerä kommentti. Eiköhän sossu ne jonnekkin sijoita ilman että oikeen nälkään kuolevat!

        Siis väitätkö sinä nyt ihan tosissaan, että jos on erottu ja äidille jääneet lapset ja äiti menehtyy, niin isällä ei ole vastuuta enää omista lapsista?

        Sossu siis sijoittaa sinun lapsesi jonnekin ja sinä rilluttelet ja elät herroiksi, vaikka sinulla on kykyä hoitaa lapsiasi? Onneksi se ei ihan noin menen....

        On sinulla aika paljon pokkaa, ei ihme vaikka vaimosi on lähtenyt........


      • inhimillisyyttä?

        Nim. Ei isän velvollisuus;
        loppuuko isyytesi avioerossa? Olettaen, että lapsesi ovat sinun lapsiasi, he myös ovat, siittämisestä kuolemaansa saakka.
        Jos olet joskus heidät tehnyt, eettinen velvollisuutesi on myös hoitaa ja huolehtia heistä.


      • Ei isän velvollisuus
        Jo on aikoihin... kirjoitti:

        Siis väitätkö sinä nyt ihan tosissaan, että jos on erottu ja äidille jääneet lapset ja äiti menehtyy, niin isällä ei ole vastuuta enää omista lapsista?

        Sossu siis sijoittaa sinun lapsesi jonnekin ja sinä rilluttelet ja elät herroiksi, vaikka sinulla on kykyä hoitaa lapsiasi? Onneksi se ei ihan noin menen....

        On sinulla aika paljon pokkaa, ei ihme vaikka vaimosi on lähtenyt........

        "Onneksi se ei ihan noin mene", kuinka niin ei mene? Ei vain suostu lasta ottamaan. Ei ne sitä väkisinkään voi jättää. Ja koko tätä juttua minkä kirjoitin on liioiteltu. Eli nyt ex- vaimoni on kuollut? Pitäytykäähän aiheessa ja lukekaa ensimmäisen tekstini uudestaan. Kyse oli siitä, pitääkö kustantaa lapsen eläminen kun on erottu ja lapsi on jäänyt äidille? Erityisesti kun se vaimo oli se joka eron halusi. Ja vastaus on ei.


      • Ei isän velvollisuus
        jätetty-13 kirjoitti:

        Jo nyt on jumalauta...kuika moni vanhempi siis voi erota lapsistaan?Ei ole sen paremmin isän kuin äidin mahdollisuus kuin erota toinen toisestaan! Ymmärtääkseni tässä nuori haluaisi tukea opintoihinsa. Molemmilla vanhemmilla on elatusvastuu kun nuori muuttaa pois. Sekä äiti että isä maksavat nuoren kulut puoliksi! Eikö se mukulakin ole tehty yhdessä. Ihan sama kuka jätti ja kenet tässä on kyse nuoren edusta:)))))))))

        Sen velvollisuus on huolehtia lapsen elättämisestä, kenen luona se asuu. ERITYISESTI sen joka jättää. Jos minä olisin ollut se jättäjä, minulla olisi myös vastuu huolehtia niistä eron jälkeen. Mutta jos vaimo haluaa omillaan olla niin sitten kanssa on!


      • Ei isän velvollisuus
        inhimillisyyttä? kirjoitti:

        Nim. Ei isän velvollisuus;
        loppuuko isyytesi avioerossa? Olettaen, että lapsesi ovat sinun lapsiasi, he myös ovat, siittämisestä kuolemaansa saakka.
        Jos olet joskus heidät tehnyt, eettinen velvollisuutesi on myös hoitaa ja huolehtia heistä.

        Aivan, velvollisuus huolehtia lapsista on niin kauan kuin yhdessä ollaan perheenä. Ja jos asutaan yhdessä kun lapsi muuttaa pois, niin jatkuu sitten. Mutta kun ex- vaimo kerran itse valitsee avioeron ja minun osa isänä on tavata pari kertaa kuussa, niin on kohtuutonta odottaa minun elättävän lapsiani samalla tavalla kuin ennen.


      • Todellinen pashkapää
        Ei isän velvollisuus kirjoitti:

        "Onneksi se ei ihan noin mene", kuinka niin ei mene? Ei vain suostu lasta ottamaan. Ei ne sitä väkisinkään voi jättää. Ja koko tätä juttua minkä kirjoitin on liioiteltu. Eli nyt ex- vaimoni on kuollut? Pitäytykäähän aiheessa ja lukekaa ensimmäisen tekstini uudestaan. Kyse oli siitä, pitääkö kustantaa lapsen eläminen kun on erottu ja lapsi on jäänyt äidille? Erityisesti kun se vaimo oli se joka eron halusi. Ja vastaus on ei.

        Tarkoitat siis, että isä lakka olemasta isä, kun äiti haluaa pashkiaisesta eroon?


      • Ei h-i !
        Ei isän velvollisuus kirjoitti:

        Aivan, velvollisuus huolehtia lapsista on niin kauan kuin yhdessä ollaan perheenä. Ja jos asutaan yhdessä kun lapsi muuttaa pois, niin jatkuu sitten. Mutta kun ex- vaimo kerran itse valitsee avioeron ja minun osa isänä on tavata pari kertaa kuussa, niin on kohtuutonta odottaa minun elättävän lapsiani samalla tavalla kuin ennen.

        Herrasiunaajavarjele mikä tasapäätaneli ja yksinkertaisuuden ylistys tämä tyyppi on.


      • trollitutka piippaa
        1+7 kirjoitti:

        Miksi sitten äitikään niistä huolta pitämään. Kaikki lapset vain kadulle ja sossun ylläpitoon. Eipä tuo taida olla sen enempää äidin kuin isänkään velvollisuus lapsista huolta pitää.

        Eiköhän tuo "ei isän velvollisuus" ole trolli. Ei kukaan voi oikeasti olla noin tyhmä.


      • idiootti olet sinäki

        Vanhemmalla on lapsestaan elatusvelvollisuus, oli lapsi avioliitossa syntynyt tai ei. Jos haluaa säästää rahaa, niin sitten ei pitäisi lapsia hankkiakaan. Typerää ajatella, että vastuu lapsesta katkeaa siihen, jos avioliitto hajoaa. Kai tiedät, että niiden lasten tekoon on vaadittu kaksi?

        Ja jos isä on se, joka haluaa eron ja pitää lapset, niin sinunko mielestäsi äidilläkin olisi sitten oikeus olla osallistumatta lasten elatukseen? Eihän se jumalauta lasten syy ole, että vanhemmat valitsivat puolisonsa väärin. On aíkuiselta epäkypsää vedota siihen, että no ku sun äitis ei tykkää musta enää niin en mä sit sua auta. Ei lasta saa rangaista puolison tekemisistä. Oma lapsi se silti on!

        Ja entä jos eroon oli oikea syykin? Esim väkivalta? Onko se silloinkin eron hakijan vika, että ero tuli, ja tämän kuuluisi sitten olla rahallisesti vastuussa lapsistakin yksin?

        Voisit yrittää ymmärtää, että tässä ei nyt ole kyse siitä, millaiset välit vanhemmilla on, vaan kyse on vanhemman ja lapsen välisestä asiasta ja vanhemman vastuusta. Ei mistään ex-puolison vastuista. Lapsi-vanhempi-suhteesta ei voi ottaa eroa ennen kuin penikka on 20.


      • isä muka...
        Ei isän velvollisuus kirjoitti:

        "Onneksi se ei ihan noin mene", kuinka niin ei mene? Ei vain suostu lasta ottamaan. Ei ne sitä väkisinkään voi jättää. Ja koko tätä juttua minkä kirjoitin on liioiteltu. Eli nyt ex- vaimoni on kuollut? Pitäytykäähän aiheessa ja lukekaa ensimmäisen tekstini uudestaan. Kyse oli siitä, pitääkö kustantaa lapsen eläminen kun on erottu ja lapsi on jäänyt äidille? Erityisesti kun se vaimo oli se joka eron halusi. Ja vastaus on ei.

        Mutta voisitko kertoa, miksi haluat rangaista omia lapsiasi siitä, että vaimosi otti eron?


      • hirveä isä olet
        Ei isän velvollisuus kirjoitti:

        Aivan, velvollisuus huolehtia lapsista on niin kauan kuin yhdessä ollaan perheenä. Ja jos asutaan yhdessä kun lapsi muuttaa pois, niin jatkuu sitten. Mutta kun ex- vaimo kerran itse valitsee avioeron ja minun osa isänä on tavata pari kertaa kuussa, niin on kohtuutonta odottaa minun elättävän lapsiani samalla tavalla kuin ennen.

        Onko lapsi sinulle joku hyödyke, josta pitää saada maksaa vain käytön mukaan? Jumaliste se on ihminen, SINUN tekemäsi ihminen, joka elää ja tarvitsee tukea silloinkin kun sinä et ole sitä näkemässä.

        Sinun laillasi ajattelevan ihmisen ei pitäisi hankkia lapsia ollenkaan. Kun ne näköjään ovat sinulle vain kuluerä ja tavara, josta voit irtisanoutua tuosta vain.


      • vihaksi pistää

        Tommoset tuhkamunta pitäisi kuohia, jotka eivät huolehdi omista lapsistaan.

        Pallit vaan irti ja auton peiliin roikkumaan.


      • Kuitenkin tässä
        hirveä isä olet kirjoitti:

        Onko lapsi sinulle joku hyödyke, josta pitää saada maksaa vain käytön mukaan? Jumaliste se on ihminen, SINUN tekemäsi ihminen, joka elää ja tarvitsee tukea silloinkin kun sinä et ole sitä näkemässä.

        Sinun laillasi ajattelevan ihmisen ei pitäisi hankkia lapsia ollenkaan. Kun ne näköjään ovat sinulle vain kuluerä ja tavara, josta voit irtisanoutua tuosta vain.

        nimim. ei isän velvollisuus-viesteissä on HYVIN PALJON ajattelemisen aihetta teille, arvoisat naisihmiset! Turha mankua omia tyhmiä valintojanne jos tulee lunta tupaan kun rasiaa raottaa. Pysymällä yhdessä ja olemalla uskollinen säästyy monelta harmilta, ei sitä turhaan sanota että kunnes kuolema meidät erottaa.

        Käyttäkää sauvaa kun oikein kutittaa!!!


      • et semmoista
        inhimillisyyttä? kirjoitti:

        Nim. Ei isän velvollisuus;
        loppuuko isyytesi avioerossa? Olettaen, että lapsesi ovat sinun lapsiasi, he myös ovat, siittämisestä kuolemaansa saakka.
        Jos olet joskus heidät tehnyt, eettinen velvollisuutesi on myös hoitaa ja huolehtia heistä.

        Aloittajan isä maksaa jo elatusmaksuja tämän äidille, se riittää, vai meneekö se niin, että isä sitten kuitenkin maksaisi yksin kaiken ja äiti nostaa elatusmaksuja. Isä on isä avioeron jälkeenkin, jos saa olla, muttei pelkästään maksuautomaatti.


      • Kirjoja

        Joo,mutta oletko eronnut lapsistasi vai vaimostasi?


      • Kysyn vaan

        Vanhemmuus ei pääty eroon. Uskoisin että kaikesta huolimatta sitä on aina oman lapsensa vanhempi. Lapsi on osa sinua, miksi et siis haluaisi antaa hänelle enemmän kuin laki määrää?


      • Kikkaro
        et semmoista kirjoitti:

        Aloittajan isä maksaa jo elatusmaksuja tämän äidille, se riittää, vai meneekö se niin, että isä sitten kuitenkin maksaisi yksin kaiken ja äiti nostaa elatusmaksuja. Isä on isä avioeron jälkeenkin, jos saa olla, muttei pelkästään maksuautomaatti.

        Tai jos haluaa olla!


      • Jos moskaa. Ei mies eroa lapsestaan.


      • jgasgjösg
        Kuitenkin tässä kirjoitti:

        nimim. ei isän velvollisuus-viesteissä on HYVIN PALJON ajattelemisen aihetta teille, arvoisat naisihmiset! Turha mankua omia tyhmiä valintojanne jos tulee lunta tupaan kun rasiaa raottaa. Pysymällä yhdessä ja olemalla uskollinen säästyy monelta harmilta, ei sitä turhaan sanota että kunnes kuolema meidät erottaa.

        Käyttäkää sauvaa kun oikein kutittaa!!!

        "Pysymällä yhdessä ja olemalla uskollinen säästyy monelta harmilta..." Paljonko paskaa yhden naisen tarvitsee kestää, jos mies hyppii vieraissa ja on epäluotettava mulkvisti? Että kuolemaansa asti pitää miehen aviolittolupauksen vastaisia touhuja seurata vierestä ja kääntää toinenkin poski kun hakataan naamaan, niinkö?

        Kyllä se kertoo ihan naisen terveestä itsetunnosta, että pystyy tuollaisen miehen jättämään... Vanhempien ei tarvitse olla väleissä, mutta lapsi on ja pysyy yhteisenä, asui lapsi missä tahansa. En vaan ymmärrä, miksi lapselle kostetaan aikuisten asioita? Aikuiset tapelkoot keskenään, lapselle eivät tämmöiset asiat kuulu. Millainen isä se sellainen on, jota ei edes oman lapsen hyvinvointi, tulevaisuus ja kouluttautuminen kiinnosta? Melko monella miehellä olisi pieni henkisen kasvun paikka tässä asiassa...


      • 6+6
        jgasgjösg kirjoitti:

        "Pysymällä yhdessä ja olemalla uskollinen säästyy monelta harmilta..." Paljonko paskaa yhden naisen tarvitsee kestää, jos mies hyppii vieraissa ja on epäluotettava mulkvisti? Että kuolemaansa asti pitää miehen aviolittolupauksen vastaisia touhuja seurata vierestä ja kääntää toinenkin poski kun hakataan naamaan, niinkö?

        Kyllä se kertoo ihan naisen terveestä itsetunnosta, että pystyy tuollaisen miehen jättämään... Vanhempien ei tarvitse olla väleissä, mutta lapsi on ja pysyy yhteisenä, asui lapsi missä tahansa. En vaan ymmärrä, miksi lapselle kostetaan aikuisten asioita? Aikuiset tapelkoot keskenään, lapselle eivät tämmöiset asiat kuulu. Millainen isä se sellainen on, jota ei edes oman lapsen hyvinvointi, tulevaisuus ja kouluttautuminen kiinnosta? Melko monella miehellä olisi pieni henkisen kasvun paikka tässä asiassa...

        Lähi-idässä, Jemenissä, 8-vuotias lapsivaimo kuoli viime viikolla hääyönään saamiinsa sisäisiin vammoihin. Aviomies oli 40v.
        Itä-Helsingissä 8v. Eerika kuoli isänsä ja äitipuolensa pitkäaikaiseen pahoinpitelyyn vuosi sitten, äitienpäivänä.
        Kyllähän aikuiset osaavat hoitaa lastensa asiat.


      • ylpeä

        ei pidä paikkaansa tama väite. lukekaahan tarkkaan sopimus elatusvelvollisuudesta jonka olette erotessanne tehneet. myös se osapuoli on velvollinen kustantamaan opintoja jonka luona ei asu. ja onhan se noloa jos lapsesi ei voi opiskella kun vanhemmat eivät välitä. tosin ei minunkan laste isä maksanut mitään kuluja eikä autokouluja vaan äiti ja mummi hoitivat ne . NE JOTKA VÄLITTÄÄÄÄÄÄ LAPSISTAAN.


      • Luulen, en tosin
        isä muka... kirjoitti:

        Mutta voisitko kertoa, miksi haluat rangaista omia lapsiasi siitä, että vaimosi otti eron?

        tiedä sillä en ole tuo jolle kysymyksesi esitit, mutta olisiko mahdollista että liian monet eronneet naiset pitävät ex-miestään vain rahapussina ja lapsia verukkeena käyttäen pyrkivät kuppaamaan elantonsa vielä eron jälkeenkin? Jokainen lati joka exän pussista saadaan on suoraan poissa siitä kuluerästä joka lapseen menisi exrouvan pussista. Eron jälkeen mikään ei enää riitä.


      • Fdfygjbh
        Todellinen pashkapää kirjoitti:

        Tarkoitat siis, että isä lakka olemasta isä, kun äiti haluaa pashkiaisesta eroon?

        Ei kukaan väittänyt, että Sinun vaimosi on kuollut. Kysymys on siitä, oletko sinä hylännyt lapsesi vain sen takia, että sinä ja vaimosi erositte. Tuo kuolema oli vain siaa havainnollistava vertaus. Lapsesi eivät ole jättäneet sinua. Oletko sinä heidät?


      • Kbbjrcrck
        Ei isän velvollisuus kirjoitti:

        Sen velvollisuus on huolehtia lapsen elättämisestä, kenen luona se asuu. ERITYISESTI sen joka jättää. Jos minä olisin ollut se jättäjä, minulla olisi myös vastuu huolehtia niistä eron jälkeen. Mutta jos vaimo haluaa omillaan olla niin sitten kanssa on!

        Jätä vaimosi omilleen, mutta pidä huolta lapsistasi.


      • Niin olisi
        jgasgjösg kirjoitti:

        "Pysymällä yhdessä ja olemalla uskollinen säästyy monelta harmilta..." Paljonko paskaa yhden naisen tarvitsee kestää, jos mies hyppii vieraissa ja on epäluotettava mulkvisti? Että kuolemaansa asti pitää miehen aviolittolupauksen vastaisia touhuja seurata vierestä ja kääntää toinenkin poski kun hakataan naamaan, niinkö?

        Kyllä se kertoo ihan naisen terveestä itsetunnosta, että pystyy tuollaisen miehen jättämään... Vanhempien ei tarvitse olla väleissä, mutta lapsi on ja pysyy yhteisenä, asui lapsi missä tahansa. En vaan ymmärrä, miksi lapselle kostetaan aikuisten asioita? Aikuiset tapelkoot keskenään, lapselle eivät tämmöiset asiat kuulu. Millainen isä se sellainen on, jota ei edes oman lapsen hyvinvointi, tulevaisuus ja kouluttautuminen kiinnosta? Melko monella miehellä olisi pieni henkisen kasvun paikka tässä asiassa...

        myös naisilla henkisen kasvun paikka. JOS kerran jätetään ja halutaan olla niin itsenäistä, että lapsen edun vastaisesti lähdetään vieraan matkaan, niin silloin sen elatuksen hoitakoon se joka viran vastaan ottaa. Entinen ei ole mikään rahapussi mistä haetaan rahaa. Kynimiset loppuu siihen kun ositukset on hoidettu. Sen pitäsi sanoa terveen järjenkin. Mutta kun monelle ei sano.


      • Kun ero tulee
        Kirjoja kirjoitti:

        Joo,mutta oletko eronnut lapsistasi vai vaimostasi?

        ja lapset jää vaimolle, niin kyllä siinä on pakotettu eroon myös lapsistaan. Vai eikö? Ja vielä siitä "ilosta" pitäsi maksaa...


      • Mäkin ihmettelen
        Jo on aikoihin... kirjoitti:

        Siis väitätkö sinä nyt ihan tosissaan, että jos on erottu ja äidille jääneet lapset ja äiti menehtyy, niin isällä ei ole vastuuta enää omista lapsista?

        Sossu siis sijoittaa sinun lapsesi jonnekin ja sinä rilluttelet ja elät herroiksi, vaikka sinulla on kykyä hoitaa lapsiasi? Onneksi se ei ihan noin menen....

        On sinulla aika paljon pokkaa, ei ihme vaikka vaimosi on lähtenyt........

        näitä vanhempia jotka eivät ole kiinostuneita tukemaan lastensa
        opiskelua.Omaan lapseensa sijoittaminen on paras sijoitus ikinä.Ite ainakin haluan turvata lapselleni tulevaisuudessa
        paremmat mahdollisuudet työnsaantiin.Nykynuorilla on korkeampi seinä kiivettävänä,vähemmän työpaikkoja.Näitten
        itsekkäitten lapsia todella säälittää.Sitäpaitsi nyt on todella
        vaikeeta saada sitä viikonloppu työtäkin kun on ennennäkemätön työttömyys.Joutuvat jo kilpailemaan aikuisten
        kanssa pätkätöistäkin.


      • KALLE KELLO
        Ei isän velvollisuus kirjoitti:

        Aivan, velvollisuus huolehtia lapsista on niin kauan kuin yhdessä ollaan perheenä. Ja jos asutaan yhdessä kun lapsi muuttaa pois, niin jatkuu sitten. Mutta kun ex- vaimo kerran itse valitsee avioeron ja minun osa isänä on tavata pari kertaa kuussa, niin on kohtuutonta odottaa minun elättävän lapsiani samalla tavalla kuin ennen.

        "Ei isän velvollisuus". Purat katkeruuttasi lapsiisi. Ei ole lasten vika, että muijasi otti jä lähti, enkä yhtään ihmettele miksi. Olisit aikanasi ajatellut, kun sörkkisit. Mene mies hoitoon. Minkä taakses jätät, sen eestäs löydät.


      • KALLE KELLO
        et semmoista kirjoitti:

        Aloittajan isä maksaa jo elatusmaksuja tämän äidille, se riittää, vai meneekö se niin, että isä sitten kuitenkin maksaisi yksin kaiken ja äiti nostaa elatusmaksuja. Isä on isä avioeron jälkeenkin, jos saa olla, muttei pelkästään maksuautomaatti.

        Mistä kummasta sikiää tuo ajatus "äiti nostaa elatusmaksuja" ja nimenomaan ÄITI? Kyllä ne elatusmaksut pitää maksaa sille vanhemmalle (vanhemman tilille) kenen luona se lapsi asuu ja se voi olla Äiti tai ISÄ. Ei sitten isät pistäisi elatusmaksuja OMIIN menoihinsa??


      • Ei isän velvollisuus
        Fdfygjbh kirjoitti:

        Ei kukaan väittänyt, että Sinun vaimosi on kuollut. Kysymys on siitä, oletko sinä hylännyt lapsesi vain sen takia, että sinä ja vaimosi erositte. Tuo kuolema oli vain siaa havainnollistava vertaus. Lapsesi eivät ole jättäneet sinua. Oletko sinä heidät?

        En ole hylännyt lapsiani. Tapaan heitä kaksi kertaa kuussa (asun kauempana). Kun ne menee naimisiin, annan hyvän häälahjan. Mutta en näe syytä miksi minun tulisi maksaa puoliksi ex- vaimoni kanssa niitten elättämistä, kun kerran vaimo tahtoi minut ulos hänen ja lasteni elämästään. Muutti eron jälkeen melkein neljän tunnin ajomatkan päähän. Itse se halusi omillaan olla. En pysty lapsiani tapaamaan välimatkan ja työvuorojeni vuoksi kuin sen pari kertaa kuussa.


      • Ei isän velvollisuus
        Kun ero tulee kirjoitti:

        ja lapset jää vaimolle, niin kyllä siinä on pakotettu eroon myös lapsistaan. Vai eikö? Ja vielä siitä "ilosta" pitäsi maksaa...

        Juuri näin on! Kun lapset jää lähes poikkeuksetta äidilleen (koska niin nyt vain kuuluu), kyllä ne lapset pakotetaan eroon isästään. Äiti kotona kääntää parhaansa mukaan lapset isää vastaan, äiti on se joka elää sitä arkielämää niitten kanssa. Isä pakolla vieraannutetaan lapsistaan. Kuinkahan moni avioerolapsi on saanut viettää tasan puolet ajastaan isän ja äidin kanssa? Kyllä sitä sen naisen säännöillä mennään. Ja tarvittaessa sossu tukee äitiä, jos isä vaatii että lapsi viettää joka toinen viikko isänsä luona ja joka toinen äidin. Eihän sitä lasta saa niin riepotella.
        Ja tästä viikonloppu isyyden ilosta pitäisi maksaa?!


      • asdfasdfffffs2334555
        Ei isän velvollisuus kirjoitti:

        En ole hylännyt lapsiani. Tapaan heitä kaksi kertaa kuussa (asun kauempana). Kun ne menee naimisiin, annan hyvän häälahjan. Mutta en näe syytä miksi minun tulisi maksaa puoliksi ex- vaimoni kanssa niitten elättämistä, kun kerran vaimo tahtoi minut ulos hänen ja lasteni elämästään. Muutti eron jälkeen melkein neljän tunnin ajomatkan päähän. Itse se halusi omillaan olla. En pysty lapsiani tapaamaan välimatkan ja työvuorojeni vuoksi kuin sen pari kertaa kuussa.

        Koska ex-vaimosi ei ole yhtä kuin lapsesi.


      • uusfatsi
        Ei isän velvollisuus kirjoitti:

        Juuri näin on! Kun lapset jää lähes poikkeuksetta äidilleen (koska niin nyt vain kuuluu), kyllä ne lapset pakotetaan eroon isästään. Äiti kotona kääntää parhaansa mukaan lapset isää vastaan, äiti on se joka elää sitä arkielämää niitten kanssa. Isä pakolla vieraannutetaan lapsistaan. Kuinkahan moni avioerolapsi on saanut viettää tasan puolet ajastaan isän ja äidin kanssa? Kyllä sitä sen naisen säännöillä mennään. Ja tarvittaessa sossu tukee äitiä, jos isä vaatii että lapsi viettää joka toinen viikko isänsä luona ja joka toinen äidin. Eihän sitä lasta saa niin riepotella.
        Ja tästä viikonloppu isyyden ilosta pitäisi maksaa?!

        Ei suinkaan pöpi, sun kuuluu maksaa sun lapsesi hyvin voinnista mieluiten.


      • KALLE KELLO
        Ei isän velvollisuus kirjoitti:

        Juuri näin on! Kun lapset jää lähes poikkeuksetta äidilleen (koska niin nyt vain kuuluu), kyllä ne lapset pakotetaan eroon isästään. Äiti kotona kääntää parhaansa mukaan lapset isää vastaan, äiti on se joka elää sitä arkielämää niitten kanssa. Isä pakolla vieraannutetaan lapsistaan. Kuinkahan moni avioerolapsi on saanut viettää tasan puolet ajastaan isän ja äidin kanssa? Kyllä sitä sen naisen säännöillä mennään. Ja tarvittaessa sossu tukee äitiä, jos isä vaatii että lapsi viettää joka toinen viikko isänsä luona ja joka toinen äidin. Eihän sitä lasta saa niin riepotella.
        Ja tästä viikonloppu isyyden ilosta pitäisi maksaa?!

        Kuule nyt pipipää "Ei isän velvollisuus". Sulla on sitten ollut hyväkin velvollisuus roiskia reikään ajattelematta seuraamuksia? K**ipää sinä olet. Toivottavasti lapsesi ei tule koskaan luoksesi ja vielä vähemmän kun vanhana paskana paskoissasi tk:n vuodeosastolla itket ja iniset niitä käymään. Toivottavasti lapsesi eivät koskaan tule luoksesi. Sika sinä olet pahimmasta päästä


      • KALLE KELLO
        Ei isän velvollisuus kirjoitti:

        En ole hylännyt lapsiani. Tapaan heitä kaksi kertaa kuussa (asun kauempana). Kun ne menee naimisiin, annan hyvän häälahjan. Mutta en näe syytä miksi minun tulisi maksaa puoliksi ex- vaimoni kanssa niitten elättämistä, kun kerran vaimo tahtoi minut ulos hänen ja lasteni elämästään. Muutti eron jälkeen melkein neljän tunnin ajomatkan päähän. Itse se halusi omillaan olla. En pysty lapsiani tapaamaan välimatkan ja työvuorojeni vuoksi kuin sen pari kertaa kuussa.

        Ei isän velvollisuus -nimimerkin ajatusmaailmaa kuvaa erittäin hyvin se, miten hän kirjoittaa lapsistaa: "NIITTEN".

        Onneksi vaimosi oli viisas nainen ja otti jä lähti. Tuollaisen miehen kanssa tulisi hulluksi puupökkelökin.


      • Cupido1972
        KALLE KELLO kirjoitti:

        "Ei isän velvollisuus". Purat katkeruuttasi lapsiisi. Ei ole lasten vika, että muijasi otti jä lähti, enkä yhtään ihmettele miksi. Olisit aikanasi ajatellut, kun sörkkisit. Mene mies hoitoon. Minkä taakses jätät, sen eestäs löydät.

        Minkä taakses jätät, sen eestäs löydät. Noin se menneepi


      • Anonyymi
        jätetty-13 kirjoitti:

        Jo nyt on jumalauta...kuika moni vanhempi siis voi erota lapsistaan?Ei ole sen paremmin isän kuin äidin mahdollisuus kuin erota toinen toisestaan! Ymmärtääkseni tässä nuori haluaisi tukea opintoihinsa. Molemmilla vanhemmilla on elatusvastuu kun nuori muuttaa pois. Sekä äiti että isä maksavat nuoren kulut puoliksi! Eikö se mukulakin ole tehty yhdessä. Ihan sama kuka jätti ja kenet tässä on kyse nuoren edusta:)))))))))

        Siis juurikin näin👍🏻 Mitenköhän tätä asiaa on niin vaikea ymmärtää... Se lapsi on tehty yhdessä ja eiköhän olla ihan yhtälailla vastuussa asiasta😳


    • kukkahattu uuuu

      oikeuden kautta voit taistoon alkaa koulutusavustuksesta, ehkä voitat, ehkä ei.

      • rentun risut...

        Tiedänpä idiootti isän joka ei edes onnitellut lastaan, lapsen täyttäessä 18-vuotta.
        Muusta avusta siis puhumattakaan.


    • oma vastuu elämästä

      Otat opintolainaa kuten jokainen muukin ikäisesi amisopiskelija.Ota vastuu itse asioistasi äläkä vikise muita maksamaan sinun menojasi vaikka äitisi varmasti koittaakin tehdä isästä syntipukkia kaikkeen pahaan kuten monessa perheessä on tapana eron jälkeen.

      Toinen vaihtoehto että opintojen ohella käyt töissä.Saat tienata aika paljon ennenkuin pitää maksaa veroja.

      Isäsi velvoite loppuu tosiaan tuohon kirjalliseen elatussopimukseen.

      • isät hirttttteen

        Eipä muuten lopu, otapas yhteyttä oikeuaputoimistoon ja kysy!


      • hmmpffppp
        isät hirttttteen kirjoitti:

        Eipä muuten lopu, otapas yhteyttä oikeuaputoimistoon ja kysy!

        reaalielämässä tilanne on se, että sekä sossu että kaikki muutkin tahot sanovat ennenkuin edes tarjoavat muita vaihtoehtoja: ota opintolaina. Sossu laskee nimittäin sen sun tuloksi, vaikka et sitä ottaisikaan.


      • mummelssoni
        hmmpffppp kirjoitti:

        reaalielämässä tilanne on se, että sekä sossu että kaikki muutkin tahot sanovat ennenkuin edes tarjoavat muita vaihtoehtoja: ota opintolaina. Sossu laskee nimittäin sen sun tuloksi, vaikka et sitä ottaisikaan.

        Saako alaikäinen pankista velkaa?
        Toinen juttu se että joka toinen käskee opiskelijan mennä töihin kun "niin tehtiin ennenkin". Mistä tuo alaikäinen otta töitä lama-aikana kun niitä ei ole aikuisillekaan.


      • 16+12
        mummelssoni kirjoitti:

        Saako alaikäinen pankista velkaa?
        Toinen juttu se että joka toinen käskee opiskelijan mennä töihin kun "niin tehtiin ennenkin". Mistä tuo alaikäinen otta töitä lama-aikana kun niitä ei ole aikuisillekaan.

        Opintolaina o16 12


      • roei
        16+12 kirjoitti:

        Opintolaina o16 12

        Opintolaina on valtion takaamaan. Muihin lainoihin täytyy hankkia takuut itse. Vain opiskelijat voivat saada opintolainaa.


      • sössiel
        isät hirttttteen kirjoitti:

        Eipä muuten lopu, otapas yhteyttä oikeuaputoimistoon ja kysy!

        Juu isäsi elatusmaksujen jatkoa voi anoa siihen saakka, kunnes valmistut eli opintojen ajan aina 23-vuotiaaksi saakka oikeudessa tai lastenvalvojan kanssa voi asiasta sopia.


      • Ano virallisesti
        sössiel kirjoitti:

        Juu isäsi elatusmaksujen jatkoa voi anoa siihen saakka, kunnes valmistut eli opintojen ajan aina 23-vuotiaaksi saakka oikeudessa tai lastenvalvojan kanssa voi asiasta sopia.

        Nimenomaan just näin suosittelen tekemään. Ja heti.

        Isäs on sen velkaa sulle. Hanki se siis laillisesti häneltä. Ja ihan vaan siksi, että onhan se reilua äitiäs kohtaan.


      • Mr bubbelson
        mummelssoni kirjoitti:

        Saako alaikäinen pankista velkaa?
        Toinen juttu se että joka toinen käskee opiskelijan mennä töihin kun "niin tehtiin ennenkin". Mistä tuo alaikäinen otta töitä lama-aikana kun niitä ei ole aikuisillekaan.

        Viisaat päättäjät haaveilevat muuttavansa maailman vanhimman "ammatin" verotettavaksi lailliseksi työksi. Kysy niiltä neuvoja! ne tietää miten yhteiskunta toimii todellisuudessa vaikka eivät ehkä sitä kehtaa tunnustaa. Peili päättäjien pirttiin (lasi palatseihin) niin näkevät hölmöt ilmeensä ihan ite.


      • inhimillisyyttä?
        roei kirjoitti:

        Opintolaina on valtion takaamaan. Muihin lainoihin täytyy hankkia takuut itse. Vain opiskelijat voivat saada opintolainaa.

        roeille;
        Vähävaraiset opiskelijat joutuvat elämään velaksi. Ja velka on aina maksettava takaisin.

        Tyttäreni ja hänen poikaystävänsä opiskevat yliopistossa, kertoivat äskettäin (vitsinä), miten tulotaso paranee, kun valmistumisen jälkeen ehkä pääsee työttömyyskortistoon ja saa ihan vastikkeetonta rahaa kelalta ja sossulta, tekemättä mitään.

        Olen heitä yrittänyt auttaa, mutta pienipalkkaisena duunarina en voi paljon taloudellisesti avustaa.


      • hohhoijakkaa...
        Mr bubbelson kirjoitti:

        Viisaat päättäjät haaveilevat muuttavansa maailman vanhimman "ammatin" verotettavaksi lailliseksi työksi. Kysy niiltä neuvoja! ne tietää miten yhteiskunta toimii todellisuudessa vaikka eivät ehkä sitä kehtaa tunnustaa. Peili päättäjien pirttiin (lasi palatseihin) niin näkevät hölmöt ilmeensä ihan ite.

        Olet tietämätön tollo. Prostituutio on täysin laillista nykyisinkin.


      • infolähde kaikille
        16+12 kirjoitti:

        Opintolaina o16 12

        www.edullinenpikavippi.info


    • LakiAsia

      Lainaus http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/erityiskysymykset/erotilanne/elatus/

      "Lapsen elatuksesta annetun lain mukaan vanhemmilla on velvollisuus elättää alaikäistä lastaan. Lapsella on oikeus riittävään elatukseen, joka käsittää lapsen kehitystason mukaisten aineellisten ja henkisten tarpeiden tyydyttämisen, lapsen tarvitseman hoidon ja koulutuksen sekä tästä aiheutuvat kustannukset (Elatuslaki 1 §)."

      Lain mukaan isäsi on velvollinen osallistumaan myös koulutuksestasi aiheutuviin kustannuksiin. Käytännössä osallistuminen tapahtuu äidillesi maksettavan elatustuen kautta. Elatustuen määrässä pitää ottaa huomioon koulutuskustannukset ja vanhempesi elatuskyky. Jos vanhempasi eivät pääse asiassa sopimukseen, voi äitisi vaatia elatussopimuksen uusimista esim. lastenvalvojan kautta. Valitettavasti sinulla ei ole suoraan keinoa saada avustusta isältäsi.

      Vanhempien vastuu osallistumisesta koulutuksen kuluihin jatkuu myös sen jälkeen kun olet täyttänyt 18 vuotta:

      "Lapsen elatuksesta annetun lain 3.2 §:n mukaan vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuneista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuvista kustannuksista.

      Jos koulutusavustus vahvistetaan ennen kuin lapsi täyttää 18 vuotta, lapsen edustajana toimii lapsen lähivanhempi. Täysi-ikäinen lapsi vaatii koulutusavustusta itse ja voi kohdistaa vaateensa kumpaankin vanhempaansa. Koulutusavustus maksetaan 18 vuotta täyttäneen lapsen omalle tilille.

      Oikeuskäytännössä on katsottu vakiintuneesti, että koulutusavustus voidaan vahvistaa lukion käymisen ajaksi, koska lukion katsotaan kuuluvan kansalaisten peruskoulutukseen. Koulutusavustus voidaan vahvistaa myös ammatilliseen koulutukseen, mutta kynnys siihen on korkeampi. Koulutusavustuksen vahvistaminen edellyttää aina tapauskohtaista harkintaa siitä, onko vahvistaminen kohtuullista. Harkinnassa on otettava huomioon myös lapsen omat mahdollisuudet vastata koulutuskustannuksistaan esimerkiksi opintorahalla, opintolainalla tai työnteolla."

      • Leena14

        Hei aloittaja,

        nimimerkki LakiAsia puhuu asiaa, toimi sen mukaan. Vaatikaa isältäsi osallistumista koulukuluihisi, se on hänen velvollisuutensa asuipa hän sinun kanssasi tai ei. Ei isäsi voi pitää sinua ns. kauppatavarana, eli että ei maksa, kun et asu hänen kanssaan.

        Tuokin kuulsotaa ikävältä, että hän maristen se ruuan hankkii, kun olet hänen luonaan käymässä. Onhan myös tavanomaista vieraanvaraisuutta tarjota ruokaa, jos on vieraita.

        Tsemppiä sinulle koulunkäyntiin ja kaikkea hyvää sekä sinulle että äidillesi. Kunnallinen oikeusapu auttaa sinua saamaan isältäsi sinulle kuuluvat avustukset. Älä välitä tämän sivun herjaajein jutuista!


    • tyuiopå

      Itse lopetin rahojen pyytely vanhemmilta jo 16-vuotiana. Olin koulussa kokopäiväisesti ja illat ja viikonloput töissä. Plus tietenkin opiskelutuki maksettiin. Joten lopeta iniseminen ja hanki työpaikan niin ei tarvi mamma/pappa betalar elämäntyyliä elää :) kyllä siinä välissä ehtii kavereitakin näkemään kunhan on tarkka ajankäytössä.

      • hups.

        Ei oikein jää kotitehtäville aikaa, jos käy illat ja vkl töissä. Pitää olla sitten melko käytännönläheinen opiskeluala. Jossain välissä tarvii riittävät yöunetkin.


      • sekopää, mee nukkuun

        taas joku omahyväinen valehtelija vaatimassa samaa neuroottista työmoraalila kaikilta ihmisiltä samalla kun kilpeänsä killlottelee.


      • justjoo6
        sekopää, mee nukkuun kirjoitti:

        taas joku omahyväinen valehtelija vaatimassa samaa neuroottista työmoraalila kaikilta ihmisiltä samalla kun kilpeänsä killlottelee.

        Joo on se kyllä jännää, kun mielipidettä kysytään niin ihminen lähtee omien kokemuksien perusteella antamaan neuvoa. On se kyllä niin vääriin


    • Elämää ei sen enempä

      Ikävä juttu että ei avustusta irtoa. Kyllä pappa voisi opiskeluasi tukea, kun ei tuon isommista summista ole kysymys. Kaikki on suhteellista.

      itse olen syntynyt kultalusikka suussa. Isäpappa osti minulle aikoinaan opiskelukämpän valmiiksi ja avusti myös rahallisesti muutenkin avokätisesti. Siitä kiitos isäukolle sinne pilven reunalle.

      • terveisiä isäukolle

        "Vain elämää, ei sen enempää, on kaikki tää, koita ymmärtää..."


    • en tiedä isäsi tuloista. äitisi pitäisin saada elatus tukena tarvitavat rahat, jos ei isäsi pysty maksamaan pitäisi kunnan maksaa puutuva summa. on vaan niin kunnan lastenvalvoja märää elatusavun suuruden ja siinä on suuria heittoja. ja ne on kunnan tyontekiöitä.eli mitä pienempään sopimekseen päsee sen parempia työntekiöitä kunnan mielesta.. siis syy ei ole iskän vaan kunnan.
      itse maksan 4 lapsesta tukia ja joka vuotinen ruljassi kunnan kassa. olen huonomassa osemassa kuin työtönät, vaikka käyn töissä

      • 17+5

        rote-1,
        Ehkä kannattaisi etukäteen miettiä, miten moneen naiseen siittiöitään upottaa?
        Tietääkseni kondomit keksittiin jo keskiajalla....


      • Ei ole niin vaikeeta
        17+5 kirjoitti:

        rote-1,
        Ehkä kannattaisi etukäteen miettiä, miten moneen naiseen siittiöitään upottaa?
        Tietääkseni kondomit keksittiin jo keskiajalla....

        Aivan, se huolehtii ehkäsystä joka ei halua lasta.


    • ykx vaan

      Eikös se mene myös niin, että se se isän maksama elatusmaksu kuuluu maksaa suoraan lapselle sen jälkeen kun lapsi asuu itsenäisesti ja on alle 18-vuotias.
      Sossusta on ihan turha kysyä, koska olet vielä alaikäinen. Sanovat vaan, että se on vanhempien tehtävä.
      Ja valitettavasti isäsi osallistuu kuluihisi elatusmaksun muodossa, ei hänen tarvi enempää maksaa, ellei sopimuksessa ole muusta mainittu.
      Ei muuta kuin viikonlopputöihin.

    • Sittenkin isä

      Hei. Poikani valmistui keväällä datanomiksi ja oli 9 kk yli 18v. Luulin elokuussa viime vuonna pääseväni eroon maksuista. Tarkistaessani sos.toimistolta (Hyvinkää) viimeisen kuun erän suuruutta, sain kuulla joutuvani maksamaan siihen asti kunnes toisen asteen koulutus päättyy. Maksun saaja vaan muuttui eli suoraan pojan tilille. Hän asui/ asuu äitinsä kanssa uusioperheessä. Täytettyään 18v. vastuu raha-asioista siirtyi pojalle. Äidin päätäntävalta loppui iän tultua. Sovin pojan kanssa summasta (isompi kuin elatusmaksu) ja maksoin puhelinmaksuista sovitun summan / kk. Jos poikani olisi asunut vuokralla, niin molemmat vanhemmat olisivat joutuneet maksamaan yhtä suuren yhdessä sovitun summan. Toisen vanhemman luona asuessa vain etävanhempi maksaa.

      Vain lapsi voi niin halutessaan vetää maksamattoman vanhemman oikeuteen. Muistaakseni nimitys muuttui koulutustueksi. Maksoin 9 kk, joita viimeinen oli ylimääräinen, jotta hän pärjäsi ekaan kesätiliinsä asti.

      Kannattaa ottaa yhteyttä paikalliseen sos.toimistoon. Kaikki eivät sitä osaa hakeakaan. Työkavereilleni asia oli myös yllätys. Sikäli oli ihmeellistä, etten ollut 16 v. elatumaksua maksaneena saanut sitä ennakkoon tietää, vaan asia tuli julki itse ottaessani yhteyttä.

      Hyviä opiskelujaksamisia.

    • Uralla eteenpäin

      Oppilaitoksenhan työjalkineet pitää maksaa. Tuo on sitä yhteiskunna ja oppilaitosten säästämistä.

      Isä on velvollinen osallistumaan Sinun auttamiseen vähintäänkin yhtäsuurin panostuksin kuin äitikin. Olen kahden nuoren miehen isä. Maksoin esim. heidän vuokransa opiskelukauden ajan kunnes he saivat loppututkinnot valmiiksi yliopistossa. Ja ja olen auttanut muutenkin.
      Mutta vain puolet vuokrasta silloin kun heiudän avovaimo tuli asumaan.

      Minua pidetään jopa avokätisenä isänä.
      Asun edelleen vaimoni eli poikieni äidin kanssa.

    • Eroperheen lapsi

      Oon itte eroperheen lapsi, mutta tilanne on mulla hiukan eri. Isäni on kokopäiväinen alkoholisti eikä tästä johtuen töissä. Äitini on töissä ja elättänyt mun ja mun siskon yksin. Aina kun isältä on jotain pyytänyt vastaus on aina ollut sama: "kyllähän sä tiät ettei mulla oo rahaa" joka ikinen kerta silloin ja tänä päivänä väitän tätä p*skan jauhamiseksi.

      Minkä ihmeen takia hankkia lapsia jos ei mahdollisen eron jälkeen ole valmis huolehtimaan lapsista? Vastuu lapsistahan säilyy loppu iän eikä lopu siihen kun lapsesta tulee juridisesti aikuinen. Ei kukaan 18-vuotias pärjää ilman vanhempiaan! Isällä on eron jälkeen ihan samat velvollisuudet lapseen kuin äitilläkin.

      Ärsyttää lukia täältä siitä kuinka nuorten pitäisi hankkia töitä ja lakata ruikuttamasta. Ruikuttavathan vanhemmatkin? Koko ajan valitetaan huonosta työtilanteesta, eikä opiskelija nyt niin paljon saa verottomana tienata... Eikä se opintolainakaan oo heti ekana se minkä kannattaa ottaa...

    • mirkku1231

      Tekevälle töitä löytyy. Itse olen tehnyt koko opiskeluaikani ohessa töitä 20h viikossa ja vähän opintolainaa päälle. Kesät myös täyttä päivää. Hyvin pystyi elelemään itsenäistä elämää ja nyt makselen lainaa pikkuhiljaa pois - ei paha. Eipä tarvinnut kuunnella kenenkään valitusta rahanmenosta. Kaikki eivät ole syntyneet kultalusikka suussa, joten parempi vaan ottaa ohjat omiin käsiin, eikä kärvistellä p****ssa.

    • aikuisopiskelija53

      Vanhempien vastuu jatkuu aikuistumisen jälkeenkin. Vanhemmilla on velvollisuus maksaa lasten opintoja jos heillä on siihen varallisuutta. Tästä on korkeimman hallinto-oikeuden päätös.

      • puppua on

        Oho sentään.


    • Eiköhän se oo kuitenkin niin, että vanhemmat eivät ole velvollisia maksamaan latiakaan lastensa koulutuksesta peruskoulun jälkeen. Saavat toki maksaa jos niin parhaaksi katsovat ja hyvä että moni katsookin. Mitään velvollisuutta siihen ei kuitenkaan ole. Muutenhan köyhienkin kakarat saisivat mennä mihin tahtovat ja sanovat vain että "pappa betalar".

    • Ei ole isä velvollinen maksamaan enempää kuin on äidin kanssa sovittu.

      Lähtökohtaisesti pitäs olla yhdessä eikä erota niin tällasiltakin ongelmilta vältyttäisiin

    • Vastuullinen

      Kyllä minä ainakin tuin lasteni opiskelua ostamalla kirjat heille ja antamalla rahaa ruokaan ja kotimatkalippuihin.

    • Vnahemmilla aina vas

      Katselin alla olevia viestejä. Lapset ovat lapsiamme riippumatta siitä minkä ikäisiä he ovat. J amolemmpien vanhempien tulee auttaa kykyjensä mukaan. Toivottavasti tilanteesi ratkeaa - isäsi hävetköön. Kaikkea hyvää ja tsemppiä.

    • elatusvelvollisuus i

      Äitisi saa sinusta elatusmaksut kuukausittain isältäsi.Kyllä hänen kuuluu huolehtia sinusta 18 v ikään saakka niinkuin isäsikin tekee maksamalla äidillesi sinusta. pista

      • KALLE KELLO

        Kyllä ihmiset (sinäkin) ovat tyhmiä ja kylmiä. Älkää tehkö lapsia, jos asenteenne on noin kylmä. Ei se vanhemman elatus- tai muukaan velvollisuus lopu siihen 18 vuoden ikään. Jokainen normaalivanhempi kantaa huolta lapsistaan tavalla tai toisella hautaan asti. Muista sinäkin se, kun joskus lapsia pykäät (toivottavasti et tuolla asenteella). Äidin ja isän velvollisuus on auttaa lapsiaan varojensa mukaan ja pitääkin vaikka kuinka maksaisi elatusmaksuja, jotka on tarkoitettu jokapäiväiseen elämiseen (ruokaa, vaatteita) muutahan niillä ei saa. Harvalla elatusvelvollisella on sellaisia tuloja, että on vara maksaa 400-500 ekee/kk ja taitaa näistä tienesteistäkin suurin osa mennä ulosoton kautta pelkästään jomman kumman (pääasiassa isän takia) kiusanteon takia ja tienestinä on varmaankin aikalailla vakiona 150-300/kk. Näin se menee oikeassa elämässä. Että alkaa oikein raivostuttamaan nämä "tietäjät"


    • Ei lastaansa

      saa hylätä vaikka ero on tullutkin. Minä ainakin olen maksanut lapsieni koulukuluja enkä sitä kadu.

      • Maksavaan

        Ei ne sun lapsia ole. Myönnä jo totuus.


      • GOZman

        No mitalli sinulle.Minä sanoin pojalleni kun täytät 18 muuta pois:) hän sanoi jos maksan sinulle 500-600mk kuussa voinko olla vielä vaikka 5kk.No jos maksat voit olla..Hän oli 4kk ja osti oman asunnon(tietty otti pankkilainan) nyt hänellä on omakotitalo/Stadissa..Ai miten hän pystyi ostamaan asunnon noin pian??Hän meni töihin 14 vuotiaana ja säästi kaikki rahansa..Eli ahkeruus palkittiin..Sanoipa vielä viimevuonna/35vuotiaana..Hei isä olipa hyvä kun aikoinasi "potkit" minua persuksiin..Opin sinulta hyviä oppeja ja kannustuksia..että näinkin voi lapsiaan tukea


      • PELLEman
        GOZman kirjoitti:

        No mitalli sinulle.Minä sanoin pojalleni kun täytät 18 muuta pois:) hän sanoi jos maksan sinulle 500-600mk kuussa voinko olla vielä vaikka 5kk.No jos maksat voit olla..Hän oli 4kk ja osti oman asunnon(tietty otti pankkilainan) nyt hänellä on omakotitalo/Stadissa..Ai miten hän pystyi ostamaan asunnon noin pian??Hän meni töihin 14 vuotiaana ja säästi kaikki rahansa..Eli ahkeruus palkittiin..Sanoipa vielä viimevuonna/35vuotiaana..Hei isä olipa hyvä kun aikoinasi "potkit" minua persuksiin..Opin sinulta hyviä oppeja ja kannustuksia..että näinkin voi lapsiaan tukea

        Wau PRO GOSuDAD :DDDD ny on gyl ablodien baikka!!! .D ja babugaija merkkiii
        HEIKKOAINES POIS VAIKKA KOTOO mitäs jos BOIZUS OIS FAILAnnu iha KYBÄL??? "SORRY LUONNON VALINTA" :DDDD HAHAH OIKEIN POKALIFAIJA laatu!!!1


      • näinsemenee...
        GOZman kirjoitti:

        No mitalli sinulle.Minä sanoin pojalleni kun täytät 18 muuta pois:) hän sanoi jos maksan sinulle 500-600mk kuussa voinko olla vielä vaikka 5kk.No jos maksat voit olla..Hän oli 4kk ja osti oman asunnon(tietty otti pankkilainan) nyt hänellä on omakotitalo/Stadissa..Ai miten hän pystyi ostamaan asunnon noin pian??Hän meni töihin 14 vuotiaana ja säästi kaikki rahansa..Eli ahkeruus palkittiin..Sanoipa vielä viimevuonna/35vuotiaana..Hei isä olipa hyvä kun aikoinasi "potkit" minua persuksiin..Opin sinulta hyviä oppeja ja kannustuksia..että näinkin voi lapsiaan tukea

        jep jep ja kaikki vähänkään järkeä omistavat huomaa, että sie valehtelet


    • ärtymystä ilmassa

      Meillä on tapeltu samasta asiasta kuin AP:n perheessä. Isä ei tahdo osallistua elatukseen, mutta kun sanoin ex-miehelleni, että lapsen elatus ei pääty 18-v ikään, vaan jatkuu siihen saakka, kunnes nuori on käynyt ammattikoulun loppuun. Meidän perheessä se tarkoittaa sitä, että ex maksaa nuoren kuluja ensi kevääseen saakka, jolloin poikamme valmistuu.

      Jos isä ei maksa, kulut ovat käsittääkseni ulosottokelpoisia. Kannattaa äidin ottaa suoraan yhteyttä kunnan sosiaalipalveluihin, joiden kanssa on tehty (kirjallisesti) elatussopimus. Elatussopimuksessa on sovittu yksityiskohdat siitä, mitä isän tehtävänä on maksaa etähuoltajana.

      Ihmettelen hirveästi sitä, että eikö etävanhempi (tässä tapauksessa isä) rakasta ja arvosta omaa lastaan niin paljon, että haluaa tukea ja tehdä kaikkensa, että nuori saa hyvät lähtökohdat elämäänsä ja valmistuu ammattiin. Sekö olisi isän unelma, että nuori keskeyttää opinnot ja syrjäytyy?

      Pitäkää kiinni oikeuksistanne. On ihan eri asia joutua tinkimään hieman joistakin menoista kuin se, että nuori joutuu esim. menemään koulumatkoja pummilla jne, kun rahaa ei kerta kaikkiaan ole.

      Minä äitinä olen ainakin todella tiukoilla, kun lapset asuvat vielä kotona, mutta heistä ei saa enää lapsilisää. Kun vielä isän kanssa saa taistella rahoista, niin välillä meinaa vihaksi pistää. Lasten isällä kun ei ole raha sillä tavalla ongelmana kuin minulla ja lapsilla. Lasten isä reissatkoon ulkomailla jne, kunhan huolehtii ensin reissuja lastensa pakolliset, sovitut menot.

      • Paskanjauhalle

        Paskan puhumisen voi lopettaa. Etävanhempi on yleensä allekirjoittanut elatussopimuksen, joka päättyy silloin, kun lapsi täyttää 18 vuotta. Kun on tällainen sopimus, mitään ulosottoperustetta ei ole. Toki lapsi voi hakea uutta sopimusta koulutuksen ajaksi, etän ei ole tätä pakko allekirjoittaa. Silloinkaan ei synnyulosottoperustetta. Lapsi voi toki viedä asian oikeuteen.


    • jestas taas

      Jaha, Lissu löysi sitten tällekin palstalle kertoilemaan eroperheen lapsen asioista omalla suullaan, kun persoonallisuus on jo jakautunut suomi24-palstalla aika moneen osioon vuosien varrella.

      Kysyppäs siltä äidiltäsi minkä suuruiset ne elatusmaksut on ja mihin hän ne käyttää koska hänelle ne maksetaan.

      Kirjoitan ihan kokemuksesta, katsoskun aikuisikäraja on 18 vee. Ja oma lapseni vastaavaa ammattikoulua käydessään ei todellakaan rutissut koko ajan kuka maksaa - vaan yllätys yllätys - jaksoi hankkia rahaa ihan itsekin töitä tekemällä, vaikke ei ollut vielä käynyt ammatillisia opintojaan loppuun. Itse asiassa kävi ne loppuun 3 vuotta täysi-ikäisyyden jälkeen, ruinaamatta rahaa.

      Kas kun sitä rahaa ei tosiaankaan puista sada kenellekkään - ei edes aikuisille. Vaikka kuinka haluu.... Jos vanhemmat on vähävaraisia he ovat vähävaraisia. Jos ovat rikkaita, kyseleppä kuule ihan siltä äidiltäkin mihin ne palkkatulot (joista kuuluu osa sinulle elatuksen muodossa) ja isän äidin tilille maksamat elarit menee.

      Jos äitisi palkka alensi opintotukeasi, sen palkan katsotaan olevan sen verran hyvä että sinä äitisi kotona vailla elinkustannuksia tällä hetkellä et tarvitse sitä vähävaraisille tarkoitettua osaa. Vaan äitisi on palkkatulojensa johdosta aivan kykenevä maksamaan tuon osuuden omasta pussistaan (palkastaan). Se sinulta "pois otettu" osa on tarkoitettu niille, joiden vanhempien palkkatulo on oikeasti alhainen - ei hyvin tienaaville vanhempien kotona asuville teineille.

      Ei ole mitään taivaallista valtion kassaa tai etä-isä kassaa, josta erolapsille kustannetaan aina kaikki. Piste. Se ei ole valtion kassa vaan meidän kaikkien veronmaksajien (töissäkäyvien) rahapussi josta kerätään niille joilla ei kertakaikkiaan ole - sosiaalipummit ja nyt Lissu eroperheineen on vaan, keksineet tämän raon, että näin ja näinpaljon mun pitää kuukaudessa saada käteen joka tapauksessa kun on erolaapsi ja lässyn lässyn.

      Muuta sitten pois äitisi helmoista, niin tuo taivaallisen kassan tuki nousee. Harmi vaan ettet silläkään rikastu vaan joudut elämään todella tarkalla eurolla, kuten kaikki muutkin jotka eivät töitä tee. Muutaman kympin tuet nousee.
      Olisi siis sinunkin keskenkasvuisen vaan ihan hyvä ottaa lusikka kauniiseen käteen ja oppia yksi totuus elämästä:

      Erolapsenakaan sulle ei tipahda tonni tolkulla rahaa joka kuukausi "jostain" tuosta noin vaan. Olet lähellä aikuisikää ja pitäisi jo jopa alkaa harjoittelemaan sitä omin rahoin elämistä. Ja se ei aina tule mistään sossuluukun liukuhihnalta tai etävanhemmalta. Vaan ihan itse pitäis jaksaa - ihan jopa kello neljän jälkeen tehdä muutakin kuin bilettää.

      • KALLE KELLO

        Jestas taas..

        Ihan tiedoksesi, että "äitisi palkka on senverran hyvä..." Et taidakaan tietää, mikä on hyvä palkka (brutto) Kelan mielestä? Suomessa on hyväpalkkainen jo 1500 (brutto) kuukausituloilla. Onko tuo sinusta hyvä palkka?


    • jdjfdljflksjk

      "nimimerkille ei isän velvollisuus", kuulut juuri tuohon osaan miehiä jotka erostaan katkeroituvat ja kun vielä vaimo jätti niin elämä pilalla, voi voi, taitaa ottaa koville kun siitä kärsii sitten lapsikin.

      Tuttavapiirissäni on näitä kitisijä etäisiä jotka jaksaa vuodesta toiseen napista rahasta, hokevat vuositolkulla mantraa ettei ole rahaa, maksavat minimielareita, kuvittelevat että se rahaa menee aina exän biletykseen ja ostavat omalle lapselleen ehkä paidan vuodessa.

      Itse olen lähes 10 vuotta elättänyt lapsiani, lasten isä maksanut elarit mitkä olemme yhteisymmärryksessä sopineet vaikka LASTEN ISÄ OLI SE JOKA JÄTTI MINUT.

      "Ei isän velvollisuus" nikin periaatteen mukaan mun pitäisi nyt kitistä, valittaa ja nyhtää lasten isältä kaikki rahat kun hän jätti mut ja lapset ja on mennyt vielä naimisiin ja tehnyt lisää lapsia.

      Enpä jaksa mennä tollasen katkeruuden ja kitinän kanssa elämää eteenpäin vaan olen maksanut lapsille mitä ovat tarvinneet enkä ole KOSKAAN valittanut ettei ole rahaa vaikka sitä ei puussa kasva.

      Todella säälittävää tollanen asenne, koita päästä katkeruudestasi eroon ja keskittyä onnellisiin ja iloisiin asioihin :) Ehkä löydät jopa uuden onnenkin :)

      Minä olen onnellinen ja myös suhteessa, loppu hyvin kaikki hyvin kaikilla :)

    • Nainen40

      Hyvä avaaja "mä" teini. Miksi sä otit avauksees vain parineuron laskimen kuvan?

      Tuosta vehkeestä pitää maksaa jo ALViakin sen todellista arvoa enemmän, joten pidä ääliöt kuvasi nyt pois täältä, ok?

    • joo j oo

      Lopeta koulu. Jää korvauksille. Ei sun tulevaisuus ole muuta kuin kerjuuta.
      Elelet jossakin yhteismajoituksessa. Se ei maksa niin paljon.

    • Voi kiesus

      Isän ja äidin velvollisuus olla vanhempi päättyy sitten kun oma henki ei enää pihise.
      Ei lapsi ole pyytänyt tänne syntyä, vaan vanhemmat ovat hänet alulle laittaneet.

      Oma lapsi on oma lapsi, vaikka mikä olisi. Jos lapsi ei ole sellainen kuin halusit, niin katso peiliin.

      Olen itse aikoinani halunnut erota, mutta isä edelleen auttaa ja tukee lapsiaan tarpeen tullen. Hän on ymmärtänyt omat velvollisuutensa ja on MIES sanan varsinaisessa merkityksessä.
      Hävetkää miehet, jotka ette ole lapsenne tukena. Jos ette voi sietää entistä vaimoanne, niin onko se lapsen vika?

    • Väinö Yrjänä

      Isälläsi ei ole mitään velvollisuutta osallistua koulumaksuihisi. Hänellä on jo ihan tarpeeksi riesaa huoraÄidistäsi. Edes siitä, että onko hän oikea Isäsi, ei ole joten maksata vaan laskusi Äidilläsi. Sehän suorastaan istuu "pankin päällä".

    • yllätys :O

      Äitisi on myös elatusvelvollinen. Kun kerran tiedossa oli tuo opiskelun aloituskustannuksen investointi - olisiko voinut säästää siihen isän maksamista elareista jotain per kk jo vähän aiemmin tai jopa hui kauhistus - ihan äidin omasta pussistaan tai lapsilisistä joita sait.
      Kyseinen veitsisetti ja työasu on kertakustannus ja niitä ei tarvitse ostaa toista kertaa.... jos niistä huolen pitää.

      Tämä aloittajan kirjoitus todistaa vain sen, että äidillä on huono rahankäyttötaito. Ja saman näyttää periyttävän lapselleen.
      Isä sen sijaan on huono isä kun yrittää opettaa tahi jestas sentään kysellä että minne ne kaikki muut rahat ovat menneet (toistuvaissuoritukset), kun tämä yksi hankinta nyt taas on jokin yllätys niille - jotka rahat ovat jo saaneet joka kuukausi.

    • Lindavaan

      Isäsi on elatusvelvollinen siihen saakka kunnes täytät 18. Erossa on varmaan sovittu elatusmaksusta, joka menee äidillesi. Siltä osin isäsi on oikeassa ja jos hän ostelee ruokakasseja, niiden merkitys ei ole kuitenkaan ihan olematon?
      Jos äidistäsi elatusapu on isäsi tuloihin ja sinun kuluihisii nähden alhainen, siihen voi hakea korotusta. Olisiko sosiaalitoimisto sopiva paikka kysyä neuvoa? Omat vanhempani ovat sopineet että kumpikin osallistuu opiskeluni tukemiseen kunnes valmistun. Opiskelua on vielä pari vuotta. Täytän kohta 18 ja isä alkaa maksaa osansa suoraan tililleni. Äiti auttaa muutenkin enemmän. Isällä on uusikin perhe ja kumpikaan ei ole hyväpalkkainen joten olen miettinyt myös opintolainaa.Töitä teen lomilla, ne rahat menee vaatteisiin. Jotain ihan pientä teen muulloinkin jos tarjotaan.Mummilta tulee ajokorttirahat joten säästän nyt halpaan autoon.
      Mielestäni kannattaa opiskella nopeaan, sitten maailmalle.

      • KALLE KELLO

        Lindavaan. Elatustuki on täysi eri asia kun Opiskeluavustus vai milla nimellä nyt kulkeekaan.. Tietämättömät sotkevat kaksi eri asiaa. Toivottavasti saat omakohtaisen kokemuksen tästä asiasta. Mites sinä hoitelisit asian, kun aloittaja on 17 vuotias ja täyttää kohta 18 v ollen täysi-ikäinen ja elatusavut loppuvat ja koulua on jäljellä kolmisen vuotta, loppuuko sinun mielestäsi sitten kokonaan isän vastuu eikä tarvitse antaa senttiäkään koulutukseen?? Vain äiti on velvollinen maksamaa, niinkö?


      • Lindavaan
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Lindavaan. Elatustuki on täysi eri asia kun Opiskeluavustus vai milla nimellä nyt kulkeekaan.. Tietämättömät sotkevat kaksi eri asiaa. Toivottavasti saat omakohtaisen kokemuksen tästä asiasta. Mites sinä hoitelisit asian, kun aloittaja on 17 vuotias ja täyttää kohta 18 v ollen täysi-ikäinen ja elatusavut loppuvat ja koulua on jäljellä kolmisen vuotta, loppuuko sinun mielestäsi sitten kokonaan isän vastuu eikä tarvitse antaa senttiäkään koulutukseen?? Vain äiti on velvollinen maksamaa, niinkö?

        Hei Kalle Kello
        En tiedä millä nimellä sopimuksessa tätä minun opiskeluni tukemista kutsutaan.Minulla on hyvä vanhemmat jotka ovat yhdessä kertoneet että erosta huolimatta minusta pidetään huolta ja saan opiskella ja että asiasta on kirjallisestikin sovittu. Mielestäni se on hyvä juttu, koska isällä on uusioperhe. Tunnen että oma asemani isän elämässä on jotenkin turvallisempii näin.


      • KALLE KELLO
        Lindavaan kirjoitti:

        Hei Kalle Kello
        En tiedä millä nimellä sopimuksessa tätä minun opiskeluni tukemista kutsutaan.Minulla on hyvä vanhemmat jotka ovat yhdessä kertoneet että erosta huolimatta minusta pidetään huolta ja saan opiskella ja että asiasta on kirjallisestikin sovittu. Mielestäni se on hyvä juttu, koska isällä on uusioperhe. Tunnen että oma asemani isän elämässä on jotenkin turvallisempii näin.

        "Lindavaan". Olet onnellisessa asemassa, suurimmalla osalla asiat ei ole niin hyvin kuin sinulla, sinulla on vielä opiskeltavanasi tämä elämänoppi (tästä ei valmistu sitten ikinä), joten toivon että ymmärrät sen, että jos asiat on sinulla hyvin ja sinua auttavat molemmat vanhemmat erosta huolimatta niin suurimmalla osalla asiat ei ole näin. Opettele elämään avarakatseisemmin ja jätä se minä-minä kuvioista kokonaan pois. Usko pois, sinunkin opiskelukavereistasi on varmasti jokapäiväistä taistelua "millä ostan kirjat, kun ei äidin rahat riitä".. Koita asettautua näiden asemaan, uskon että sinultakin löytyy empatiaa


    • sopparin mukaan

      Isäsi maksaa sen mitä elatussopimuksessa on sovittu ja siihen asti kun on sovittu. Jos muutat sopparin aikana pois kotoa, kai äidilläsi on sen verran rotia, että siirtää elarin sun tilille ja maksaa itse saman summan.

      Molemmat vanhemmat voivat tukea opiskeluasi miten kykenevät ja haluavat. Jos olet normi väleissä ja isällä on maksukykyä ja maksuahlua, kohtuu on puolet kirjoista yms.

      Oletko muuteen isääsi muulloin yhteydessä, kuin rahan tarpeessa...

    • 454rt5

      kosta sille isälles: kun se vanhana makaa vanhainkodissa märissä vaipoissa, sanot: voi voi: omillaan sun pitää pärjätä kun olet jo noin vanha. Koeta vaan itte vaihtaa vaippas ja nostaa lusikkaa suuhus, elämä on kovvaa!

      • isäs maksaa kiltisti

        AP: VIE VAAN ISÄS OIKEUTEEN, NIIN ON MONI MUUKIN JOUTUNUT. KYLLÄ SE SIELTÄ TULEE KUN VÄHÄN POTKII. ELÄMÄ ON!
        ISUKKIS MAKSAA KILTISTI JA SAA HÄPEÄT PÄÄLLEEN KOKO SUVUN EDESSÄ! NÄIN ON TÄSSÄKIN SUVUSSA TEHTY KUN ERÄS MIES EI YMMÄRTÄNYT VELVOLLISUUKSIAAN. MIES MAKSAA KILTISTI NYT LASTENSA KOULUTUKSESTA KOSKA ON HEIDÄT ALULLE PANNUT JA PERHETTÄ LÄHTENYT PERUSTAMAAN. JOS EI MAKSA, ITKEE JA MAKSAA. ELÄMÄ OPETTAA.MITÄS LÄKSIT!


      • Tuolla asenteella
        isäs maksaa kiltisti kirjoitti:

        AP: VIE VAAN ISÄS OIKEUTEEN, NIIN ON MONI MUUKIN JOUTUNUT. KYLLÄ SE SIELTÄ TULEE KUN VÄHÄN POTKII. ELÄMÄ ON!
        ISUKKIS MAKSAA KILTISTI JA SAA HÄPEÄT PÄÄLLEEN KOKO SUVUN EDESSÄ! NÄIN ON TÄSSÄKIN SUVUSSA TEHTY KUN ERÄS MIES EI YMMÄRTÄNYT VELVOLLISUUKSIAAN. MIES MAKSAA KILTISTI NYT LASTENSA KOULUTUKSESTA KOSKA ON HEIDÄT ALULLE PANNUT JA PERHETTÄ LÄHTENYT PERUSTAMAAN. JOS EI MAKSA, ITKEE JA MAKSAA. ELÄMÄ OPETTAA.MITÄS LÄKSIT!

        on moni rouva joutunut kyllä ennen aikaansa mullan alle. Kannattaa kyllä harkita kenelle noita viisauksia sanelee.


    • lDJLK

      Vanhemmilla ei ole mitään velvotteita tai ainakaan mun vanhemmilla. 15 vuotta täytettyäni lähdin ulos kassi kourassa. Nykyään on toiset sävelet. En tiedä, kumpi on parempi systeemi. Vähän outoa on mielestäni se, että jotkut kolmekymppisetkin pyytävät vanhemmiltaan kaikenlaista apua.

    • Minun mielipide

      Kyllä se vain on niin, ettei isäsi tarvitse osallistua jos ei halua koulunkäynnistäsi aiheutuneisiin kustannuksiin, valitettavasti. Niinkuin kirjoitit, hän maksaa sinusta elatusapumaksua ja se sisältää myös ko. menot. Mielestäni isäsi on oikeassa siinä, että hän velvoittaa sinua tekemään jotain, että hän sitten maksaisi koulunkäyntiäsi. Tuskin hän odottaa, että olet joka päivä koulun jälkeen tekemässä jotain "työtä" hänelle. Mutta onhan esim viikonloput jolloin voit suorittaa omaltosaltasi annetut tehtävät/työt. Jokainen kantaa näin oman kortensa kekoon, myös sinä itse.

    • tarkkamarkkanen

      Ei isäsi ole todellakaan velvollinen maksamaan mitään lisää kun hän jo hoitelee elätusmaksut äidillesi. Niistä elatusmaksuista äitisi on sitten velvollinen hoitelemaan puolet sinun kuluistasi ja puolet omasta pussistaan. Elikkä puolet ja puolet. Näin se menee.

      Pyydä isältäsi synttäri - ja joululahjoiksi sitä mitä tarvitset eitkä mitään turhaa ja tee hänelle duunia jos hän siitä maksaa. Kesällä ja viikonloppuna varmaan liikenee aikaa vaikkapa siivota isäsi asunto pikkupalkalla.
      Isäsi tuntuu olevan mies jolla raha pysyy kädessä ja hän ei turhanpäiten fyrkkaansa levittele. Ota oppia siitä myös.
      Kerro myös hyvistä ja kiitettävistä opintojen arvosanoista isällesi. Luulen että hän heittää muutaman kympin jos pärjäilet hienosti opinnoissasi. Näin minäkin tein aikoinaan pojalleni.

    • vitun teinipelle

      Älä opiskele kokiksi.

      "Jossain vaiheessa myös muutan opiskelupaikkakunnalle, sillä päivät voivat venyä jopa 12h pitkiksi muuten ja vuokrani on max. 450e joka sekin on ihan perkeleesti minulle. Saan tukia näillä näkymin vain vajaa 300e joten joudun kärttymään apua vanhemmilta. " Miten niin? Odotat että täytät 18, hankit opintolainaa ja muutat. Ei vanhemmillasi ole velvollisuuksia maksaa sun asuntoas.

      "Mun vanhemmat on eronneet." Mitä sitten? on munkin.

    • kerran petetty aina

      Äidit saa rahaa kelasta ja sossusta kun pikkuisenkin vinkuu ettei tule toimeen..
      Ei tarvita edes totuutta puhua kun rahaa tulee. Kun vielä laskee elatus maksut päälle niin kyllä äiti voi edes kerran maksaa lasten opinnot eikä aina vingu lasten isää maksamaan.

    • Koulutusavustus

      Kyllä ne isät tai etävanhemmat ovat velvollisia maksamaan koulutusavustusta vaikka lapsi täyttäisikin 18 v.
      Sopimus tehdään etävanhemman ja lapsen välillä lastenvalvojan luona ja koulutusavustus maksetaan lapsen tilille.

      Lukekaan tietoa koulutusavustuksesta te kaikki jotka jaksatte vänkätä vastaan edelleenkin vaikka tässäkin ketjussa jo on faktatietoa yllinkyllin.


      jessus!

      • vain etät maksuun

        On mahdollista, että koulutusavaustus menee läpi. Huomioon otetaan lapsen saama opintotuki, mahdollisuus opintolainaan ja mahdollisuus maksaa laina valmistuttuaan. Lukion käyntiin saa koulutustukea useimmiten, koska lukio ei valmista ammattiin. Ammattiopintoihin saa 50-60. Jos opiskelija on muuttanut pois kotoa, eikö olisi kohtuullista hakea avustusta myös ex-lähihuoltajalta. Ja kaikki ydinperheiden lapset hakemanaan avustusta molmmilta. Eikun vain etähuoltajaahaan tämä koskee...


    • kljkldjkld
    • yksiäiskä

      voi kurja.. Itse neuvoisin kääntymään sosiaalitoimen puoleen. Meillä tehtiin elatussopimus päättyvän vasta sitten kun tyttäremme on opiskellut ammatin loppuun. Toki jos muuttaa kotoa pois niin tuen myös itse rahallisesti.

    • KysyIN, halusIN, kolme vuotta muuttaa asioita. En tee sitä toista kertaa, ex ei palaa, uutta ei tule ja irtosuhteet ei käy.

    • herliin

      Osta osakkeita ja elä osingoilla niinkuin minä.

    • Kyllä Isä joutuu maksamaan aina 25 ikävuoteen asti opiskelusta syntyviä maksuja,pidä puolesi kukaan muu ei sitä voi tehdä
      Opiskelu iloa intoa

    • hei!

      No sen verran ootte "vastuullisi"a arvon nimetön, että jos sun paskakikkare ( en tiedä mikä olet, mutta nettivihakirjoittaja takuuvarmasti) pääsee koskaan yliopistoon, niin opeta sille sentään se, että ei tartte repiä laillisia ilmoituksia elokuvakerhoista laittomasti irti kerrostalon seinistä, vaikka kuinka natsi olisi jälkikasvu. V*tutti taas, että kun menin tohon hissiin, niin joku ääliö oli repinyt irti ilmoituksen, jota olin aiemmin silmännyt ja josta olin kiinnostunut. EN halua nähdä ilmoituksia vatipäiden nyrkeilykursseisrta tai nähdä amis-infoa, mutta voi v*ttu että mä vihaan natseja.Terveisin nimetön, jonka asuintalossa asuu noin 300 ihmistä.

    • sfsdfsdfs
    • fghjjhgfdsdf

      itsellä aikoinaan isä ukko avusti koulunkäyntiäni maksamalla viinat ja röökit. muita kulujapa ei sitte syntynytkään. nooh... niihä ne koulut sitte keske jäiki :D

    • sgt.pepper-59

      älä narise vaan ala jakaa mainoksia ja keräämään pulloja,tai jotain mistä keksit tehdä rahaa että saat lihapullia..!! mä asuin kotona kun faija duunissa ja narsisti "äiti" mikä melkein pakotti jakamaan mainoksia,ja pulloja keräämään.ettei vaan kulu rahaa muhun koska se varasti äpärä-lapselleen,ei viikkorahoja niinkuin muilla,mähän tienasin hyvin..se akka ei tehnyt mitään duunia et eleli vaan elätti-kotirouvana ja mä 13v. kun elätin itseni niin pesin omat pyykitkin,ja tää passska vaan makas,talonmiehen kanssa...

    • herrahuuhkaja

      Tekisi mieli esittää muutama arvosteleva lause isästäsi. Miksei ihmiset huolehdi lapsistaan? Käytännössä mitä virkaa on ihmisellä joka jättää lapsena heitteille? Tietenkin jos ei pysty huolehtimaan, on sairas tai köyhä, niin tuollaiset itsestään riippumattomat seikat muuttaa asiaa.

      • oiuytkfehie

        mikä v.ttu tätä kansaa vaivaa joka ei osaa muuta kun kitistä, ja olla moralisoimassa toisten tekemisiä.

        Sitä paitsi vain suomessa akka voi heittää aviomiehen ulos kun huvittaa ja sitten nostaa korvauksia lapsiluvun mukaan.

        Ja vastaus alkuperäseen kysymykseen, "onko isä velvollinen avustamaan koulunkäytiäsi", kyllä on 18v asti, ja tekee sitä jo maksamalla elatusmaksuja.


      • faxi faksi
        oiuytkfehie kirjoitti:

        mikä v.ttu tätä kansaa vaivaa joka ei osaa muuta kun kitistä, ja olla moralisoimassa toisten tekemisiä.

        Sitä paitsi vain suomessa akka voi heittää aviomiehen ulos kun huvittaa ja sitten nostaa korvauksia lapsiluvun mukaan.

        Ja vastaus alkuperäseen kysymykseen, "onko isä velvollinen avustamaan koulunkäytiäsi", kyllä on 18v asti, ja tekee sitä jo maksamalla elatusmaksuja.

        Mikä sua vaivaa? Elatus jatkuu 18-v ikään paitsi jos hän ei ole vielä valmistunut ammattiin, niin silloin elatusvelvollisuus jatkuu siihen saakka, kun ammattikoulu tai vastaava on suoritettu loppuun. Isän ja äidin kummankin velvollisuus on huolehtia elatuksesta.

        Elatusmaksu kattaa tyypillisesti asumisesta ja ruoasta aiheutuvat säännölliset kulut. Yleensä sen ulkopuoliset kulut kuten vaatteet ja harrastukset maksetaan puoliksi todellisten kulujen mukaan, koska se on yleensä miehen kannalta parempi ratkaisu. Toinen vaihtoehto on tietysti se, että mies maksaa jo alunperinkin niin korkeaa elatusmaksua, jossa on huomioitu myös harrastus, vaate- ja opiskelusta aiheutuvat kulut. Jos nainen on lähivanhempi, hänen elatuskykynsä yleensä alenee huomattavasti, kun 17-v täytettyään nuoresta ei saa enää lapsilisää.

        Sen eron voi ottaa yhtä lailla mies kuin nainenkin. Tämä ei ole sukupuolisidonnainen asia.


    • ota nyt selvää

      "Olen 17 ja aloittanut juuri ammattiopistossa. Työasun, kenkien ja veitsisetin kokonaishinta on yli 200e (työasu ostettu jo) ja käyn koulussa junalla joten siihenkin menee rahaa ihan päivittäin (8.79e yhteen suuntaan opiskelijana.) "

      Kelan koulumatkatuki on olemassa, saat tukea jos kulut yli 54€/kk ja matka yli 10km. silloin maksat itse 43€/kk ja kela loput.

      ei mene 8.80 yhteen suuntaan!

    • Onnea vain pikkuinen

      No kyl on ihme paapomista taas. Eikö se mene olosuhteiden ja vanhempien halukkuudesta ottaa vastuu lapsestaan. Tuskin tässä foorumista tulee loppullinen hiljaisuus omalle olo tunnolleen. Hyvä yritys mutta voin usko että paha olo vain senkuin jatkuu.. Onnea valitsemalle tiellesi.

    • aloittaja on tyhmä

      Ja taas nähtiin ettei suomalaista ämmää kannata ottaa edes leluksi.Vittumainen luonne periytyy vielä jälkipolvillekin yrittipä isä asiaa korjata tai ei.

    • jafe123

      Mene töihin tai ota opintolainaa! Mutta lopeta vinkuminen!!!! Lainarahalla on monet opiskelleet, eivätkä käyneet vanhempiensa kukkarolla.

    • helppoarahaa

      voi juma näitä nykyteinejaä! tukia ootetaan joka käänteessä!!! mikset mennyt töihin kesällä vaikka marjamettään tienaamaan,ei tarvis vinkua ettei ollu töitä.rahaa ois tulla tuhansia euroja jos ahkerana oisit ollu.lueppa oma tekstis niin tajuat että SUA pitäs tukea jonkun toisen tai yhteiskunnan ilman että tekisit ite mitään!oija voi liian helpolle ollaan totuttu,tana.

      • KALLE KELLO

        Helppoarahaa. Manailet "voi juma näitä nykynuoria....." Tässä kirjoittelee yhden nykynuoren vanhempi ja voin sanoa, että töitä ei saa niistäkään vähistä tarjolla olevista "pullopojista" alkaen. Hakemuksia, hakemuksia, hakemuksia.. "Kiitos hakemuksestasi, valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun...". Hae tukia, sossu ja kela pompottaa toistensa tykö. Sossusta sanotaan "Kelaan pitää viedä tämä, ja kun viet Kelaan tämän, sieltä sanotaan, tämä täytyy viedä sossuun ja kun vihdoin ja viimeinen olet ohjeiden mukaisesti saanut kaikki liput ja laput vietyä luukulta toiselle, niin jompi kumpi instanssi hoksaa "nyt puuttuukin tämä ja tämä paperi" ja taas koko rumba alusta. Ja ai sitä onnen päivää, kun kaikki on kasassa ja toimitettu ja "tilinä" on 20-50 ekee, niin jo kelpaa elellä. Noilla rahoilla ei paljoa syödä, joten vanhempi auttaa jos on ylimääräistä. Ikävä sanoa, mutta oman maan kansalaiset jää täysin muualta tulleiden jalkoihin. OMAA kansaa ei tässä maassa auteta yhtään. Pitäisi vissiin maalta naama mustaksi


    • KALLE KELLO

      Olen itse sitä mieltä, että pitää osallistua vaikka elatusapua saakin. Lapsi meni kanssa ravintolakokiksi opiskelemaan ja tuli maksamaan todella paljon kaikki vaatteet, turvakengät, veitset matkakustannukset harjoittelujakson ajaksi lukio samanaikaisesti. Ei maksanut edes elatusapua ja sainpa maksettua kaiken, pihistin itsestäni. Kuitenkin olen sitä mieltä, että kummankin vanhemman pitää osallistua lapsen kustannuksiin, se on minusta ihan itsestään selvyys vaikka elatusapua maksaakin. Menot on tuonikäisellä ihan toista luokkaa, kun vauvaikäisellä. Pistää vaan vieläkin mietityttämään, mistä noita paskiaisia oikein sikiää, kun eivät huolehdi kakaroistaan millään lailla. Olisivait sitten aikanaan ajatelleet, että kun kakaroita tehdään, heistä pitää huolehtia ja auttaa tarpeen vaatiessa. Olen sitä mieltä että se on jokaisen vanhemman tehtävä. Ei se vastuu lopu eikä saa loppua. kun lapsi lähenee täysi-ikäisyyttä ja "projekti" jatkuu hautaan asti tavalla tai toisella.

    • valitettavasti isäsi ei ole velvollinen maksamaan enempää, koska maksaa jo elatusmaksun. Ikävää, mutta totta. On sitten kyllä niitäkin isiä jotka maksaa mielellään, vaikka maksaa jo elstusmaksutkin...

