Kiinteiden aloitus, ruoka-ajoista yms.

Juokhse

Heippa

Vauva kohta 6kk, aloitettu kiinteiden maistelu 5kk iässä, nyt menee jo yksi iso kasvissoseannos lounasaikaan, kohta tarkoitus lisätä iltapuuro. Tähän mennessä ateriavälit, eli imetysvälit, on olleet 4 tuntia, sitä ennen ei vauva kaipaa ruokaa, eikä välttämättä silloinkaan, mutta imetän silti. Nyt kun katson neuvolan ohjeistusta, siinä on 5 ateriaa plus mahdolliset yösyötöt, eli jos esim. herätään klo 07 ja nukkumaan klo 20 niin pitää syödä useammin kuin kerran neljässä tunnissa, jotta ehtii syödä 5krt päivä. Kannattaako siis alkaa syöttää tiheämmin, vaikka vauva ei sitä näyttäisi kaipaavankaan,jotta saa viisi ateriaa (joista siis kolme pelkkää rintamaitoa tässä vaiheessa) mahtumaan päivään? Yöllä meidän vauva syö 1-3 kertaa, yleensä 2.

Toinen kysymys ruoka-ajoista: onko teillä 6kk ruoka-ajat, vai menettekö päikkäreiden yms. mukaan? Meillä on päikkärit vähän miten sattuu, eli olen laskenut sen neljän tunnein välein syöttämisen aamuheräämisen mukaan, jos herätään esim. klo 07, syötöt on klo n. 11, 15, 19 päikkäriestä riippuen (en tietenkään herätä syömään :) ja usein vielä vähän lisää maitoa just ennen nukkumaanmenoa. Säännöllistyisiköhän päikkärit, jos lounas, eli maito ja sen jläkeen sose, olisi aina samaan aikaan, esim. klo 13? Nyt se saattaa olla milloin vain 12-15 välilä, riippuen milloin on herätty.

Ja vielä yksi kysymys: voiko 6kk vauvalle antaa ruokaa niin paljon kuin menee ilman että vieroittaa rintamaidosta turhan paljon? Meidän poika näyttää tykkäävän soseista ja lounaalla menee aika iso satsi, ehkä 0.75 desiä kerralla.

1

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oma rytmi paras

      Se viisi ateriaa päivässä on sellainen kaavamainen ohjeistus ja koskee kiinteitä ruokia, eikä sen mukaan tarvitse mennä. Voit antaa vauvalle maitoa silloin, kun hän on nälkäinen. Jos pelkäät, että kiinteitä alkaa mennä liikaa maidon määrään nähden, niin muistathan imettää aina ensin, sitten vasta sose. Imetyksen jälkeen voit kyllä antaa kiinteää ruokaa päälle niin paljon, kuin vauvalle maistuu. Kannattaa muovata se päivä siten, kuin teille sopii, pääasia, että lapsi on tyytyväinen ja kasvaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4214
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1789
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1331
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      202
      1318
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe