Innostuin matonkuteista virkkauksesta. Tein onnistuneesti matonkuteita vanhoista vaatteista ja nyt alkamassa virkkaus vaihe. Kokemattomana mietin mitä teen kun ensimmäinen lankakeräloppuu? Täytyykö matonkudekerien päät ommella yhteen vai voiko virkkauksen vain aloittaa uudella langalla ja päätelläänkö vanha?
Toivon, että löytäisin vinkkiä, olen tosi poropeukalo näissä, mutta innostusta sitäkin enemmän.
matonkuteiden yhdistäminen
6
3605
Vastaukset
- -anne-
Ompeleminen on ihan hyvä vaihtoehto, mutta vähän työläs jos yhdistettävää on paljon. Ainakin trikookuteessa itselläni on toiminut seuraava tapa. Leikkaa molempiin yhdistettäviin päihin aukko pituussuuntaan. Uuden kerän alkupäähän riittää ihan lyhyt aukko, mutta päättyvän kuteen päähän pitää leikata niin pitkä 'halkio/napinläpi', että seuraava kerä mahtuu siitä läpi. Sitten pujotat päättyvän kuteen pään uuden kerän alussa olevan reiän läpi ja saman tien kerän läpi tämän päättyvän kuteen isosta aukosta. Sitten vaan kiristys jatarvittaessa voit vielä nipsaista mahdolliset kuteen päässä olevat tervät kulmat pyöreiksi. Vaikka joutuisit tekemään pitkänkin halkion kuteeseen ei se valmiissa työssä kuitenkaan näy, joten uskoisin että toimii. Joustamattomaan kuteeseen en oo tosiaan tota kokeillut, mutta voisit kokeilla siihenkin, eihän siinä paljon kudetta haaskaannu jos kokeilee.
- ap virkkailija
kiitos, toimi hyvin!
- Uusi3
Onko jotain muuta tapaa?
Eikö normi päättely tms toimi?
Rupeeko purkautumaan?
Entä jos tekee vaan solmun? - -anne-
Mitä tarkoitat päättelyllä? Eli että jättää sekä vanhan että uuden kerän päät roikkumaan ja pujottelee ne sitten myöhemmin virkkuun sisään. Onnistuu varmaan toki, mutta kun tuo kude on monesti melkoisen paksua, niin tulee helposti tosi paksu kohta siihen. Ja onhan siinä oma hommansa kun niitä päitä sitten päättelee. Varsinkin kun vaatteista leikatuissa kuteissa pätkät ovat usein vähän lyhyen puoleisia verrattuna ostokuteisiin. Solmukin toki onnistuu, mutta jää omasta mielestäni ikävästi näkyville se kun myös on melkoinen möykky noin paksussa kuteessa. Se ompeleminen on tietysti ihan hyvä vaihtoehto, kenellä kärsivällisyys vaan riittää eli mikään tapa ei toki ole pois suljettu, vaan jokainen tekee niinkuin itselle parhaiten sopii. Mulla toimii tuo mahdollisimman helppo ja nopea, mutta kuitenkin suht siisti ja huomaamaton vaihtoehto.
- vihree1
Mutta pystyykö tuolla siun neuvomalla tyylillä yhdistämään kuteet, kun siis pitää toinen kerä aloittaa ja se mihin yhdistetään on siinä mikä on virkattu.
Ymmärsitkö?
Ja jos on sekava selitys... Niin se johtunee siitä, että olen aika vihree tämän virkkauksen suhteen. ;) - -anne-
Kyllä vaan onnistuu, kunhan tekee sen toisen pään 'viillon' niin pitkäksi että kerä mahtuu siitä viillosta läpi. Toinen viilto voi olla ihan lyhyt. Ja kun kuteen sitten virkkaa, niin mistään ei huomaa että kuteessa on pienellä matkalla ylimääräinen halkio, sinne se häviää huomaamattomasti eikä tee kuteesta edes mitenkään heikompaa.
Tuota on tosiaan vähän hankala selittää, mutta jos sulla on jotain millä voit asiaa kokeilla, niin hoksaat kyllä nopeesti mitä tarkoitan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854568
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163493Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392093Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1061307