    • KALLE KELLO

      Unohdin mainita äsken aloittajalle, että joudut vielä hankkimaan tarjoilijan varusteetkin eli lisää rahanmenoa

    • siilisimo

      Elatusvelvollisuus ei ole todellakaan sama kuin koulutusvelvollisuus. Kas kun ei vielä kuvitella, että se on ajokortinmaksuvelvollisuus, häidenmaksuvelvollisuus, asunnonostovelvollisuus ja ties mitä muuta. Ja ihan vain siksi, että kaverinkin vanhemmat maksaa kaiken. Suomessa on maksuton peruskoulujärjestelmä just siks, että luuseritkin voivat ainakin lähdössä olla samalla viivalla parempiosaisten tovereidensa kanssa ilman että kuuden lapsen työttömän yh-äidin pitää maksaa siitä jotain.

    • 90-laman kasvatti

      Vanhemmat tekevät lapsilleen karhunpalveluksen ostamalla heille kaiken. Miten aikuisuuden kynnyksellä oleva teini osaa ja pystyy ottaa vastuun toimeentulostaan, sekä omillaan toimeentulemaan jos on aina paapottu? Hyysäämällä saadaan aikaiseksi flekmaattisia läjiä, jotka napsii masennuslääkkeitä. Vaatikaa kovasti lapsiltanne, mutta katsokaa samalla perään. Amislainen joutaa jo tekemään viikonloppuduunia. Töitä on jos vain on haluja. Katsokaa ympärille, niin joka puolella näkee nuoria töissä..

    • 40+40

      Isyys ei lopu eroon. Eikä elatusmaksuihin ole varmaankaan laskettu etukäteen opiskeluista aiheutuvia kuluja. Tiedän vanhempia, jotka maksavat puoliksi opiskeluista aiheutuvat kulut ja myös niitä, jotka ajattelevat, että elatusmaksu kattaa kaiken. Jokainen vanhempi, joka lapsensa parasta ajattelee, osallistuu nurisematta lapsensa opiskelukustannuksiin. Minun vanhemmat tekivät näin, vaikka olivat eronneet. Kiitos heille siitä.
      Soita sosiaalitoimistoon lastenvalvojalle ja kysy häneltä neuvoa. Osaavat varmasti auttaa sinua.

    • aegilius funereus

      On jumaliste kummallista tämä nykymeno!! Kyllä vanhempien on minun mielestäni autettava lapsiaan kykynsä mukaan riippumatta siitä, missä lapsi asuu. Niin minä teen. Ei tällaisesta ihan perusasiasta pitäisi edes nostaa debattia. Vanhempi, joka ei auta lastaan, on........no, en kehtaa sanoa edes!!

    • Äiti 51

      Oletko selvittänyt esim. oikeutesi koulumatkatukeen (matka yhteen suuntaa 10km), ja saanet ilmeisesti toimeentulotukea. Eli hyväksyttyinä kuluina otettu huomioon ainakin puhelin- ja sähkölasku? Kyllä yhteiskunnan pitäisi tukea enemmän opiskelevia nuoria, onhan aina parempi että nuori "tekee jotain hyödyllistä" kaduilla vetelehtimisen sijaan! Ihmetyttää miten esim. päihdeongelmaisilla riittää rahaa jokapäiväiseen känniin?! No sossu maksaa vuokran ymt kulut, raha menee kankkulan kaivoon. Tsemppiä opiskeluun!

    • minä - äiti

      Vanhempienhan tietenkin kuuluisi avustaa lapsensa opintojen kustannuksissa. Mutta opintorahahan on osaltaan sitä varten, myös opintolaina. Kaikki vanhemmat eivät ole valmiita ottamaan vastuuta opiskelevista lapsistaan.

      Mutta voihan opiskelija itsekin tehdä töitä ja tienata opiskelurahoja. Näin tekevät monet opiskelijat, joiden vanhemmilla ei ole varakkuuttaa (tai halua) antaa rahaa opiskeluun. Kannattaisi kuitenkin käydä sosiaalitoimistossa juttelemassa tilanteestaan.

      Ihmettelen kyllä vanhempia, jotka riitelevät lapsensa opintojen rahoittamisesta. Lapsihan on hyvällä tiellä opiskellessaan. Voishan lapsi olla sellainenkin että käyttäis oman käden oikeutta saada rahaa ja hyvinvointia. Kannattaisi kannustaa lastaan hyvissä asoissa. Sekä rahallisesti että muuten.

    • Tyhmä/laiska/ketku

      Olet joko tyhmä tai valehtelet matkakuluistasi. Kelan koulumatkatuen jälkeen omavastuu on 43 / kuukausi. Jos 20 koulupäivää x 2 matkaa, kulusi yhteen suuntaan on 1,15 ei 8,79. Ajattelitko maksattaa isälläsi täyden lipun hinnan ? Vai onko liian suuri vaiva hakea koulumatkatuki ?

    • 15+3

      Joissain tapauksissa ymmärrän myös isien katkeruuden. Tietenkään se ei ole oikein, että lapsen pitää kärsiä vanhempien mokista, mutta... Joo. Se, että maksetaan elareita jotka kuuluisivat juurikin lapsen elatukseen, niin ainahan se ei näinkään silti mene. Itse näkisin ongelman juuri siinä, että ne elarit maksetaan vanhemmalle eikä lapselle itselleen (iän toki huomioiden).

      Itse kuulun heihin, joiden lähivanhempi koki elatusmaksut "omiksi tuloiksi". Toisin sanoen, äitini koki olevansa oikeutettu käyttämään sen ylimääräisen tulon miten itse halusi. Sitä en väitä, ettenkö kotona asuessa olisi saanut katon pään päälle, vaatteita niskaan ja ruokaa pöytään, vaan ongelmia tuli juuri silloin kun piti lähteä opiskelemaan. Rahaa kun ei äidin mukaan ollut avustaa saati auttaa.

      Muuti pois kotoa 16-vuotiaana koulun perässä toiselle paikkakunnalle. Homma toimi jokseenkin hyvin aina siihen asti kunnes täytin 17 ja lapsilisät loppuivat. Sain siis opintotuen ja asumislisän ihan normaalisti, mutta kysyessäni äidiltäni mahdollisuutta siihen, että saisinko käyttööni elatusmaksun suoraan omalle tililleni niin tämpä ei onnistunut. Muistan edelleenkin äitini ilmeen ja naurahduksen kun laukoi: no et tasan saa, sille rahalle on parempaakin käyttöä.

      Eihän siinä muu auttanut, kuin hakea se opintolaina ja tehdä töitä koulun ohella. Kotoa (äidiltäni) ei taloudellista apua herunut, ei sitten latin latia. Muistan peräti 3 kertaa kun äitin sentään toi ruokakassin avustuksena. Monesti olen jälkikäteen miettinyt, että mihinhän se minun elatusmaksu sitten loppupeleissä hupeni.

      Ja ei tämä tarina nyt ole tarkoitettu mitenkään nyyhkyversioksi, hyvin olen silti elämässäni pärjännyt. Opiskelut opiskeltu, töitä tehty ja lainat maksettu pois. Omalla kohdallani kaikki on siis kääntynyt parhain päin.

      Kuitenkin ymmärrän kyllä sen, miten jotkin isät (tai äidit) ovat turhautuneita ja katkeria juuri siitä syystä, että maksetaan rahaa lapsesta ja kuinka se raha todellisuudessa meneekin itse lähivanhemman elatukseen. Ja siihen päälle pitäisi sitten vielä maksaa lisää milloin mitäkin? Vaikkakin normaaleissa tapauksissa varmasti näin tehdäänkin asiaa edes kyseenalaistamatta, onhan kyseessä oma lapsi. Tarkoitan siis varsinkin alaikäisiä opiskelijanuoria jotka eivät enää asu kotona, jolloin se elatusmaksu kuuluisi nimenomaan suoraan nuoren taloudelliseen tukemiseen.

      Nykypäivänä ainakin näyttäisi olevan mahdollista jo ihan lakipykälien mukaan se, että se raha voidaan tosiaan ohjata suoraan nuoren omalle tilille, mutta kuinka monessa tapauksessa sitten näin toimitaan/ kuinka moni nuori on edes itse tästä asiasta tietoinen? Ehkä tämä on ollut mahdollista jo silloin kun itse olen ollut 17-vuotias 90-luvulla, mene ja tiedä. Selvisin kuitenkin ihan omineni koska oli pakko.

      • Juuri näin

        Vaimoni kuoli 9 vuotta sitten ja lapset saivat lapseneläkettä joka vastaa elatusmaksuja.
        Näillä maksuilla oli sitten tultava toimeen, ei tippunut muuta tuloa.

        Välillä tuntuu että eroperheissä juuri tuo elatusmaksu ajatellaan omaksi tuloksi eikä lapsen elatukseen kuuluvana korvauksena.

        Opiskelukulu on mielestäni normaalia kuluerää, auto, asunto yms. on sitten jotakin extraa.

        En minä ainakaan saanut mistään lapsieni koulutukseen extrarahaa.


    • no voi voi

      Voi jumalauta, ihmiset kärsivät ympäri maailmaa nälänhädästä eivätkä he pääse edes kouluun, ja sulla on tämmöinen pikkuongelma...

    • uskomaton urpo

      Minä hän vain totesin että keittiö puolella ei ole niin kovin kotitehtäviä etteikö hänellä aikää piispaksi työntekoon. Hän voi ottaa myös matkatuen ja opintolainan. Matka tuki maksetaan halvempaan kulkuneuvon joten tämä kermis voisi hankkia bussikortin. sitten totetin etta ryyppyjuhliin ehtii myöhemmälläkin iällä. Ja jos työtä ei saa niin pankin päällä istuu jokainen. Mikä on sen suurissa samaa nää sadat muutkin täälä kirjoittaa.

    • miksietvastaa?

      Miksi et hae KELA:n koulumatkatukea ?

    • töttöröö

      Yhteiskunta eli veronmaksajat maksaa sinunkin opiskelusi loppupelissä

    • Alennuksiaaaa

      Osta vr:n kuukausilippu, johon saat opiskelija-alennuksen sekä kelan myöntämän matkatuen. Kuljetko joka päivä tosiaan irtolipuilla??

    • Oyutta

      Jos isäsi on maksanut elatusmakut (äidillesi) niin kuin pitääkin, niin ei tarvitse enää maksaa mitään. Se isäsi maksama rahahan on tällöin kiertänyt äitisihän kautta sinulle =)

    • tnhyrbtgvc

      Hmm... mun vanhemmat on kyllä yhdessä mutta vastaan silti...

      Mä oon opiskeluaikoina ihan tehny työtä. Vuokralla oon asunut ja kaksi ammattia opiskellut. Lainaa en ottanut kuin 450e. Mulle oli päivänselvää, että työtä pitää tehdä! Väsy painaa päälle, mutta se on sellasta. Siivousta ja grillimyyntiä.. Kesätöissä saa kerättyä talven varalle jonkin verran. Makaroonia ja tonnikalaa vaan..se on opiskelijaelämää!

    • djkdk
    • maailman paras ex

      Vanhemmat elättävät lastaan kunnes tämä täyttää 18 vuotta. Elatusvastuu lakkaa jos lapsi lopettaa koulun ja siirtyy pysyvästi työelämään tai alkaa saada työkyvyttömyyseläkettä. Koulujen loma-aikana tehty työ ei ole itsensä elättämistä. Mikäli lapsi opiskelee täytettyään 18, voi hän vielä saada etävanhemmaltaan koulutusavustusta. Sitä maksetaan usein meneillään oleva oppilaitos loppuun. Koulutusavustussopimus laaditaan samoin kuin elatussopimuskin sosiaalitoimessa ja kiistatapauksissa tuomioistuimessa.

      Poikani on 17v opiskelija ja meille ei ole tullut eksän kanssa mieleenkään ettemme yhdessä elättäisi häntä erostamme huolimatta. Isä maksaa elatusmaksun ja osallistuu vielä muutenkin pojan menoihin.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      80
      3389
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1992
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1901
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1558
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1405
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1395
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1109
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1048
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      854
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      840
    Aihe