Tontin ostaminen itselle vai puoliksi?

tontti-jonne

Tontin ostaminen on mielessä. Tilanne on se, että minulla on tontin hinan verran ja vähän ylikin rahaa, mutta vaimolla ei juurikaan. Molemmat joutuvat ottamaan lainaa/otamme yhteisen lainan itse talon rakentamista varten.

Mitä eroa on sillä ostanko tontin itse yksinäni ja puoliksi rakennamme sille talon vs. ostamme tontin puoliksi ja rakennamme talon puoliksi?
Jälkimmäisessä tapauksessa pitäisi varmaan tehdän jonkinlainen velkakirja paperille...?
Onko verottaja kiinnostunut kummastakaan tavasta enemmän kuin toisesta? Muita huomionarvoisia näkökulmia?

11

1996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • V-erottaja

      Jos olette naimisissa niin verottaja ei ole kiinnostunut miten asian hoidatte koska teillä on jokatapauksessa yhteisomistajuus omaisuuteenne.

      • Höpöhöpö.

        Kumpikin aviopuoliso hallitsee itse omaisuuttaan ja tekee sillä mitä haluaa. Ainoanan poikkeuksena aviopuolisoiden yhteisenä kotina oleva asunto tai kiinteistö, sitä ei saa myydä ilman aviopuolison suostumusta, rahat jakautuvat omistusosuuksien mukaisessa suhteessa ja kumpikin voi tehdä rahoillaan mitä lystää. Molempia aviopuolisoita myös verotetaan erikseen.

        Avioliiton purkautuessa (avioeron kautta tai toisen puolison kuollessa) toki suoritetaan ositus. Avioehdolla voidaan täysin poistaa toisen puolison avio-oikeus toisen omaisuuteen, eikä avioehdon puuttuessakaan kaikki omaisuus välttämättä ole avio-oikeuden alaista (esim testamentilla saadussa omaisuudessa perinnön jättäjä usein määrää perinnön ainostaan saajan hyväksi). Osituksessa lasketaan puolisoiden avio-oikeuden alainen omaisuus yhteen ja jaetaan puoliksi. Tosin mikäli leski on vainajaa varakkaampi, niin hänellä ei ole velvollisuutta luovuttaa omaisuutta kuolinpesälle (ns. tasinkoprivileegio).

        Mutta aviopuolisot eivät tosiaankaan omista kaikkea puoliksi!


      • Oot niin tyhmä LKV
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Höpöhöpö.

        Kumpikin aviopuoliso hallitsee itse omaisuuttaan ja tekee sillä mitä haluaa. Ainoanan poikkeuksena aviopuolisoiden yhteisenä kotina oleva asunto tai kiinteistö, sitä ei saa myydä ilman aviopuolison suostumusta, rahat jakautuvat omistusosuuksien mukaisessa suhteessa ja kumpikin voi tehdä rahoillaan mitä lystää. Molempia aviopuolisoita myös verotetaan erikseen.

        Avioliiton purkautuessa (avioeron kautta tai toisen puolison kuollessa) toki suoritetaan ositus. Avioehdolla voidaan täysin poistaa toisen puolison avio-oikeus toisen omaisuuteen, eikä avioehdon puuttuessakaan kaikki omaisuus välttämättä ole avio-oikeuden alaista (esim testamentilla saadussa omaisuudessa perinnön jättäjä usein määrää perinnön ainostaan saajan hyväksi). Osituksessa lasketaan puolisoiden avio-oikeuden alainen omaisuus yhteen ja jaetaan puoliksi. Tosin mikäli leski on vainajaa varakkaampi, niin hänellä ei ole velvollisuutta luovuttaa omaisuutta kuolinpesälle (ns. tasinkoprivileegio).

        Mutta aviopuolisot eivät tosiaankaan omista kaikkea puoliksi!

        Huoh...Otahan lääkkeesi äläkä suolla paskaa. Mikäli puolisoilla ei ole avioehtoa niin heillä todellakin on avio-oikeus toisen omaisuuteen. Eli mikäli mies ostaa tontin niin avio-oikeus on ellei sitä suljeta avioehdolla pois.


      • Oot niin tyhmä LKV kirjoitti:

        Huoh...Otahan lääkkeesi äläkä suolla paskaa. Mikäli puolisoilla ei ole avioehtoa niin heillä todellakin on avio-oikeus toisen omaisuuteen. Eli mikäli mies ostaa tontin niin avio-oikeus on ellei sitä suljeta avioehdolla pois.

        Tietenkin heillä on avio-oikeus, mutta sillä ei ole mitään merkitystä ennen avioliiton purkautumista. Avioliitto taas purkautuu avioeron tai toisen puolison kuollessa.

        Kumpikin aviopuoliso hallitsee eläessään omaa omaisuuttaan, eikä toisella aviopuolisolla ole oikeutta puuttua siihen mitä hän sillä tekee, ainoana poikkeuksena aviopuolisoiden yhteinen koti.

        Lisäksi aviosuhteen päättyessä saattaa toisella puolisolla olla omaisuutta joka ei kolmannen osapuolen määräyksestä kuulu avio-oikeuden piiriin, yleisimpiä ovat testamentilla tai lahjakirjalla saatu omaisuus.

        Eli asiat eivät ole niin vaaleanpunaisenruusuiset kun sinä rahasta nainut h...a uskot.

        P.S. Vain umpi-idiootti menee naimisiin solmimatta avio-oikeuden täysin poistavaa avioehtoa!


    • 3+4

      Onkohan ihan noin?

      "Helsingin hallinto-oikeus on päätöksessään 21.2.2006 06/0246/3 todennut, että lahjaverovelvollisuus syntyy myös käytettäessä toisen puolison yhteiselle tilille tallettamia varoja muuhun kuin elatusvelvollisuuteen kuuluviin kustannuksiin, esimerkiksi omaisuuden hankintaan.

      Velvollisuus suorittaa lahjaveroa voi syntyä myös, jos yksin toisen nimissä ollut mökki tai asunto halutaankin siirtää korvauksetta molempien nimiin. Siirto onnistuu yleensä vain verotettavana lahjana tai kaupalla, jolloin ostavalle puolisolle voi tulla varainsiirtoveroseuraamuksia ja myyvälle puolisolle myyntivoittoveroseuraamuksia.

      Välttyäkseen lahjaveroseuraamuksilta täytyy ostavan puolison tietysti myös tosiasiassa maksaa puolisolleen kauppahinta, jonka on oltava yli ¾ omaisuuden käyvästä arvosta. Myös avioeron vireille tultua voidaan toimittaa ositus, jossa avio-oikeuden alainen omaisuus tasataan puolisoiden kesken."

    • pojelmf

      Vaikkapa näin:

      Tontti maksaa 100 € ja talon rakentaminen 400 €. Omistusosuudet 3/5 aloittaja (300€ sijoitus) ja 2/5 (200€ sijoitus) vaimo.

      Ostatte tontin ja rakennatte talon siis yhdessä omistusoikeuden jakaantuessa kuvatun esimerkin mukaisesti.

    • pojelmf

      Jos haluat että omistus on alusta loppuun fifty/fifty niin silloin vaimo ottaa lainaa 250 t€ ja sinä taidat tarvita sitten n. 150 t€ lainaa. Äsköisestä esimerkistä unohtui tuo tonttu edestä mutta esimerkkihän on muutenkin kuvitteellinen ns. rautalankamalli

    • vaimon nimiin ehdott

      Kannattaa ostaa se tontti vaimon nimiin.

      Erotessanne se tontti ja mahdollisesti sillä oleva talo sitten loppujen lopuksi menee kuitenkin vaimolle. Voit nopeuttaa prosessia maksamalla tontin ja ostamalla sen suoraan vaimon nimiin.

    • Pankissa neuvovat

      Perseestä tuommoiset taloudet missä tontteja ostellaan ja talojarakennellaan jotenkin että toinen omistaa enemmän kuin toinen tai toisella on loppujenlopuksi enemmän velkaa. Olitte naimisissa tai ei niin pistätte rahanne yhteen ja otatte loppupakettiin yhteisen lainan ja hoidatte talouttanne jatkossakin niinkuin teillä olisi yhteiset rahat vaikka toinen enempi tienaisikin, muuten ei toimi! Tmä on nähty usein!
      Tai sitten toinen vastaa taloudellisesti koko projektista.
      Olen itse se enempi tienaava osapuoli ja hyvin toimii.

    • ehkäeiehkäjoo

      Et voi antaa rahaa omistasi vaimon osuuteesi, tai jos annat menee siitä lahjavero.

      Ostat tontin omiin nimiisi. Eron sattuessa vaimo saa puolet. Jos teet avioehdon, saat pitää koko tontin.

      Talonrakentamiseen otatte yhteisen lainan ja näin talo on puoliksi molempien nimissä. Sillä ei ole merkitystä kuka maksaa sen jälkeen viulut. Eron tullessa talo menee 2 osaan. Tontti arvo on sinun.

      Vaimo voisi ottaa myöhemmin lainaa "tontinostoon", kun talo on valmis ja voidaan pantata vakuudeksi.

    • mimmi 1

      Meillä kävi niin että oil yritys enkä sieltä ehtinyt tontin osto tilaisuuteen 35 vuotta sitten. Tuli vain miehen nimi papereihin.Yhteisiähän avioparin rahat olivat. Molemmat pa kun menimme naimisiin aikanaan.Eipä tullut mieleemmekään että minä en omista tonttia.Vasta kun halusimme lahjoittaa lapsellemme talon ja tontin tuli ilmi että vain mies omistaa tontin.Eihän tässä vahinkoa tullut kun lapsemme sai omaisuuden.Ainoastaan vain se että mieheni lahjoitti papereiden mukaan enemmän kun minä. Näin meni kun olin leipää tienaamassa yhteiseen pöytään tontin myynnin päivänä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe